Jeste li gledali Mad Max: Fury Road? Niste? Gledajte. Jedan od rijetkih filmova koji me ove godine svojim ลกarmom pozvao u kino. Prije no ลกto sam uglavio svoju straลพnjicu u ugodnu fotelju Meeting Pointa, o filmu sam znao sljedeฤe: novi Mad Max je Tom Hardy i na filmu radi George Miller, kreator originalne niskobudลพetne trilogije koja je proslavila Mela Gibsona. Nisam gledao trailere, nisam gledao fotografije.
Mad Max: Fury Road je furiozan akcijski film. Vizuelno neodoljivo i zvuฤno fantastiฤno djelo. Broj eksplozija kojih se ne bi postidio ni Michael Bay, s tim ลกto su Millerove eksplozije uraฤene sa stilom, smislom i ukusom, napravljene da budu spona izmeฤu odreฤenih dijelova priฤe. Atmosfera je stripovska, u trenucima naivna s razlogom da prikaลพe na kakve niske grane je spala ljudska rasa. Odreฤeni segmenti filma izazivali su u meni osjeฤaj dosade, pa sam kasnije ฤak i uspio napisati spisak stvari koje me nisu impresionirale. No bio bih pregrub kada bih rekao da je Mad Max: Fury Road iลกta manje od dobrog djela i pravog filmskog spektakla dvadeset i prvog vijeka.
U ฤudu sam se naลกao tek nekoliko dana kasnije nakon gledanja filma, kada su atmosfera sulude borbe na ลพivot i smrt i luฤenje adrenalina izazvano gledanjem poฤeli kopniti u mojoj glavi. Jedna slika nije prestajala sijati punim sjajem siromaลกne palete boja postapokalipse: slika Furiose.
Charlize Theron u filmu glumi Furiosu, jednu od najvjernijih ฤlanica vojske Immortan Joea. Immortan Joe je sadista kojeg je kreirala postapokalipsa, tumorima okiฤen luฤak, sociopat koji je uspio izgraditi kult liฤnosti, uvjeren u svoju dobroฤudnost. On je robovlasnik u pravom smislu te rijeฤi โ u zarobljeniลกtvu drลพi pet ลพena koje su njegovo seksualno roblje, a njemu najdraลพa Angharad trudna je sa djetetom koje je zaฤeto kao plod konstantnog silovanja.
Furiosa dobije zadatak da predvodi konvoj do mjesta koje se zove Gas Town u kojem se trebaju opskrbiti benzinom i vratiti u Citadelu. Meฤutim, Furiosa mijenja plan i skreฤe sa rute, te Joeu ne treba puno da shvati da neลกto nije u redu. Kada uvidi da njegovih pet supruga nedostaje, kreฤe divlja potjera za odmetnutim konvojem ฤija predvodnica ลพeli pet ลพena spasiti od manijakalne tiranije i poniลพenja i odvesti ih u mitsko Zeleno mjesto, gdje je zemlja plodna i odakle je, ispostavit ฤe se, i sama Furiosa oteta prije, cirka dvadeset godina.
Pobjeลกnjel…a Furiosa
Kako odmiฤe radnja, neฤe vam biti teลกko shvatiti da je Mad Max glavni lik samo u naslovu filma. Postoji viลกe razloga za ovakvu poziciju, a dva su dominantna. Hardyijev lik je siromaลกan, niฤim poseban, te herojske osobine u njemu nisu dovoljno jake da bi se emotivno povezali sa njim. Njegova unutraลกnja borba sa demonima proลกlosti predstavljena u vidu sjeฤanja i povremenih halucinacija nije dovoljno intimna da nam bude stalo do nje, prvenstveno zbog ฤinjenice da ne znamo (iako pretpostavljamo) na osnovu proลกlih dijelova franลกize koga je Max izgubio i kakvi u kakvim je odnosima bio sa onima kojih viลกe nema.
S druge strane, Furiosa je uistinu, uistinu, UISTINU dobro napisan lik. Njena borba deลกava se u sadaลกnjosti, zahtijeva konkretnu akciju, rjeลกiva je uz pomoฤ djelovanja u odreฤenom vremenu i prostoru. Samim tim, lik Furiose je opipljiv, stvaran, konkretan, dok je lik Maxa viลกe u domeni pomoฤnika kakav je Java bio Marti Misteriji. ล to je najvaลพnije, lik Furiose na pravi naฤin odbacuje poimanje ลพenskog spola u akcijskom filmu.
Popriliฤno je jasno da je u filmskom svijetu, pogotovo u domeni akcijskog i horor filma, poloลพaj ลพenskih likova uvijek robovao pravilima na neki naฤin. Nije vaลพno na koji naฤin su pravila bila postavljena, da li je ลพena preuzimala ulogu prve ลพrtve, protagonistice ili ubice, postojali su odreฤeni kanoni koji se nisu ruลกili.
O teoriji spola u filmu reฤeno je jako mnogo i iz usta mnogo pametnijih od mene. Knjiga Muลกkarci, ลพene i motorne pile: spol u modernom horor filmu ameriฤke profesorice Carol J. Clover je dobro ลกtivo za poฤetak. Isto je izrodilo i teoriju posljednje djevojke, odnosno kanona u kojem se posljednja djevojka sreฤe sa ubicom u finalnom konfliktu filma, pobjeฤuje i ลพivi da nastavi priฤati priฤu, te se tu zapravo deลกava pomjeranje perspektive gledateljstva โ iz perspektive ubice u perspektivu heroine.
Furiosa zasigurno nije posljednja djevojka, ali je krase predivne karakteristike koje napokon na pravi naฤin stavljaju ลพenu u sferu akcijskog filma. Za poฤetak, iako na prvi pogled ne mora izgledati tako, lik Furiose ne podlijeลพe pod teretom kliลกea i oฤekivanja publike koje je industrija zabave nametnula i pod kojima se lomi posljednjih nekoliko godina.
Kako su godinama rasli decibeli feministiฤkog glasa, proizvoฤaฤi zabave zakljuฤili su da su svijetu potrebne akterke, ลพenski likovi koji ฤe kroz film, video igre i ostale formate zabave zadovoljiti potrebe ljudi za heroinama. No kao ลกto je teลกko kreirati dobrog, jakog muลกkarca, joลก je teลพe kreirati i na povrลกini burnog mora stereotipa zadrลพati ลพenski lik.
Moj problem sa veฤinom ลพenskih likova i razlog zbog kojeg se u 99,99 posto sluฤajeva ne poistovjeฤujem sa ลพenskim likovima ne leลพi u posjedovanju drugaฤijeg anatomskog seta, veฤ u ฤinjenici da su ลพenski likovi veoma ฤesto i nezasluลพeno napisani krajnje naivno, plitko i bezliฤno. ฤak ni ลพene koje kreiraju likove ne izbjegavaju tu sumornu zamku, veฤ upadaju u nju, projicirajuฤi svoje vizije ลพenskih likova po arลกinima stereotipa.
Uvijek postoje odreฤeni set problema koji junakinje ฤini iลกฤaลกenim i neuvjerljivim โ jake, pa se slome na kraju. Toliko jake da izlaze iz domene psihologije ljudskih biฤa. Slabe na krajnje nekarakteristiฤne naฤine i u potrazi za neuvjerljivim katarziฤnim raspletom. I meni najdraลพa kategorija ลพenskih likova koju oboลพavam mrziti โ heroine sa pretjeranim, nerealnim seksipilom ili seksipilom koji se pojavljuje u posljednjem trenutku i najฤeลกฤe manifestira kao krupni kadar jednog dijela straลพnjice junakinje u takozvanom ameriken kadru (ako ste gledali ijedan western, znate taj kadar). Prihvatanje tako napisanih ลพenskih likova moglo bi se na neki naฤin poimati kao kad ti neko kaลพe da bi trebao biti kao feminista zadovoljan ลพenom na vlasti, a ta ลพena je Semiha Borovac.
Trojanski konj feminizma… i sliฤne nebuloze
Malo nakon premijere novog filma iz Mad Max franลกize, internetom se munjevito proลกirila priฤa da se radi o striktno feministiฤkom filmu. ฤinjenica da je George Miller saraฤivao sa autoricom Vagininih monologa Eve Ensler na kreiranju Furiose, odnosno rjeลกavanju odreฤenih problema pri kreiranju ลพenskih likova u filmu, dala je vjetar u leฤa samoprozvanim borcima za pravdu da Millera i njegovo djelo osude joลก viลกe i stave na ‘sramni’ tron.
Jedan od najglasnijih, ne vlastitim intelektom, veฤ ฤinjenicom da 95 posto komercijalnih medija i ne vode baลก pametni ljudi je meni do trenutka pisanja ovog teksta apsolutno nepoznat ameriฤki autor Aaron Clarkey. Njegov tekst objavljen na neomaskulitetnom portalu Return of Kings je vrhunac komedije i neutemeljenog blebetanja. Navedeni jednako nepoznati portal vodi tridesetpetogodiลกnji Roosh V koji sebe naziva umjetnikom barenja i autor je vodiฤa Bang koji bi trebao muลกkarce prirodno nenadarene za komunikaciju sa ลพenama poduฤiti kako da stupe u komunikaciju koja neumitno vodi do spolnog odnosa, a sve to koristeฤi odreฤene reฤenice koje u ลพenama pokreฤu okidaฤe van sfere logike i zdravog razuma. Mislim da je veฤ jasno o kakvom se profilu ljudi radi.
ฤlanak objavljen na ROK-u je koncentrat oฤiglednog bijesa usmjerenog ka liku Furiose. Film se naziva trojanskim konjem feminizma, feministiฤkom propagandom, guranjem feminizma niz grlo i porukom da mlade ลพene trebaju izgledati i ponaลกati se kao Furiosa, a ne Sophia Loren.
Ovaj tekst, nepaลพljivo konstruisan kao poruka bojkota, velikom je brzinom preneลกen ลกirom svijeta โ od Timea do Guardiana, Vicea do AV Cluba, mediji su prenosili poruku uz nepotrebno kaฤenje epiteta aktivisti za prava muลกkaraca autoru teksta. Odjednom je poruka bojkota zahvaljujuฤi medijima proลกirena na nivo poluoficijelnog stava muลกkog roda gdje su muลกkarci dovedeni na nivo ugroลพenih divljih zvijeri kojima se podvaljuje faลกizam ลพena pod velom akcijskog besmisla.
Propaganda ili neutemeljeni strah?
Donekle, ako se zaista potrudim, mogu izmisliti ลกta bi moglo smetati predstavnicima neomaskuliteta, kako veฤ autori ROK-a nazivaju svoj pokret. Treba biti realan i primijetiti da su odreฤene scene u filmu stripovski prenapuhane i pretjerane. ลฝena zainteresirana za oruลพje moลพe bolje ciljati od muลกkarca zainteresiranog za oruลพje, ali napuhana je scena u kojoj Furiosa koristi Maxovo rame kao leลพiลกte za snajpersku puลกku. Da takav zvuk odjekne nekoliko centimetara od uha, Max bi imao velikih problema sa sluhom, a ne samo petosekundni tinitus. ฤinjenica da je Furiosina titula muลกkog roda umjesto ลพenskog (imperator umjesto imperatrix) je moลพda joลก jedan razlog da se momci boje โ ipak veฤina nas danas ลพivi u carstvima gdje shvatamo koliko je vaลพno da car kao figura autoriteta bude nedodirljiv.
Sve im mogu oprostiti, ali iskrivljavanje istine i laลพ ne.
JAKO, JAKO (toliko jako da sam morao ukositi i boldirati slova) sam osjetljiv na bilo kakvu vrstu propagande. Kada mi neko kaลพe da sam ‘bijeli muลกkarac’ i da ‘imam privilegije’, a moja jedina privilegija je da imam zdravstveno na birou koje sreฤom ne koristim, dobijem osip od nauฤenih i izbiflanih reฤenica iz prevedenih vodiฤa za socio-politiฤke ratnike i ratnice. Do te mjere ide moja osjetljivost da sam pomno birao da se nikad ne mijeลกam sa NGO udrugama i politiฤkim partijama, te sam odluฤio da se prijavim da piลกem za OneWorldPlatform.net nakon ลกto sam studiozno prouฤio ono ฤime se OWP bavi i nakon ลกto sam uvidio da se radi o konkretnim, dobro osmiลกljenim akcijama iza kojih mogu stati i koje mogu potpisati svojim punim imenom i prezimenom.
Baลพdaren tako osjetljivo, nisam osjetio da Mad Max: Fury Road i u jednom trenutku propovijeda, pametuje, gura bilo ลกta bilo kome niz grlo. Ne znam kako ฤe razliฤiti ljudi poimati razliฤite aspekte Fury Roada, ali ja sam naprosto uลพivao u Furiosi. Ne na ลพivotinjskom, baziฤnom, seksualnom nivou, veฤ u tome da je napokon napisan lik koji na odreฤene naฤine utjelovljuje sve ono ลกto ja ลพelim vidjeti u ลพenama. ลฝelim se u ลพivotu okruลพiti snaลพnim, svojeglavim, upornim, odluฤnim ลพenama, tankerima koji neฤe potonuti. Nemam vremena za uvjeravanja, muลกko-ลพenske odnose kako ih opisuju i prikazuju praznoglavi produkti pop industrije kakvi su Cosmopolitan i Seks i grad. Imam kฤerku i da, ลพelim da bude Furiosa prije no Sophia Loren, iako je izbor u potpunosti na njoj.
Furiosa je zaseban, dobro konstruiran lik, plod maลกte, baลก kakav je i Mad Max. Ali sigurno nije trojanski konj feminizma jer u filmu niko nije uniลกtio lik Mad Maxa i na njegovim kostima podigao spomenik Furiosi. Film se ne zove Mad Maxine. Zamjeriti Milleru na njegovoj viziji koju je kreirao skoro ฤetrdeset godina je ravno mentalnom samoubistvu i ugroลพavanju njegove umjetniฤke slobode.
Na kraju krajeva, isti Miller je kreirao i sasvim sporedne i generalno nevaลพne likove Maxove ลพene i djeteta ฤija su postojanja i smrti sluลพili samo kao gorivo za sagorijevanje njegove osvete sedamdesetih. Znate li kako su mu se zvali sin i supruga? Znam da ne znate. Sprog (ลกto je sleng za dijete u Australiji, Kanadi i Velikoj Britaniji) i Jessie.
Ako vam ne smetaju ubijeni likovi djeteta i majke, te tu podrลพavate priฤu o slobodi izraza, ne vidim zaลกto bi vam mogla zasmetati stopostotno invalidna ลพenska osoba, miลกiฤave tjelesne konstitucije koja u strogom suludom patrijarhatu buduฤnosti odluฤuje da bude ratnica, a ne seksualna radnica, da vozi modificirani ลกleper porijeklom iz ฤeลกke Republike i razbija zube svakome ko joj stane na put.
Da li je MAD MAX: FURY ROAD feministiฤki film?
Kako se film bliลพi kraju i dva sata jurnjave zavrลกavaju trijumfom Furiose i padom reลพima Immortan Joea, svima koji ลพele da poveลพu dva i dva na logiฤkoj osnovi je i viลกe nego bolno jasno da Mad Max: Fury Road nije feministiฤki film.
Hipijevski stilizirane Vuvalini ratnice, ฤuvarice Zelenog mjesta koje na kraju filma nemaju ลกta ฤuvati ginu od muลกke ruke kao pokoลกene. Immortanove robinje, seksualne radnice, sve odreda neprirodno seksualizirane ลพene za situacije u kojima se nalaze viลกe sluลพe kao simboli ฤednosti nego osobe, lajtmotiv Furiosinih akcija i ponaลกanja. Max u kljuฤnom trenutku filma donosi odluku koja vodi Furiosu u pobjedu, a u finalu, opet je Max taj koji odlazi u suton i time grabi prijekopotrebni cool faktor vuka samotnjaka. Previลกe je proturjeฤnih elemenata da bi se film mogao nazvati feministiฤkom porukom zakukuljenom u muลกki film.
Mad Max: Fury Road je kao prvo i posljednje akcijski film koji puca na ljubitelje i ljubiteljice moderne produkcije i akcijskih segmenata โ poznajem jednak broj muลกkaraca i ลพena koji vole i prvo i drugo. Moja ลพivotna partnerica viลกe je uลพivala u akciji ‘muลกkog’ filma i rasฤlanjivanju tehniฤkog aspekta istog nego ja, na primjer. ฤinjenica da je Miller razgovarao sa Eve Ensler ne ฤini film feministiฤkim, veฤ ฤini Millera zainteresiranim i za drugu stranu priฤe i vizionarom koji posjeduje odreฤene ideje i njuh da shvati gdje mu priฤa curi.
Lik Furiose, s druge strane, sija kao najsjajnija zvijezda ionako dobrog filma. Moje posljednje sjeฤanje na uistinu autentiฤan ลพenski lik seลพe sve do Osmog putnika i Ripley koja je bila ลพivi armirani beton od glave do pete. Furiosa je Ripley nove generacije โ lik koji svojim postojanjem krลกi iลกฤaลกene normative kreiranja likova, a koji je viลกe nego oฤigledan ลกamar autorima i autoricama ลพenskih likova koji viลกe djeluju kao privjesci nego protagonistice ili antagonistice.
S druge strane, muลกkarci kojima identitet i integritet ugroลพava snaลพan filmski ลพenski lik, trebali bi ozbiljno poraditi na faktoru samopouzdanja…
preuzeto sa ลฝenska poslaย /ย Arnel ล ariฤ ล aran