Diskretni šarm Jugoslavije: Izložba filmskih plakata Borisa Stapića u Zagrebu

[ssba]
November 26th, 2018

Sarajevski umjetnik Boris Stapić u zagrebačkoj Galeriji Laval Nugent 29. novembra u 19 sati otvara izložbu autorskih alternativnih postera jugoslavenske filmske produkcije pod nazivom Diskretni šarm Jugoslavije

 

diskretni sarm jugoslavije_poster A3-1

 

Serija autorskih alternativnih postera jugoslavenske filmske produkcije Diskretni šarm Jugoslavije nastala je kao reakcija na nastupajuće trendove dokidanja zajedničke kulture sjećanja post-jugoslavenskih društava, politike historijskog revizionizma te procesima autocenzure vlastitih intimnih historija u kontekstu novouspostavljenih država i novih društvenih odnosa.

 

 

- Kriterij selekcije filmskih produkcija zajedničke nam bivše države je potpuno slobodan i proizvoljan izbor koji nije diktiran odnosom klijent/naručilac – dizajner/prekarni radnik, već predstavlja osobni uvid u neke filmove iz perioda dječaštva koji su ostavili snažan dojam na mene u formativnim godinama. Generacije stasale u novonastalim društvenim zajednicama koje se distanciraju od bogate zajedničke kulturne baštine ostaju zakinute za proizvode autentične i samosvojne umjetnosti i pop kulture, koja raspeta u okolnostima između neoliberalne ekonomije i tržišne logike i reuspostavljanja predmodernističkih nacionalnih kulturnih obrazaca kao kanona više nije (ili je to sve manje kako vrijeme odmiče) u stanju danas i ovdje proizvesti kvalitetna dostignuća na polju sistemskih kolektivnih umjetničkih praksi, kaže Boris Stapić.

 

Davitelj protiv davitelja

Davitelj protiv davitelja

 

Kinematografija socijalističke Jugoslavije počesto se promatra u ključu ideološko-propagandne zadaće kroz žanr “partizanskog” filma iako je svojom kvalitetom i kvantitetom filmskih projekata ravnopravno pratila sve aktualne trendove svjetske kinematografije, a počesto u primjeru samosvojnih autorskih ličnosti poput Makavejeva, Žilnika etc. bila i korak ispred zemalja s bogatijom kulturnom tradicijom. Filmovi poput Gostiju iz galaksije Dušana Vukotića iz 1981., SF koprodukcije Jadran filma, Zagreb filma i čehoslovačkog Studia Barrandov nastale na trendovskom valu SF filmova tek koju godinu iza Star Wars: A New Hope ili Davitelj protiv davitelja Slobodana Šijana iz 1984., hibridne horror komedije pod uticajem italijanske”giallo” estetike, pokazuju nešto opušteniju stranu tržišnog socijalizma.

 

 

- I dok su artefakti socijalističkog perioda ostavljeni na reinterpretaciju i iščitavanje historičarima umjetnosti, sociolozima, antropolozima i teoretičarima sa “Zapada”, a u duhu neokolonijalnih praksi, eksproprijacije i komodifikacije identiteta, na terenu su istovremeno djelatni mehanizmi potiranja tekovina istog, u svrhu reispisivanja mitova i reprogramiranja nacionalnih identiteta. Emancipatorske, progresivne i slobodarske ideje prethodnog perioda, vidljive u svim aspektima društva: arhitekturi, filmu, književnosti, živoj i autentičnoj umjetničkoj produkciji, danas su uglavnom prepuštene nebrizi i propadanju, ističe Stapić.

 

Gosti iz galaksije

Gosti iz galaksije

 

- Jedno od najustrajnijih sjećanja koje nosim iz djetinjstva slika je kioska nakrcanog stripovima (crtanim romanima, kako su onomad bili poznati među čitateljstvom). Žarko crvena boja kioska i šarenilo naslovnica bili su dovoljni da pridobiju moju pažnju, no oni su zapravo predstavljali tek ulaznu tačku za beskrajne maštarije o tome kakve sve avanture i svjetove kriju svesci u izlogu. Danas, više od četvrt stoljeća kasnije, kad god sanjam djetinjstvo gotovo neizostavno sanjam (i) kiosk sa stripovima – prizor koji poput okidača pokrene stare osjećaje ushita i čuđenja. Fascinaciju kakvu je u djetinjstvu i ranoj mladosti u meni pobuđivao izlog kioska, kod Borisa Stapića pobuđivali su filmski plakati. Čini mi se da se radi o sličnim doživljajima: bili smo oduševljeni slikom, ali slikom koju nismo percepirali kao samodovoljan vizualni objekt, nego kao obećanje nekog drugog, moćnijeg i trajnijeg iskustva. Ja sam svoj doživljaj u više navrata nastojao prevesti u tekst; kao likovnjaku, Borisu je jezik vizualnog bio logičan izbor. Postoji još jedno formativno iskustvo koje nas dvojica dijelimo. Riječ je o nestanku naše zemlje u krvi i vatri, nestanku koji je za nas značio i nestanak budućnosti – ne u smislu neke konkretne društvene i političke perspektive, nego u smislu same sposobnosti da se budućnost zamisli. Kad budućnost postane prazan okvir, slike prošlosti mrijeste se poput sablasti; kao duhovi naših života, da parafraziram teoretičara Marka Fishera, one nastanjuju snove i vizije, ideje i zamisli, misli i asocijacije. Ustrajnost slika koje su nas opsjedale, a uvijek se iznova vraćaju, ne može se tumačiti pukom okrenutošću prošlosti, niti naivnom nostalgijom. Slike su znakovi prošlosti, ali još više odsutne budućnosti: one nose žal za vremenom koje je moglo biti. Ovdje okupljeni radovi Borisa Stapića među ostalim su i duboko obilježeni takvim osjećanjem – u kojem, vjerujem, Boris i ja nipošto nismo usamljeni, rekao je Dinko Kreho, esejist i književni kritičar.

 

Posebna zahvala za odražavanje ove izložbe ide Dinki Krehi na uvodniku, Adisu Kutkutu Billainu na zvučnoj instalaciji koja prati izložbu i Vladimiru Šagadinu, koji će držati uvodnu riječ.

 

 

Nevinost bez zaštite

Nevinost bez zaštite

///

Boris Stapić se prvi put pojavio 1977. u Sarajevu, bivša SFRJ, sadašnja BiH. Tokom adolescentskih godina, čitajući knjige i stripove odlučio se za poziv grafičkog dizajnera i ilustratora.  Školovao se u Zagrebu i Sarajevu, na ŠPUD-u i ALU. Radio je poslove grafičkog dizajnera, storyboard, UI i koncept artista za brojne agencije, produkcijske i izdavačke kuće (McCann Erickson Sarajevo, BH Pošta, Fabrika Sarajevo, TripleClaim Game Collective, Buybook). Autodidatk na poljima antropologije i socijalnih znanosti. Govori engleski. Hobiji: sakupljanje stripova, pop trivija, začinjena jela.

 

Žena s krajolikom

Žena s krajolikom

tekst_Maja Hadžimusić




Najčitanije

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More







FBL | MACCHIATO | MODA | LJEPOTA | LIFESTYLE | ART ATTACK | ZDRAV ŽIVOT | GEEKOLOGIE | COMMUNITY | ADRESAR

MARKETING | KONTAKT | IMPRESSUM

© 2013 - Sva prava zadržana - Fashion, Beauty, Love. Design by White Rabbit team