Sanela Jusić: Žene mogu sve!

Release Date
27/12/2024
razgovarala
Besima Svraka
fotografije
Edin Alić

Životni put Sanele Jusić počeo je na način koji niko, pa ni ona sama, nije mogao predvidjeti. U januaru 1992. godine, kao studentica druge godine Mašinskog fakulteta, otišla je u Njemačku s namjerom da posjeti tetku i zaradi džeparac tokom semestralnog odmora. Međutim, ratna strahota koja je pogodila BiH promijenila je njen planirani boravak u Njemačkoj u dugotrajan ostanak.

Iako nije imala iskustva u automobilskoj industriji, nije imala čak ni vozačku dozvolu, prvo zaposlenje našla je u firmi za proizvodnju rezervnih dijelova za automobile, gdje je radila na normiranim poslovima poput varenja i presovanja. Prekretnica u njenoj karijeri dogodila se tokom noćne smjene godinu kasnije, kad se pokvarila elektroda na mašini za presovanje. Bez prisutnog majstora, odlučila je sama popraviti kvar, uspješno završivši proizvodni zadatak prije jutra.

Ta hrabra odluka i tehničko rješenje koje je pokazala privukli su pažnju rukovodstva. Već sutradan uslijedio je poziv na razgovor sa vlasnikom kompanije, što je rezultiralo njenim prelaskom u konstrukcioni biro. Od tada je njena karijera krenula uzlaznom putanjom, a izazovi koje je savladala postali su temelji uspjeha u industriji u kojoj danas radi već tri decenije.

 

Ta jedna elektroda na mašini za presovanje je definirala Vašu profesionalnu karijeru i danas ste jedna od najuspješnijih žena iz svijeta automobilskog marketinga.

– Da, jedna elektorda je bila presudna. Te noći kad sam sama preuzela popravku komplikovane mašine, shvatila sam da ja mogu i da znam! Prilika koja mi je nakon toga pružena, rad u konstruktivnom birou sa minimalnim znanjem njemačkoj jezika i kao JEDINA ŽENA i jedina strankinja su mi pokazali i dokazali da mogu i da je automobilizam u biti to čime se želim baviti do penzije.

Sigurno je od samog početka bilo mnogo izazova?

– Bilo je mnogo izazova na mom profesionalnom putu. Taj potez je bio prvi korak u nizu situacija koje su zahtijevale hrabrost i prilagodljivost. Na prvom razgovoru s vlasnikom firme, dobila sam u ruke crtež dužine nekoliko metara, što me zateklo jer je najveći format koji sam dotad vidjela tokom školovanja bio A0. Osim toga, suočila sam se s razlikama između JUS i DIN standarda – ‘čitanje crteža’ nije bilo isto, što je dodatno otežavalo posao. Nije bilo lako prilagoditi se ni tehnološkom napretku u odnosu na ono što sam imala na raspolaganju tokom studija. Na našem fakultetu, na primjer, bilo je svega 10 računara za 300 studenata. Smatrali smo se sretnima kada bismo došli na red da barem ukucamo svoje ime i prezime. Sve te prepreke, međutim, postale su lekcije koje su oblikovale moju karijeru i učinile me spremnom za svaki naredni izazov.

S obzirom na Vaše dugogodišnje iskustvo, možete li podijeliti još neko specifično iskustvo iz ranih faza Vaše karijere koje je ostavilo dubok trag na Vaš profesionalni razvoj? Kada i kako ste počeli raditi u kmpaniji Porsche BH?

– Iskreno, sve u tim počecima bilo je posebno i ostavilo je dubok trag u mom životu. Čak i sada, dok razgovaramo, osjećam trnce u tijelu i još jednom potvrđujem sebi: Mi žene zaista možemo sve! Jedan od primjera vezanih za te rane dane je moja prilagodba računarima. U početku sam s tehnologijom bila ‘na Vi’, no nakon samo nekoliko mjeseci, suvereno sam vladala materijom i crtala u Corelu kao da to radim cijeli život. Bila sam jedina žena u konstrukcionom birou s ukupno 15 zaposlenih. Ta prilika bila je neizmjerno vrijedna za mene. Osjećala sam duboku zahvalnost, a istovremeno mi je pružila dodatni vjetar u leđa. Kako sudbina često vodi naše puteve na neočekivane načine, tako sam upravo na tom radnom mjestu upoznala budućeg direktora bosanskohercegovačke podružnice kompanije. Njegova odluka da me podrži bila je potaknuta sjajnim preporukama mog tadašnjeg poslodavca. Kada sam se 1998. godine vratila u Sarajevo, širom mi je otvorio vrata kompanije u kojoj radim već 26 godina.

Kako vidite trenutnu ulogu žena u automobilskom sektoru, posebno u Bosni i Hercegovini? Koji su po Vašem mišljenju ključni faktori koji bi mogli potaknuti veće prisustvo žena u ovoj industriji?

– Nažalost, uloga žena u automobilskoj industriji nije baš pretjerano uočljiva. Žene su u principu, i kada rade u automobilskoj industriji, na mjestima marketing menadžerica, PR menadžerica ili prodajnih savjetnica. Kako mi nemamo automobilsku proizvodnju, teško je da budu rukovoditeljice u tom segmentu. U našoj me kompaniji raduje to što imamo žene koje su trenerice prodajnih vještina i svoje tehničko i netehničko znanje prenose na mrežu naših ovlaštenih partnera.

Koje uloge žene mogu igrati u redefiniranju percepcije automobilskog sektora kao pretežno muške industrije, i kako možemo dodatno osnažiti žene da preuzmu liderske pozicije u ovoj branši?

– Kako sam već spomenula, žene često zauzimaju pozicije u marketingu, PR-u i sličnim oblastima, dok su, nažalost, rijetke na pozicijama poput predstavnica brenda, brand managera, u ovoj branši. Smatram da možemo, kroz članke poput ovih, kao i radionice koje Škoda organizira sa svojim ženama iz mreže, osnažiti žene da se odvaže i apliciraju na ovakve pozicije. Važno je da same sebi kažemo: Ja to mogu, ja to želim, spremna sam učiti nešto novo i unaprijediti se. Uz priliku za probni period, poput onog koji sam ja imala početkom devedesetih u Njemačkoj, žene mogu dokazati svoju stručnost i učvrstiti svoju poziciju lidera. Važno je vjerovati u vlastite sposobnosti i hrabro koračati prema ovim izazovima.

Vi ste bez zadrške podržali naš mali klub FBL Drivers, koji promovira žene za volanom. Šta Vas je podstaklo da se uključite u ovu priču?

– Da, jesam, i to me baš raduje. Vjerujem da žene mogu postići mnogo, bez obzira o kojem se segmentu privatnog ili poslovnog života radi. Testne vožnje koje smo do sada radili su u principu po defoltu obavljali samo mušlkarci. Svidjela mi se FBL ideja jako i iskreno, jedva sam dočekala da krenemo sa prvim vožnjama i da vidim vaše utiske o tim vožnjama. Kad muškarci pišu članke o vozilima koja su testirali, rade to na neki svoj način – pomalo, usudit ću se reći, kruto. Vi ste to uradile mnogo ljepše, mekše, dale ste neki novi štih testnim vožnjama kroz svoje članke o iskustvima sa novim i osvježenim Škoda modelima. Saradnju svakako planiram i nastaviti i radujem se novim članicama FBL Drivers-icama. Naredne godine, nažalost, imamo manje novih modela, ali nam dolaze dva nova električna koja će sigurno ostaviti snažan utisak na vaše i naše FBLD.

Šta biste savjetovali mladim ženama koje tek ulaze u automobilski sektor ili planiraju započeti karijeru u industrijama koje se tradicionalno percipiraju kao muške? Kako mogu prevazići prepreke i uspješno se razvijati u takvom okruženju?

– Imala sam sreću da su na moje mjesto u sektoru postprodaje došle dvije izvanredne žene, jedna za drugom. Lamiji i Ajli sam, osim što sam im prenijela svoje iskustvo i globalne smjernice, naglasila koliko je važno da vjeruju u sebe i u to da mogu postići SVE što zamisle. Vjerujem da je ključ uspjeha upravo u toj unutrašnjoj snazi i samopouzdanju.

Obnašali ste vodeće funkcije u marketingu i PR-u za prestižne brendove poput Audija, Volkswagena i Škode. Kako uspijevate zadržati fokus i osigurati dosljedan uspjeh u marketinškim strategijama za svaki od njih? Postoje li specifični izazovi u upravljanju tolikim obimom zadataka na različitim brendovima?

– Da, jedno vrijeme sam radila paralelno i za brend Porsche! Bilo je to vrlo izazovno iskustvo, ali svaki brend ima svoje globalne strategije i smjernice. Kada se sve kockice poslože prema planu koji je brend definisao, prilagodba tih smjernica domaćem tržištu postaje mnogo jednostavnija.

Automobilska industrija prolazi kroz brze promjene, od elektrifikacije vozila do novih trendova u mobilnosti. Koje promjene smatrate ključnim za budućnost sektora, i kako se Škoda prilagođava tim trendovima?

– Škoda, kao i ostali brendovi, morala se prilagoditi promjenama na tržištu, uključujući uvođenje električnih i hibridnih vozila u svoju ponudu. Prednost Škode je u tome što će se ove promjene uvoditi postepeno, omogućavajući da se još neko vrijeme proizvode i vozila s konvencionalnim pogonima. Bosna i Hercegovina, nažalost, još uvijek nije dostigla nivo spremnosti za masovnu upotrebu električnih vozila. Glavni izazov je infrastruktura – bez vlastitog prostora za punjenje, korisnici su često prisiljeni tražiti slobodne punjače u gradu, koji nerijetko budu zauzeti ili van funkcije. Srećom, Škoda će nastaviti nuditi hibridna i konvencionalna vozila, a nadam se da će i država prepoznati značaj ovih promjena. Uz poboljšanje infrastrukture i osiguranje financijskih poticaja, sve veći broj ljudi mogao bi se odlučiti za kupovinu ekološki prihvatljivijih vozila.

Gledajući unaprijed, koje su Vaše lične i profesionalne ambicije? Kako biste željeli dalje razvijati svoj doprinos u kontekstu brenda Škoda, ali i šire u automobilskom sektoru?

– Zaista sam sretna što sam dio Škode. Paralelno s mojim dolaskom na ovu poziciju, i Škoda je globalno promijenila svoj imidž. Dobila je novi logo, nove zaštitne boje, nove smjernice – potpuno novo lice Škode. S obzirom na to da sam sada u potpunosti fokusirana na jedan brend, svu svoju energiju i znanje usmjerit ću na to da Škoda postane prepoznata kao nešto daleko više od onoga što je bila ranije. Vrijeme je da razbijemo stare predrasude, poput one kada su Bosanci i Hercegovci govorili: Ma dobro je auto, ali je to češka Škoda! Škoda danas ima priču i kvalitet koji zaslužuju novo poštovanje.

Šta smatrate ključnim izazovima u komunikaciji sa savremenim potrošačima u automobilskoj industriji? Kako razvijate strategije koje zadovoljavaju sve sofisticiranije zahtjeve tržišta?

– Sami automobili su prilagođeni novim trendovim. Mislim da svaki od brendova koje naša kompanija zastupa, svakim novim izdanjem modela prilagođava svoje izvedbe upravo tim zahtjevima. Najprije svakako osluškuje tržište a onda se fokusira na zahtjeve/kritike/prijedloge kupaca.

S obzirom na to da Vaše dugogodišnje iskustvo u marketingu, kako se promijenio način na koji brendovi pristupaju lojalnosti kupaca? Šta mislite da je danas najvažnije za izgradnju dugoročnih odnosa s klijentima u automobilskoj industriji?

– Naša kompanija već dugi niz godina provodi analize i ispitivanja zadovoljstva kupaca, istražujući kroz ankete mišljenja novih i potencijalnih kupaca, čime kontinuirano prilagođavamo svoje strategije. Ključ lojalnosti kupaca leži u kvaliteti proizvoda i usluga. Kada primijetimo bilo kakve anomalije, važno je odmah reagirati kako bi se održala visoka razina zadovoljstva i povjerenja.

Automobilska industrija je veoma konkurentna. Kako se Škoda pozicionira na tržištu i koji su ključni faktori diferencijacije u odnosu na konkurenciju?

– Škoda, s ponosom mogu naglasiti, trenutno zauzima više od 20% tržišta. Široka paleta novih i osvježenih modela, koji su se prilagodili potrebama i zahtjevima krajnjih kupaca, sigurno je ključni faktor ove visoke tržišne pozicije. U našoj ponudi imamo pristupačne modele poput Fabiа, ali i sedmosjede poput Kodiaqa, sportske izvedbe vozila, električna vozila, a uskoro i hibridne modele. Dakle, imamo nešto za svakog kupca.

Kako tehnologija i digitalni marketing transformišu način na koji se automobilski brendovi povezuju s potrošačima? Kako u svom radu primjenjujete nove digitalne alate i tehnološke trendove?

– Klasični formati oglašavanja, nažalost, pripadaju prošlosti. Bilo je posebno zadovoljstvo listati štampane magazine poput FBL-a, ali većina se danas prebacila na digitalna izdanja. Digitalno oglašavanje, kroz statične i animirane postove, društvene mreže i slične kanale, već neko vrijeme predstavlja našu svakodnevicu. Prednost ovog oblika oglašavanja leži u mogućnosti pristupa detaljnim statističkim podacima o gledanosti oglasa i posjećenosti stranica. Također, omogućava precizno targetiranje ciljnih skupina koje su relevantne za određenu kampanju, što značajno povećava efikasnost i dosezanje željene publike.

Koja je Vaša vizija budućnosti automobilskog marketinga i PR-a, posebno s obzirom na ubrzane tehnološke promjene i sve veći naglasak na personalizovano korisničko iskustvo?

– Konstantno direktno ispitivanje kupaca i prilagođavanje njihovim potrebama i željama postalo je ključno. Osluškivanje je, nažalost, prošlost. Direktno i jasno postavljanje pitanja o iskustvima vožnje, kao i eventualnim anomalijama, svakako predstavlja bolju viziju za budućnost.

U automobilskoj industriji često se susrećemo s globalnim trendovima koji se razlikuju od regionalnih. Kako balansirate između globalnih strategija brendova i specifičnosti lokalnog tržišta u BiH?

– Imam sreću da radim za brend koji se gotovo u potpunosti može prilagoditi bh. tržištu. Kako sam predhodno rekla, nadam se da će se i vlasti odlučiti da nam pomognu prije nego što se sva konvencionalna vozila pretvore u električna.

Kada gledate unazad na sve što ste postigli, šta smatrate najvažnijom lekcijom koju ste naučili u karijeri, a koju biste podijelili sa mlađim generacijama?

– Vjerovati u sebe, učiti i nadograđivati svoje znanje.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.