Amer Tanović

Od Sarajeva do Karlsruhea: Amer Tanović pomjera granice medijske umjetnosti

Release Date
14/10/2025
razgovarala
Besima Svraka
naslovna fotografija
Primož Korošec

Amer Tanović (2004), student treće godine Odsjeka vizualnih umjetnosti i dizajna vizualnih komunikacija na Internacionalnom univerzitetu u Sarajevu, istražuje granice između tradicije, tehnologije i identiteta. Njegov rad Ćilim 2.5 osvojio je prestižnu New Generation Media Art Award 2025, nagradu koju organizuje Goethe-Institut u BiH u partnerstvu s JU Gradski muzeji Sarajevo / Ars Aevi i ZKM Karlsruhe, a koja uključuje i rezidenciju u ZKM-u u Karlsruheu. Ovim projektom, drugi put zaredom, mladi umjetnici i umjetnice iz Bosne i Hercegovine dobili su priliku za predstavljanje svog stvaralaštva na međunarodnoj sceni i pristup resursima za dalji profesionalni razvoj. Kroz jedinstvenu kombinaciju tradicionalnog zanata i digitalnog eksperimenta, Tanović svojim radom poziva publiku da preispita kulturne simbole, društvene strukture i vlastitu percepciju. U ovom intervjuu on otkriva inspiraciju, ličnu priču i proces stvaranja koji stoji iza njegovog nagrađivanog vizualnog jezika.

Vaš rad Ćilim 2.5 povezuje tradicionalni zanat i digitalni svijet. Šta Vas je inspirisalo da spojite ove naizgled različite sfere?

– Kada sam prvi put skicirao ovu ideju, koncept se bazirao na određenoj vrsti kritike na radikalizaciju tradicije i tradicionalnih motiva u digitalnom prostoru. Nisam razmišljao o radu koji spaja dvije različite sfere. One su mi se čak vrlo brzo ukazale kao prirodno povezane. U konačnom radu su to dvije strane istog pitanja koje sam želio postaviti. Kroz proces istraživanja ćilima i njegovih simbola, rad se postepeno transformisao od apstraktnog promišljanja o digitalizaciji kulturnog naslijeđa, do konkretnog propitivanja načina na koji se značenja prenose, reinterpretiraju i gube u vremenu u kojem živimo.

Vaš rad kroz medij digitalnog i analognog postavlja pitanja o našoj vezi s tehnologijom i tradicijom. Koju emociju ili refleksiju želite da publika odnese nakon što vidi Ćilim 2.5?

– Kompjuterski generisanim ćilimom želio sam stvoriti prostor za razmišljanje o tome kako se patrijarhat odnosi prema konceptima koje povezujemo sa ženstvenošću. Kroz vizuelni jezik ćilima, publiku pozivam da promišlja o tome koliko su naši kulturni simboli, pa i oni koje romantizujemo kao narodne, zapravo prožeti ideologijom i moći. Težnja je bila da publika prepozna ljepotu obrasca, ali i osjeti da se iza te harmonije skriva složen odnos između dominantne i potlačene kulture. Na taj način rad postaje ogledalo našeg odnosa prema tradiciji i tehnologiji, ali i prema društvenim strukturama koje oblikuju oba prostora.

Žiri je posebno istakao detaljno istraživanje i osobne priče u Vašem radu. Koliko Vam je lična naracija važna u stvaranju umjetnosti, i kako je ona utkana u Ćilim 2.5?

– Lična naracija je nešto što je do sada bilo neizbježno u mojim radovima, čak i kada u sklopu fakulteta eksperimentišem sa nekim konceptima od kojih vjerujem da sam potpuno distanciran, kasnije tek shvatim neke podsvjesne težnje koje stoje iza njih. Tako nekako se dogodilo i sa ćilimom. Koncipirao sam ga nedugo nakon smrti svoje nane, koja mi je povremeno znala govoriti o ćilimima koje je tkala. Bila je to jedna od stvari koje sam znao o njenom prijeratnom životu u istočnoj Hercegovini. Želja da napravim rad koji podrazumijeva interpretaciju ćilima je vjerovatno bio neki podsvjesni način da se povežem s njom i tim naslijeđem. Kasnije sam preko porodice saznao da je prototip ćilima koji sam uradio u martu bio sličnih dimenzija njenih ćilima. Takvi momenti me najviše motivišu.

Amer Tanović dobitnik nagrade New Generation Media Art Award 2025
Amer Tanović dobitnik nagrade New Generation Media Art Award 2025

Digitalna umjetnost i medijski rad često postavljaju pitanja o tehnologiji i društvu. Šta biste željeli da publika osjeti ili razmisli kada se susretne s Vašim radom?

– Tehnologiju svakodnevno doživljavamo kao nešto precizno, efikasno i kontrolisano, dok generativna umjetnost te principe neprestano dovodi u pitanje. Vizual koji sam napravio za ovaj rad reaguje na zvuk i emituje ga u obliku distorzije, čime se u taj sistem unosi nepredvidljivost, element koji razbija tu krutost i racionalnost koje obično povezujemo s tehnologijom. Na taj način želio sam da publika osjeti mogućnost drugačijih modela mišljenja i percepcije. Šta ako tehnologija ne mora biti predvidiva, ćilim ne mora biti dekorativan, a muževnost ne mora biti mjera svega?

Radionice i saradnja s drugim finalisticama očito su bile važan dio Vašeg procesa. Šta ste naučili od kolegica Emine Veladžić, Ilde Halilčević, Ivane Ružić i Une Filipovići, kako Vas je zajednički rad oblikovao kao umjetnika?

– Saradnja s mojim kolegicama bila je nevjerovatno inspirativna. Svi smo svojim radovima izašli iz zone komfora, što je donijelo osjećaj zajedništva i podrške. Emina, koju sam poznavao kao slikarku, za svoj rad je izvela sistem grijalica koje reagiraju na razgovor s publikom. Ilda je, umjesto portreta po kojim sam je ranije znao, kreirala video radove s 3D modelima i kompleksnom montažom. Una je prvi put razvila rad u okruženju virtuelne realnosti, a Ivana je izvela čitavu prostornu instalaciju koja prati njen koncept. I moj rad s generativnim ćilimom bio je do sada najveći izazov koji sam preuzeo. Tokom procesa svi smo se susretali s trenucima neznanja i improvizacije, ali upravo to nas je povezalo i dovelo do toga da iznesemo puni potencijal svojih radova. Taj proces mi je pokazao koliko se može naučiti kad otvoreno dijelimo iskustva i nesigurnosti. Ivana i ja smo se na otvorenju u šali složili: Delulu is the solulu – i stvarno jeste tako. Možda je naš kustos i mentor Zulfikar Filandra upravo zbog toga izložbu simbolično nazvao Place of Confidence.

Nagrada New Generation Media Art Award uključuje rezidenciju u ZKM-u u Karlsruheu. Šta očekujete od ovog iskustva i kako planirate da ga iskoristite za dalji razvoj svog rada?

– Kao student koji tek ulazi u svijet rezidencija, ova prilika mi znači izuzetno mnogo. Očekujem da ću u tom okruženju razviti rad koji još ni ne mogu početi da zamišljam. Tokom prošle godine sam kroz različite projekte razmjene otkrio koliko putovanja i međunarodne saradnje mogu proširiti umjetničke horizonte. Vjerujem da će mi boravak u ZKM-u, u UNESCO-vom gradu medijske kulture, otvoriti potpuno nove perspektive. U rezidenciju ulazim s otvorenim umom, spreman da upijem što više, ali i da intenzivno stvaram. Želim da ovo iskustvo pretvorim u materijal za nove ideje.

Kako vidite budućnost medijske umjetnosti u Bosni i Hercegovini i koje izazove ili prilike smatrate ključnim za mlade umjetnike i umjetnice u ovoj oblasti?

– Najveći izazov za razvoj medijske umjetnosti u Bosni i Hercegovini je isti kao i za umjetnost uopšte: nedostatak finansijske podrške. Projekti poput New Generation Media Art Award imaju ogroman značaj jer omogućavaju mladim umjetnicima da realizuju kompleksne radove koji zahtijevaju tehničke resurse i mentorsku podršku. Lako je, u radu s novim medijima, skliznuti u spektakl i senzaciju, zato su radionice i diskusije sa stručnjacima poput dr. Maje Zećo od neprocjenjive važnosti. Također, umrežavanje s evropskim centrima medijske kulture, kao što je ZKM, otvara prostor za razmjenu znanja i pristupa. Vjerujem da bi više sličnih projekata, koji omogućavaju mobilnost i razmjenu znanja, značajno doprinijelo razvoju medijske umjetnosti i ohrabrilo mlade autore da ostanu aktivni u BiH.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.