Marko Fehér, sada već poznato ime regionalne modne scene, u sklopu BH Fashion Weeka predstavio je novu kolekciju ZOI. Kolekcija je prikazana u sarajevskom hotel Holiday Inn, koji je projektovao bh. arhitekt Ivan Štraus u periodu 1983, te je isti otvoren za XIV Zimske olimpijske igre u Sarajevu 1984. Muzika, koju je posebno radio sarajevski producent Billain, donijela je poseban doživljaj kompletne revije. Za frizure je bio zadužen Ensar Dervišbegović, a make-up Renata Ponjević.
Propitivanje korijena i identiteta
Kolekcija ZOI inspirisana je baš tom sarajevskom Olimpijadom, tačnije duhom i euforijom tog perioda, koji, kako kaže Marko, sve do danas budi osjećaj pozitivne nostalgije u svim narodima i narodnostima BiH. A kako i ne bi? Marko također ističe da ova kolekcija predstavlja mješavinu njegovog umjetničkog doživljaja i sjećanja na 14. Zimske olimpijske igre i kolektivne euforije.
Od početka svoje dizajnerske karijere Fehér propituje svoje korijene, te istražuje i traga za svim djelićima svog ili našeg identiteta. To smo mogli vidjeti u dosadašnjim kolekcijama Kozara Ethno Fusion, Yugoslavia, My Grandfather’s Legacy i Virdžina. Kroz svoja istraživanja identiteta vješto miješa prošlost i sadašnjost, te nam kao rezultat prikazuje pomno dizajniranu odjeću koja često ima jake poruke o ljubavi i zajedništvu i pogađa baš tamo gdje treba.
Olimpijska pahulja
Prepoznatljivu pahulju 14. Zimskih olimpijskih igara, koju Marko koristi kao zanimljiv pattern u svojoj kolekciji, dizajnirao je Miroslav Antonić Roki koji je tada radio u Energoinvestu, te nažalost preminuo prije nego je mogao dozivjeti slavu svoje pahulje. Marko ističe u pahulji vidi neiskorišteni potencijal i da je vidi kao određenu vrstu javnog dobra. Ipak, iz poštovanja prema orginalnom tvorcu, komadi sa pahuljom neće biti korišteni u komercijalne prodajne svrhe, već su osmišljeni samo za reviju kao dio koncepta.
Pattern pahulje, ne u svojoj orginalnoj proporciji, iskorišten je za metalik srebrene haljine od eko kože (Marko Fehér brend je veganski od svog osnivanja) i one su definitivno showstopper komadi prvensteno zbog njihovog načina izrade. Na prvu, možda nećete ni shvatiti da se radi o pahulji, s obzirom na to da je svaki komadić spojen malim metalnim halkama, ali kada je primjetite zasigurno ćete se oduševiti ovom asocijacijom.
Nema problema
Marko je kroz svoje istraživanje htio koristiti što više asocijacija na Olimpijske igre. Kroz razgovor s njim sam saznala da je fasciniran raznim umjetnicima koji su učestvovali u stvaranju vizuala za OI, posebno onima koji su radili plakate. Neki od njih su Milton Glaser, Ismar Mujezinović, Andy Warhol, S.W. Twombly i Michelangelo Pistoletto. Sve plakate možete pogledati u sarajevskom Olimpijskom muzeju i to vam toplo preporučujem.
Upravo Pistolettov plakat na kojem je prikazan crveni aluminijski balon je razlog za odabir metalik srebrene kože u kolekciji, kao još jedna asocijacija na OI, te je on asocijacija na dugu haljinu od srebrene metallic kože.
Najupečatljivi narandžasti komadi su oni sa rukom ispisanom prepoznatljivom lokalnom frazom NEMA PROBLEMA. Bitno je naglasiti da je sam pristup pisanja rukom (te onda naravno pretvaranja Markovog rukopisa u materijal) inspirisano umjetnikom S.W. Twomblyem koji je tako stvarao svoje radove, te je i poster za 14. Olimpijske zimske igre stvorio žmireći lijevom rukom. Marko je taj pristup želio prenijeti u ovu kolekciju te je za to odabrao našu legendarnu frazu NEMA PROBLEMA. O tome je čak svojevremeno i drugi kanal njemačke televizije pričao u svojoj reportaži o pripremama za Olimpijske igre, te dodao da vam tako kažu i kad pitate za nešto što normalno očekujete, ali kad zahtjevate nešto što je gotovo nemoguće.
Marko uzima poštapailicu ukorijenjenu u naš mentalitet i preslikava je na dizajn vrhunskog kvaliteta. Sa sigurnošću mogu reći da će ovi komadi biti ogroman komercijalni uspjeh, iako su, kao i sve što je do sad radio pomalo avangarda i pomalo punk, onaj iz Londona. Zašto će imati ogroman komercijalni uspjeh? Zato što dobar dizajn svi razumiju, pa čak i ako ne znaju ništa o konceptu, ni o tome zašto je sve u narandžostoj boji olimpijske pahulje. Pogađa negdje u tvoj identitet, pa makar i samo da bi te nasmijao. Ovi komadi napravljeni su od krutog pamuka sa impregnacijom kako bi se postigla baš ta specifična, skoro neon, narandžasta boja.
Fehér u kolekciji, također predstavlja bijele košulje na kojima su natpisi. Na jednoj je gore pomenuti Miroslav Antonić Roki, za kojeg smatra da je jedan od onih koje ne smijemo zaboraviti. Također, tu je i natpis VOLIMO JUREKA VIŠE OD BUREKA, što je naravno asocijacija na slovenačkog skijaša Juru Franka koji je Jugoslaviji jedini donio medalju (bitno je reći srebrenu, radi još jedne asocijacije na baš tu boju eko kože).
Konstanta u radu Marka Fehér su detalji i krojevi inspirisani našim tradicionalnim nošnjama, što je svakako slučaj i u ovoj kolekciji. Također, vidimo prepoznatljive androgene i oštre krojeve koji generalno obilježavaju Fehérovu odjeću, u narandžastoj, sivoj i crnoj boji, te u varijantama mat i sjajnih materijala. Izdužene siluete sa naglašenim ramenima kao da su izašle iz nekog futurističkog filma, ali zamišljenog u četrdesetim godinama proslog stoljeća.
Najzrelija kolekcija do sada
Markov rad pratim od početka i sa sigurnošću mogu reći da mu je ovo najzrelija i najveća kolekcija do sada. Dizajnerima, poput njega, koji uvijek počinju od velikog istraživanja i kreiranja koncepta, ponekad zna biti teško konceptualne ideje prenijeti u nosivu odjeću. Nešto što izgleda odlično kao koncept ili kao odličan komad za editorijal nije nužno udoban ili nosiv komad. Baš u tome se vidi njegov rast. Uspješno kombinuje vlastite principe, bili oni veganski ili oni da odjeća uvijek mora imati neku poruku, sa komercijalnim principima tržišta.
Marko nam u ovoj kolekciji nudi uniseks odijela, mantile, košulje i haljine. Sve je to naravno sa Markovim prepoznatljivim potpisom avangarde (prenaglašene naramenice ili glomazni krojevi), ali sa svakom kolekcijom sve više zadovoljava komercijalne potrebe. Nudi nam i crno odijelo koje lako može postati Fehér klasik. Odlično!
Iako nam Marko zadnjih nekoliko godina nudi brzo rješenje sa dopadljivim majicama i torbama, ja se radujem novim nosivim komadima, onako kako samo on to zna. Iz kolekcije u kolekciju Marko uspijeva ostati dosljedan sebi, biti apolitično političan, te nam uvijek ponuditi nešto što nismo vidjeli. Smatram da je jedan od najtalentovanijih regionalnih imena i mislim da uz još malo brušenja vlastitog dijamanta ima odličnu šansu za globalnu pozornicu.