Sinoć je u prepunim sarajevskim galerijama Charlama Depot i Collegium Artisticum otvoreno Međunarodno bijenale vizuelnih umjetnosti SubDokumenta Sarajevo ’25. Atmosfera prepunih galerija sa preko 500 posjetitelja je podsjećala na sretni kraj ’80-ih kada su umjetnici Jusuf Hadžifejzović, Radoslav Tadić i Saša Bukvić organizovali YU Dokumente, najveću manifestaciju posvećenu savremenoj umjetnosti na tlu tadašnje Jugoslavije. Zahvaljujući sinoćnjem otvaraju Bijenala SubDokumenta Sarajevo ’25, veliki broj aktera, umjetnika, kustosa i historičara umjetnosti, koji su ostali zajedno i uprkos historijskim turbulencijama u decenijama iza nas, se vratio na mjesto koje je Sarajevo etabliralo kao važnu tačku u polju vizuelnih umjetnosti u tadašnjoj Jugoslaviji.
– Večeras zatvaramo jedan historijski krug koji se zove YU dokumenta. YU dokumenti su bili događaji koji su i tada nastajali van institucionalne podrške, no tadašnja zajednica je prepoznala značaj ovih događaja. Drago mi je što i ovo bijenale nastaje na sličan način, na inicijativu umjetnika i zahvaljujući Jusufu Hadžifejzoviću, zbog kojeg smo se okupili. Petar Ćuković, Ješa Denegri, Biljana Tomić, Slavko Timotijević, Mladen Lučić i mnogi drugi su bili akteri YU dokumenata, a dali su svoj doprinos i za ovo bijenale. Ova priča ima svoj historijski kontinuitet, poručio je Jasmin Duraković, direktor Bijenala SubDokumenta Sarajevo ’25.
Dok su se stariji sa sjetom u očima prisjećali kultnih bijenala iz 1989. na kojima su se prilikom opraštanja pozdravljali i plakali, i pričali o 126 fenomenalnih izložbi koje su tih godina upriličene na zidu Collegium Artisticuma, za mlade umjetnike i publiku ovo je bila prilika da se podsjete da najbolja umjetnost nastaje uglavnom na margini i iz radikalne potrebe da se suprotstavi anomalijama društva i sistema u kojima se nalazimo.
– Ovo večeras je perpetuum mobile, ovdje su veterani i mladi koji su zaboravili da je Jugoslavija postojala. Stariji žele da izlažu sa mladima da bi se osjećali vitalno, a mladi sa starijima da se potvrde. SubDokumenta Sarajevo ’25 je organizovana iz sve snage i zbog toga želim da se zahvalim brigadama iz Rijeke, Sarajeva, Banjaluke, Skoplja, Podgorice, Beograda…, u svom emotivnom obraćanju rekao je Jusuf Hadžifejzović, umjetnički direktor bijenala.
Slavko Timotijević, istoričar umjetnosti i galerista, nekadašnji urednik programa vizuelnih umjetnisti u Studentskom kulturnom centru u Beogradu, u svom obraćanju je zaključio da su na SubDokumentima Sarajevo ’25 više preovladava subnostalgija, nego jugonostalgija.
– To je nostalgija prema sopstvenom minulom radu koji u široj javnosti nije poznat, kao što ni savremena scena u nije poznata u savremenoj kulturi. Bez obzira na retrogradne procese istorijiskih flashbackova, savremena scena najviše daje društvu i bavi se društvom na način na koji može da ga koriguje, zaključio je on.
Međunarodno bijenale SubDokumenta Sarajevo ’25 je vratilo Sarajevo u samo središte savremene umjetnosti, kao što je to bilo prije gotovo četiri decenije, ali i dalo zalog umjetnicima i publici da će ovo i dalje biti mjesto susreta, fenomenalnih izložbi, diskusija i promišljanja neke nove, bolje budućnosti.
– Danas je izuzetan dan. Sarajevo je regionalni centar moderne umjetnosti. Nadam se da će ovo biti inicijalna kapisla za mlade likovne umjetnike koji su na posljednjoj ljestvici kulturnih zbivanja u državi, kazao je Elvedin Elko Poturak, direktor Collegium Artisticuma.
SubDokumenta Sarajevo ’25 predstavlja djela i radove preko 120 renomiranih i priznatih umjetnika iz Bosne i Hercegovine, regiona i svijeta. Kustos bijenala je vizuelni umjetnik Jusuf Hadžifejzović. Program je podijeljen u nekoliko cjelina: Službena selekcija, Video Lavirint, Vremenska mašina: Od YU Dokumenta do SubDokumenta, te niz specijalnih i pratećih programa. U okviru bijenala biće predstavljene i četiri galerije savremene umjetnosti: Manifesto (Sarajevo), Vagon (Banja Luka), OK Galerija (Rijeka) i B2 (Beograd). Poseban segment čine paneli posvećeni historijskom kontinuitetu bijenala, ali i recentnim umjetničkim tendencijama i praksama u polju savremene i vizuelne umjetnosti.
Na Međunarodnom bijenalu SubDokumenta Sarajevo ’25 biće predstavljena djela i radovi brojnih umjetnika, među kojima su: Marina Abramović, Noor Abed, Basma al-Sharif, Ambrosija, Ljiljana Arsić, Mrđan Bajić, Rafet Jonuzi Bardh-I-T, Vinko Barić, Gildo Bavčević, Kemil Begtaši, Irma Beširević, Isidora Branković, Mladen Bundalo, Elena C, Mimmo Catania, Claudia Chaseling, Damir Čarli Čargonja, Benjamin Čengić, Mirza Čizmić, Danica Dakić, Dawud Dana, Tajana Dedić Starović, Vlasta Delimar, Juraj Dobrović (b2), Dženat Dreković, Goran Đorđević, Dado Đurić, Uroš Đurić, Mohammed El Mourid, Marko Frančesević, Alma Gačanin, Renate Graf, Zoran Grebenarović (b2), Igor Grubić, Jusuf Hadžifejzović, Zlatan Hadžifejzović, Mirsad Hadžikarić, Lamija Halilagić, Nela Hasanbegović, Amel Hodžić, Pang Hyo-sung, Bora Iljovski (b2), Irwin, Josip Ivančić, Nina Ivančić, Mirsad Jažić, Kasja Jerlagić, Dean Jokanovic Toumin, Ismet Jonuzi, Dorian Jovanović, Nikica Jurković, Alija Kamber, Šejla Kamerić, Narcis Kantardžić, Emir Kapetanović, Jae-Kwan Kim, Nina Komel, Miklavž Komelj, Milomir Strašni Kovačević, Ivan Kožarić, Danilo Kreso, Rade Kundačina (b2), Sanja Latinović, Fikret Libovac, Eun Su Lim, Glorija Lizde, Destil Marković, Patrick Marshall, Vlado Martek (b2), Dalibor Martinis, Ivica Matić, Metahaven grupa, Kata Mijatović, Danijela Mijić, Radenko Milak, Slobodan Era Milivojević (b2), Mladen Miljanović, Ognjen Milošević, Hamzalija Muhić, Alban Muja, Genc Mulliqi, Goce Nanevski, Dorotej Neskovski, Damir Nikšić, Edin Numankadić, Sage O’ Tuama, Pinar Ogrenci, Nusret Pašić, Vanja Pagar, Milija Pavićević, Zoran Pavelić, Stanislava Pinchuk, Mileta Prodanović, Ivana Radovanović, Ismet Ramičević, Andrej Savski, Selma Selman, Damir Roko Sokić, Mladen Stilinović, Sven Stilinović, Bojan Stojčić, Gabrijel Stupica, Adnan Šopović, Ilija Šoškić, Mladen Talanga, Andrej Tišma, Saša Tkačenko, Saša Tkačenko, Slaven Tolj, Nikola Tomić, Miloš Trakilović, Selman Trtovac, Dragomir Ugren (b2), Žaneta Vangeli, Vladimirka Velaga, Slobodan Vidović, Almin Zrno, Marko Marković, Darja Radaković.
Spisak umjetnika nije konačan, jer će tokom trajanja bijenala do kraja septembra biti uključena i nova imena.
Organizatori bijenala su CKA Charlama, JU Collegium Artisticum i DEPO Sarajevo. Partner projekta je KSC Skenderija, a podršku daju Ministarstvo kulture i sporta KS, Turistička zajednica KS, Federalno ministarstvo kulture i sporta, FTV i Grafika Šaran.