Kada je redakcija Feministike poฤetkom januara, zbog fiziฤke rasutosti ฤlanica po bijelom svijetu, virtualno zasjela da definiลกe godiลกnji plan, nije bilo dileme da ฤe i ovogodiลกnji prvi temat Feministike biti posveฤen 8. martu. Razloga je mnogo posebno danas kad se, 114 godina daleko od kopenhagenske konferencije, opet pitamo gdje smo nekad bile, gdje smo sad i kuda idemo. Svjesne da su kljuฤevi naลกe borbe uvijek u dลพepu ลกirih druลกtveno-politiฤkih zbivanja, odluฤile smo okrenuti pjeลกฤani sat i pokuลกati istraลพiti na koji naฤin su (ako jesu) osmomartovsko praznovanje biljeลพile dnevne novine kroz historiju. Poฤele smo od sveฤanosti iz 1914. kada je u Radniฤkom domu u Sarajevu (danas Kinoteka BiH), uz pozdravni telegram Klare Cetkin i prisustvo viลกe od 250 ลพena iz cijele BiH, prvi put proslavljen 8. mart, a zavrลกile sa 2000. godinom. Koliki smo zalogaj zagrizle, shvatile smo tek kada smo uronile u arhivsku graฤu. Svjesne da format internet stranice moลพe biti tek inicijalna kapsula za ovu temu, odluฤile smo saลพeti nalaze u jednu hronoloลกku liniju, kako bismo vam pruลพile uvid u sve transformacije koje je najborbeniji ลพenski praznik proลกao kroz minule decenije.
Praznik bolje buduฤnosti (1914. โ 1945.)
Sve je poฤelo 1910. godine, kada je na prijedlog Klare Cetkin na meฤunarodnoj konferenciji ลพena u Kopenhagenu, odluฤeno da se 8. mart proglasi Meฤunarodnim danom ลพena, odnosno danom ลพenske borbe koja se ลกirom svijeta vodi za ekonomsku, politiฤku i socijalnu ravnopravnost. Premda se danas moลพe ฤiniti drugaฤije, cijeli je svijet s poฤetka 20. stoljeฤa takoฤer bio jedno globalno druลกtvo (tragiฤna potvrda te ฤinjenice je i Prvi svjetski rat) u kojem su borbe, ลกtrajkovi, pobune odjekivali na sve strane. U sjeni velikih svjetskih metropola, borbe ลพena deลกavale su se i u naลกim fabrikama, na naลกim ulicama. Sjetimo se tek uฤeลกฤa radnica u klasnoj borbi za bolje uslove rada s kraja 19. stoljeฤa, ili ลกtrajka zaposlenica u Tvornici duhana Sarajevo 1906., koji je prethodio generalnom ลกtrajku radnika u BiH. Onako kako su konferenciju u Kopenhagenu vodile snage socijalistiฤke Internacionale, tako su i borbu ลพena za ravnopravnosti u BiH vodile snage cjelokupnog radniฤkog pokreta ฤije su bile ฤlanice. Ovdje je vrlo bitno naglasiti da su mnoge ลพene u BiH bile politiฤki aktivne puno prije nego su izborile pravo glasa. O tome piลกe i Mika Vukojeviฤ u tekstu Vezilje slobode: Od Kopenhagena do Bosanskog Petrovca koji je objavljen uz 50. godiลกnjicu obiljeลพavanja Meฤunarodnog dana ลพena:
To pravo jugoslovenske ลพene koristile su prvi put u narodnooslobodilaฤkoj borbi i socijalistiฤkoj Jugoslaviji. Ali sve naลกe ลพene nisu ฤekale da im to pravo neko ustupi dekretom. Borba je voฤena dugo i uporno, javno i ilegalno โฆ Na III Kongresu, 1911 u Sarajevu, prvi put govori jedna ลพena. Govorila je o organizovanju i obrazovanju ลพena radnica i namjeลกtenica. To je bila privatna namjeลกtenica Anka Tamel koja je kasnije izabrana i u glavne odbore Socijaldemokratske stranke i GRS. Ona je odrลพavala povremene pismene kontakte sa Klarom Cetkin i austrijskom socijalistkinjom Adehlajdom Pop. โ Osloboฤenje, 8.3.1960.
Socijalistiฤki pokret je, pristavลกi na kompromis da se pred austrougarskim zakonima odrekne boljลกeviฤkih tendencija, 1909. godineย uspio prerasti u Socijaldemokratsku stranku s uฤeลกฤem u Gradskom vijeฤu, koja je jedina u to vrijeme artikulirala zahtjeve ลพena za pravo glasa na izborima. To se umalo i desilo 11 godina poslije, kada su nakon rata u novonastaloj Kraljevini SHS, prema pisanju Roberta Donije u knjizi Sarajevo: biografija grada na dvodnevnom sastanku socijalisti istaknuli isti zahtjev. Sa po 14 glasova za i protiv, vijeฤe se naลกlo u pat poziciji, ฤime je odluka pala na predsjedavajuฤeg Aristotela Petroviฤa, koji je presudio protiv socijaldemokratske alternative. Da nije, Sarajke bi dobile pravo glasa, prije Amerikanki 1920. godine.ย
Drugi put, ลฝenski dan je obiljeลพen u Sarajevu 1918. godine, u prisustvu oko 2000 radnica koje su nosile crvene vrpce. Tada je, tek formirani ลฝenski socijalistiฤki agitacioni odbor odluฤio uzvratiti na telegram Klare Zetkin, izraลพavajuฤi svoju solidarnost sa ลพenskom Internacionalom. To je bio povod da Klara Zetkin u โลพenskom priloguโ, listu opozicionih ลพena-socijalista lajpciลกkih Narodnih novina, napiลกe prilog u kome je navelaย izmeฤu ostalog daโฆ ลพene-socijaldemokrati svih zemalja znaju cijeniti hrabru odluฤnost i istrajnost, oduลกevljenu predanost sa kojima naลกe bosanskohercegovaฤke sestre rade za ideje socijalizma โ piลกe Sonja M. Dujmoviฤ.
O svemu navedenom tadaลกnje proreลพimske novine nisu pisale. Znanje o tim dogaฤajima, zahvaljujemo naknadnim biljeลพenjima aktera i svjedoka vremena. Stvar se djelomiฤno mijenja, kad u jesen 1919. poฤinje djelovati ลฝenski pokret u BiH, feministiฤko udruลพenje koje za razliku od drugih humanitarnih, vjerskih i prosvjetnih ลพenskih udruลพenja, prihvata 8. mart za svoj praznik, te nakon zabrane komunistiฤke partije, postaje jedina vidljiva platforma za rasprave o graฤanskim zakonicima, poloลพaju ลพene u braku, nezakonitoj djeci, poloลพaju ฤinovnica, prostituciji, ali i o ekonomskoj situaciji u zemlji i svijetu. Pokret je djelovao u Sarajevu i Banja Luci, te imao razvijenu mreลพu pododbora u mnogim manjim gradovima. Jugoslovenski list i Jugoslovenska poลกta 1920-ih i 1930-ih godina u kratkim natpisima prate aktivnosti pokreta (brojna predavanja i kurseva za ลพene), koja se svake godine organiziraju i povodom 8. marta. Ovo je samo jedan od primjera:
Problem braka i porodice biฤe tema popularnog predavanja uz diskusiju, koju ฤe odrลพati gฤa Maลกa ลฝivanoviฤ, u ฤetvrtak 9. marta, u 17 sati poslije podne u Sokolskom domu. Ulaz je besplatan i slobodan. –ย Jugoslovenska poลกta, 7. mart 1939.
Dakle, kada govorimo o desetljeฤu pred poฤetak Prvog svjetskog rata, te meฤuratnom periodu proลกlog stoljeฤa, 8. mart se doลพivljavao kao opasno politiฤko pitanje koje u sebi nosi tendenciju ลกirih druลกtveno-politiฤkih promjena. Otuda proizlazi ลกutnja mejnstrim medija, kao i odbijanje ลพenskih udruลพenja bliskih reลพimu (ฤiji se rad detaljno prati) da ga proglase svojim praznikom. Nije na odmet, baciti oko i na svjetske prilike tih godina, gdje se jednako iz straha od ลกirenja socijalistiฤkih i komunistiฤkih ideja prestaje obiljeลพavati Meฤunarodni dan ลพena u veฤini kapitalistiฤkih drลพava. Proslavu ovog datuma na svjetsku scenu vraฤa tek feministiฤki pokret poฤetkom ’60-ih godina.ย
Borbeni praznik (1941. โ 1950.)
Nakon okupacije zemlje 1941. godine, pa sve do konaฤnog osloboฤenja 1945. u narodnooslobodilaฤkoj borbi uฤestvovalo je preko 100 000 ลพena. ฤetvrtina njih je poginula u borbi, a 40 000 je ranjeno. Narodnim herojima proglaลกene su 93 ลพene, a njih 3344 je dobilo Partizansku spomenicu. U jeku rata, 6. decembra 1942. u Bosanskom Petrovcu je osnovan Antifaลกistiฤki front ลพena Jugoslavije (AFลฝ). Mnoge ฤlanice ลฝenskog pokreta, ukljuฤile su se u borbu i dale svoj doprinos jaฤanju AFลฝ-a, meฤu njima i predsjednica sarajevskog ogranka ลฝP-a, doktorica Maลกa ลฝivanoviฤ. Te nedjelje, u Bosanskom Petrovcu osnivanje fronta pozdravio je i Josip Broz Tito:
Kฤeri naลกih naroda stale su u prve redove narodnooslobodilaฤke borbe i partizanskih odreda Jugoslavije. Naลกe ลพene, naลกe kฤeri, majke, uฤestvuju s puลกkom u ruci u narodnooslobodilaฤkoj borbi. Ja se ponosim ลกto stojim na ฤelu armije u kojoj ima ogroman broj ลพena. Ja mogu kazati da su ลพene u ovoj borbi po svom heroizmu, po svojoj izdrลพljivosti bile na prvom mjestu i u prvim redovima, i naลกim narodima Jugoslavije ฤini ฤast ลกto imaju takve kฤeri. (Dio Titovog govora na Prvoj zemaljskoj konferenciji Antifaลกistiฤkog fronta ลพena, decembra 1942, u Bosanskom Petrovcu)
Uฤeลกฤe i ลพrtve ลพena Jugoslavije u ratu, niko nije mogao dovesti u pitanje. Netom po osloboฤenju 1945., ลพene su konaฤno izborile pravo glasa, dok im ฤlan 24. Ustava FNRJ 1946. garantuje i sljedeฤe:
ลฝene su ravnopravne s muลกkarcima u svima oblastima drลพavnog, privrednog i druลกtveno-politiฤkog ลพivota.
Za jednak rad ลพene imaju pravo na jednaku platu kao i muลกkarci i uลพivaju posebnu zaลกtitu u radnom odnosu.
Drลพava naroฤito ลกtiti interese matere i deteta osnivanjem porodiliลกta, djeฤjih domova i obdaniลกta i pravom matere na plaฤeno otsustvo pre i posle poroฤaja.
Osmi mart prvi put je obiljeลพen u osloboฤenom Jajcu, Kljuฤu i Travniku 1945.ย
Za vrijeme bivลกe Jugoslavije veฤina naลกih ลพena nije ni znala zaลกto se slavi Osmi mart. Mi nismo znale da ima veฤ preko 30 godina kako je osmi mart proglaลกen za meฤunarodni praznik ลพena, kao sjeฤanje na onaj dan kada su ameriฤke radnice demonstrirale za ravnopravnost ลพena. Od tada osmi mart slave sve napredne ลพene svijeta kao dan svoje borbene solidarnosti. – iz govora Zlate Miliฤeviฤ, ฤlanice okruลพnog odbora AFลฝ-a, na proslavi u Jajcu.
Pod parolom Visoko razvijmo zastavu rada, pregalaลกtva i udarniลกtva 8. mart je sveฤano proslavljen u Narodnom pozoriลกtu u Sarajevu 1946. godine. U referatu sekretarke Zemaljskog odbora Bosne i Hercegovine, Olge Marasoviฤ, reฤeno je i sljedeฤe:
Proลกla su vremena kada su ลพene Jugoslavije proslavljale svoj praznik โ praznik meฤunarodne solidarnosti ลพena u znaku borbe za izvojevanje svojih prava. One su ta prava izvojevale u herojskoj oslobodilaฤkoj borbi, kada je ฤitav narod sticao sebi velike tekovine, bez kojih se ne moลพe zamisliti istinska demokracija i njeno dalje razvijanje. โ Osloboฤenje, 10.3.1946.
Isticanje ratnih zasluga ลพena Jugoslavije postalo je dijelom memorijalne kulture, o kojima se posebno izvjeลกtavalo uoฤi, za vrijeme i nakon 8. marta. Osloboฤenje je prenosilo ฤitave referate i govore uฤesnica NOB-a. Odavale su se poฤasti i uruฤivale nagrade narodnim heroinama. Meฤunarodni dan ลพena zauzeo je naslovnice novina i postao mejnstrim praznik koji se slavi borbeno i radno, uz jasne politiฤke poruke i zahtjeve ลพena, od seljanki, preko radnica, do intelektualki i umjetnica. Organizirala su se takmiฤenja po ฤitavoj zemlji, ลพene su radile preko norme i uฤile od poฤetka ลกta je to solidarnost, ลกta je to socijalizam, ลกta je to 8. mart, ลกta je to sloboda?
I radnica i majka (1950. โ 1959.)
Federativna Narodna Republika Jugoslavija zagazila je u ’50-te godine proลกlog stoljeฤa pod latentnom prijetnjom izbijanja sukoba sa Istoฤnim blokom. Njoj je prethodila rezolucija Informbiroa donijeta 28. 6. 1948. u Bukureลกtu kojom se osuฤuje Komunistiฤka partija Jugoslavije zbog odbijanja da se povinuje politiฤkoj volji SSSR-a. Pod pritiskom Moskve, iz Demokratske federacije ลพena iskljuฤen je i Antifaลกistiฤki front ลพena Jugoslavije. O tome je na sveฤanosti u sarajevskom Narodnom pozoriลกtu 8. marta 1950. godine govorila i Milka ฤaldaroviฤ.ย
‘Mogu li one nas iskljuฤiti iz demokratskog fronta, mogu li nas odvojiti od radnog ลพena svijeta? Ne mogu. Ne mogu zato ลกto mi danas kao i prije, samo joลก daleko masovnije i organizovanije radimo na jaฤanju naลกe miroljubive socijalistiฤke domovine.’ Prema pisanju Osloboฤenja dva dana poslije, govor drugarice Kovaฤeviฤ u NPS, ฤesto je prekidan burnim i oduลกevljenim klicanjem i skandiranjem partiji, SK KPJ, SK KP BiH, drugu Titu i drugu ฤuri Pucaru Starom.ย โ Osloboฤenje, 10. 3. 1950.
Meฤutim, i pored hvalospjeva na raฤun AFลฝ-a po pitanju emancipacije ลพena, kao i borbe protiv njihove diskriminacije i segregacije u druลกtvu (kraj ’40-ih godina obiljeลพilo je i masovno opismenjavanje Jugoslovenki, opismenjenoย je 111 929 ลพena, a u analfabetske teฤajeve obuhvaฤeno njih 110 000), u ลกto treba dodati i sve masovnije ukljuฤivanje muslimanki u javni ลพivot, simboliฤno oznaฤeno skidanjem zara, a AFลฝ je samostalno ugaลกen na ฤetvrtom kongresu u Beogradu 1953. godine, izmeฤu ostalog i zbog, javno preลกuฤenog, zamjeranja pokretu za ‘suviลกno bavljenje politiฤkim radom’.
Ni sva sila pisanja o zaslugama radnica, kao ni nova uredniฤka politika da se uz obiljeลพavanje 8. marta rade intervjui sa ลพenama razliฤitih profila i zanimanja, nisu mogla prikriti ฤinjenicu da ne ide sve po planu. Novinske stupce u drugoj polovini ’50-ih godina, sve viลกe pune jasna ukazivanja na problem dvostrukog optereฤenja ลพena.
Danas je, meฤutim, teลกko naฤi ogromna sredstva koja bi zajednica morala da odvoji za prosvjetno, higijensko-zdravstveno, domaฤinsko prosvjeฤivanje ลพene, sredstva za izgradnju svih objekata i ustanova, neophodnih da bi se zaลกtita majke i djeteta praktiฤno podigla na viลกi nivo.
Otuda najveฤim dijelom i potiฤe ona u naลกem druลกtvu negativna pojava takozvane smanjene druลกtvene aktivnosti ลพena, njihove relativne pasivnosti, ฤestog vraฤanja ลพene u kuฤu, zatvaranje u uski krug kuฤnih briga, uz jedno mirenje sa stanjem stvari, tiho odustajanje od borbe sa teลกkoฤama koje joj nameฤe istovremeno i briga o djeci, i kuฤi i posao, i druลกtvene obaveze. Te pojave govore pored ostalog i o tome koliko su ลพene joลก uvijek, usljed opลกte zaostalosti, pod negativnim uticajima proลกlosti.
Ipak, to ostalo Milka ฤaldareviฤ dalje prepoznaje kao nedovoljnu podrลกku druลกtvene zajednice bez koje ne moลพe doฤi ni do potpunog ostvarenja ravnopravnosti ลพena.
Kada se u ime opลกteg napretka i buduฤnosti traลพi aktivno uฤeลกฤe ลพena u javnom ลพivotu, a tereti primitivnog domaฤinstva i nezbrinuta djeca vuku je nazad u kuฤu, onda se ponovo mora konstatovati, na ลกto su i klasici marksistiฤke nauke upozoravali, da se samo uz punu pomoฤ druลกtvene zajednice mogu da savladaju teลกkoฤe koje nastupaju u vezi sa praktiฤnim ostvarivanjem ravnopravnosti ลพene. Samo uz pomoฤ zajednice zaposlena ลพena ฤe moฤi da odgovori svojim obavezama โ obavezama radnika u proizvodnji, majke u porodici i aktivnog uฤesnika u druลกtvenoj i politiฤkom ลพivotu. โ Osloboฤenje, 8.3.1955.
Najlon ฤarape i karanfili (1960. โ 1969.)
Poฤetak nove dekade oznaฤio je veliki miting, sveฤane akademije i proslave 50. godiลกnjice 8. marta ลกirom zemlje. Tada je u Osloboฤenju objavljen i veฤ spomenuti, veliki tekst Mike Vukojeviฤ Vezilje slobode: Od Kopenhagena do Bosanskog Petrovca u kojem se govori o zalagaljima i borbi radnih ลพena za jednakopravnost u meฤuratnom periodu prve Jugoslavije.
ล ezdesete donose i novu rubriku u Osloboฤenju pod nazivom ลฝena, porodica, druลกtvo, te reportaลพe o radniฤkim kolektivima i ulozi koju radnice u njima zauzimaju. Iako se i dalje svakog Osmog marta piลกe o ulozi ลพena u NOB-u, prenose vijesti o odlikovanjima ลพena za izuzetna postignuฤa, ลพivo raspravlja o viลกestrukoj ulozi ลพene u druลกtvu, ton se popriliฤno mijenja kad su u pitanju prazniฤne proslave. Sve viลกe se piลกe o ekskurzijama povodom Dana ลพena, a posebno o darivanjima poklona. Tako je recimo, jedan ฤlanak iz 1965. analizira kako se osmi mart praznovao u sarajevskim radnim kolektivima.
U nekim kolektivima, kao u โVasi Miskinu Crnomโ ลพene uopลกte nisu radile, a u veฤini ostalih radile su skraฤeno radno vrijeme odnosno do 10 ili 11 sati. Poslije toga u โFeroelektruโ, u Zajednici ลพeljezniฤkih preduzeฤa i mnogim drugim kolektivima prireฤene su zakuske, a ลพene su dobile uz cvijeฤe i ukusne poklone.
U โล ikuโ se ovaj dan sluฤajno podudario sa ispraฤajem u penziju nekoliko najstarijih radnica, te su obje sveฤanosti spojene u jednu. Ipak, od sviju kolektiva u gradu za ovaj dan najviลกe se pripremio kolektiv fabrike โKljuฤโ, u kome je Osmi mart slavljen i u nedjelju i ponedjeljak. Juฤe je svaka od radnica ovog kolektivaย dobila na poklop po jedan par najlon ฤarapa โ dijela svojih ruku โ a radnice sa najmanjim primanjima i penzionisane radnice pored toga i novฤane nagrade od 4000 do 5000 dinara. โย Praznik uz pjesmu i cvijeฤe, Osloboฤenje, 9.3.1965.
O osmomartovskom opsadnom stanju u cvjeฤarama ลกirom zemlje neฤe se prestati izvjeลกtavati do kraja ’80-ih. Pratit ฤe ih brojne fotografije nasmijanih ลพena, koje ฤe sve sve ฤeลกฤe opisivati pripadnicama ljepลกegย ili slabijeg pola. Poฤetkom โ70-ih u sarajevskoj Skenderiji ฤe se osnovati i godiลกnji osmomartovski sajam Cvijeฤe-ลพena-ljepota, a novinske analize potraลพnje, ponude i cijena cvijeฤa za Dan ลพena, postat ฤe i odliฤan ugao za ฤitanje ลกirih druลกtveno ekonomskih promjena. Takav je recimo i tekst pod naslovom Svuda cvijeฤe.
U prodavnicama preduzeฤa โParkโ prodavaฤi su nudili karanfile za tri i ฤetiri dinara, zumbule za dinar i pedeset para, mimoze za deset, kale za tri do ฤetiri, gerbere za ฤetiri do pet dinara. Privatnici na โtrgovima cvijeฤaโ ili na improvizovanim pultovima, po neลกto viลกim cijenama, nudili su, talijanske karanfile, dalmatinske mimoze, hercegovaฤke zumbule. U prosjeku cijena kod privatnika je za oko 50 para viลกe nego u prodavnicama Parka โฆ โ Osloboฤenje, 9.3.1971.
Ista pitanja, i naลพalost isti odgovori (1970. โ 1979.)
Godine 1972. obiljeลพen je veliki jubilej, 50 godina od osnivanja Antifaลกistiฤkog fronta ลพena. O tome su tokom sveฤanosti povodom Meฤunarodnog dana ลพena, govorile i predstavice Konferencije za druลกtvene aktivnosti ลพena, organizacije koja je naslijedila AFลฝ nakon njegovog ukidanja. Bez problematiziranja razloga za prestanak rada, AFลฝ je postao dijelom kulture sjeฤanja.


Dvije godine poslije, donesen je novi ustav u kojem su manje viลกe ponavljaju prethodno donijete odredbe o druลกtvenom poloลพaju ลพena. Jedina bitna razlika dolazi sa ฤlanom 191. u kojem se kaลพe da je โฆย pravo ฤovjeka da slobodno odluฤuje o raฤanju djecete da se ono moลพe ograniฤiti samo radi zaลกtite zdravlja. Time je zvaniฤno stavljena taฤka na dugi proces legalizacije abortusa u Jugoslaviji.ย
Vrlo vaลพan tekst o ustavu napisala je profesorica Pravnog fakulteta u Sarajevu Muba Peleลก, a prenijelo Osloboฤenje, gdje se kaลพe da:
Princip ravnopravnosti polova spada u klasiฤne ustavne odredbe koje se pojavljuju u svim modernim ustavima. ฤinjenica je, meฤutim, da se u isto vrijeme, opet praktiฤno u svim pravnim sistemima, taj princip pokazuje viลกe kao programatski cilj, nego kao norma koja realno djeluje โฆ
Profesorica Peleลก, jasno naglaลกava da svi problemi s kojima se ลพene suoฤavaju dolaze upravo iz razlike normativnog i realnog, odnosno izmeฤu treba i jeste.
Uzroci postojeฤeg stanja su dobro poznati. U pitanju je prije svega naslijeฤe ฤiji korijeni seลพu daleko u proลกlost. Vijekovima odrลพavan, podreฤeni poloลพaj ลพena ostavio je dubokog traga i u naลกem dobu. Prostim proklamovanjem njene ravnopravnosti sa muลกkarcem oฤigledno nije moguฤe otkloniti preko noฤi naslijeฤene razlike โฆ. a joลก manje izmijeniti specifiฤan mentalitet โsuperiornijegโ pola (โmuลกki rasizamโ), utoliko prije ukoliko procesi obezbjeฤivanja stvarne ravnopravnosti u datoj zajednici teku sporije โฆ Okolnosti da se radi o zemlji ฤije je stanovniลกtvo, tako reฤi sve do juฤe, u ogromnoj veฤini ลพivjelo โฆ u izrazito patrijarhalnoj sredini, svakako je jedan od osnovnih uzroka postojeฤe neravnopravnosti polova u nasโ โย Jednakost i u pravima i u obavezama, dr. Muba Peleลก, Osloboฤenje, 8.3.1974.
U raspravu o nedovoljnoj zastupljenosti ลพena na bitnim pozicijama u drลพavi, ukljuฤio se i politiฤki vrh. Tako je, tadaลกnji predsjednik Centralnog komiteta Saveza komunista BiH, Branko Mikuliฤ na sveฤanosti u travniฤkom โBorcuโ priznao da ลพene, naลพalost, nisu ฤesto u prilici da se izbore za vlastita prava.ย
Poznato je da se baลก u realizovanju ovog prava nailazi, nerijetko, na otvorene otpore, zastarjela, tradicionalna shvatanja, pa i brutalno izraลพen konzervatizam- Osloboฤenje, 9.3.1970.
- godine Osloboฤenje je prenijelo i dio Titovog intervjua iz Vjesnika, povodom 8. marta.
ล to se tiฤe naลกe ลพene, ona moลพe da bira svoj ลพivotni put, moลพe da uฤi, moลพe da studira. Nema nigdje viลกe ลพena na univerzitetima kao kod nas โฆ ล to se tiฤe ลพene u upravi โฆ u odluฤivanju, na rukovodeฤim mjestima โ to je sve skupa bijeda, to nije to. Ja se uvijek ljutim kad doฤem negdje u fabriku ili bilo gdje, pa onda poฤnu razgovori. Na ruฤku se joลก i naฤe poneka ลพena, ali u razgovorima, kad se rukovodeฤi ljudi sastanu, nema ลพena, ponegdje moลพda jedna ili dvije. Tu smo joลก veoma zaostali โฆ To bi trebalo ubrzati. Ja o tome uvijek govorim, smatram da to treba poboljลกati.
Pored brojnih sveฤanosti, proslava, darivanja i isticanja vaลพnosti 8. marta kao praznika, viลกe nije moguฤe uลกutkati sve glasnije pitanje, ลกta za ลพene zapravo znaฤi taj, samo jedan, dan obasipanja paลพnjom u godini?
Taj dan ฤe biti i proฤi, ali ostaju brojni problemi ลพene koje ovih dvadeset i ฤetiri sveฤarska sata ne mogu ni izbrisati ni ublaลพiti piลกe Osloboฤenje, u reportaลพi โNije sve u jednom danuโ posveฤenoj kolektivu fabrike Alhos. Dalje, ฤlanak donosi razgovor sa doktorima u kolektivu, o ugroลพenosti fiziฤkog i mentalnog zdravlja radnica uslijed preoptereฤenosti.
โBolesti ovih ลพena nisu psihoze i neuroze u klasiฤnom medicinskom smislu, nego suย specifiฤna psihiฤka stanja, izazvana preoptereฤenoลกฤu ลพene koja ฤesto ne moลพe stiฤi u sva tri tjemena trougla: posao โ kuฤa โ djeca. Takoฤer su ฤeste frustracije โ razni oblici pritiska ili bolje reฤeno sputavanja njene liฤnosti da neลกto uradi po svom nahoฤenju. ลฝena je, obiฤno, sputavana kod kuฤe od muลพa, oca ili majke, a na poslu od ลกefa.โ โ neuropsihijatar Alija Firdus, Osloboฤenje, 8.3.1975.
Sedamdesete su ostale zapamฤene i zbog odredbe Ujedinjenih naroda da se na 30-tu obljetnicu od pobjede nad faลกizmom, 1975. proglasi Meฤunarodnom godinom ลพena. U Mexico Cityju je odrลพana svjetska konferencija o tome kako unaprijediti poloลพaj ลพena u narednih deset godina, a 8. mart je zvaniฤno proglaลกen Meฤunarodnim praznikom ลพena u cijelom svijetu.ย
A mi vam izdvajamo i vijest da je za 8. mart 1971. u Fojnici pred oko 500 gledalaca odrลพana fudbalska utakmica ลพenskih ekipa Fojnice i Breze. Pobijeda je pripala domaฤinima zahvaljujuฤi efektnim golovima Miliฤeviฤeve i Hasanbegoviฤeve.
Tiho vene karanfil majko, o majkoย (1980. โ 1989.)
Drugย Tito je umro. Osim toga, osamdesete se pamte po Olimpijadi i snaลพnom uzletu bh. kulture i sporta. Ali kada je rijeฤ o politiฤkom napredovanju, oลกtrica kao da je potpuno otupjela. Mimo osmomartovskog proglasa iz 1983. da su ลพene dobile novo pravo โ sluลพenje u Jugoslovenskoj narodnoj armiji, nemamo reฤi niลกta novo po pitanju poloลพaja ลพena u druลกtvu. Osim nauฤenih hvalospjeva slavnoj proลกlosti, osmomartovske aktivnosti se svode na cvijeฤe, parfeme i pravljenje ฤestitki mamama i uฤiteljicama โ zbog toga je veฤina djece tokom ’80-ih duboko vjerovala da mame i uฤiteljice jedine prave slavljenice ovog praznika. Kada listate dnevne novine, ne moลพete da se otmete dojmu da je sve nekako potroลกeno, da nema ideje, a ni volje za promjenom. Dan ลพena 1984. doลกao je nepunih mjesec dana po zavrลกetku Olimpijade. O tome koliko su ljudi uopลกte viลกe vjerovali u njegovo praznovanje najbolje govori tekst, objavljen 11. marta u rubrici Iz prikrajka.ย
U sobnoj vazi tiho vene karanfil ลกto ga je slavljenica dobila od kolega. Djeca su veฤ zaboravila na brzinu nauฤenu himnicu ‘Majฤine oฤi’. Muลพ joลก dahฤe poslije dobrog prazniฤkog ruฤka.
Slavljenica je ustala s prvim pijetovlima. Odvela je djecu u obdaniลกte, radila do tri a onda odjurila na pijacu. Poลพurila je kuฤi, podgrijala ruฤak, oprala suฤe, peglala. Pripremila veฤeru. Kad su svi poลกli u krevet, obrisala je linoleum u kuhinji. Legla je. Ali, samo ลกto je usnula probudilo ju je njegovo hrkanje.
A samo dan prije, svako ko je paลพljivije pratio slavlje 8. marta, povjerovao bi da se radilo o poฤastima sanjanoj Kraljici od Sabe. Imaginarnoj ลพeni pjevane su najotuลพnije ode (โruka je njena bajka, prava je bajka naลกa majkaโ).
Boleฤive emocije zatrpale su sve medije. Djeฤica su zapomagala: โMajko, o majko โฆโ. Trgovci su istresli na tezge svu moguฤu bofl-robu koju su muลกki kupci neฤiste savjesti halapljivo grabili. Putniฤke agencije su lukavo nudile โลกatlโ aranลพmane za prazniฤna putovanja.
Nedostajalo je joลก samo da se oni artisti โ torbari, ลกto o Novoj godini simuliraju โDjeda mrazaโ preobuku u ลพene i stanu obilaziti ลกkole i jaslice da pokaลพu djeci kako im veselo izgledaju njihove mame, bake, tete i seke. Jednom ฤe i to biti.
Dobro smo se izvjeลกtili u osmomartovskom foliranju โ A. ล taka, Osloboฤenje, 11.3.1984.
Pet godina poslije, u stalnoj rubrici kratkih intervjua sa ลพenama, ekipa Osloboฤenja je u Tuzli, pitala i farmaceutkinju Eminu ฤeลกko, ลกta misli o 8. martu.
ลฝena ฤesto zapada u klopku tzv. emancipacije. To se posebno osjeti u porodici. Ona preuzima sve veฤi dio muลกkih obaveza, dok dobar broj muลกkaraca joลก ลพivi u ubjeฤenju da su kuฤni poslovi iskljuฤivo ลพenski. โ Muลกkarce treba emancipovati, Osloboฤenje, 8.3.1988.
Nakon decenija optuลพbi na raฤun mentaliteta, tradicije i obiฤaja,ย neko je po prvi put bez umotavanja izrekao gdje je zapelo. Svih tih godina u kojima su se usta punila ลพenskom emancipacijom, ลพene su uradile sve ลกto se od njih zahtijevalo: borile su se u ratu, gradile zemlju iz temelja, obrazovale se, radile, napredovale, uz sve to noseฤi brigu o djeci i domaฤinstvu. Njihova emancipacija ni u jednom trenutku nije bila upitna. Problem se od poฤetka nalazio s druge strane, a da niko nikada u silnim raspravam, javnim i politiฤkim govorima, nije postavio pitanje โ gdje je u svemu tome emancipacija muลกkaraca?
ล ta viลกe reฤi, osim i taฤka.
Ako ste mislili da ne moลพe gore (1990. โ 2000.)
ฤernobil, Berlinski zid, raspad SSSR-a. U meฤuvremenu i ponoฤ s 22. na 23. januar 1990. u kojoj kamera snima ispraลพnjenu kongresnu salu SKJ โ i to je kraj. Raspad svega ลกto smo znali. Na ove godine teลกkoย namย se i podsjeฤati, posebno nama ลพenama, koje smo i ovaj put platile cijenu nasilja duboko u koลพi. Osmi mart tih godina, nije bio dan za praznik, nikome.
Novi rat, i novi pozivi upomoฤ upuฤeni ลพenama. U novinama se redaju naslovi: ลฝene, dignite svoj glas, Hrabrosti โ ime ti je ลพena!,ย ลฝena u ratu, To su one โ hrabre ลพene ลกto ne istrฤavaju iz reda za vodu ni kad granata padne desert metara dalje * i opet to moลพe samo Sarajka, topao uredan dom, porodica sita i ฤesta, a Ona dotjerana i ลกarmantna.
ลฝene se pozivaju na duhovnu emancipaciju, povratak tradiciji i vjernost naciji i porodiฤnim vrijednostima.
Danas je neophodno raditi na razvijanju samosvijesti Bosanki o pripadnosti svom narodu, kulturi i tradiciji. ลฝeni treba vratiti mjesto koje joj pripada. Ona mora biti svjesna svojih kvaliteta, dajuฤi puni doprinos u stvaranju porodice i odgoju djece, ali i na radnom mjestu. โ Osloboฤenje, Nezaheta Akลกamija, predsjednica Bosanฤice, povodom 8. marta 1994.
Nakon rata, ลพivot se bezuspjeลกno pokuลกavao vratiti na stare postavke. Osmi mart se nastavio obiljeลพavati, a da je sve manje jasno ลกta mi to slavimo. U jednom ironiฤnom tekstu, objavljenom povodom 8. marta 1998. godine, novinarka Osloboฤenja primjeฤuje da je ama baลก sve postalo vjeลกtaฤko, pa ฤak i cvijeฤe.
Kad smo priลกli prodavaฤici (ljubiฤica i joลก kojeฤega) da je pitamo da li je to plastiฤno cvijeฤe, prije svega misleฤi da li se radi o vjeลกtaฤkim ruลพama, odgovorila je: โKakva plastika, to je svilaโ. โ Osloboฤenje, Sjeti me se (samo) danas, 8.03.1998.
Sve je poฤelo sa ruลพama, nastavilo se sa karanfilima, pa pretvorilo u plastiฤno, pardon svileno, cvijeฤe u jeftinom celofanu.
Iako bismo vam mogle prezentovati joลก mnogo pronaฤenog materijala u novinama, moลพda je dovoljno zakljuฤiti sa anketom koja je provedena 2000. godine meฤu Sarajlijama o tome ลกta je 8. mart, a u kojoj je jedan od naลกih sugraฤana dao donekle taฤan odgovor da je negdje proฤitao da je sve to zbog Roze Luksemburg i Klare Zetkin.
โ โ โย
I jesu, krive su i Roza i Klara, i Aleksandra i Frida, i Razija i Radojka i Vahida, i Nada i Sonja i Svetlana i Rada, i Lepa i Nirman, kao i mnoge druge znane i neznane borkinje i heroine, drugarice i sestre. Na kraju, nadamo se da ฤemo i sve mi biti krive, jer osmomartovska borba i dalje traje.ย













