U vremenu u kojem velik broj ljudi napušta Bosnu i Hercegovinu i odlazi u inostranstvo, postoje i primjeri ljudi koji su se odlučili vratiti i pokrenuti vlastiti biznis. Koristeći preduzetničko iskustvo koje je stekao u Sjedinjenim Američkim Državama, Bosanac Emin Tatarević krenuo je sa uzgojem aronije, biljke koja do prije nekoliko godina nije ni postojala na tržištu Bosne i Hercegovine, a danas je iznimno popularna kod ljudi koji vode zdrav način života.
– U našoj domovini i u kompletnom regionu ima jako puno uspješnih mladih ljudi od kojih i mi stariji možemo puno naučit. Zato, dajte da i mladima i starima uzor budu mladi ljudi i da od njih kupimo energiju i motivaciju, započeo je razgovor ovim riječima vlasnik fime Tatarevich & Sons, Emin Tatarević. Iako motiv povratka i nije bio baš pozitivan, Emin danas sa svojim sinovima vodi uspješnu bh. poslovnu priču.
BOSNA I HERCEGOVINA SPECIFIČNO TRŽIŠTE
Nakon što smo se 2012. godine vratili u Bosnu i Hercegovinu zbog bolesti moje supruge, nastojao sam sagledati kompletnu sliku i odlučiti se za naredni korak. Iako me je i turizam dosta privlačio, odlučio sam se za poljoprivredu koja se smatra strateškom granom razvoja Unsko-sanskog kantona, istakao je Tatarević koji je, svojevremeno, u SAD-u imao vlastitu kompaniju koja je zapošljavala blizu 100 ljudi.
Iako su poslovna klima i uvjeti rada na ovom tržištu drugačiji, Tatarević ne poriče da mu je prethodno iskustvo umnogome pomoglo u današnjem biznisu.
Upravljanje ljudskim resursima je jedna od najvažnijih oblasti u preduzetništvu generalno. Ako uspješno vodite kompaniju od 5 zaposlenih, sigurno imate preduslove da uspješno upravljate i kompanijom koja zapošljava 100 ljudi, rekao je Tatarević, te priznao da sa svojim sinovima Mirzom i Mešom mora konstantno balansirati poslovni i privatni odnos.
Iako u Bosni i Heregovini postoji veliki broj malih uzgajivača i prerađivača aronije, tržište još uvijek nije prepoznalo pravi kvalitet aronije, te su napori za kreiranje i educiranje tržišta potrebni konstantno.
Svaka zdrava konkurencija je dobra i tjera te da budeš što je moguće bolji u svakom segmentu, objašnjava svoj biznis model Emin Tatarević.
PORODIČNI BIZNIS
Mi smo porodična firma, što se vidi i iz samog naziva. Mirza je zvanično zadužen za prodaju, a Mešin posao je upravljanje plantažom. Uz zvanične pozicije, oni su veoma aktivni i na svim drugim poljima i svakodnevno su angažirani na održavanju same plantaže. Sa sinovima sam privatni i poslovni odnos razdvojio jer samo takav otklon može donijeti rezultate, kazao je Tatarević.
Na 9 hektara zemlje, firma Tatarevich & Sonsima 21.000 sadnica koje u punom rodu daju više od 100 tona ploda. Plantaža se nalazi u regionu u kojem nije bilo teške industrije i koje ima kvalitetno tlo, s obzirom na to da su stoljećima prije tu bili pašnjaci. U jeku sezone na plantaži je angažiran veliki broj radnika. U zavisnosti od procesa rada, dnevno radi i do 15 radnika, dok se u vrijeme berbe taj broj zna i uduplati. U svijetu su danas poznate dvije vrste aronije Viking i Nero. Tatarevići isključivo uzgajaju Nero – koja svojim karakteristikama odgovara našem podneblju.
Ipak, svako podneblje podrazumijeva i određene klimatske poteškoće, a borba klimom je neminovna u ovakvom biznisu.
Jedna od najvećih klimatskih poteškoća u fazi cvjetanja svakako je mraz koji može napraviti veliku štetu samoj biljci, a samim tim i prinosu ploda. Tu su i velike suše koje se skoro svake godine povećavaju, naglašava Tatarević, te objašnjava da rad u poljoprivredi nije šprint nego maraton, koji podrazumijeva procese kao što su orezivanje, prihrana, zaštita i navodnjavanje.
Ove godine Tatarevići očekuju urod od 70 tona ploda koje prerađuju u hladno prešani matični sok, nekoliko vrsta džema, čajeve, ocat od aronije i rakiju od aronije. Ocat i rakija su jedinstveni, jer su među prvim proizvodima na svijetu koji su aroniju preradili baš na ovaj način. U kombinaciji nekoliko vrsta voća (crna ribizla, borovnica, kupina, dunja, jabuka…), Tatarevići iz vlastitog uzgoja proizvode i džemove, te nastoje svake godine pokušati uvesti i novi proizvod na bazi aronije.
ARONIJA U KATEGORIJI SUPERVOĆA
Za poljoprivredu su se odlučili zbog činjenice da Bosni i Hercegovini nedostaje zdrave i kvalitetne hrane. Kada je u riječ o aroniji, svi njeni dijelovi su jako zdravi – od lišća, sjemenki, soka, pa do ljuske, a zbog tih činjenica su je uvrstili u supervoće. Nazivaju je najzdravijom hranom na svijetu, hranom budućnosti, superhranom, a aronija to sve i jeste – dobra je za prevenciju bolesti, a pomaže i kada je bolest već prisutna.
Neki od najimpresivnijih benefita aronije po zdravlje uključuje njenu sposobnost da poboljša probavni proces, štiti organizam od slobodnih radikala, dobra je za mršavljenje, smanjuje upale, štiti imuni sistem, sprječava dijabetes, poboljšava zdravlje očiju, usporava starenje, pomaže u borbi sa karcinomom, snižava krvni pritisak, stimuliše oporavak tijela i puno drugih koristi…, naglašava Tatarević.
BUDUĆNOST
Tatarević kaže da građani, načelno, cijene rad u poljoprivredi jer postaju sve više svjesni nedostatka zdrave ishrane, a o institucijama vlasti i njihovoj (ne)podršci ne želi govoriti.
U budućnosti želimo razvijati našu kompaniju u zdravu i inspirativnu priču i širiti mrežu kupaca kako unutar Bosne i Hercegovine, Evropske unije, tako i Sjedinjenih Američkih Država, rekao je na kraju Emin Tatarević.
razgovarao_Emir Muhamedagić
naslovna foto_Klix
foto_Tatarević arhiva