Moda na speedu

[ssba]
February 11th, 2016

Prošlu godinu obilježile su mnoge bitne promjene na čelnim pozicijama velikih modnih kuća. Neke su bile očekivane, dok su druge uspjele pokrenuti niz rasprava o pritiscima koje uzrokuje tempo rada u modnoj industriji danas.

 

donna-karan-11

Donna Karan

 

Ralph Lauren i Donna Karan odstupili su sa mjesta kreativnih direktora istoimenih brendova koje su gradili decenijma. Rijetki su iznenađeni ovom odlukom obzirom na staž ovih dizajnera i činjenicu da su njihove modne kuće svoj kreativni i komercijalni vrhunac dostigle još 90-ih. Nakon višemjesečnih šuškanja, i Alexander Wang je napustio Balenciagu, a na njegovu poziciju postavljen je mladi Demma Gvasalia iz Vetementsa, ali, pored svih smjena i rotacija unutar modne industrije, najveći šok došao je u obliku ostavki Albera Elbaza iz Lanvina i Rafa Simonsa iz Diora. Modni kritičari, poput Suzy Menkes, otišli su toliko daleko da su ove događaje okarakterizirali kao urušavanje mode. Alber Elbaz je otpušten nakon 14 godina rada na pozicioniranju Lanvina među velike i luksuzne francuske modne kuće. Ljuti i razočarani njegovi fanovi i saradnici pokrenuli su kampanju za njegovo vraćanje, ali to neće imati većeg utjecaja na odluku vlasnika Lanvina. Elbaz je primio i Superstar nagradu na Noći zvijezda, koju organizuje Fashion Group International, gdje je skrenuo pažnju na, pokazati će se, sve aktuelnije pitanje pritiska koji sa sobom nosi pozicija kreativnog direktora:

 

- Nekada se radilo sa intuicijom, osjećajima i pitanjem šta je to šta žene žele i trebaju, kako im olakšati i uljepšati život? Sad, kad smo postali kreativni direktori, mi moramo kreirati, upravljati, graditi imidž i znati šta dobro izgleda na slikama. Ekrani moraju da vrište. Glasnoća je sada cool, a ja preferiram šaptanje.

 

 

 

 

Prikazivanje zimskih kolekcija sredinom ljeta nema smisla

 

 

Termin brza moda ne odnosi se više samo na high street brendove. Biti dizajner za veliku modnu kuću danas podrazumijeva izbacivanje čak 6 kolekcija godišnje, upravljanje reklamnim kampanjama i imidžom brenda, kao i razna medijska pojavljivanja. To ostavlja jako malo vremena za kreativne procese i inkubaciju ideja, što nam naposljetku ne dopušta da vidimo ono najbolje od pojedinih dizajnera koji se ne mogu nositi sa takvim pritiskom. Upravo to je bio i razlog zbog kojeg je Raf Simons napustio Dior.

 

raf_simons_dior

Raf Simons

 

Poznato je i da se mnogi dizajneri, u danima pred izbacivanje kolekcije, posluže drogama ne bi li izbjegli nervne slomove i prije svega ostali budni, što nas neizbježno dovodi do pitanja da li je ovakav tempo stvarno potreban? Da li tržište stvarno zahtijeva novu kolekciju svaka dva mjeseca?

 

- Prikazivati zimske kolekcije sredinom ljeta nema smisla. Imam osjećaj da se nešto mora desiti, mora se pronaći neki novi mehanizam i sistem rada jer se ovako i previše novca protraći na proizvodnju i razvoj suvišnih kolekcija i prodaju stvari koje nam baš i ne trebaju, rekao je novi dizajner Balenciage.

 

 

 

 

 

 

Utrka se nastavlja

 

 

Surova realnost je da se u svijetu mode ništa novo neće desiti niti promijeniti. Utrka se nastavlja uprkos sve glasnijem stavu da ovakav divlji konzumerizam i stalna potreba za novim uništava kreativnosti i pretvara modu u neinspirativnu reinterpretaciju već viđenog. Razlog toga je poznat. Velikim modnim kućama ne upravljaju dizajneri nego konglomerati, poput LVMH, koji će svakom dizajneru brzo naći zamjenu. Svjetske modne škole pune su mladih ljudi željnih dokazivanja, a konkurencija je ogromna. Kreativnost i komercijalni uspjeh ne idu uvijek ruku pod ruku, a ako se mora izabrati, onda se svakako prije bira komercijalni uspijeh.

 

 

 

 

A šta je sa dizajnerima/kama u BiH?

 

Dizajneri u Bosni i Hercegovini imaju tu (ne)sreću da većinom rade za vlastite brendove, a ne velike modne kuće koje im nameću strogi tempo i broj kolekcija. Jedan od naših najproduktivnijih dizajnera Marko Feher prikazao je 5 kolekcija prošle godine pa smo ga pitali da li kod nas postoji takav pritisak u ovom poslu i kako se Bosna i Hercegovina (ne) uklapa u ova dešavanja u modnom svijetu?

 

Marko Feher FW 2015 (11)

Marko Feher

- Samim tim što BiH nema dovoljno razvijenu modnu industriju, ali ni obrazovne ustanove koje će “stvoriti“ nove dizajnere na godišnjem nivou, ne postoji ni takav pritisak. Bh. modne kuće godinama rade isti dizajn sa istim dizajnerima, te mijenjaju kolekcije kroz boje, eventualno ubacujući krzno. To rade jer nemaju konkurenciju, nemaju s kim da se nadmeću, imaju “monopol“ nad tržištem, ne razmišljaju o proširenju ponude, ne žele platiti dizajnere za nove kolekcije ( lakše je “skinuti“ sa interneta ), ne žele novi identitet, niti osvježiti postojeći, sve je učahureno, kako to obično i biva na brdovitom Balkanu, kaže Marko.

 

Najveći problem bh. dizajnera je taj što će klijenti i klijentice radije kupiti brend iz susjedstva, jer je to IN, ne obraćajući pažnju na često dosta kvalitetniju ponudu bh. dizajnera, brendova i svega ostalog što nam tržište nudi, jer smo skloniji stranom proizvodu.

 

- Imam tu sreću da zaista imam potrebu za novim proizvodima jer imam kako bh. tako i inostrane klijente. Ove godine sam predstavljao kolekcije širom svijeta, počevši od cijele ex-Yu regije pa do Kanade, gdje sam na svakom FW, u zavisnosti od sezone, predstavio novu kolekciju. Ljudi kod nas nemaju konkurencije i u tome je stvar, ne iziskuje im ništa potrebu za više kolekcija, a, pri tome, oni ciljaju na tržište koje već postoji, ne grade novo, i tako godinama… Ne bih se mogao nazvati dizajnerom a da nisam u stanju izbaciti godišnje barem jednu kolekciju, istakao je.

 

piše_Emina Saletović

 




Najčitanije

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More







FBL | MACCHIATO | MODA | LJEPOTA | LIFESTYLE | ART ATTACK | ZDRAV ŽIVOT | GEEKOLOGIE | COMMUNITY | ADRESAR

MARKETING | KONTAKT | IMPRESSUM

© 2013 - Sva prava zadržana - Fashion, Beauty, Love. Design by White Rabbit team