Pod sloganom Prestonica, jedan od najvaลพnijih festivala umjetniฤke igre u svijetu, u okviru svog petnaestog izdanja od 15. marta do 4. aprila, predstavlja publici izuzetan program. Ukupno 15 trupa iz Izraela, Grฤke, Holandije, Kine, Norveลกke, Australije, Velike Britanije, SAD, Danske, Poljske, Belgije, Njemaฤke, Italije i Kanade, otkrivaju 24 nove koreografske postavke na svojim gostovanjima u Beogradu i Novom Sadu. Festivalu prethodi revija filmova Dani igre u Kinoteci (24 โ 28. januar), brojne radionice, majstorski kursevi, izloลพbe i prezentacije.
Beograd je zahvaljujuฤi ovom festivalu postao vaลพna stanica u biografiji umjetnika koji kreiraju trendove u oblasti umjetniฤke igre i pozoriลกta, mjesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom paลพnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na meฤunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvoฤenje novih formi, koreografskih rukopisa i estetike, istovremeno unaprjeฤuju oฤekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadrลพaja.
Otkrivajuฤi umjetniฤku igru kroz njene vrhunske domete, Beogradski festival igre je na putu do jubilarne, petnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno viลกe od 330 koreografskih ostvarenja, dok posljednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i viลกe od 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Istovremeno, manifestacija pruลพa nemjerljivu podrลกku svim zainteresovanim igraฤima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umjetniฤkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Dragocjene informacije i kontakt sa inostranim trupama, otvorile su vidike, moguฤnost stipendiranja i angaลพmana mladim igraฤima, dok su uspjeลกne komade na domaฤoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.
Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujuฤi podrลกci Ministarstva kulture Srbije, ambasada i kulturnih centara zemalja uฤesnica, kao i Grada Beograda. Za afirmaciju umetniฤke igre i realizaciju programa u Vojvodini, znaฤajna je dugogodiลกnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine. ล est godina zaredom, Beogradski festival igre se realizuje u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji.
Kao glavni partner Beogradskog festivala igre, Vip mobile je uveo prepoznatljiv model ulaganja velikih kompanija u kulturu, dok zajedniฤki kreiran slogan Komunikacija u pokretu, oslikava snagu saradnje koja traje 11 godina. Kroz brojne projekte, meฤu kojima su najznaฤajniji nagrade Vip poziva i Vip iskorakโ, kao i projeat za mlade igraฤe Vip talentiโ, Vip doprinosi ukupnom razvoju umjetniฤke igre u Srbiji.
Pokrovitelji Beogradskog festivala igre su Erste banka i Visa, u nastojanju da vrhunsku umjetnost uฤine dostupnom. Dragocjena je podrลกka brenda Nivea, koga odlikuje kvalitet, poverenje potroลกaฤa, duga tradicija i ulaganje u proverene vrijednosti. Kompanija Nestlรฉ Adriatic sa svojom robnom markom NESCAFร prepoznaje ovu manifestaciju kao partnera sa kojim dijeli posveฤenost promociji aktivnog i zdravog naฤina ลพivota, inspiriลกuฤi na dobre navike. Tradicionalni prijatelji festivala su Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, kompanija Eagle Hills sa projektom Belgrade Waterfront, Bambi, Imlek, HEINEKENยฎ, PARDON Marbo Product, Ball Packaging Srbija, Qatar Airways kao zvaniฤna avio kompanija festivala, Vahali Production Services, Advokatska kancelarija Karanoviฤ/Nikoliฤ, Telegroup, BeotelNet…
15. mart, 20h |ย Sava Centarย /ย Dimitris Papaioannou je sigurno jedan od planetarno najzanimljivijih i najtraลพenijih umjetnika danaลกnjice. Pred zvaniฤni poฤetak festivala, njegova trupa ฤe u Sava centru izvesti predstavu Veliki krotitetelj, premijerno prikazanu u Atini, maja 2017. godine. Kritiฤari kaลพu da se komad otkriva kroz jedan-i-po-sat lanฤane reakcije komiฤnih, lijepih, senzualnih, erotiฤnih i magiฤnih slika koje ne prestaju da osvajaju, kao i da predstavlja savrลกen odgovor iz zemlje koja je nosila tovar reputacije da je jednom davno izmislila pozoriลกte, politiฤke i druลกtvene vrijednosti. Ovaj vizuelni umjetnik i koreograf je u okviru prethodnog festivala poneo priznanje Jovan ฤirilovโza korak dalje, a zamisao je da ova nagrada vrati svoje laureate sa novim djelima.
17. mart, 20h | Sava Centarย / Sveฤano otvaranje Festivala dovodi prvi put u Srbiju ฤuvenu Vertigo kompaniju iz Izraela. Koreografkinja Noa Wertheim, predstavit ฤe se najnovijom postavkom Jedan, Jedan i Jedan. Djelo istovremeno otkriva intimni i spoljni svijet, gradeฤi metaforiฤnu vezu izmeฤu dalekog i bliskog, odnosno sebe i drugog. Komad slavi energiju, i joลก jednom potvrฤuje jedinstvenost izraelske savremene igre! Kritiฤari predstavu opisuju kao putovanje za sva ฤula.
18. i 19. mart, 20h | Pozoriลกte na Terazijamaย / Kompanijaย Kristjรกna Ingimarssona iz Kopenhagena se vraฤa na Beogradski festival igre, sa novim komadom. Inspirisan prostorom velikih aerodroma, reditelj i koreograf Ingimarsson se na zanimljiv naฤin bavi svim radnjama koje prethode ulasku putnika u avion. Zgrada u kojoj se sudaraju snovi, ลกoping i pretresanje ljudi na traci, za njega postaje mjesto nadrealnog ambijenta i moguฤnost za duhovitu analizu poznatih situacija. Performans istraลพuje prirodu iluzija koje se razvijaju u strogo kontrolisanom objektu, uz prepoznatljiv rukopis inovativne fiziฤke komedije.
20. mart, 20h | Opera Madlenianumย / Poljski teatar igre iz Poznanja prvi put gostuje u Srbiji, sa djelom norveลกkog koreografa Joa Stรธmgrena. Nagraฤivan cjeloveฤernji komad ฤetrdeset kreiran je za 18 izuzetnih igraฤa, uz zanimljiv oslonac u dramskom tekstu i zapletu po kome je ovaj autor poznat.
22. mart, 20h| Beogradsko dramsko pozoriลกteย / Kako to izgleda kada jedan cjeloveฤernji solo zajedno kreiraju Akram Khan,ย Sidi Larbi Cherkaoui i Russell Maliphant, prikazat ฤe nam nova zvijezda londonske i svetske scene, Aakash Odedra. Ovaj mladi, nagraฤivani umjetnik, prisutan na svim vaลพnim festivalima, majstor je kataka i harizmatiฤni vladar pozornice. Pored radova koje kreira za sebe i svoju trupu, nedavno su njegove koreografije za operuย Ravija Shankara u produkciji londonske Kraljevske Opere (2017) i komad Pink sari revolucija u produkciji Kurv teatra (2017), zavredele odliฤne kritike u britanskoj ลกtampi.
23. mart, 20h| Sava Centar i 21. mart, 20h | Srpsko narodno pozoriลกteย / Tri vrhunska koreografa, Fei Bo,ย Edwaard Liang i Jorma Elo, udruลพili su se da svojim originalnim postavkama kreiraju predstavu za pamฤenje. U Beograd i Novi Sad, po prvi put dolazi Balet Hong Konga, a ujedno to je i njihov prvi dolazak u ovaj dio Evrope. Od osnivanja 1979. godine, Balet Hong Konga je evoluirao u ลพivu organizaciju scenskih umjetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umjetniฤkih i tehniฤki izazovnih produkcija, predstavljajuฤi svoje izuzetne umetnike. Sa ansamblom od 50 igraฤa iz Hong Honga, Kine, Evrope i SAD, kao i iz drugih dijelova Azije, kompanija posljednjih godina niลพe uspjehe na najveฤim svjetskim pozornicama.
24. mart, 20h| Atelje 212 (mala scena)ย / R.OSA je komad koji je savrลกeno uklopljen u poetiku Silvije Gribaudi, jer je ona koreografkinja koja sa zapanjujuฤom ironijom stavlja u fokus tjelesnu izraลพajnost, ลพene i druลกtvene uloge koje su im date, gradeฤi odnos sa publikom kroz neformalni jezik. Postavka je inspirisana Boterovim slikama, svijetom ’80-ih godina i Jane Fodnom, konceptom uspjeha i performansa.
25. mart, 20h| Sava Centar (scena)ย / Na ostrvu Svalbard, jedom od najmirnijih mjesta na planeti, izgraฤeno je veliko skladiลกte 120 metara unutar planine. U sred vjeฤitog leda, duboko u dijelu tla koje se nikada ne topi, osnovano je Svjetsko skladiลกte sjemena. Oko 840.000 uzoraka sjemena deponovano je u tom trezoru. Sjeme je izvor ลพivota, a skroviลกte sudnjeg dana predstavlja potrebu da se ono zaลกtiti. Zaleฤene pjesme poฤivaju u dubini planine u blizini Sjevernog pola i mogle bi spasiti svijet. Neobiฤna tema, koja potvrฤuje umjetniฤku zrelost norveลกke koreografkinjeย Ine Christel Johannessen i snagu njenih igraฤa okupljenih oko trupe Zero Visibility, koja drugi put dolazi na Beogradskom festivalu igre.
26. i 27. mart, 20h | Pozoriลกte na Terazijamaย / Osnovan prije 40 godina u cilju predstavljanja tradicionalnog baleta kroz parodiju i zamjenu uloga meฤu polovima,ย Les Ballets Trockadero de Monte Carlo nekada je nastupao u kasnim terminima off Broadway. Zahvaljujuฤi dobrom poznavanju gvozdenog baletskog repertoara i komiฤnih situacija na sceni, kao i zapanjujuฤom tehnikom muลกkaraca na vrhovima prstiju, ponijeli su status pozoriลกnog fenomena. Komedija se postiลพe preuveliฤavanjem slabosti, scenskih nezgoda i bajkovite banalnosti ozbiljne igre. ฤinjenica da krupna tijela delikatno balansiraju na prstima kao labudovi, vile i princeze โ prikazuje fantastiฤan duh vrhunske igre, ne rugajuฤi se, veฤ oduลกevljavajuฤi iskusnu i poฤetniฤku publiku. Prije nekoliko godina, ova njujorลกka trupa je mjesecima prije svog nastupa u Beogradu, rasprodala ulaznice! Zato dolaze ponovo!
28. mart, 20h | Beogradsko dramsko pozoriลกteย / Njemaฤki Dance On ansambl donosi solo komad iz dva dijela Legรญtimo/Rezo, koji su kreirali Jone San Martin i William Forsythe, kao razgovor kroz igru, koji opisuje jedinstveni naฤin rada na koreografiji koji jeย Forsythe uspostavio sa svojim igraฤima.
29. mart, 21h| Jugoslovensko dramsko pozoriลกte / Svojim velikim tematskim produkcijama uz ลพivu muziku, holandski koreografย Ed Wubbe stvorio je jedinstveni ลพanr,mjeลกavinu umjetnosti i ujmetniฤke zabave sa ubjedljivim priฤama, kroz spoj igre i drugih disciplina kao ลกto su cirkus i opera. Sa trupom Skapino balet iz Roterdama izveo je brojne fantastiฤne komade, dok je za prvo izvoฤenje celoveฤernjeg spektakla pod nazivom Skalaโ, izabrao Beograd! Inaฤe, Skapino je najstarija kompanija savremene igre u Holandiji. Trupa je u vlasniลกtvu Grada Roterdama, i uspeลกno traje na domaฤoj i svjetskoj sceni viลกe od sedam decenija.
30 i 31. mart, 20h| Opera Madlenianum / Koreografkinjaย Marie Chouinard je jedna od najintrigantnijih pojava u svijetu savremene igre. Aktuelna direktorka Bijenala igre u Veneciji, izuzetna igraฤica i multimedijalna umjetnica, ona uspjeลกno i zapaลพeno predvodi svoju montrealsku kompaniju od 1990. godine. Svojim novim cjeloveฤernjim djelom inspirisanim Boschovom slikom Vrt zemaljskih uลพivanja, ona ponovo osvaja svjetske scene i festivale! Kritiฤari kaลพu da se radi o fantastiฤnom, posve inteligentnom teatru igre.
1. i 2. april, 20h| Pozoriลกte na Terazijama /ย Briselski Peeping Tom, i za jednu pozoriลกnu sezonu – to je sve ลกto vam je potrebno! Tako je gostovanje ove trupe u Parizu najavio Le Monde. Komad Otacย Gabriele Carrizo iย Francka Chartiera smjeลกten je u prostoriju za posjete u staraฤkom domu. Zidovi obojeni jalovom, administrativno tirkiznom bojom, poniลกtavaju likove i naglaลกavaju ฤinjenicu da se radnja odvija duboko ispod zemlje. U srediลกtu prostora je figura oca koji se lagano udaljava iz druลกtva. Bilo da skriva tajnu ili je jednostavno lud, ostali stanari i osoblje se brinu o njemu, posmatrajuฤi ga sa podjednakom znatiลพeljom i mrลพnjom, naklonoลกฤu i ravnoduลกnoลกฤu.
3. april, 21h| Pozoriลกte Atelje 212 /ย Roy Assafย je fokusiran koreograf, blago teatralan, ali najjednostavniji i najdirektniji u naฤinu na koji predstavlja svoje umjetniฤko istraลพivanje sa odliฤnom poetsko-estetskom sposobnoลกฤu.ย Deฤaci istraลพuju obiljeลพja muลกkosti. Pet igraฤa leprลกa nad okvirima ลกirokog spektra situacija i slika koje demontiraju i strukturiลกu predstavu o sopstvenom identitetu. Silno i duhovito, otkriva se akcioni prostor muลกkog stereotipa, kao i mehanizmi koje on pokreฤe, moฤ koju otjelotvoruje i nasilni potencijal koji posjeduje. Izraelska Kompanija Roya Assafa โ prvi put u Beogradu!
4. april, 20h| Sava Centarย i 3. april, 20h | Srpsko narodno pozoriลกteย / Sidnejska kompanija igre je zapanjujuฤa. Svi igraฤi su u svom punom vrhuncu, tjelesno i emocionalno, potpuno posveฤeni djelima i osnaลพeni smjelim i inovativnim koreografijama navodi kritiฤar New York Timesa. Prvi put u naลก region najpoznatiji australijski ansambl dolazi sa sjajnim triptihom koga ฤine djela Gabrielle Nankivell,ย Rafaela Bonachela i Chenga Tsung-lunga.