Imperator Furiosa je Ripley nove generacije

Release Date
09/06/2015
preuzeto sa ลฝenska poslaย /ย Arnel ล ariฤ‡ ล aran

Jeste li gledali Mad Max: Fury Road? Niste? Gledajte. Jedan od rijetkih filmova koji me ove godine svojim ลกarmom pozvao u kino. Prije no ลกto sam uglavio svoju straลพnjicu u ugodnu fotelju Meeting Pointa, o filmu sam znao sljedeฤ‡e: novi Mad Max je Tom Hardy i na filmu radi George Miller, kreator originalne niskobudลพetne trilogije koja je proslavila Mela Gibsona. Nisam gledao trailere, nisam gledao fotografije.

Mad Max: Fury Road je furiozan akcijski film. Vizuelno neodoljivo i zvuฤno fantastiฤno djelo. Broj eksplozija kojih se ne bi postidio ni Michael Bay, s tim ลกto su Millerove eksplozije uraฤ‘ene sa stilom, smislom i ukusom, napravljene da budu spona izmeฤ‘u odreฤ‘enih dijelova priฤe. Atmosfera je stripovska, u trenucima naivna s razlogom da prikaลพe na kakve niske grane je spala ljudska rasa. Odreฤ‘eni segmenti filma izazivali su u meni osjeฤ‡aj dosade, pa sam kasnije ฤak i uspio napisati spisak stvari koje me nisu impresionirale. No bio bih pregrub kada bih rekao da je Mad Max: Fury Road iลกta manje od dobrog djela i pravog filmskog spektakla dvadeset i prvog vijeka.

U ฤudu sam se naลกao tek nekoliko dana kasnije nakon gledanja filma, kada su atmosfera sulude borbe na ลพivot i smrt i luฤenje adrenalina izazvano gledanjem poฤeli kopniti u mojoj glavi. Jedna slika nije prestajala sijati punim sjajem siromaลกne palete boja postapokalipse: slika Furiose.

Charlize Theron u filmu glumi Furiosu, jednu od najvjernijih ฤlanica vojske Immortan Joea. Immortan Joe je sadista kojeg je kreirala postapokalipsa, tumorima okiฤ‡en luฤ‘ak, sociopat koji je uspio izgraditi kult liฤnosti, uvjeren u svoju dobroฤ‡udnost. On je robovlasnik u pravom smislu te rijeฤi โ€“ u zarobljeniลกtvu drลพi pet ลพena koje su njegovo seksualno roblje, a njemu najdraลพa Angharad trudna je sa djetetom koje je zaฤeto kao plod konstantnog silovanja.

Furiosa dobije zadatak da predvodi konvoj do mjesta koje se zove Gas Town u kojem se trebaju opskrbiti benzinom i vratiti u Citadelu. Meฤ‘utim, Furiosa mijenja plan i skreฤ‡e sa rute, te Joeu ne treba puno da shvati da neลกto nije u redu. Kada uvidi da njegovih pet supruga nedostaje, kreฤ‡e divlja potjera za odmetnutim konvojem ฤija predvodnica ลพeli pet ลพena spasiti od manijakalne tiranije i poniลพenja i odvesti ih u mitsko Zeleno mjesto, gdje je zemlja plodna i odakle je, ispostavit ฤ‡e se, i sama Furiosa oteta prije, cirka dvadeset godina.

 

 

Pobjeลกnjel…a Furiosa

Kako odmiฤe radnja, neฤ‡e vam biti teลกko shvatiti da je Mad Max glavni lik samo u naslovu filma. Postoji viลกe razloga za ovakvu poziciju, a dva su dominantna. Hardyijev lik je siromaลกan, niฤim poseban, te herojske osobine u njemu nisu dovoljno jake da bi se emotivno povezali sa njim. Njegova unutraลกnja borba sa demonima proลกlosti predstavljena u vidu sjeฤ‡anja i povremenih halucinacija nije dovoljno intimna da nam bude stalo do nje, prvenstveno zbog ฤinjenice da ne znamo (iako pretpostavljamo) na osnovu proลกlih dijelova franลกize koga je Max izgubio i kakvi u kakvim je odnosima bio sa onima kojih viลกe nema.

S druge strane, Furiosa je uistinu, uistinu, UISTINU dobro napisan lik. Njena borba deลกava se u sadaลกnjosti, zahtijeva konkretnu akciju, rjeลกiva je uz pomoฤ‡ djelovanja u odreฤ‘enom vremenu i prostoru. Samim tim, lik Furiose je opipljiv, stvaran, konkretan, dok je lik Maxa viลกe u domeni pomoฤ‡nika kakav je Java bio Marti Misteriji. ล to je najvaลพnije, lik Furiose na pravi naฤin odbacuje poimanje ลพenskog spola u akcijskom filmu.

Popriliฤno je jasno da je u filmskom svijetu, pogotovo u domeni akcijskog i horor filma, poloลพaj ลพenskih likova uvijek robovao pravilima na neki naฤin. Nije vaลพno na koji naฤin su pravila bila postavljena, da li je ลพena preuzimala ulogu prve ลพrtve, protagonistice ili ubice, postojali su odreฤ‘eni kanoni koji se nisu ruลกili.

O teoriji spola u filmu reฤeno je jako mnogo i iz usta mnogo pametnijih od mene. Knjiga Muลกkarci, ลพene i motorne pile: spol u modernom horor filmu ameriฤke profesorice Carol J. Clover je dobro ลกtivo za poฤetak. Isto je izrodilo i teoriju posljednje djevojke, odnosno kanona u kojem se posljednja djevojka sreฤ‡e sa ubicom u finalnom konfliktu filma, pobjeฤ‘uje i ลพivi da nastavi priฤati priฤu, te se tu zapravo deลกava pomjeranje perspektive gledateljstva โ€“ iz perspektive ubice u perspektivu heroine.

Furiosa zasigurno nije posljednja djevojka, ali je krase predivne karakteristike koje napokon na pravi naฤin stavljaju ลพenu u sferu akcijskog filma. Za poฤetak, iako na prvi pogled ne mora izgledati tako, lik Furiose ne podlijeลพe pod teretom kliลกea i oฤekivanja publike koje je industrija zabave nametnula i pod kojima se lomi posljednjih nekoliko godina.

Kako su godinama rasli decibeli feministiฤkog glasa, proizvoฤ‘aฤi zabave zakljuฤili su da su svijetu potrebne akterke, ลพenski likovi koji ฤ‡e kroz film, video igre i ostale formate zabave zadovoljiti potrebe ljudi za heroinama. No kao ลกto je teลกko kreirati dobrog, jakog muลกkarca, joลก je teลพe kreirati i na povrลกini burnog mora stereotipa zadrลพati ลพenski lik.

 

Charlize_Theron_Mad_Max_4

 

Moj problem sa veฤ‡inom ลพenskih likova i razlog zbog kojeg se u 99,99 posto sluฤajeva ne poistovjeฤ‡ujem sa ลพenskim likovima ne leลพi u posjedovanju drugaฤijeg anatomskog seta, veฤ‡ u ฤinjenici da su ลพenski likovi veoma ฤesto i nezasluลพeno napisani krajnje naivno, plitko i bezliฤno. ฤŒak ni ลพene koje kreiraju likove ne izbjegavaju tu sumornu zamku, veฤ‡ upadaju u nju, projicirajuฤ‡i svoje vizije ลพenskih likova po arลกinima stereotipa.

Uvijek postoje odreฤ‘eni set problema koji junakinje ฤini iลกฤaลกenim i neuvjerljivim โ€“ jake, pa se slome na kraju. Toliko jake da izlaze iz domene psihologije ljudskih biฤ‡a. Slabe na krajnje nekarakteristiฤne naฤine i u potrazi za neuvjerljivim katarziฤnim raspletom. I meni najdraลพa kategorija ลพenskih likova koju oboลพavam mrziti โ€“ heroine sa pretjeranim, nerealnim seksipilom ili seksipilom koji se pojavljuje u posljednjem trenutku i najฤeลกฤ‡e manifestira kao krupni kadar jednog dijela straลพnjice junakinje u takozvanom ameriken kadru (ako ste gledali ijedan western, znate taj kadar). Prihvatanje tako napisanih ลพenskih likova moglo bi se na neki naฤin poimati kao kad ti neko kaลพe da bi trebao biti kao feminista zadovoljan ลพenom na vlasti, a ta ลพena je Semiha Borovac.

 

Trojanski konj feminizma… i sliฤne nebuloze

Malo nakon premijere novog filma iz Mad Max franลกize, internetom se munjevito proลกirila priฤa da se radi o striktno feministiฤkom filmu. ฤŒinjenica da je George Miller saraฤ‘ivao sa autoricom Vagininih monologa Eve Ensler na kreiranju Furiose, odnosno rjeลกavanju odreฤ‘enih problema pri kreiranju ลพenskih likova u filmu, dala je vjetar u leฤ‘a samoprozvanim borcima za pravdu da Millera i njegovo djelo osude joลก viลกe i stave na ‘sramni’ tron.

Jedan od najglasnijih, ne vlastitim intelektom, veฤ‡ ฤinjenicom da 95 posto komercijalnih medija i ne vode baลก pametni ljudi je meni do trenutka pisanja ovog teksta apsolutno nepoznat ameriฤki autor Aaron Clarkey. Njegov tekst objavljen na neomaskulitetnom portalu Return of Kings je vrhunac komedije i neutemeljenog blebetanja. Navedeni jednako nepoznati portal vodi tridesetpetogodiลกnji Roosh V koji sebe naziva umjetnikom barenja i autor je vodiฤa Bang koji bi trebao muลกkarce prirodno nenadarene za komunikaciju sa ลพenama poduฤiti kako da stupe u komunikaciju koja neumitno vodi do spolnog odnosa, a sve to koristeฤ‡i odreฤ‘ene reฤenice koje u ลพenama pokreฤ‡u okidaฤe van sfere logike i zdravog razuma. Mislim da je veฤ‡ jasno o kakvom se profilu ljudi radi.

ฤŒlanak objavljen na ROK-u je koncentrat oฤiglednog bijesa usmjerenog ka liku Furiose. Film se naziva trojanskim konjem feminizma, feministiฤkom propagandom, guranjem feminizma niz grlo i porukom da mlade ลพene trebaju izgledati i ponaลกati se kao Furiosa, a ne Sophia Loren.

Ovaj tekst, nepaลพljivo konstruisan kao poruka bojkota, velikom je brzinom preneลกen ลกirom svijeta โ€“ od Timea do Guardiana, Vicea do AV Cluba, mediji su prenosili poruku uz nepotrebno kaฤenje epiteta aktivisti za prava muลกkaraca autoru teksta. Odjednom je poruka bojkota zahvaljujuฤ‡i medijima proลกirena na nivo poluoficijelnog stava muลกkog roda gdje su muลกkarci dovedeni na nivo ugroลพenih divljih zvijeri kojima se podvaljuje faลกizam ลพena pod velom akcijskog besmisla.

 

Propaganda ili neutemeljeni strah?

Donekle, ako se zaista potrudim, mogu izmisliti ลกta bi moglo smetati predstavnicima neomaskuliteta, kako veฤ‡ autori ROK-a nazivaju svoj pokret. Treba biti realan i primijetiti da su odreฤ‘ene scene u filmu stripovski prenapuhane i pretjerane. ลฝena zainteresirana za oruลพje moลพe bolje ciljati od muลกkarca zainteresiranog za oruลพje, ali napuhana je scena u kojoj Furiosa koristi Maxovo rame kao leลพiลกte za snajpersku puลกku. Da takav zvuk odjekne nekoliko centimetara od uha, Max bi imao velikih problema sa sluhom, a ne samo petosekundni tinitus. ฤŒinjenica da je Furiosina titula muลกkog roda umjesto ลพenskog (imperator umjesto imperatrix) je moลพda joลก jedan razlog da se momci boje โ€“ ipak veฤ‡ina nas danas ลพivi u carstvima gdje shvatamo koliko je vaลพno da car kao figura autoriteta bude nedodirljiv.

Sve im mogu oprostiti, ali iskrivljavanje istine i laลพ ne.

JAKO, JAKO (toliko jako da sam morao ukositi i boldirati slova) sam osjetljiv na bilo kakvu vrstu propagande. Kada mi neko kaลพe da sam ‘bijeli muลกkarac’ i da ‘imam privilegije’, a moja jedina privilegija je da imam zdravstveno na birou koje sreฤ‡om ne koristim, dobijem osip od nauฤenih i izbiflanih reฤenica iz prevedenih vodiฤa za socio-politiฤke ratnike i ratnice. Do te mjere ide moja osjetljivost da sam pomno birao da se nikad ne mijeลกam sa NGO udrugama i politiฤkim partijama, te sam odluฤio da se prijavim da piลกem za OneWorldPlatform.net nakon ลกto sam studiozno prouฤio ono ฤime se OWP bavi i nakon ลกto sam uvidio da se radi o konkretnim, dobro osmiลกljenim akcijama iza kojih mogu stati i koje mogu potpisati svojim punim imenom i prezimenom.

Baลพdaren tako osjetljivo, nisam osjetio da Mad Max: Fury Road i u jednom trenutku propovijeda, pametuje, gura bilo ลกta bilo kome niz grlo. Ne znam kako ฤ‡e razliฤiti ljudi poimati razliฤite aspekte Fury Roada, ali ja sam naprosto uลพivao u Furiosi. Ne na ลพivotinjskom, baziฤnom, seksualnom nivou, veฤ‡ u tome da je napokon napisan lik koji na odreฤ‘ene naฤine utjelovljuje sve ono ลกto ja ลพelim vidjeti u ลพenama. ลฝelim se u ลพivotu okruลพiti snaลพnim, svojeglavim, upornim, odluฤnim ลพenama, tankerima koji neฤ‡e potonuti. Nemam vremena za uvjeravanja, muลกko-ลพenske odnose kako ih opisuju i prikazuju praznoglavi produkti pop industrije kakvi su Cosmopolitan i Seks i grad. Imam kฤ‡erku i da, ลพelim da bude Furiosa prije no Sophia Loren, iako je izbor u potpunosti na njoj.

Furiosa je zaseban, dobro konstruiran lik, plod maลกte, baลก kakav je i Mad Max. Ali sigurno nije trojanski konj feminizma jer u filmu niko nije uniลกtio lik Mad Maxa i na njegovim kostima podigao spomenik Furiosi. Film se ne zove Mad Maxine. Zamjeriti Milleru na njegovoj viziji koju je kreirao skoro ฤetrdeset godina je ravno mentalnom samoubistvu i ugroลพavanju njegove umjetniฤke slobode.

Na kraju krajeva, isti Miller je kreirao i sasvim sporedne i generalno nevaลพne likove Maxove ลพene i djeteta ฤija su postojanja i smrti sluลพili samo kao gorivo za sagorijevanje njegove osvete sedamdesetih. Znate li kako su mu se zvali sin i supruga? Znam da ne znate. Sprog (ลกto je sleng za dijete u Australiji, Kanadi i Velikoj Britaniji) i Jessie.

Ako vam ne smetaju ubijeni likovi djeteta i majke, te tu podrลพavate priฤu o slobodi izraza, ne vidim zaลกto bi vam mogla zasmetati stopostotno invalidna ลพenska osoba, miลกiฤ‡ave tjelesne konstitucije koja u strogom suludom patrijarhatu buduฤ‡nosti odluฤuje da bude ratnica, a ne seksualna radnica, da vozi modificirani ลกleper porijeklom iz ฤŒeลกke Republike i razbija zube svakome ko joj stane na put.

 

Da li je MAD MAX: FURY ROAD feministiฤki film?

Kako se film bliลพi kraju i dva sata jurnjave zavrลกavaju trijumfom Furiose i padom reลพima Immortan Joea, svima koji ลพele da poveลพu dva i dva na logiฤkoj osnovi je i viลกe nego bolno jasno da Mad Max: Fury Road nije feministiฤki film.

Hipijevski stilizirane Vuvalini ratnice, ฤuvarice Zelenog mjesta koje na kraju filma nemaju ลกta ฤuvati ginu od muลกke ruke kao pokoลกene. Immortanove robinje, seksualne radnice, sve odreda neprirodno seksualizirane ลพene za situacije u kojima se nalaze viลกe sluลพe kao simboli ฤednosti nego osobe, lajtmotiv Furiosinih akcija i ponaลกanja. Max u kljuฤnom trenutku filma donosi odluku koja vodi Furiosu u pobjedu, a u finalu, opet je Max taj koji odlazi u suton i time grabi prijekopotrebni cool faktor vuka samotnjaka. Previลกe je proturjeฤnih elemenata da bi se film mogao nazvati feministiฤkom porukom zakukuljenom u muลกki film.

Mad Max: Fury Road je kao prvo i posljednje akcijski film koji puca na ljubitelje i ljubiteljice moderne produkcije i akcijskih segmenata โ€“ poznajem jednak broj muลกkaraca i ลพena koji vole i prvo i drugo. Moja ลพivotna partnerica viลกe je uลพivala u akciji ‘muลกkog’ filma i rasฤlanjivanju tehniฤkog aspekta istog nego ja, na primjer. ฤŒinjenica da je Miller razgovarao sa Eve Ensler ne ฤini film feministiฤkim, veฤ‡ ฤini Millera zainteresiranim i za drugu stranu priฤe i vizionarom koji posjeduje odreฤ‘ene ideje i njuh da shvati gdje mu priฤa curi.

Lik Furiose, s druge strane, sija kao najsjajnija zvijezda ionako dobrog filma. Moje posljednje sjeฤ‡anje na uistinu autentiฤan ลพenski lik seลพe sve do Osmog putnika i Ripley koja je bila ลพivi armirani beton od glave do pete. Furiosa je Ripley nove generacije โ€“ lik koji svojim postojanjem krลกi iลกฤaลกene normative kreiranja likova, a koji je viลกe nego oฤigledan ลกamar autorima i autoricama ลพenskih likova koji viลกe djeluju kao privjesci nego protagonistice ili antagonistice.

S druge strane, muลกkarci kojima identitet i integritet ugroลพava snaลพan filmski ลพenski lik, trebali bi ozbiljno poraditi na faktoru samopouzdanja…

preuzeto sa ลฝenska poslaย /ย Arnel ล ariฤ‡ ล aran

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.