Modna industrija, kroz svoj marketing, prodaje iluzije i kreira našu percepciju ljepote. Iako je nerealno očekivati korjenite promjene u ovoj sferi osvježavajuće je vidjeti da su se stvari u posljednih nekoliko godina počele znatno mijenjati. Sve je više kampanja koje za svoje modele biraju žene prosječnih proporcija, plus size modele i što je posebno iznenađujuće modele u starijem životnom dobu.
Sve je počelo sa modnom kućom Céline
Mnogi tvrde da upravo stariji modeli trenutno proživljavaju svojih 15 minuta slave u modnoj industriji. Sve je počelo sa francuskom modnom kućom Céline koja je za svoju proljetnu kampanju angažovala 80-godišnju književnicu Joan Didion. Ova kampanja je izazvala potpunu senzaciju i otvorila vrata modnog svijeta ženama treće dobi. Nedugo nakon toga brend Saint Laurent predstavio je još jednu, nešto mlađu zvijezdu,71-godišnju Joni Mitchell. Njujorški modni brend Kate Spade i dizajner nakita Alexis Bittar objavili su kampanju u kojoj se pojavljuje 93-godišnja lengenda stila Iris Apfel. Kim Basinger je u 60. godini potpisala ugovor s IMG Models, a American Apparel je u posljednjoj kampanji odlučio da će ih predstavljati 62-godišnja Jacky O’Shaughnessy. Sve su ovo redom bile poznate dame koje su svojim životom i djelom ostavile veliki trag u popularnoj kulturi dok je modna kuća Dolce & Gabbana otišla korak dalje i u svoju reklamu stavila tri potpuno nepoznate starije gospođe.
Ovi trendovi iz modne industrije ubrzo su se prenijeli i na beauty industriju pa je L’Oréal Paris objavio vijest o potpisivanju ugovora sa 65-godišnjom Twiggy koja je postala njihovo zaštitno lice, nakon 69-godišnje Helen Mirren. Marc Jacobs je skoro otkrio da je prekrasna 64-godišnja Jessica Lange novo zaštitno lice Marc Jacobs Beauty kampanje dok je NARS angažirao 68-godišnju Charlotte Rampling kao svoje zaštitno lice.
Stariji muški modeli
Kada su muškarci u pitanju Hoollywood i ostali mediji nikad nisu imali problema sa prikazivanjem starijih muškaraca. Pritisak da ostanete mladi pod svaku cijenu uglavnom je na ženama. Muškarci su se u modnim kampanjama počeli pojavljivati dosta ranije od žena pa je tako Yohji Yamamoto već 2009. na pistu u Parizu poslao muške modele starije od 60 godina. Modna kuća Prada je 2012. za svoju kampanju unajmila glumce Harvey Keitela (76) i Benicia del Torra (48), a jedan od najpoznatijih muških modela u godinama je svakako Aiden Shaw (49) koji je u posljednih 5 godina postao zaštitno lice mnogih brendova, a nerijetko ćete ga vidjeti i na naslovinicama magazina poput GQ, te Tony Ward (52) koji je zaštitno lice posljednje Givenchy kampanje za jesen/zimu.
Sve je zapravo marketinški trik?
Marketinški stručnjaci tvrde da je razlog ovakvom pristupu ustvari ekonomske prirode, jer ljudi iznad 60 godina čine najveću rastuću grupu konzumenata na svijetu. Modne kuće su svjesne da s godinama stiže i kupovna moć. Ovo se pogotovo odnosi na skupocjene proizvode. Nove studije pokazuju da starije potrošačice više plaćaju za kvalitetne stvari od onih mlađih. Starenje se počelo percipirati na drugačiji način iako su i dalje botoksirana lica u nekim dijelovima svijeta zanimljiva, sve je više onih žena koje smatraju da je jedino važno osjećati se ugodno u svojoj koži. Žene su mnogo slobodnije, vole reći da stare graciozno i da se dobro nose sa starenjem. Više u zrelim godinama nije bitno, pod svaku cijenu, izgledati mladoliko.
Ovakvu filozofiju potvrđuje i super popularni blog Advanced Style njujorškog fotografa Arija Setha Cohena koji promovira kreativne i moderne gospođe (i po kojeg gospodina) starije od 60 godina. Nakon desetljeća životnog iskustva i upoznavanje sebe, dame sa ovog bloga znaju što žele i zbog čega izgledaju i osjećaju se dobro. Na premijeri Advanced Style dokumentarca Cohen je izjavio kako često dobija mailove od mlađih žena koje kažu da se više ne boje starenja i starijih žena koje su inspirirane da se ponovno počnu sređivati i osjećati dobro u svojoj koži. Jedna žena je smršala 30 kg jer je na njegovom blogu vidjela baku koja ima 103 godine i koja svakodnevno radi pilates.
Da li je trend angažovanja zrelih modela proizvod kulturnih, ekonomskih ili jednostavno prijeko potrebnih faktora iznenađenja u modnoj industriji pokazat će vrijeme. Bez obzira na sve, svaka kampanja s angažmanom neke od ovih fascinantnih osoba svojevrsna je mala pobjeda nad nerealnim kultom mladosti i generalnim stavom da ljudi s godinama gube na svojoj privlačnosti, ljepoti i važnosti.