Postoji li modna kritika?

Release Date
30/10/2015
piลกe
Emina Gavriฤ‡

Karl Lagerfeld je precjenjen!, napisla je modna kritiฤarkaย Robin Givhanย u svom elokventnom i dobro argumentovanom ฤlanku zaย Newsweek. Nedodirljivi dizajner uvrijeฤ‘eno je izjavio kako nema pojma ko je dotiฤno piskaralo.ย Robin Givhan dobitnica je Pulitzerove nagrade za ‘piskaranje’ modnih kritika. Zbog svoje recenzije izgubila je mjesto na revijama Chanela ลกto nije neuobiฤajena praksa ako se usudite uvrijediti ego nekog dizajnera. U sliฤnoj situaciji naลกla se i njena kolegica Cathy Horyn komentariลกuฤ‡i kolekciju Hedia Slimanea za Saint Laurent.

Kada je dizajn u pitanju ova kolekcija vrijedi manje od kutije etiketa, jer bez tih Saint Laurent etiketa priลกivenih na njih, Slimaneove haljine nisu vrijedne paลพnje, napisala je.

Dizajner je nakon ovoga javno objavio krajnje nezrelo pismo u kojem je bivลกu spisateljicu New York Timesa poฤastio raznim uvredljivim epitetima nazvaลกi je obiฤnom stand-up komiฤarkom i zlostavljaฤicom sa ลกkolskih igraliลกta koja nikad viลกe neฤ‡e proviriti na njegove revije.

 

Ozbiljna modna kritika skoro pa ne postoji

U svakom drugom polju umjetnosti, kritiฤari imaju slobodu da kaลพu ลกta misle bez straha da ฤ‡e im se zabraniti ulazak u kina ili galerije. ฤŒinjenica da je ozbiljna modna kritika danas pretvorena u hod po jajima zahvaljujuฤ‡i krhkom egu mnogih dizajnera svela je ovu profesiju na puko opisivanje odjevnih predmeta uz neargumentovano glorificiranje modnih kuฤ‡a. Primorani ili ne, mnogi su prihvatili tu liniju manjeg otpora i ozbiljne recenzije zamijenili navoฤ‘enjem traฤeva iz backstagea, imena poznatih koji su se pojavili na reviji, brojem ruลพa posutim po pisti i sliฤnim trivijama. Jer ลกta je novinarski integritet naspram mjesta u prvom redu, dizajnerskih poklona sa posvetama i besplatnog ลกampanjca na prezentacijama?

Ozbiljni modni kritiฤari ne kompromituju svoj rad i fokusiraju se na to da proizvedu objektivnu recenziju koja ฤ‡e viฤ‘enu reviju staviti u njen ลกiri kulturalni i ekonomski kontekst. Oni poznaju historiju mode i bez problema koriste reference na elemente pop kulture ili historijska razdoblja kako bi ลกto bolje opisali atmosferu i priฤu pojedine kolekcije. Takve recenziju su danas rijetke koliko su rijetki i oni kritiฤari koji pored potrebnog obrazovanja imaju i hrabrost da odbiju uฤeลกฤ‡e u tom vaลกaru taลกtine kojim se savrลกeno opisuje modna industrija danas.

 

Modna kritika u Bosni i Hercegovini

U zemljama poput naลกe prva i vjerovatno i jedina asocijacija na modnu kritiku postale su emisije i ฤlanci u maniri โ€žmodne policijeโ€œ gdje neฤije outfite komentariลกu samoprozvani modni struฤnjaci. Ozbljna modna kritika ne postoji. Za ovakvo stanje ne bismo smjeli kriviti nedostatak kadra. Bosna i Hercegovina svakako ima osobe koje su modno obrazovane pa ipak ne vidimo nikakve pomake ni naznake napretka u ovoj sferi. Razlog tome mogla bi biti i naลกa sklonost da svoja miลกljenja o neฤijim kreativnom radu iznosimo na privatnim druลพenjima prije nego javno i u pisanoj formi, jer zato ipak treba malo viลกe truda i ludosti. Postoji jedan aspekt ove priฤe u kojem ne zaostajemo za svjetom, a to je ฤinjenica da su ฤlanovi modne zajednice i kod nas prokleti tim krhkim egom i provincijskom ลพeljom da se nikome na zamjere. Dok se ne pojavi domaฤ‡i/a Cathy Horyn mi ฤ‡emo nastaviti da stagniramo.

Ozbiljna modna kritika je neophodna jer evaluira, analizira, suprotstavlja miลกljenja i propituje modne pojave i trendove. Napredak cjelokupne modne industrije zasniva se na toj sposobnosti procjene kako negativnih tako i pozitivnih promjena i pojava unutar modne sfere s ciljem da se ona konaฤno izvuฤe iz domene povrลกnog i nebitnog. Moda je u direktnoj vezi sa naลกim ลพivotima, ona je forma izraลพavanja, jezik indentiteta i njena vaลพnost nalazi se i u kulturalnom ลพivotu svake zemlje. Prepoznati i afirmirati tu vaลพnost od krucijalnog je interesa za sve one koji su dio ove industrije. Uniลกtavanje slobodne, nezavisne i obrazovane modne misli zarad dobrih odnosa i materijalne koristi doprinosi procvatu plagijatorske, prekomercijalne i neinspirativne mode. Iz tog razloga su nam prijeko potrebne liฤnosti poput Suzy Menkes, Robin Givhan, Cathy Horyn i Tima Blanksa koje se ne boje u pitanje dovesti autoritet velikih imena i koje svojim recenzijama diลพu ogledalo naspram svega onoga ลกto je moda danas.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.