Karl Lagerfeld je precjenjen!, napisla je modna kritičarka Robin Givhan u svom elokventnom i dobro argumentovanom članku za Newsweek. Nedodirljivi dizajner uvrijeđeno je izjavio kako nema pojma ko je dotično piskaralo. Robin Givhan dobitnica je Pulitzerove nagrade za ‘piskaranje’ modnih kritika. Zbog svoje recenzije izgubila je mjesto na revijama Chanela što nije neuobičajena praksa ako se usudite uvrijediti ego nekog dizajnera. U sličnoj situaciji našla se i njena kolegica Cathy Horyn komentarišući kolekciju Hedia Slimanea za Saint Laurent.
– Kada je dizajn u pitanju ova kolekcija vrijedi manje od kutije etiketa, jer bez tih Saint Laurent etiketa prišivenih na njih, Slimaneove haljine nisu vrijedne pažnje, napisala je.
Dizajner je nakon ovoga javno objavio krajnje nezrelo pismo u kojem je bivšu spisateljicu New York Timesa počastio raznim uvredljivim epitetima nazvaši je običnom stand-up komičarkom i zlostavljačicom sa školskih igrališta koja nikad više neće proviriti na njegove revije.
Ozbiljna modna kritika skoro pa ne postoji
U svakom drugom polju umjetnosti, kritičari imaju slobodu da kažu šta misle bez straha da će im se zabraniti ulazak u kina ili galerije. Činjenica da je ozbiljna modna kritika danas pretvorena u hod po jajima zahvaljujući krhkom egu mnogih dizajnera svela je ovu profesiju na puko opisivanje odjevnih predmeta uz neargumentovano glorificiranje modnih kuća. Primorani ili ne, mnogi su prihvatili tu liniju manjeg otpora i ozbiljne recenzije zamijenili navođenjem tračeva iz backstagea, imena poznatih koji su se pojavili na reviji, brojem ruža posutim po pisti i sličnim trivijama. Jer šta je novinarski integritet naspram mjesta u prvom redu, dizajnerskih poklona sa posvetama i besplatnog šampanjca na prezentacijama?
Ozbiljni modni kritičari ne kompromituju svoj rad i fokusiraju se na to da proizvedu objektivnu recenziju koja će viđenu reviju staviti u njen širi kulturalni i ekonomski kontekst. Oni poznaju historiju mode i bez problema koriste reference na elemente pop kulture ili historijska razdoblja kako bi što bolje opisali atmosferu i priču pojedine kolekcije. Takve recenziju su danas rijetke koliko su rijetki i oni kritičari koji pored potrebnog obrazovanja imaju i hrabrost da odbiju učešće u tom vašaru taštine kojim se savršeno opisuje modna industrija danas.
Modna kritika u Bosni i Hercegovini
U zemljama poput naše prva i vjerovatno i jedina asocijacija na modnu kritiku postale su emisije i članci u maniri „modne policije“ gdje nečije outfite komentarišu samoprozvani modni stručnjaci. Ozbljna modna kritika ne postoji. Za ovakvo stanje ne bismo smjeli kriviti nedostatak kadra. Bosna i Hercegovina svakako ima osobe koje su modno obrazovane pa ipak ne vidimo nikakve pomake ni naznake napretka u ovoj sferi. Razlog tome mogla bi biti i naša sklonost da svoja mišljenja o nečijim kreativnom radu iznosimo na privatnim druženjima prije nego javno i u pisanoj formi, jer zato ipak treba malo više truda i ludosti. Postoji jedan aspekt ove priče u kojem ne zaostajemo za svjetom, a to je činjenica da su članovi modne zajednice i kod nas prokleti tim krhkim egom i provincijskom željom da se nikome na zamjere. Dok se ne pojavi domaći/a Cathy Horyn mi ćemo nastaviti da stagniramo.
Ozbiljna modna kritika je neophodna jer evaluira, analizira, suprotstavlja mišljenja i propituje modne pojave i trendove. Napredak cjelokupne modne industrije zasniva se na toj sposobnosti procjene kako negativnih tako i pozitivnih promjena i pojava unutar modne sfere s ciljem da se ona konačno izvuče iz domene površnog i nebitnog. Moda je u direktnoj vezi sa našim životima, ona je forma izražavanja, jezik indentiteta i njena važnost nalazi se i u kulturalnom životu svake zemlje. Prepoznati i afirmirati tu važnost od krucijalnog je interesa za sve one koji su dio ove industrije. Uništavanje slobodne, nezavisne i obrazovane modne misli zarad dobrih odnosa i materijalne koristi doprinosi procvatu plagijatorske, prekomercijalne i neinspirativne mode. Iz tog razloga su nam prijeko potrebne ličnosti poput Suzy Menkes, Robin Givhan, Cathy Horyn i Tima Blanksa koje se ne boje u pitanje dovesti autoritet velikih imena i koje svojim recenzijama dižu ogledalo naspram svega onoga što je moda danas.