Karl Lagerfeld je precjenjen!, napisla je modna kritiฤarkaย Robin Givhanย u svom elokventnom i dobro argumentovanom ฤlanku zaย Newsweek. Nedodirljivi dizajner uvrijeฤeno je izjavio kako nema pojma ko je dotiฤno piskaralo.ย Robin Givhan dobitnica je Pulitzerove nagrade za ‘piskaranje’ modnih kritika. Zbog svoje recenzije izgubila je mjesto na revijama Chanela ลกto nije neuobiฤajena praksa ako se usudite uvrijediti ego nekog dizajnera. U sliฤnoj situaciji naลกla se i njena kolegica Cathy Horyn komentariลกuฤi kolekciju Hedia Slimanea za Saint Laurent.
– Kada je dizajn u pitanju ova kolekcija vrijedi manje od kutije etiketa, jer bez tih Saint Laurent etiketa priลกivenih na njih, Slimaneove haljine nisu vrijedne paลพnje, napisala je.
Dizajner je nakon ovoga javno objavio krajnje nezrelo pismo u kojem je bivลกu spisateljicu New York Timesa poฤastio raznim uvredljivim epitetima nazvaลกi je obiฤnom stand-up komiฤarkom i zlostavljaฤicom sa ลกkolskih igraliลกta koja nikad viลกe neฤe proviriti na njegove revije.
Ozbiljna modna kritika skoro pa ne postoji
U svakom drugom polju umjetnosti, kritiฤari imaju slobodu da kaลพu ลกta misle bez straha da ฤe im se zabraniti ulazak u kina ili galerije. ฤinjenica da je ozbiljna modna kritika danas pretvorena u hod po jajima zahvaljujuฤi krhkom egu mnogih dizajnera svela je ovu profesiju na puko opisivanje odjevnih predmeta uz neargumentovano glorificiranje modnih kuฤa. Primorani ili ne, mnogi su prihvatili tu liniju manjeg otpora i ozbiljne recenzije zamijenili navoฤenjem traฤeva iz backstagea, imena poznatih koji su se pojavili na reviji, brojem ruลพa posutim po pisti i sliฤnim trivijama. Jer ลกta je novinarski integritet naspram mjesta u prvom redu, dizajnerskih poklona sa posvetama i besplatnog ลกampanjca na prezentacijama?
Ozbiljni modni kritiฤari ne kompromituju svoj rad i fokusiraju se na to da proizvedu objektivnu recenziju koja ฤe viฤenu reviju staviti u njen ลกiri kulturalni i ekonomski kontekst. Oni poznaju historiju mode i bez problema koriste reference na elemente pop kulture ili historijska razdoblja kako bi ลกto bolje opisali atmosferu i priฤu pojedine kolekcije. Takve recenziju su danas rijetke koliko su rijetki i oni kritiฤari koji pored potrebnog obrazovanja imaju i hrabrost da odbiju uฤeลกฤe u tom vaลกaru taลกtine kojim se savrลกeno opisuje modna industrija danas.
Modna kritika u Bosni i Hercegovini
U zemljama poput naลกe prva i vjerovatno i jedina asocijacija na modnu kritiku postale su emisije i ฤlanci u maniri โmodne policijeโ gdje neฤije outfite komentariลกu samoprozvani modni struฤnjaci. Ozbljna modna kritika ne postoji. Za ovakvo stanje ne bismo smjeli kriviti nedostatak kadra. Bosna i Hercegovina svakako ima osobe koje su modno obrazovane pa ipak ne vidimo nikakve pomake ni naznake napretka u ovoj sferi. Razlog tome mogla bi biti i naลกa sklonost da svoja miลกljenja o neฤijim kreativnom radu iznosimo na privatnim druลพenjima prije nego javno i u pisanoj formi, jer zato ipak treba malo viลกe truda i ludosti. Postoji jedan aspekt ove priฤe u kojem ne zaostajemo za svjetom, a to je ฤinjenica da su ฤlanovi modne zajednice i kod nas prokleti tim krhkim egom i provincijskom ลพeljom da se nikome na zamjere. Dok se ne pojavi domaฤi/a Cathy Horyn mi ฤemo nastaviti da stagniramo.
Ozbiljna modna kritika je neophodna jer evaluira, analizira, suprotstavlja miลกljenja i propituje modne pojave i trendove. Napredak cjelokupne modne industrije zasniva se na toj sposobnosti procjene kako negativnih tako i pozitivnih promjena i pojava unutar modne sfere s ciljem da se ona konaฤno izvuฤe iz domene povrลกnog i nebitnog. Moda je u direktnoj vezi sa naลกim ลพivotima, ona je forma izraลพavanja, jezik indentiteta i njena vaลพnost nalazi se i u kulturalnom ลพivotu svake zemlje. Prepoznati i afirmirati tu vaลพnost od krucijalnog je interesa za sve one koji su dio ove industrije. Uniลกtavanje slobodne, nezavisne i obrazovane modne misli zarad dobrih odnosa i materijalne koristi doprinosi procvatu plagijatorske, prekomercijalne i neinspirativne mode. Iz tog razloga su nam prijeko potrebne liฤnosti poput Suzy Menkes, Robin Givhan, Cathy Horyn i Tima Blanksa koje se ne boje u pitanje dovesti autoritet velikih imena i koje svojim recenzijama diลพu ogledalo naspram svega onoga ลกto je moda danas.