Sve je počelo kada je Lejla Kapetanović-Rodrigues preselila u São Paulo radi novih poslovnih ponuda i započela s MBA studijem. Selidba u Rio de Janeiro, grad koji je za nju jedan od najljepših na svijetu, inspirirala je i potaknula na razmišljanje i razmišljala je o pokretanju vlastitog posla. Imajući iskustvo u području komunikacija, odnosa s javnošću i upravljanja događajima, počela je razmatrati ideju kombiniranja svojih strasti s turizmom. Tokom transfera svog MBA studija u Rio de Janeiro, upoznala je Marianu Cruz de Podestá koja je već imala karijeru u turističkom sektoru. Kao rezultat novog života u Rio de Janeiru i stalnih pitanja ljudi s prostora Bosne i Hercegovine o Čudesnom Gradu i Brazilu kao egzotičnoj destinaciji, ideja je počela dobivati oblik. S obzirom na to da su im slični interese i strasti, odluka o zajedničkom poduzetničkom poduhvatu bila je prirodna. Odlučile su se udružiti i pokrenuti turističku agenciju. S idejom turističkog operatora, aplicirale su na lokalni projekt start-upova, koji im je pružio potrebnu pravnu i administrativnu podršku za razvoj njihove ideje. Njihov projekt je proglašen najboljim, te je tako rođen Travel Studio, agencija koja ima cilj pružanja nezaboravnih i autentičnih iskustava Rio de Janeira i ostatka Brazila svim posjetiteljima te predivne zemlje, te povezati Brazila i Južne Amerike s bosanskohercegovačkim tržištem.
S Lejlom smo se susreli kako bismo saznali više o njezinom putu, izazovima s kojima se susrela i viziji koju ima za budućnost Travel Studija.
Koliko hrabrosti treba da se krene u poduzetničke vode u zemlji u kojoj si zapravo stranac? Gdje si naišla na podršku/motivaciju u procesu ulaska u poduzetništvo?
– Sada kada pogledam unazad, shvaćam da odluka u ulasku i poduzetničke vode je bila više spontana nego ona dugo planirana, jer da sam razmišljala o svim izazovima i problemima sa kojima smo se suočile, vjerujem da iz ove perspektive možda ne bih imala toliku hrabrost na početku koju sam otkrila u cijelom tom procesu. Ako se tu još nadoda element jedne potpuno nama nepoznate kulture, nedovoljnog poznavanja poslovnog tržišta te jezičke barijere, sada vidim da sam u posljednjih 5 godina stalno pomjerala granice. Bilo je teških trenutaka ali svakako neizmjerna ljubav i podrška mog supruga, ljubav moje nove brazilske porodice i brazilskih prijatelja te ljubav prema poslu su bili ključni u tom procesu.
Na koje si prepreke nailazila prilikom ulaska u poduzetništvo?
– Rekla bih da je zapravo najveća prepreka bila jedna potpuni drugačija kultura i mentalitet brazilskog naroda. U nekim stvarima su dosta slični nama Bosancima u smislu prijema i one dobrodošlice koju ćemo pružiti svakom strancu, ali kada je riječ o poslu, tu smo dva odvojena svijeta. Uzevši u obzir jedan poprilično laidback mentalitet i velike prepreke u crosskulturnoj komunikaciji izazova nije nedostajalo. Također, tu bih spomenula potpuno nedovoljno poznavanje lokalnog turističkog tržišta. To je bio zapravo jedan od razloga zbog čega sam se odlučila istovremeno dok sam završavala svoje MBA studije da upišem kurs za turističkog vodiča koji mi je pružio krucijalne temelje za ulazak i upoznavanje brojnih karika velikog turističkog lanca Rio de Janeira i cijelog Brazila. Još prije pandemije, pred sami kraj turističke licence, zbog tečnog engleskog jezika, počela sam raditi kao freelance turistički vodič za neke od najvećih i najstarijih turističkih operatora u Rio de Janeiru. Sada shvatam da je odluka da uđem u turističke vode kroz prizmu lokalnih ljudi bila jedna od krucijalniih te mi pružila važne kontakte koji su se pokazali presudni u godinama koje su bile ispred mene.
Vrlo brzo nakon tvoje odluke desila se pandemija koronavirusa, svi turističi planovi su stopirani i umjesto da u medijima pričaš o ljepotama Brazila, često si izvještavala o trenutnoj situaciji. Na koji način je radila tvoja agencija i da li je bilo moguće imati neki plan u tom trenutku?
– Početak panedmije u Brazilu je početak jednog izuzetnog teškog perioda i potpune paralize turistički sektora. Sjećam se kada sam početkom marta 2020.godine otpratila svoju zadnju grupu turista na aerodrom, da su istog dana bile otkazane sve ranije potvrđene usluge. I onda sam po drugi put u pet godina koliko je prošlo sjela i počela razmišljati šta sad. Nije bilo lako, jer nije postojala nikakva perspektiva za brzi oporavak turističkog sektora u Brazilu. Sjećam se Copacabane, mjesta gdje život i užurbanost počinju sa izlaskom prvih zraka, kao potpuno praznog i napuštenog mjesta. Ali kako je svaka kriza zapravo prilika, to je bila logika koju je Travel Studio prepoznala i prigrlila. Taj period stagnacije koji je zapravo značio kraj za veliki broj turističkih agencija radi visokih fiksnih troškova, mi smo iskoristili kao prostor za reorganizaciju i kapacitaciju u svim oblastima tako da smo ponovo otvorenje tržišta dočekali potpuno spremne.
Kad ste počeli raditi u punom kapacitetu?
– Sjećam se naše prve postpandemijske grupe još u augustu 2021. Sjećam se kada smo tada stupile u kontakt sa našim lokalnim partnerima za kontrataciju novih usluga i dogovorile prvi posao. Sreći nije bilo kraja sa obje strane! Od tada mogu reci da je naša agencija konstantno rasla i počela proširivati turističku ponudu i van Rio de Janeira. Imamo iza nas učešće na jednom od najvećih turističkih sajmova na svijetu, ITB Berlin koji je bio odlična prilika za uspostavljanje strateških partnerstava koji su osnova za visoko kvalitetne usluge i autentična iskustva.
Koliko danas imate zaposlenih? Koje sve aranžmane nudite?
– Mi se danas definišemo kao Destination Management Company, odnosno kompanije koja pruža kompletnu podršku u organizaciji svih segmenata jednog putovanja, od rezervacije avio karata, hotelskog smještaja, transfera te one konsultativne kada je riječ o kreaciji visoko personalizivanih turističkih itinerera. Mala smo ali odabrana ekipa koja je u potpunosti posvećena stvaranju autentičnih i personalizovanih usluga i danas imamo pet stalno uposlenih osoba sa velikim brojem naših eksternih saradnika i licenciranih turističkih vodiča za engleski, španski, portugalski, ruski njemački te francuski jezik.
Po čemu je vaša agencija posebna? Šta je to što nudite drugačije u usporedbi s klasičnim travel agencijama?
– Ono što nas definitivno razlikuje od svih turističkih agencija u Rio de Janeiru, ali i u Brazilu je činjenica da pored gore navedenih usluga nudimo usluge i na BHS jezicima i dosta smo se profilirali kao tour operator koji je specijaliziran za tržište jugoistočne Evrope i Balkana. Danas imamo klijente/ljude sa naših prostora koji putuju individalno te grupna putovanja koja se realiziraju kroz saradnju sa tour operatorima iz ovog dijela svijeta. Dodatno, prošle godine smo ostvarili partnerski odnos sa jednim turističkim operatorom iz São Paula posjeduje vlastite kruzere i turističke ture u Amazonu, što nam je omogućilo da sada i direktno ponudimo i egzotični i nepoznati Amazon na jedan dosta jednostavniji način kada je riječ o cijeloj logistici. Zamislite da nakon dolaska na destinaciju ne morate razmišljati ni o čemu osim biti fokusirani na vaš savršeni odmor te imati savršenu optimizaciju vremena kada je riječ o procesu planiranja. To je naša uloga i svakako je najljepši kompliment je onaj da bez nas, boravak u Rio de Janeiru našim klijentima ne bi bio isti te da bi bilo nemoguće doživjeti sve ono što je bilo sugerisano sa naše strane s obzirom da se oslanjamo na široku mrežu naših lokalnih partnera kako bismo ponudili najbolja iskustva od onih gastronomskih, well being te onih classic turističkih iskustava.
Zamislite da nakon dolaska na destinaciju ne morate razmišljati ni o čemu osim biti fokusirani na vaš savršeni odmor te imati savršenu optimizaciju vremena kada je riječ o procesu planiranja. To je naša uloga i svakako je najljepši kompliment je onaj da bez nas.
Danas je mnogo lakše putovati nego prije, avionske karte nisu više toliko skupe, ali ni smještaj. Koliko je danas teško ponuditi turistima neki jedinstven doživljaj?
– Svakako dostupnost informacija na gotovo svakom mjestu te modernih tehnologija su omogućili jednu novu perspektivu te kreirali nove izazove u planiranju i realizaciji turističkih putovanja. Međutim, postoji jedan faktor koji nikada neće moći biti zamijenjen, a to je ona ljudska ili humana komponenta. Uvijek volim reći turistima koji odluče posjetiti Brazil i Južnu Ameriku generalno, da danas gotovo svaka osoba na kraju može sam isplanirati putovanje te pozvati Uber ili Taxi i otići sam i posjetiti turističke atrakcije, međutim, ono što je gotovo nemoguće je uroniti u autentičnu lokalnu kulturu i otkriti ono najbolje od svake turističke destinacije bez lokalnog savjeta i preporuke te odličnog poznavanja lokalne gastronomije, skrivenih najboljih mjesta za posjetiti. Zbog toga smo mi tu, kako bismo pružili kompletnu podršku u svakom segmentu planiranja vašeg putovanja od one savjetodavne do realizacijske.
Zašto je Brazil posebna zemlja?
– Definitivno zbog svojih različitosti! Brazil je kontinentalna zemlja i zbog svoje veličine i različitih utjecaja gotovo je nemoguće govoriti o jednom Brazilu. To je spoj raznih kolonizacija i kultura od afričke, portugalske, talijanske, njemačke i holandske. Brazil ima veliki broj međunarodnih zajednica od kojih bi definitivno izdvojila onu japansku i libanonsku. Recimo malo je poznato ali u São Paulu koji je najveći grad Južne Amerike je dominantna talijanska kolonizacija tako da ćete tu naići na standardnu diskusiju gdje je Pizza najbolja, ona u Italiji ili u São Pauli čiji su doseljenici donijeli originalni recept iz Beča krajem 19. vijeka. Tu je i najveća japanska zajednica na svijetu gdje ćete naći neke od najboljih sushi restorana u dijelu grada poznat kao Liberdade kojeg kontroliše umjesto brazilske mafije, ona japanska, jakuza. Jug Brazila ima potpuno njemačke odlike u svim segmentima društva, dok, ako odlučite da posjetite sjever Brazila tamo ćete naići na snažan trag afričke kulture koja se manifestuje u gastronomiji, muzici i religiji.
Recimo malo je poznato ali u São Paulu koji je najveći grad Južne Amerike je dominantna talijanska kolonizacija tako da ćete tu naići na standardnu diskusiju gdje je Pizza najbolja
Na šta se najviše žale naši turisti u Brazilu?
– Ne bih to baš nazvala žaljenjem, ali taj njihov usporeni mentalitet te relaksirani odnos prema životu, rekla bih da najviše čude ljude sa naših prostora.
Koja je tvoja omiljena turistička destinacija u Brazilu?
– Sjeveroistok Brazila sa svojim prekrasnim egzotičnim plažama i bijelim pijeskom, prekrasnom gastronomijom koju odlikuje upotreba palaminog ulja, morskih plodova. Tu su i nezaobilazna prirodna pustinjska jezera, Nacionalnalni Park Lencoes Maranhenses koji se smatra i prirodnim fenomenom, a koji se zbog svoje veličine proteže čak kroz četiri savezne brazilske države. Riječ je o pustinjskim pješčanim dinama, koje se u kišnom periodu napune slatkom vodom i čine prekrasna jezera u pustinji gdje će vas dočekati kristalna i izuzetno topla voda za kupanje. Ne mogu, a da ne spomenem egzotični Amazon sa svojom čudesnom amazonskom prašumom te čudesne vodopade Iguaçu.
Sigurno sa druženja sa turistima uvijek poneseš neku zanimljivu anegdotu, možeš li s nama podijeliti neku?
– U februaru ove godine za vrijeme Karnevala, vodila sam grupu od šest američkih turista na poznati Sambódromo Sapucai, mjesto gdje nastaje sva čarolija Rio Karnevala, koji na kraju svoje piste, gdje prolaze svečane parade najboljih Samba školi, ima poznati Arco de Marques, koji prema jednoj od legendi predstavlja bikini te ženske zadnjice koje se nišu u ritmu sambe i oblikom podsjeća na poznati simbol McDonald’s. I dok smo se približavali samom Sambódromu jedna od turistkinja se okrenula i oduševljeno uzviknula: Jao, eno McDonald’s! Ne trebam vam spomenuti moju i vozačevu reakciju koji iako nije razumio riječ engleskog nije se mogao sudržati od smijeha.
Pored BiH, i Brazila naravno, koja je za tebe najljepša zemlja svijeta, neovisno o razlogu na kojem se temelji procjena?
– Definitivno bih izdvojila Španiju koja ima sve ono što bi bilo idealno za život. Super gostoljubivi i nasmijane stanovnike, prekrasne gradove poput Barselone koji je vjerovatno drugi grad na svijetu gdje bih mogla živjeti i koji me zbog svoje vrlo specijalne energije i vibracije podsjeća na moj drugi dom, prekrasni Rio de Janeiro.
U koji grad se iznova voliš vratiti i zašto?
– Sarajevo, Phoenix, Washington, New York, a naposljetku i Rio de Janeiro. Rio de Janeiro zbog svojih nevjerovatnih prirodnih ljepota, skrivenih vidikovaca i prekrasne i bujne tropske vegetacije te posebne energije i New York koji je jedna potpuno drugačija dimenzija unutar SAD-a. Imala sam priliku da New Yorkom zovem svojim domom relativno kratko vrijeme dok sam bila Fulbright stipendista i dok sam kratko vrijeme živjela u ovom nevjerovatnom gradu koji nikada ne spava, ali ovaj period je bio definitivno dovoljan da ga zavolim i da tamo ostavim djelić svog srca. Sarajevo je moj rodni grad, grad za koji me vežu posebne uspomene sa mojim prijateljima iz djetinjstva i dom mojih roditelja i sestre kojem se uvijek rado vraćam.
Sarajevo je moj rodni grad, grad za koji me vežu posebne uspomene sa mojim prijateljima iz djetinjstva i dom mojih roditelja i sestre kojem se uvijek rado vraćam.
Koje vrijedne lekcije si naučila u svakom od ovih gradova?
– Svaka lekcija je definitivno bila neprocjenjiva i jedno potpuno novo iskustvo. Međutim, naučila sam da svugdje trebamo ući otvorenog srca bez ikakvih predrasuda te otvoriti naše srce za sve divne stvari koje se jedino tako mogu desiti i ući u naš život i donijeti nam sve one prekrasne trenutke i osobe koje obogate nas život u svakom smislu.
Imaš li poruku ohrabrenja za sve one koji se odluče zaploviti u turističke vode?
– Turizam je jedna od onih profesija koja se brzo zavoli i koja vam lako uđe pod kožu. Ne mogu reći da nije stresan, ali je predivan i jako dinamičan, i uvijek prepun mogućnosti da upoznate nove i inspirativne ljude. Imajte hrabrosti da izađete iz zone komfora jer tada se život dešava te pronadjite svoju strast i sve ono što radite, radite sa srcem i ljubavlju. A turizam je upravo takva profesija. Moj suprug uvijek se voli šaliti i reći da sam odabrala posao koji podrazumijeva da rješavam potencijalne probleme koji se mogu desiti svima onima u nepoznatoj zemlji i to djelimično jeste tačno, medjutim najljepša kompenzacija je dobiti poruke zahvalnosti klijenata koji nakon povratka svojim kućama vam se zahvale na autentičnim iskustvima i na realizaciji životnih snova.