Za sve su krive Roza i Klara

Historijski pregled obiljeลพavanja 8. marta u bh. ลกtampi

Release Date
08/03/2024
naslovna fotografija
ฤŒlanice ลฝenskog pokreta u Sarajevu, 1920โ€’1938; Zbornik radova; Beograd; Institut za knjiลพevnost i umetnost
tekst napisale
Danijela Dugandลพiฤ‡ i Lejla Kalamujiฤ‡ / Feministika.ba

Kada je redakcija Feministike poฤetkom januara, zbog fiziฤke rasutosti ฤlanica po bijelom svijetu, virtualno zasjela da definiลกe godiลกnji plan, nije bilo dileme da ฤ‡e i ovogodiลกnji prvi temat Feministike biti posveฤ‡en 8. martu. Razloga je mnogo posebno danas kad se, 114 godina daleko od kopenhagenske konferencije, opet pitamo gdje smo nekad bile, gdje smo sad i kuda idemo. Svjesne da su kljuฤevi naลกe borbe uvijek u dลพepu ลกirih druลกtveno-politiฤkih zbivanja, odluฤile smo okrenuti pjeลกฤani sat i pokuลกati istraลพiti na koji naฤin su (ako jesu) osmomartovsko praznovanje biljeลพile dnevne novine kroz historiju. Poฤele smo od sveฤanosti iz 1914. kada je u Radniฤkom domu u Sarajevu (danas Kinoteka BiH), uz pozdravni telegram Klare Cetkin i prisustvo viลกe od 250 ลพena iz cijele BiH, prvi put proslavljen 8. mart, a zavrลกile sa 2000. godinom. Koliki smo zalogaj zagrizle, shvatile smo tek kada smo uronile u arhivsku graฤ‘u. Svjesne da format internet stranice moลพe biti tek inicijalna kapsula za ovu temu, odluฤile smo saลพeti nalaze u jednu hronoloลกku liniju, kako bismo vam pruลพile uvid u sve transformacije koje je najborbeniji ลพenski praznik proลกao kroz minule decenije.

Praznik bolje buduฤ‡nosti (1914. โ€“ 1945.)

Sve je poฤelo 1910. godine, kada je na prijedlog Klare Cetkin na meฤ‘unarodnoj konferenciji ลพena u Kopenhagenu, odluฤeno da se 8. mart proglasi Meฤ‘unarodnim danom ลพena, odnosno danom ลพenske borbe koja se ลกirom svijeta vodi za ekonomsku, politiฤku i socijalnu ravnopravnost. Premda se danas moลพe ฤiniti drugaฤije, cijeli je svijet s poฤetka 20. stoljeฤ‡a takoฤ‘er bio jedno globalno druลกtvo (tragiฤna potvrda te ฤinjenice je i Prvi svjetski rat) u kojem su borbe, ลกtrajkovi, pobune odjekivali na sve strane. U sjeni velikih svjetskih metropola, borbe ลพena deลกavale su se i u naลกim fabrikama, na naลกim ulicama. Sjetimo se tek uฤeลกฤ‡a radnica u klasnoj borbi za bolje uslove rada s kraja 19. stoljeฤ‡a, ili ลกtrajka zaposlenica u Tvornici duhana Sarajevo 1906., koji je prethodio generalnom ลกtrajku radnika u BiH. Onako kako su konferenciju u Kopenhagenu vodile snage socijalistiฤke Internacionale, tako su i borbu ลพena za ravnopravnosti u BiH vodile snage cjelokupnog radniฤkog pokreta ฤije su bile ฤlanice. Ovdje je vrlo bitno naglasiti da su mnoge ลพene u BiH bile politiฤki aktivne puno prije nego su izborile pravo glasa. O tome piลกe i Mika Vukojeviฤ‡ u tekstu Vezilje slobode: Od Kopenhagena do Bosanskog Petrovca koji je objavljen uz 50. godiลกnjicu obiljeลพavanja Meฤ‘unarodnog dana ลพena:

To pravo jugoslovenske ลพene koristile su prvi put u narodnooslobodilaฤkoj borbi i socijalistiฤkoj Jugoslaviji. Ali sve naลกe ลพene nisu ฤekale da im to pravo neko ustupi dekretom. Borba je voฤ‘ena dugo i uporno, javno i ilegalno โ€ฆ Na III Kongresu, 1911 u Sarajevu, prvi put govori jedna ลพena. Govorila je o organizovanju i obrazovanju ลพena radnica i namjeลกtenica. To je bila privatna namjeลกtenica Anka Tamel koja je kasnije izabrana i u glavne odbore Socijaldemokratske stranke i GRS. Ona je odrลพavala povremene pismene kontakte sa Klarom Cetkin i austrijskom socijalistkinjom Adehlajdom Pop. โ€“ Osloboฤ‘enje, 8.3.1960.

Socijalistiฤki pokret je, pristavลกi na kompromis da se pred austrougarskim zakonima odrekne boljลกeviฤkih tendencija, 1909. godineย  uspio prerasti u Socijaldemokratsku stranku s uฤeลกฤ‡em u Gradskom vijeฤ‡u, koja je jedina u to vrijeme artikulirala zahtjeve ลพena za pravo glasa na izborima. To se umalo i desilo 11 godina poslije, kada su nakon rata u novonastaloj Kraljevini SHS, prema pisanju Roberta Donije u knjizi Sarajevo: biografija grada na dvodnevnom sastanku socijalisti istaknuli isti zahtjev. Sa po 14 glasova za i protiv, vijeฤ‡e se naลกlo u pat poziciji, ฤime je odluka pala na predsjedavajuฤ‡eg Aristotela Petroviฤ‡a, koji je presudio protiv socijaldemokratske alternative. Da nije, Sarajke bi dobile pravo glasa, prije Amerikanki 1920. godine.ย 

Drugi put, ลฝenski dan je obiljeลพen u Sarajevu 1918. godine, u prisustvu oko 2000 radnica koje su nosile crvene vrpce. Tada je, tek formirani ลฝenski socijalistiฤki agitacioni odbor odluฤio uzvratiti na telegram Klare Zetkin, izraลพavajuฤ‡i svoju solidarnost sa ลพenskom Internacionalom. To je bio povod da Klara Zetkin u โ€˜ลพenskom priloguโ€™, listu opozicionih ลพena-socijalista lajpciลกkih Narodnih novina, napiลกe prilog u kome je navelaย  izmeฤ‘u ostalog daโ€ฆ ลพene-socijaldemokrati svih zemalja znaju cijeniti hrabru odluฤnost i istrajnost, oduลกevljenu predanost sa kojima naลกe bosanskohercegovaฤke sestre rade za ideje socijalizma โ€“ piลกe Sonja M. Dujmoviฤ‡.

O svemu navedenom tadaลกnje proreลพimske novine nisu pisale. Znanje o tim dogaฤ‘ajima, zahvaljujemo naknadnim biljeลพenjima aktera i svjedoka vremena. Stvar se djelomiฤno mijenja, kad u jesen 1919. poฤinje djelovati ลฝenski pokret u BiH, feministiฤko udruลพenje koje za razliku od drugih humanitarnih, vjerskih i prosvjetnih ลพenskih udruลพenja, prihvata 8. mart za svoj praznik, te nakon zabrane komunistiฤke partije, postaje jedina vidljiva platforma za rasprave o graฤ‘anskim zakonicima, poloลพaju ลพene u braku, nezakonitoj djeci, poloลพaju ฤinovnica, prostituciji, ali i o ekonomskoj situaciji u zemlji i svijetu. Pokret je djelovao u Sarajevu i Banja Luci, te imao razvijenu mreลพu pododbora u mnogim manjim gradovima. Jugoslovenski list i Jugoslovenska poลกta 1920-ih i 1930-ih godina u kratkim natpisima prate aktivnosti pokreta (brojna predavanja i kurseva za ลพene), koja se svake godine organiziraju i povodom 8. marta. Ovo je samo jedan od primjera:

Problem braka i porodice biฤ‡e tema popularnog predavanja uz diskusiju, koju ฤ‡e odrลพati gฤ‘a Maลกa ลฝivanoviฤ‡, u ฤetvrtak 9. marta, u 17 sati poslije podne u Sokolskom domu. Ulaz je besplatan i slobodan. –ย  Jugoslovenska poลกta, 7. mart 1939.

Dakle, kada govorimo o desetljeฤ‡u pred poฤetak Prvog svjetskog rata, te meฤ‘uratnom periodu proลกlog stoljeฤ‡a, 8. mart se doลพivljavao kao opasno politiฤko pitanje koje u sebi nosi tendenciju ลกirih druลกtveno-politiฤkih promjena. Otuda proizlazi ลกutnja mejnstrim medija, kao i odbijanje ลพenskih udruลพenja bliskih reลพimu (ฤiji se rad detaljno prati) da ga proglase svojim praznikom. Nije na odmet, baciti oko i na svjetske prilike tih godina, gdje se jednako iz straha od ลกirenja socijalistiฤkih i komunistiฤkih ideja prestaje obiljeลพavati Meฤ‘unarodni dan ลพena u veฤ‡ini kapitalistiฤkih drลพava. Proslavu ovog datuma na svjetsku scenu vraฤ‡a tek feministiฤki pokret poฤetkom ’60-ih godina.ย 

Borbeni praznik (1941. โ€“ 1950.)

Nakon okupacije zemlje 1941. godine, pa sve do konaฤnog osloboฤ‘enja 1945. u narodnooslobodilaฤkoj borbi uฤestvovalo je preko 100 000 ลพena. ฤŒetvrtina njih je poginula u borbi, a 40 000 je ranjeno. Narodnim herojima proglaลกene su 93 ลพene, a njih 3344 je dobilo Partizansku spomenicu. U jeku rata, 6. decembra 1942. u Bosanskom Petrovcu je osnovan Antifaลกistiฤki front ลพena Jugoslavije (AFลฝ). Mnoge ฤlanice ลฝenskog pokreta, ukljuฤile su se u borbu i dale svoj doprinos jaฤanju AFลฝ-a, meฤ‘u njima i predsjednica sarajevskog ogranka ลฝP-a, doktorica Maลกa ลฝivanoviฤ‡. Te nedjelje, u Bosanskom Petrovcu osnivanje fronta pozdravio je i Josip Broz Tito:

Kฤ‡eri naลกih naroda stale su u prve redove narodnooslobodilaฤke borbe i partizanskih odreda Jugoslavije. Naลกe ลพene, naลกe kฤ‡eri, majke, uฤestvuju s puลกkom u ruci u narodnooslobodilaฤkoj borbi. Ja se ponosim ลกto stojim na ฤelu armije u kojoj ima ogroman broj ลพena. Ja mogu kazati da su ลพene u ovoj borbi po svom heroizmu, po svojoj izdrลพljivosti bile na prvom mjestu i u prvim redovima, i naลกim narodima Jugoslavije ฤini ฤast ลกto imaju takve kฤ‡eri. (Dio Titovog govora na Prvoj zemaljskoj konferenciji Antifaลกistiฤkog fronta ลพena, decembra 1942, u Bosanskom Petrovcu)

Uฤeลกฤ‡e i ลพrtve ลพena Jugoslavije u ratu, niko nije mogao dovesti u pitanje. Netom po osloboฤ‘enju 1945., ลพene su konaฤno izborile pravo glasa, dok im ฤlan 24. Ustava FNRJ 1946. garantuje i sljedeฤ‡e:

ลฝene su ravnopravne s muลกkarcima u svima oblastima drลพavnog, privrednog i druลกtveno-politiฤkog ลพivota.
Za jednak rad ลพene imaju pravo na jednaku platu kao i muลกkarci i uลพivaju posebnu zaลกtitu u radnom odnosu.
Drลพava naroฤito ลกtiti interese matere i deteta osnivanjem porodiliลกta, djeฤjih domova i obdaniลกta i pravom matere na plaฤ‡eno otsustvo pre i posle poroฤ‘aja.

Osmi mart prvi put je obiljeลพen u osloboฤ‘enom Jajcu, Kljuฤu i Travniku 1945.ย 

Za vrijeme bivลกe Jugoslavije veฤ‡ina naลกih ลพena nije ni znala zaลกto se slavi Osmi mart. Mi nismo znale da ima veฤ‡ preko 30 godina kako je osmi mart proglaลกen za meฤ‘unarodni praznik ลพena, kao sjeฤ‡anje na onaj dan kada su ameriฤke radnice demonstrirale za ravnopravnost ลพena. Od tada osmi mart slave sve napredne ลพene svijeta kao dan svoje borbene solidarnosti. – iz govora Zlate Miliฤeviฤ‡, ฤlanice okruลพnog odbora AFลฝ-a, na proslavi u Jajcu.

Pod parolom Visoko razvijmo zastavu rada, pregalaลกtva i udarniลกtva 8. mart je sveฤano proslavljen u Narodnom pozoriลกtu u Sarajevu 1946. godine. U referatu sekretarke Zemaljskog odbora Bosne i Hercegovine, Olge Marasoviฤ‡, reฤeno je i sljedeฤ‡e:

Proลกla su vremena kada su ลพene Jugoslavije proslavljale svoj praznik โ€“ praznik meฤ‘unarodne solidarnosti ลพena u znaku borbe za izvojevanje svojih prava. One su ta prava izvojevale u herojskoj oslobodilaฤkoj borbi, kada je ฤitav narod sticao sebi velike tekovine, bez kojih se ne moลพe zamisliti istinska demokracija i njeno dalje razvijanje. โ€“ Osloboฤ‘enje, 10.3.1946.

Isticanje ratnih zasluga ลพena Jugoslavije postalo je dijelom memorijalne kulture, o kojima se posebno izvjeลกtavalo uoฤi, za vrijeme i nakon 8. marta. Osloboฤ‘enje je prenosilo ฤitave referate i govore uฤesnica NOB-a. Odavale su se poฤasti i uruฤivale nagrade narodnim heroinama. Meฤ‘unarodni dan ลพena zauzeo je naslovnice novina i postao mejnstrim praznik koji se slavi borbeno i radno, uz jasne politiฤke poruke i zahtjeve ลพena, od seljanki, preko radnica, do intelektualki i umjetnica. Organizirala su se takmiฤenja po ฤitavoj zemlji, ลพene su radile preko norme i uฤile od poฤetka ลกta je to solidarnost, ลกta je to socijalizam, ลกta je to 8. mart, ลกta je to sloboda?

I radnica i majka (1950. โ€“ 1959.)

Federativna Narodna Republika Jugoslavija zagazila je u ’50-te godine proลกlog stoljeฤ‡a pod latentnom prijetnjom izbijanja sukoba sa Istoฤnim blokom. Njoj je prethodila rezolucija Informbiroa donijeta 28. 6. 1948. u Bukureลกtu kojom se osuฤ‘uje Komunistiฤka partija Jugoslavije zbog odbijanja da se povinuje politiฤkoj volji SSSR-a. Pod pritiskom Moskve, iz Demokratske federacije ลพena iskljuฤen je i Antifaลกistiฤki front ลพena Jugoslavije. O tome je na sveฤanosti u sarajevskom Narodnom pozoriลกtu 8. marta 1950. godine govorila i Milka ฤŒaldaroviฤ‡.ย 

‘Mogu li one nas iskljuฤiti iz demokratskog fronta, mogu li nas odvojiti od radnog ลพena svijeta? Ne mogu. Ne mogu zato ลกto mi danas kao i prije, samo joลก daleko masovnije i organizovanije radimo na jaฤanju naลกe miroljubive socijalistiฤke domovine.’ Prema pisanju Osloboฤ‘enja dva dana poslije, govor drugarice Kovaฤeviฤ‡ u NPS, ฤesto je prekidan burnim i oduลกevljenim klicanjem i skandiranjem partiji, SK KPJ, SK KP BiH, drugu Titu i drugu ฤuri Pucaru Starom.ย  โ€“ Osloboฤ‘enje, 10. 3. 1950.

Meฤ‘utim, i pored hvalospjeva na raฤun AFลฝ-a po pitanju emancipacije ลพena, kao i borbe protiv njihove diskriminacije i segregacije u druลกtvu (kraj ’40-ih godina obiljeลพilo je i masovno opismenjavanje Jugoslovenki, opismenjenoย  je 111 929 ลพena, a u analfabetske teฤajeve obuhvaฤ‡eno njih 110 000), u ลกto treba dodati i sve masovnije ukljuฤivanje muslimanki u javni ลพivot, simboliฤno oznaฤeno skidanjem zara, a AFลฝ je samostalno ugaลกen na ฤetvrtom kongresu u Beogradu 1953. godine, izmeฤ‘u ostalog i zbog, javno preลกuฤ‡enog, zamjeranja pokretu za ‘suviลกno bavljenje politiฤkim radom’.

Ni sva sila pisanja o zaslugama radnica, kao ni nova uredniฤka politika da se uz obiljeลพavanje 8. marta rade intervjui sa ลพenama razliฤitih profila i zanimanja, nisu mogla prikriti ฤinjenicu da ne ide sve po planu. Novinske stupce u drugoj polovini ’50-ih godina, sve viลกe pune jasna ukazivanja na problem dvostrukog optereฤ‡enja ลพena.

 

Danas je, meฤ‘utim, teลกko naฤ‡i ogromna sredstva koja bi zajednica morala da odvoji za prosvjetno, higijensko-zdravstveno, domaฤ‡insko prosvjeฤ‡ivanje ลพene, sredstva za izgradnju svih objekata i ustanova, neophodnih da bi se zaลกtita majke i djeteta praktiฤno podigla na viลกi nivo.

Otuda najveฤ‡im dijelom i potiฤe ona u naลกem druลกtvu negativna pojava takozvane smanjene druลกtvene aktivnosti ลพena, njihove relativne pasivnosti, ฤestog vraฤ‡anja ลพene u kuฤ‡u, zatvaranje u uski krug kuฤ‡nih briga, uz jedno mirenje sa stanjem stvari, tiho odustajanje od borbe sa teลกkoฤ‡ama koje joj nameฤ‡e istovremeno i briga o djeci, i kuฤ‡i i posao, i druลกtvene obaveze. Te pojave govore pored ostalog i o tome koliko su ลพene joลก uvijek, usljed opลกte zaostalosti, pod negativnim uticajima proลกlosti.

Ipak, to ostalo Milka ฤŒaldareviฤ‡ dalje prepoznaje kao nedovoljnu podrลกku druลกtvene zajednice bez koje ne moลพe doฤ‡i ni do potpunog ostvarenja ravnopravnosti ลพena.

Kada se u ime opลกteg napretka i buduฤ‡nosti traลพi aktivno uฤeลกฤ‡e ลพena u javnom ลพivotu, a tereti primitivnog domaฤ‡instva i nezbrinuta djeca vuku je nazad u kuฤ‡u, onda se ponovo mora konstatovati, na ลกto su i klasici marksistiฤke nauke upozoravali, da se samo uz punu pomoฤ‡ druลกtvene zajednice mogu da savladaju teลกkoฤ‡e koje nastupaju u vezi sa praktiฤnim ostvarivanjem ravnopravnosti ลพene. Samo uz pomoฤ‡ zajednice zaposlena ลพena ฤ‡e moฤ‡i da odgovori svojim obavezama โ€“ obavezama radnika u proizvodnji, majke u porodici i aktivnog uฤesnika u druลกtvenoj i politiฤkom ลพivotu. โ€“ Osloboฤ‘enje, 8.3.1955.

 

Najlon ฤarape i karanfili (1960. โ€“ 1969.)

Poฤetak nove dekade oznaฤio je veliki miting, sveฤane akademije i proslave 50. godiลกnjice 8. marta ลกirom zemlje. Tada je u Osloboฤ‘enju objavljen i veฤ‡ spomenuti, veliki tekst Mike Vukojeviฤ‡ Vezilje slobode: Od Kopenhagena do Bosanskog Petrovca u kojem se govori o zalagaljima i borbi radnih ลพena za jednakopravnost u meฤ‘uratnom periodu prve Jugoslavije.

ล ezdesete donose i novu rubriku u Osloboฤ‘enju pod nazivom ลฝena, porodica, druลกtvo, te reportaลพe o radniฤkim kolektivima i ulozi koju radnice u njima zauzimaju. Iako se i dalje svakog Osmog marta piลกe o ulozi ลพena u NOB-u, prenose vijesti o odlikovanjima ลพena za izuzetna postignuฤ‡a, ลพivo raspravlja o viลกestrukoj ulozi ลพene u druลกtvu, ton se popriliฤno mijenja kad su u pitanju prazniฤne proslave. Sve viลกe se piลกe o ekskurzijama povodom Dana ลพena, a posebno o darivanjima poklona. Tako je recimo, jedan ฤlanak iz 1965. analizira kako se osmi mart praznovao u sarajevskim radnim kolektivima.

 

U nekim kolektivima, kao u โ€˜Vasi Miskinu Crnomโ€™ ลพene uopลกte nisu radile, a u veฤ‡ini ostalih radile su skraฤ‡eno radno vrijeme odnosno do 10 ili 11 sati. Poslije toga u โ€˜Feroelektruโ€™, u Zajednici ลพeljezniฤkih preduzeฤ‡a i mnogim drugim kolektivima prireฤ‘ene su zakuske, a ลพene su dobile uz cvijeฤ‡e i ukusne poklone.

U โ€˜ล ikuโ€™ se ovaj dan sluฤajno podudario sa ispraฤ‡ajem u penziju nekoliko najstarijih radnica, te su obje sveฤanosti spojene u jednu. Ipak, od sviju kolektiva u gradu za ovaj dan najviลกe se pripremio kolektiv fabrike โ€˜Kljuฤโ€™, u kome je Osmi mart slavljen i u nedjelju i ponedjeljak. Juฤe je svaka od radnica ovog kolektivaย dobila na poklop po jedan par najlon ฤarapa โ€“ dijela svojih ruku โ€“ a radnice sa najmanjim primanjima i penzionisane radnice pored toga i novฤane nagrade od 4000 do 5000 dinara. โ€“ย Praznik uz pjesmu i cvijeฤ‡e, Osloboฤ‘enje, 9.3.1965.

O osmomartovskom opsadnom stanju u cvjeฤ‡arama ลกirom zemlje neฤ‡e se prestati izvjeลกtavati do kraja ’80-ih. Pratit ฤ‡e ih brojne fotografije nasmijanih ลพena, koje ฤ‡e sve sve ฤeลกฤ‡e opisivati pripadnicama ljepลกegย  ili slabijeg pola. Poฤetkom โ€˜70-ih u sarajevskoj Skenderiji ฤ‡e se osnovati i godiลกnji osmomartovski sajam Cvijeฤ‡e-ลพena-ljepota, a novinske analize potraลพnje, ponude i cijena cvijeฤ‡a za Dan ลพena, postat ฤ‡e i odliฤan ugao za ฤitanje ลกirih druลกtveno ekonomskih promjena. Takav je recimo i tekst pod naslovom Svuda cvijeฤ‡e.

 

U prodavnicama preduzeฤ‡a โ€˜Parkโ€™ prodavaฤi su nudili karanfile za tri i ฤetiri dinara, zumbule za dinar i pedeset para, mimoze za deset, kale za tri do ฤetiri, gerbere za ฤetiri do pet dinara. Privatnici na โ€˜trgovima cvijeฤ‡aโ€™ ili na improvizovanim pultovima, po neลกto viลกim cijenama, nudili su, talijanske karanfile, dalmatinske mimoze, hercegovaฤke zumbule. U prosjeku cijena kod privatnika je za oko 50 para viลกe nego u prodavnicama Parka โ€ฆ โ€“ Osloboฤ‘enje, 9.3.1971.

 

Ista pitanja, i naลพalost isti odgovori (1970. โ€“ 1979.)

Godine 1972. obiljeลพen je veliki jubilej, 50 godina od osnivanja Antifaลกistiฤkog fronta ลพena. O tome su tokom sveฤanosti povodom Meฤ‘unarodnog dana ลพena, govorile i predstavice Konferencije za druลกtvene aktivnosti ลพena, organizacije koja je naslijedila AFลฝ nakon njegovog ukidanja. Bez problematiziranja razloga za prestanak rada, AFลฝ je postao dijelom kulture sjeฤ‡anja.

Dvije godine poslije, donesen je novi ustav u kojem su manje viลกe ponavljaju prethodno donijete odredbe o druลกtvenom poloลพaju ลพena. Jedina bitna razlika dolazi sa ฤlanom 191. u kojem se kaลพe da je โ€ฆย pravo ฤovjeka da slobodno odluฤuje o raฤ‘anju djecete da se ono moลพe ograniฤiti samo radi zaลกtite zdravlja. Time je zvaniฤno stavljena taฤka na dugi proces legalizacije abortusa u Jugoslaviji.ย 

Vrlo vaลพan tekst o ustavu napisala je profesorica Pravnog fakulteta u Sarajevu Muba Peleลก, a prenijelo Osloboฤ‘enje, gdje se kaลพe da:

Princip ravnopravnosti polova spada u klasiฤne ustavne odredbe koje se pojavljuju u svim modernim ustavima. ฤŒinjenica je, meฤ‘utim, da se u isto vrijeme, opet praktiฤno u svim pravnim sistemima, taj princip pokazuje viลกe kao programatski cilj, nego kao norma koja realno djeluje โ€ฆ

Profesorica Peleลก, jasno naglaลกava da svi problemi s kojima se ลพene suoฤavaju dolaze upravo iz razlike normativnog i realnog, odnosno izmeฤ‘u treba i jeste.

Uzroci postojeฤ‡eg stanja su dobro poznati. U pitanju je prije svega naslijeฤ‘e ฤiji korijeni seลพu daleko u proลกlost. Vijekovima odrลพavan, podreฤ‘eni poloลพaj ลพena ostavio je dubokog traga i u naลกem dobu. Prostim proklamovanjem njene ravnopravnosti sa muลกkarcem oฤigledno nije moguฤ‡e otkloniti preko noฤ‡i naslijeฤ‘ene razlike โ€ฆ. a joลก manje izmijeniti specifiฤan mentalitet โ€˜superiornijegโ€™ pola (โ€˜muลกki rasizamโ€™), utoliko prije ukoliko procesi obezbjeฤ‘ivanja stvarne ravnopravnosti u datoj zajednici teku sporije โ€ฆ Okolnosti da se radi o zemlji ฤije je stanovniลกtvo, tako reฤ‡i sve do juฤe, u ogromnoj veฤ‡ini ลพivjelo โ€ฆ u izrazito patrijarhalnoj sredini, svakako je jedan od osnovnih uzroka postojeฤ‡e neravnopravnosti polova u nasโ€ โ€“ย Jednakost i u pravima i u obavezama, dr. Muba Peleลก, Osloboฤ‘enje, 8.3.1974.

U raspravu o nedovoljnoj zastupljenosti ลพena na bitnim pozicijama u drลพavi, ukljuฤio se i politiฤki vrh. Tako je, tadaลกnji predsjednik Centralnog komiteta Saveza komunista BiH, Branko Mikuliฤ‡ na sveฤanosti u travniฤkom โ€˜Borcuโ€™ priznao da ลพene, naลพalost, nisu ฤesto u prilici da se izbore za vlastita prava.ย 

Poznato je da se baลก u realizovanju ovog prava nailazi, nerijetko, na otvorene otpore, zastarjela, tradicionalna shvatanja, pa i brutalno izraลพen konzervatizam- Osloboฤ‘enje, 9.3.1970.

  1. godine Osloboฤ‘enje je prenijelo i dio Titovog intervjua iz Vjesnika, povodom 8. marta.

ล to se tiฤe naลกe ลพene, ona moลพe da bira svoj ลพivotni put, moลพe da uฤi, moลพe da studira. Nema nigdje viลกe ลพena na univerzitetima kao kod nas โ€ฆ ล to se tiฤe ลพene u upravi โ€ฆ u odluฤivanju, na rukovodeฤ‡im mjestima โ€“ to je sve skupa bijeda, to nije to. Ja se uvijek ljutim kad doฤ‘em negdje u fabriku ili bilo gdje, pa onda poฤnu razgovori. Na ruฤku se joลก i naฤ‘e poneka ลพena, ali u razgovorima, kad se rukovodeฤ‡i ljudi sastanu, nema ลพena, ponegdje moลพda jedna ili dvije. Tu smo joลก veoma zaostali โ€ฆ To bi trebalo ubrzati. Ja o tome uvijek govorim, smatram da to treba poboljลกati.

Pored brojnih sveฤanosti, proslava, darivanja i isticanja vaลพnosti 8. marta kao praznika, viลกe nije moguฤ‡e uลกutkati sve glasnije pitanje, ลกta za ลพene zapravo znaฤi taj, samo jedan, dan obasipanja paลพnjom u godini?

Taj dan ฤ‡e biti i proฤ‡i, ali ostaju brojni problemi ลพene koje ovih dvadeset i ฤetiri sveฤarska sata ne mogu ni izbrisati ni ublaลพiti piลกe Osloboฤ‘enje, u reportaลพi โ€œNije sve u jednom danuโ€ posveฤ‡enoj kolektivu fabrike Alhos. Dalje, ฤlanak donosi razgovor sa doktorima u kolektivu, o ugroลพenosti fiziฤkog i mentalnog zdravlja radnica uslijed preoptereฤ‡enosti.

โ€œBolesti ovih ลพena nisu psihoze i neuroze u klasiฤnom medicinskom smislu, nego suย specifiฤna psihiฤka stanja, izazvana preoptereฤ‡enoลกฤ‡u ลพene koja ฤesto ne moลพe stiฤ‡i u sva tri tjemena trougla: posao โ€“ kuฤ‡a โ€“ djeca. Takoฤ‘er su ฤeste frustracije โ€“ razni oblici pritiska ili bolje reฤeno sputavanja njene liฤnosti da neลกto uradi po svom nahoฤ‘enju. ลฝena je, obiฤno, sputavana kod kuฤ‡e od muลพa, oca ili majke, a na poslu od ลกefa.โ€ โ€“ neuropsihijatar Alija Firdus, Osloboฤ‘enje, 8.3.1975.

Sedamdesete su ostale zapamฤ‡ene i zbog odredbe Ujedinjenih naroda da se na 30-tu obljetnicu od pobjede nad faลกizmom, 1975. proglasi Meฤ‘unarodnom godinom ลพena. U Mexico Cityju je odrลพana svjetska konferencija o tome kako unaprijediti poloลพaj ลพena u narednih deset godina, a 8. mart je zvaniฤno proglaลกen Meฤ‘unarodnim praznikom ลพena u cijelom svijetu.ย 

A mi vam izdvajamo i vijest da je za 8. mart 1971. u Fojnici pred oko 500 gledalaca odrลพana fudbalska utakmica ลพenskih ekipa Fojnice i Breze. Pobijeda je pripala domaฤ‡inima zahvaljujuฤ‡i efektnim golovima Miliฤeviฤ‡eve i Hasanbegoviฤ‡eve.

Tiho vene karanfil majko, o majkoย  (1980. โ€“ 1989.)

Drugย Tito je umro. Osim toga, osamdesete se pamte po Olimpijadi i snaลพnom uzletu bh. kulture i sporta. Ali kada je rijeฤ o politiฤkom napredovanju, oลกtrica kao da je potpuno otupjela. Mimo osmomartovskog proglasa iz 1983. da su ลพene dobile novo pravo โ€“ sluลพenje u Jugoslovenskoj narodnoj armiji, nemamo reฤ‡i niลกta novo po pitanju poloลพaja ลพena u druลกtvu. Osim nauฤenih hvalospjeva slavnoj proลกlosti, osmomartovske aktivnosti se svode na cvijeฤ‡e, parfeme i pravljenje ฤestitki mamama i uฤiteljicama โ€“ zbog toga je veฤ‡ina djece tokom ’80-ih duboko vjerovala da mame i uฤiteljice jedine prave slavljenice ovog praznika. Kada listate dnevne novine, ne moลพete da se otmete dojmu da je sve nekako potroลกeno, da nema ideje, a ni volje za promjenom. Dan ลพena 1984. doลกao je nepunih mjesec dana po zavrลกetku Olimpijade. O tome koliko su ljudi uopลกte viลกe vjerovali u njegovo praznovanje najbolje govori tekst, objavljen 11. marta u rubrici Iz prikrajka.ย 

U sobnoj vazi tiho vene karanfil ลกto ga je slavljenica dobila od kolega. Djeca su veฤ‡ zaboravila na brzinu nauฤenu himnicu ‘Majฤine oฤi’. Muลพ joลก dahฤ‡e poslije dobrog prazniฤkog ruฤka.

Slavljenica je ustala s prvim pijetovlima. Odvela je djecu u obdaniลกte, radila do tri a onda odjurila na pijacu. Poลพurila je kuฤ‡i, podgrijala ruฤak, oprala suฤ‘e, peglala. Pripremila veฤeru. Kad su svi poลกli u krevet, obrisala je linoleum u kuhinji. Legla je. Ali, samo ลกto je usnula probudilo ju je njegovo hrkanje.

A samo dan prije, svako ko je paลพljivije pratio slavlje 8. marta, povjerovao bi da se radilo o poฤastima sanjanoj Kraljici od Sabe. Imaginarnoj ลพeni pjevane su najotuลพnije ode (โ€˜ruka je njena bajka, prava je bajka naลกa majkaโ€™).

Boleฤ‡ive emocije zatrpale su sve medije. Djeฤica su zapomagala: โ€˜Majko, o majko โ€ฆโ€™. Trgovci su istresli na tezge svu moguฤ‡u bofl-robu koju su muลกki kupci neฤiste savjesti halapljivo grabili. Putniฤke agencije su lukavo nudile โ€˜ลกatlโ€™ aranลพmane za prazniฤna putovanja.

Nedostajalo je joลก samo da se oni artisti โ€“ torbari, ลกto o Novoj godini simuliraju โ€˜Djeda mrazaโ€™ preobuku u ลพene i stanu obilaziti ลกkole i jaslice da pokaลพu djeci kako im veselo izgledaju njihove mame, bake, tete i seke. Jednom ฤ‡e i to biti.

Dobro smo se izvjeลกtili u osmomartovskom foliranju โ€“ A. ล taka, Osloboฤ‘enje, 11.3.1984.

 

Pet godina poslije, u stalnoj rubrici kratkih intervjua sa ลพenama, ekipa Osloboฤ‘enja je u Tuzli, pitala i farmaceutkinju Eminu ฤŒeลกko, ลกta misli o 8. martu.

ลฝena ฤesto zapada u klopku tzv. emancipacije. To se posebno osjeti u porodici. Ona preuzima sve veฤ‡i dio muลกkih obaveza, dok dobar broj muลกkaraca joลก ลพivi u ubjeฤ‘enju da su kuฤ‡ni poslovi iskljuฤivo ลพenski. โ€“ Muลกkarce treba emancipovati, Osloboฤ‘enje, 8.3.1988.

 

Nakon decenija optuลพbi na raฤun mentaliteta, tradicije i obiฤaja,ย neko je po prvi put bez umotavanja izrekao gdje je zapelo. Svih tih godina u kojima su se usta punila ลพenskom emancipacijom, ลพene su uradile sve ลกto se od njih zahtijevalo: borile su se u ratu, gradile zemlju iz temelja, obrazovale se, radile, napredovale, uz sve to noseฤ‡i brigu o djeci i domaฤ‡instvu. Njihova emancipacija ni u jednom trenutku nije bila upitna. Problem se od poฤetka nalazio s druge strane, a da niko nikada u silnim raspravam, javnim i politiฤkim govorima, nije postavio pitanje โ€“ gdje je u svemu tome emancipacija muลกkaraca?

ล ta viลกe reฤ‡i, osim i taฤka.

Ako ste mislili da ne moลพe gore (1990. โ€“ 2000.)

ฤŒernobil, Berlinski zid, raspad SSSR-a. U meฤ‘uvremenu i ponoฤ‡ s 22. na 23. januar 1990. u kojoj kamera snima ispraลพnjenu kongresnu salu SKJ โ€“ i to je kraj. Raspad svega ลกto smo znali. Na ove godine teลกkoย namย se i podsjeฤ‡ati, posebno nama ลพenama, koje smo i ovaj put platile cijenu nasilja duboko u koลพi. Osmi mart tih godina, nije bio dan za praznik, nikome.

Novi rat, i novi pozivi upomoฤ‡ upuฤ‡eni ลพenama. U novinama se redaju naslovi: ลฝene, dignite svoj glas, Hrabrosti โ€“ ime ti je ลพena!,ย  ลฝena u ratu, To su one โ€“ hrabre ลพene ลกto ne istrฤavaju iz reda za vodu ni kad granata padne desert metara dalje * i opet to moลพe samo Sarajka, topao uredan dom, porodica sita i ฤesta, a Ona dotjerana i ลกarmantna.

 

ลฝene se pozivaju na duhovnu emancipaciju, povratak tradiciji i vjernost naciji i porodiฤnim vrijednostima.

Danas je neophodno raditi na razvijanju samosvijesti Bosanki o pripadnosti svom narodu, kulturi i tradiciji. ลฝeni treba vratiti mjesto koje joj pripada. Ona mora biti svjesna svojih kvaliteta, dajuฤ‡i puni doprinos u stvaranju porodice i odgoju djece, ali i na radnom mjestu. โ€“ Osloboฤ‘enje, Nezaheta Akลกamija, predsjednica Bosanฤice, povodom 8. marta 1994.

Nakon rata, ลพivot se bezuspjeลกno pokuลกavao vratiti na stare postavke. Osmi mart se nastavio obiljeลพavati, a da je sve manje jasno ลกta mi to slavimo. U jednom ironiฤnom tekstu, objavljenom povodom 8. marta 1998. godine, novinarka Osloboฤ‘enja primjeฤ‡uje da je ama baลก sve postalo vjeลกtaฤko, pa ฤak i cvijeฤ‡e.

Kad smo priลกli prodavaฤici (ljubiฤica i joลก kojeฤega) da je pitamo da li je to plastiฤno cvijeฤ‡e, prije svega misleฤ‡i da li se radi o vjeลกtaฤkim ruลพama, odgovorila je: โ€˜Kakva plastika, to je svilaโ€™. โ€“ Osloboฤ‘enje, Sjeti me se (samo) danas, 8.03.1998.

Sve je poฤelo sa ruลพama, nastavilo se sa karanfilima, pa pretvorilo u plastiฤno, pardon svileno, cvijeฤ‡e u jeftinom celofanu.

Iako bismo vam mogle prezentovati joลก mnogo pronaฤ‘enog materijala u novinama, moลพda je dovoljno zakljuฤiti sa anketom koja je provedena 2000. godine meฤ‘u Sarajlijama o tome ลกta je 8. mart, a u kojoj je jedan od naลกih sugraฤ‘ana dao donekle taฤan odgovor da je negdje proฤitao da je sve to zbog Roze Luksemburg i Klare Zetkin.

โ€“ โ€“ โ€“ย 

I jesu, krive su i Roza i Klara, i Aleksandra i Frida, i Razija i Radojka i Vahida, i Nada i Sonja i Svetlana i Rada, i Lepa i Nirman, kao i mnoge druge znane i neznane borkinje i heroine, drugarice i sestre. Na kraju, nadamo se da ฤ‡emo i sve mi biti krive, jer osmomartovska borba i dalje traje.ย 

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.