Pod sloganom Prestonica, jedan od najvažnijih festivala umjetničke igre u svijetu, u okviru svog petnaestog izdanja od 15. marta do 4. aprila, predstavlja publici izuzetan program. Ukupno 15 trupa iz Izraela, Grčke, Holandije, Kine, Norveške, Australije, Velike Britanije, SAD, Danske, Poljske, Belgije, Njemačke, Italije i Kanade, otkrivaju 24 nove koreografske postavke na svojim gostovanjima u Beogradu i Novom Sadu. Festivalu prethodi revija filmova Dani igre u Kinoteci (24 – 28. januar), brojne radionice, majstorski kursevi, izložbe i prezentacije.
Beograd je zahvaljujući ovom festivalu postao važna stanica u biografiji umjetnika koji kreiraju trendove u oblasti umjetničke igre i pozorišta, mjesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih formi, koreografskih rukopisa i estetike, istovremeno unaprjeđuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja.
Otkrivajući umjetničku igru kroz njene vrhunske domete, Beogradski festival igre je na putu do jubilarne, petnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno više od 330 koreografskih ostvarenja, dok posljednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i više od 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Istovremeno, manifestacija pruža nemjerljivu podršku svim zainteresovanim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umjetničkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Dragocjene informacije i kontakt sa inostranim trupama, otvorile su vidike, mogućnost stipendiranja i angažmana mladim igračima, dok su uspješne komade na domaćoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.
Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica, kao i Grada Beograda. Za afirmaciju umetničke igre i realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine. Šest godina zaredom, Beogradski festival igre se realizuje u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji.
Kao glavni partner Beogradskog festivala igre, Vip mobile je uveo prepoznatljiv model ulaganja velikih kompanija u kulturu, dok zajednički kreiran slogan Komunikacija u pokretu, oslikava snagu saradnje koja traje 11 godina. Kroz brojne projekte, među kojima su najznačajniji nagrade Vip poziva i Vip iskorak“, kao i projeat za mlade igrače Vip talenti”, Vip doprinosi ukupnom razvoju umjetničke igre u Srbiji.
Pokrovitelji Beogradskog festivala igre su Erste banka i Visa, u nastojanju da vrhunsku umjetnost učine dostupnom. Dragocjena je podrška brenda Nivea, koga odlikuje kvalitet, poverenje potrošača, duga tradicija i ulaganje u proverene vrijednosti. Kompanija Nestlé Adriatic sa svojom robnom markom NESCAFÉ prepoznaje ovu manifestaciju kao partnera sa kojim dijeli posvećenost promociji aktivnog i zdravog načina života, inspirišući na dobre navike. Tradicionalni prijatelji festivala su Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, kompanija Eagle Hills sa projektom Belgrade Waterfront, Bambi, Imlek, HEINEKEN®, PARDON Marbo Product, Ball Packaging Srbija, Qatar Airways kao zvanična avio kompanija festivala, Vahali Production Services, Advokatska kancelarija Karanović/Nikolić, Telegroup, BeotelNet…
15. mart, 20h | Sava Centar / Dimitris Papaioannou je sigurno jedan od planetarno najzanimljivijih i najtraženijih umjetnika današnjice. Pred zvanični početak festivala, njegova trupa će u Sava centru izvesti predstavu Veliki krotitetelj, premijerno prikazanu u Atini, maja 2017. godine. Kritičari kažu da se komad otkriva kroz jedan-i-po-sat lančane reakcije komičnih, lijepih, senzualnih, erotičnih i magičnih slika koje ne prestaju da osvajaju, kao i da predstavlja savršen odgovor iz zemlje koja je nosila tovar reputacije da je jednom davno izmislila pozorište, političke i društvene vrijednosti. Ovaj vizuelni umjetnik i koreograf je u okviru prethodnog festivala poneo priznanje Jovan Ćirilov–za korak dalje, a zamisao je da ova nagrada vrati svoje laureate sa novim djelima.
17. mart, 20h | Sava Centar / Svečano otvaranje Festivala dovodi prvi put u Srbiju čuvenu Vertigo kompaniju iz Izraela. Koreografkinja Noa Wertheim, predstavit će se najnovijom postavkom Jedan, Jedan i Jedan. Djelo istovremeno otkriva intimni i spoljni svijet, gradeći metaforičnu vezu između dalekog i bliskog, odnosno sebe i drugog. Komad slavi energiju, i još jednom potvrđuje jedinstvenost izraelske savremene igre! Kritičari predstavu opisuju kao putovanje za sva čula.
18. i 19. mart, 20h | Pozorište na Terazijama / Kompanija Kristjána Ingimarssona iz Kopenhagena se vraća na Beogradski festival igre, sa novim komadom. Inspirisan prostorom velikih aerodroma, reditelj i koreograf Ingimarsson se na zanimljiv način bavi svim radnjama koje prethode ulasku putnika u avion. Zgrada u kojoj se sudaraju snovi, šoping i pretresanje ljudi na traci, za njega postaje mjesto nadrealnog ambijenta i mogućnost za duhovitu analizu poznatih situacija. Performans istražuje prirodu iluzija koje se razvijaju u strogo kontrolisanom objektu, uz prepoznatljiv rukopis inovativne fizičke komedije.
20. mart, 20h | Opera Madlenianum / Poljski teatar igre iz Poznanja prvi put gostuje u Srbiji, sa djelom norveškog koreografa Joa Stømgrena. Nagrađivan cjelovečernji komad Četrdeset kreiran je za 18 izuzetnih igrača, uz zanimljiv oslonac u dramskom tekstu i zapletu po kome je ovaj autor poznat.
22. mart, 20h| Beogradsko dramsko pozorište / Kako to izgleda kada jedan cjelovečernji solo zajedno kreiraju Akram Khan, Sidi Larbi Cherkaoui i Russell Maliphant, prikazat će nam nova zvijezda londonske i svetske scene, Aakash Odedra. Ovaj mladi, nagrađivani umjetnik, prisutan na svim važnim festivalima, majstor je kataka i harizmatični vladar pozornice. Pored radova koje kreira za sebe i svoju trupu, nedavno su njegove koreografije za operu Ravija Shankara u produkciji londonske Kraljevske Opere (2017) i komad Pink sari revolucija u produkciji Kurv teatra (2017), zavredele odlične kritike u britanskoj štampi.
23. mart, 20h| Sava Centar i 21. mart, 20h | Srpsko narodno pozorište / Tri vrhunska koreografa, Fei Bo, Edwaard Liang i Jorma Elo, udružili su se da svojim originalnim postavkama kreiraju predstavu za pamćenje. U Beograd i Novi Sad, po prvi put dolazi Balet Hong Konga, a ujedno to je i njihov prvi dolazak u ovaj dio Evrope. Od osnivanja 1979. godine, Balet Hong Konga je evoluirao u živu organizaciju scenskih umjetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umjetničkih i tehnički izazovnih produkcija, predstavljajući svoje izuzetne umetnike. Sa ansamblom od 50 igrača iz Hong Honga, Kine, Evrope i SAD, kao i iz drugih dijelova Azije, kompanija posljednjih godina niže uspjehe na najvećim svjetskim pozornicama.
24. mart, 20h| Atelje 212 (mala scena) / R.OSA je komad koji je savršeno uklopljen u poetiku Silvije Gribaudi, jer je ona koreografkinja koja sa zapanjujućom ironijom stavlja u fokus tjelesnu izražajnost, žene i društvene uloge koje su im date, gradeći odnos sa publikom kroz neformalni jezik. Postavka je inspirisana Boterovim slikama, svijetom ’80-ih godina i Jane Fodnom, konceptom uspjeha i performansa.
25. mart, 20h| Sava Centar (scena) / Na ostrvu Svalbard, jedom od najmirnijih mjesta na planeti, izgrađeno je veliko skladište 120 metara unutar planine. U sred vječitog leda, duboko u dijelu tla koje se nikada ne topi, osnovano je Svjetsko skladište sjemena. Oko 840.000 uzoraka sjemena deponovano je u tom trezoru. Sjeme je izvor života, a skrovište sudnjeg dana predstavlja potrebu da se ono zaštiti. Zaleđene pjesme počivaju u dubini planine u blizini Sjevernog pola i mogle bi spasiti svijet. Neobična tema, koja potvrđuje umjetničku zrelost norveške koreografkinje Ine Christel Johannessen i snagu njenih igrača okupljenih oko trupe Zero Visibility, koja drugi put dolazi na Beogradskom festivalu igre.
26. i 27. mart, 20h | Pozorište na Terazijama / Osnovan prije 40 godina u cilju predstavljanja tradicionalnog baleta kroz parodiju i zamjenu uloga među polovima, Les Ballets Trockadero de Monte Carlo nekada je nastupao u kasnim terminima off Broadway. Zahvaljujući dobrom poznavanju gvozdenog baletskog repertoara i komičnih situacija na sceni, kao i zapanjujućom tehnikom muškaraca na vrhovima prstiju, ponijeli su status pozorišnog fenomena. Komedija se postiže preuveličavanjem slabosti, scenskih nezgoda i bajkovite banalnosti ozbiljne igre. Činjenica da krupna tijela delikatno balansiraju na prstima kao labudovi, vile i princeze – prikazuje fantastičan duh vrhunske igre, ne rugajući se, već oduševljavajući iskusnu i početničku publiku. Prije nekoliko godina, ova njujorška trupa je mjesecima prije svog nastupa u Beogradu, rasprodala ulaznice! Zato dolaze ponovo!
28. mart, 20h | Beogradsko dramsko pozorište / Njemački Dance On ansambl donosi solo komad iz dva dijela Legítimo/Rezo, koji su kreirali Jone San Martin i William Forsythe, kao razgovor kroz igru, koji opisuje jedinstveni način rada na koreografiji koji je Forsythe uspostavio sa svojim igračima.
29. mart, 21h| Jugoslovensko dramsko pozorište / Svojim velikim tematskim produkcijama uz živu muziku, holandski koreograf Ed Wubbe stvorio je jedinstveni žanr,mješavinu umjetnosti i ujmetničke zabave sa ubjedljivim pričama, kroz spoj igre i drugih disciplina kao što su cirkus i opera. Sa trupom Skapino balet iz Roterdama izveo je brojne fantastične komade, dok je za prvo izvođenje celovečernjeg spektakla pod nazivom Skala”, izabrao Beograd! Inače, Skapino je najstarija kompanija savremene igre u Holandiji. Trupa je u vlasništvu Grada Roterdama, i uspešno traje na domaćoj i svjetskoj sceni više od sedam decenija.
30 i 31. mart, 20h| Opera Madlenianum / Koreografkinja Marie Chouinard je jedna od najintrigantnijih pojava u svijetu savremene igre. Aktuelna direktorka Bijenala igre u Veneciji, izuzetna igračica i multimedijalna umjetnica, ona uspješno i zapaženo predvodi svoju montrealsku kompaniju od 1990. godine. Svojim novim cjelovečernjim djelom inspirisanim Boschovom slikom Vrt zemaljskih uživanja, ona ponovo osvaja svjetske scene i festivale! Kritičari kažu da se radi o fantastičnom, posve inteligentnom teatru igre.
1. i 2. april, 20h| Pozorište na Terazijama / Briselski Peeping Tom, i za jednu pozorišnu sezonu – to je sve što vam je potrebno! Tako je gostovanje ove trupe u Parizu najavio Le Monde. Komad Otac Gabriele Carrizo i Francka Chartiera smješten je u prostoriju za posjete u staračkom domu. Zidovi obojeni jalovom, administrativno tirkiznom bojom, poništavaju likove i naglašavaju činjenicu da se radnja odvija duboko ispod zemlje. U središtu prostora je figura oca koji se lagano udaljava iz društva. Bilo da skriva tajnu ili je jednostavno lud, ostali stanari i osoblje se brinu o njemu, posmatrajući ga sa podjednakom znatiželjom i mržnjom, naklonošću i ravnodušnošću.
3. april, 21h| Pozorište Atelje 212 / Roy Assaf je fokusiran koreograf, blago teatralan, ali najjednostavniji i najdirektniji u načinu na koji predstavlja svoje umjetničko istraživanje sa odličnom poetsko-estetskom sposobnošću. Dečaci istražuju obilježja muškosti. Pet igrača leprša nad okvirima širokog spektra situacija i slika koje demontiraju i strukturišu predstavu o sopstvenom identitetu. Silno i duhovito, otkriva se akcioni prostor muškog stereotipa, kao i mehanizmi koje on pokreće, moć koju otjelotvoruje i nasilni potencijal koji posjeduje. Izraelska Kompanija Roya Assafa – prvi put u Beogradu!
4. april, 20h| Sava Centar i 3. april, 20h | Srpsko narodno pozorište / Sidnejska kompanija igre je zapanjujuća. Svi igrači su u svom punom vrhuncu, tjelesno i emocionalno, potpuno posvećeni djelima i osnaženi smjelim i inovativnim koreografijama navodi kritičar New York Timesa. Prvi put u naš region najpoznatiji australijski ansambl dolazi sa sjajnim triptihom koga čine djela Gabrielle Nankivell, Rafaela Bonachela i Chenga Tsung-lunga.