Crveni tepih Sarajevo Film Festivala oduvijek je bio više od glamura – on je ogledalo kulturnog identiteta, kreativne industrije i društvenih tendencija regije. Ove godine, modni dizajn Bosne i Hercegovine ponovo je zauzeo centralno mjesto, predstavljajući raskošnu mješavinu estetike, talenta i autentičnosti. U fokusu su se našli talentirani modni dizajneri i dizajnerice koji, uprkos ograničenim resursima i slaboj institucionalnoj podršci, uspijevaju kreirati modne vizije koje mogu stati rame uz rame s regionalnim, pa čak i svjetskim trendovima. Ovaj filmski festival, uz svoju primarnu ulogu kao kulturni događaj, postao je značajna platforma za promociju kreativnog segmenta koji u Bosni i Hercegovini često ostaje u sjeni, modnog dizajna.
Prepušteni sami sebi
Kritike na račun forsiranja domaćih kreacija u medijima često dolaze iz krugova koji ne razumiju kontekst i složenost pozicije bh. modne scene. Iza tih blistavih trenutaka sa crvenog tepiha krije se realnost koja je sve samo ne glamurozna. Bosanskohercegovački modni dizajneri i dizajnerice djeluju u uslovima potpune institucionalne nevidljivosti. Nedostatak podrške države, nepostojanje formalnog priznanja zanimanja modnog dizajnera, kao i izumiranje događaja poput Fashion Weeka, jasno oslikavaju tešku borbu kroz koju prolazi ova kreativna industrija u našoj zemlji. U tom kontekstu, crveni tepih Sarajevo Film Festivala nije samo prilika za modnu prezentaciju, već i nužna platforma koja daje vidljivost radovima koji bi u protivnom ostali skriveni.
Da bi se kvalitetna moda mogla kontinuirano razvijati, potrebna je sistemska podrška, a ne prepuštanje dizajnera da se snalaze sami. Bh. dizajneri i dizajnerice su prisiljeni sami navigirati kroz sve aspekte svog poslovanja, od kreativnog procesa do logistike. U takvom okruženju oni su neumorni promotori vlastitog rada, oslanjaju se isključivo na vlastiti marketing, medijske kontakte i PR vještine – gdje često briljiraju, nadmašujući čak i promociju same filmske industrije. Nevjerojatno je kako mnogi od njih uspijevaju osigurati vidljivost i izgraditi reputaciju uprkos potpunom izostanku sistemske podrške. Ove godine su se toliko trudili, da smo skoro svaku noć na crvenom tepihu prije početka ceremonije mogli sresti modne dizajnere i dizajnerice koji su došli pobrinuti se o svom komadu odjeće, utegnuti ga kako bi izgledao što je moguće reprezentativnije.
Iako su ove godine na crvenom tepihu viđeni dizajni i dizajnerice koji odražavaju profesionalizam i talent, ostaje gorak okus kada se razmotri širi kontekst. Sarajevo Film Festival mogao bi biti sjajna odskočna daska za lokalne dizajnere, no bez dugoročnije podrške i priznanja, teško je očekivati da će se ovaj moment umijeća održati i pitanje je koliko dugo mogu izdržati bez infrastrukturne podrške koja bi omogućila rast i održivost modne scene.
Uprkos ovim izazovima, domaći dizajneri i dizajnerice pokazali su nevjerojatnu upornost i kreativnost. Na ovogodišnjem festivalu svjedočili smo raznolikim modnim izričajima brendova kao što su Elysian, Kaftan studio, Belma Tvico, Milan Senić, Amna Kunovac – Zekić, La Jupe, Aleksandra Klačar, Vildana Brkić, Plusminus Fashion, Bazerdžan, Poppy, Amira Pertesi, Jasna Hadžimehmedović – Bekrić, Marko Feher, Adela Design i Ljiljana Šaković Mujan Design. Njihove kolekcije unijele su svježinu i lokalni karakter u jedan globalni modni diskurs, čime pokazuju da se i u Bosni i Hercegovini stvaraju modni komadi dostojni pažnje.
Šta god vi mislili o tome crveni tepih nije samo o odjeći; on je priča o borbi, strasti i neumornom radu dizajnera koji grade identitet bh. mode uprkos svim preprekama. U konačnici, to je ono što ovom festivalu daje dodatnu vrijednost – ne samo kao filmskom događaju, već i kao modnom spektaklu koji stvara nove prilike za talente koji zaslužuju globalnu pozornicu.
Sve u svemu, crveni tepih SFF-a 2024. bio je oaza kreativnosti, ali ujedno i podsjetnik na kompleksnost pozicije bh. modnog dizajna. Ako želimo da se ovi talenti istinski razviju i ostvare svoj puni potencijal, potrebni su ozbiljni koraci ka stvaranju okruženja u kojem moda nije samo dodatak kulturnom događaju, već ključni segment domaće kreativne industrije.
Maja Čengić zaštitno lice bh. modnog brenda
Brojne slavne i manje slavne osobe su prošetale crvenim tepihom u bh. modnom dizajnu. U njihovoj promociji posebno se izdvaja Maja Čengić, TV lice, koja već godinama odano nosi komade bh. dizajnera na crvenom tepihu SFF-a. Ona nije samo modna ambasadorica, već i simbol otpornosti i solidarnosti lokalne modne zajednice. Njeno prisustvo postalo je prepoznatljivo, te ona na neki način predstavlja zaštitno lice domaćeg dizajna na ovom prestižnom događaju. Maja Čengić je ove godine nosila osam kreacija bh. modnih dizajnera i dizajnerice. U izborima odjeće ove godine posebno joj je asistitirala stilistica Gordana Gasha Miladinović, oko kose se kao i uvijek brinuo Ensar Dervišbegović, a šminke Maja Talović i Adi Hasić.
Više od 50 kreacija bh. modnog dizajna
Osam večeri Sarajevo Film Festivala crvenim tepihom prodefiliralo je više od 50 kreacija bh. modnih dizajnera i dizajnerica. Prvu večer festivala obilježila je mlada glumica Ana Kraljević u elegantnoj kreaciji brenda Elysian. Dizajner Armin Hodžić odlučio se za povratak u eru starog Hollywooda, a Kraljevićeva je blistala u haljini koja odiše glamuroznom ženstvenošću.
– Anja je nosila haljinu za čiju je izradu bilo potrebno više od 2 mjeseca, na njoj je radila velika ekipa ljudi jer je u haljinu utrošeno više od 30 metara tkanine. Haljinu krase široki rukavi sa složenim naborima i kožni pojas koji je kreiran u saradnji s brendom Amelie Leather. Haljinama ove godine smo željeli da se vratimo u eru starog Hollywooda, gdje ste slavila ženstvenost, glamur i profinjenost, rekao nam je dizajner Armin Hodžić.
Lejla Filipović i Maja Čengić su također istaknute ličnost na crvenom tepihu, također su nosile Hodžićevu kreaciju, čime je brend Elysian potvrdio svoju poziciju na vrhu domaće modne scene.
Modni dizajner Milan Senić također je ostavio snažan utisak. Njegove sofisticirane kreacije, koje su nosile Maja Izetbegović, Lejla Durmo i Maja Čengić, karakterišu oštre linije i pažljivo birani detalji. Senić je uspješno spojio klasični kroj s modernim siluetama, čineći njegove modele prepoznatljivima po eleganciji s dozom suptilne provokacije.
– Velika čast i privilegija mi se desila ove godine što sam dobio ulogu stiliste i dizajnera za Maju Izetbegović. Iako se poznajemo jako dugo ovo je bio prvi put da sarađujemo, mogu reći da sam ovu suaradnju godinama priželjkivao. Odabir je bio obostran tako da su se sklopili svi uslovi da se dogodi nešto što će ostati primijećeno i zapamćeno. Prvobitno smo znajući koliko će Majina pojavnost na festivalu biti bitna postavili cilj kreiranja Majinog festivalskog ormara. Maja je i van red carpeta na svim festivalskim obavezama nosila odjeću sa mojim potpisom te su se tu našli čak i arhivski komadi kao sto je mala crna haljina koju sam dizajnirao 2009, Maji najdraži moj komad. Tokom ovog procesa otkrio sam da oboje imamo slične pogleda na estetiku i modu, te da nas zanima održivi, slow fashion pristup. Nakon prvog fitinga, iako su već gotovi komadi jako dobro pristajali Maji, želio sam doći do rješenja koje ću biti mnogo odvažnije od male crne haljine. Ponudio sam nekoliliko skica i Maja je odabrala skicu haljine kojom sam najmanje bio zadovoljan kako je bila prikazana na skici. Srećom u procesu rada i dobrim fitingom crvena haljina je realizirana upao onako kako sam je i zamislio. Maja definitivno odlično izgleda u mom dizajnu, zna da nosi to sto dizajniram i vjerujem da je ovo tek početak našeg kreativnog putovanja, rekao nam je Milan Senić.
Kaftan Studio ove godine pružio je poseban hommage Sarajevo Film Festivalu dizajnirajući kolekciju od sedam haljina posvećenih ovom velikom jubileju. Haljine, koje su nosile različite žene tokom trajanja festivala, savršeno su istakle individualnost svake nositeljice. Dizajnerski dvojac iza Kaftan Studija uspio je spojiti eleganciju sa slavljeničkim duhom, stvarajući modele koji naglašavaju snagu i sofisticiranost modernih žena.
Aleksandra Klačar je osvojila crveni tepih haljinom inspisriranom Srcem Sarajeva. Haljina su izabrali naši čitatelji za najbolju kreaciju Sarajevo Film Festivala.
– Srce Sarajeva, utkano u ovu haljinu, podsjeća me na snagu zajedništva i ljubavi koju ovaj grad simbolizuje, a to niko bolje ne bi mogao iznijed nego naša prelijepa voditeljka, Lejla Durmo. Ona je musa od prvog mog pojavljivanja na crvenom tepihu i dama koja svakoj mojoj haljini doda karakternu notu gracioznosti, rekla nam je Aleksandra.
Belma Tvico je još jednom pokazala zašto njeno ime dominira na crvenom tepihu. I iz studija Belme Tvico ove godine izašlo je osam kreacija. Nosile su ih i Maëlys de Rudder i Elvedina Muzaferija. Kreacije za mlade glumice Helenu Vuković i Margaritu Mladinić izdvajaju se po svojoj jednostavnosti, a opet odvažnosti dizajna. Elegantna bijela haljina sa crnim pojasom koju je nosila Helena ističe suštinsku jednostavnost i profinjenost, dok Margaritina crna haljina sa transparentnim detaljima nosi dašak misterije i sofisticiranosti.
Za romantične duše, brend La Jupe donosi savršen spoj voluminoznih rukava i teksture. Maja Čengić je nosila kreaciju dizajnerice Sanje Dujmović petu večer festivala i donijela posebnu dozu glamura.
Glumica Jelena Kordić Kuret zasjala je u fluidnoj haljini iz kolekcije Poppy.
– Za Jelenu smo odabrali haljinu iz Etwa kolekcije. Cijela kolekcija se bazira na fluidnosti materijala i dizajna sa osobom koja ih nosi. Kao i većina naših modela, dizajn haljine koju je Jelena nosila omogućava prilagodbu modelu njihovom obliku tijela, a dizajnom otvorenih leđa smo postigli taj fluidni efekt koji nas je inspirirao u dizajniranju ove kolekcije, rekla nam je dizajnerica Helena Beljo koja je na čelu brenda Poppy.
Dok su Amna Kunovac Zekić i Jasna Hadžimehmedović Bekrić ostale vjerne svojoj estetici, fokusirajući se na personalizirani pristup dizajnu koji ističe karakter osobe koja nosi njihovu kreaciju.
– Kreacije koje sam radila za Maju Čengić i Gashu Miladinović za ovogodišnji SFF, inspirisane su prije svega osobama koje su nosile kreaciju ali i karakteritikama tkanine od kojih je ta kreacija izrađena. Za Maju sam izabrala tkaninu izuzetno čvstu i sjajnu koja mi je pomogla da oblikujem skulpturalan top koji simbolizuje Majinu ženstvenost ali i čvstinu, znatiželju, komunikativnost, dinamičnost. Sama boja je dodala dubinu, malo mističnosti i zavodljivosti. Mislim da je kreacija pristajala njenoj figuri ali i osobnosti. Za Gashinu kreaciju je proces bio pomalo obratan jer sam u samoj tkanini prepoznala njenu ličnost i stil pa sam joj predložila da od toga izradim haljinu koja će to još da podcrta. Sa punim povjerenjem mi je prepustila da uradim kreaciju koja je rukom oblikovana u dinamičnu skulpturalnu formu koja, nadam se, ističe Gashinu posebnost, čvrstinu, moderan punk, rock stil i ekstravaganciju. Dodatak aluminijuma u samoj tkanini mi je pomogao u oblikovanju te forme koja po mom mišljenju odlično odgovara njenoj upečatljivoj figure, rekla nam je Amna.
– Moja kreacija za Maju na ovogodišnjem SFF crvenom tepihu je bila prvenstveno inspirisana nježnom vanila muslin svilom koja je savršeno odgovarala Majinom preplanulom tenu. Ideja je bila da jednostavnim dizajnom istaknem tu raskoš svilene tkanine i sa tri mesingana akcenta u vidu širokih manžeta i pojasa postignem taj glamurozan look, rekla nam je Jasna Hadžimehmedović Bekrić.
Olja Lević, mlada glumica iz Beograda, besprijekorna u svakom smislu, šesti dan Sarajevo Film Festiavala zablistala je u raskošnoj kreaciji dizajnera Marka Fehera, specijalno izrađenoj za L’Oréal Paris, koji je i ovogodišnji ponosni pokrovitelj festivala. Feher, poznat po svojoj sofisticiranoj estetici, ovom haljinom simbolički prikazuje dualnost ženske prirode – snagu i krhkost – kroz igru teških, a istovremeno lepršavih materijala.
Jednostavnost i elegancija obilježili su haljinu koju je nosila glumica Alena Džebo, dizajniranu od strane Adela Design. Uz minimalizam kroja, Adela je naglasila ženstvenost i sklad Alenine figure.
– Haljina je jednostavnog kroja kao i svi moji modeli, tu je isključivo da naglasi i upotpuni Aleninu ženstvenost i besprijekornu figuru, kaže nam Adela.
S druge strane, Vildana Brkić je kroz metalik haljinu koju je nosila Alisa Čajić demonstrirala spoj futurizma, snage i elegancije, uz dodatak dramatičnog body paintinga. Brkić je spojila futurizam sa ženstvenošću, stvarajući metalik haljinu koja odražava snagu, eleganciju i inovativnost.
– Ideja o haljini koju je nosila Alisa Čajić nastala je prijenekoliko mjeseci kroz naše druženje. Alisa mi je predložila da kreiram haljinu i styling za prvu noć na tepihu. Kako poznajem njen stil i osobnost lako se bilo dogovoriti kako sve treba da izgleda i šta zelimo postići. Metalik tonovi su uvijek bili sinonim za napredak , inovaciju i futurizam. Cilj je bio napraviti haljinu koja odražava snagu i samopuzdanje , ali sa dozom elegancije i ženstvenosti. Sve ono što Alisa i jeste. Željela sam stvoriti komad koji će biti ne samo vizuelno upečatljiv, već i nosilac priče o savremenoj zeni koji se ne boji biti hrabra i izraziti svoj krakter kroz modnu priču, kaže nam Vildana Brkić.
Brend Plusminus ponudio je inovativne pristupe, spajajući modu i umjetnost kroz saradnju s lokalnim umjetnicima. Njihove kreacije, koje su na crvenom tepihu nosile brojne dame, isticale su se po suptilnim kontrastima – od kombinacije krutih i lepršavih materijala do spoja bijelih i plavičastih tonova. Ovaj balans između stroge forme i slobode kretanja savršeno je naglasio filozofiju brenda. Njihovi modeli, inspirisani umjetničkim radovima, donose kontraste u teksturi i formi, a na crvenom tepihu oduševili su svojom kreativnošću.
– Inspiraciju za haljina koju je nosila Lejla dobila sam na dva mjesta u isto vrijeme, na Mykonosu i Plusminus studiju gdje je ugledala komad materijala protkan plavičastim teksturama, djelo studenta Akademije likovnih umjetnosti Alema Ramčevića. Savršeno skrojen i uz mnogo ručnog rada, izgledao je baš onako kako je i zamišljen.Ova kreacija odiše suptilnom igrom kontrasta- čistoća bijele boje susreće se sa plavičastim tonovima, starajući harmoniju između strogeforme i slobode koju pruža lepršava tkanina. Kontrasti, tako karakteristični za Plusminus, ovdje se manifestuju ne samo u bojama, već i u materijalu – suprotstavljajući krutost i lakoću usavršenom balansu, rekla nam je Ena Dujmović, dizajnerica brenda Plusminus Fashion.
Amira Pertesi svojim jedinstvenim modnim izrazom ističe prepoznatljivu teatralnost i inovativnost u svakom komadu koji kreira. Njene kreacije odišu smelošću, ali zadržavaju rafiniranu eleganciju, što se jasno vidi u kombinacijama koje su nosile Marija Hudolin i Sarah Čerkez.
Posebnu pažnju privlači Sarahina kraljevski plava haljina, koja nosi potpis Amire Pertesi. Ovaj komad je pravi primer harmoničnog spoja glamura i drame, sa svojom impresivnom siluetom i pažljivo osmišljenim detaljima.
Zadnju noć Sarajevo Film Festivala, glumica Alena Džebo je zasjala na crvenom tepihu u predivnoj kreaciji dizajnerice Ljiljane Šaković Mujan. Haljina, izrađena od fine čipke i šantung svile u elegantnim srebrno sivim tonovima, plijenila je pažnju svojom sofisticiranošću. Ova unikatna haljina, sa svakim detaljem pažljivo ručno izrađenim, naglašava profinjenost i stil, idealno upotpunjujući glamurozni izgled talentirane glumice. Svaki detalj ove unikatne haljine odavao je pažnju i posvećenost vrhunskom dizajnu, savršeno ističući stil i karizmu glumice Alene Džebo na jednoj od najvažnijih noći festivala.
Bazerdžan concept store i Bazerdžan wear, poznat po spojivanju tradicionalnih elemenata s modernim dizajnom, imao je svoje predstavnike na crvenom tepihu. Izdvajamo umjetnika Kemila Bektešija koji nas je oduševljavao svaku noć na crvenom tepihu. Kreacije Bazerdžana donijele su jedinstven spoj autentičnih motiva i savremene estetike, stvarajući modele koji su izuzetno prepoznatljivi.
Final touch
Ove godine, uz raskošne kreacije bh. dizajnera, poseban akcenat stavljen je na luksuzan i pažljivo biran nakit koji je savršeno dopunio glamurozne stajlinge na crvenom tepihu Sarajevo Film Festivala. Dizajnerski komadi brendova Elird, Lisica, Zlatare Sofić, Wekstatta i Benjamina Kavazovića dokazali su da detalji čine razliku. Njihov nakit, bilo da je riječ o statement komadima ili suptilnim akcentima, bio je ključni element koji je podigao cjelokupne modne kombinacije na novi nivo.
Naravno, niti jedan crveni tepih nije potpun bez besprijekorno uređenih frizura i šminke, a ove godine su glavnu riječ vodili vrhunski stručnjaci – frizer Ensar Dervišbegović i make-up dizajnerica Maja Talović. Ovaj dvojac, poznat po svom preciznom radu i estetskoj viziji, transformisao je izgled brojnih žena, pažljivo usklađujući svaki beauty look s kreacijama koje su nosile. Njihov rad nije samo isticao ljepotu, već je dodatno naglašavao sofisticiranost i jedinstvenost svake od dama, potvrđujući da stil počinje i završava s pažljivo odabranim detaljima.
Kreativna sinergija mode i umjetnosti bila je prisutna kroz cijeli festival, a Sarajevo Film Festival još jednom je pokazao da je više od filmske smotre – on je platforma za inovaciju, estetiku i kulturu u svakom smislu te riječi. Crveni tepih Sarajevo Film Festivala bio je svojevrsna modna bajka, gdje su domaći dizajneri imali priliku pokazati bogatstvo svoje kreativnosti.
Zaključak je jasan – bosanskohercegovački modni dizajn itekako ima šta ponuditi, a Sarajevo Film Festival postao je nezaobilazna platforma na kojoj se ta kreativnost slavi i promoviše u punom sjaju. Ovaj crveni tepih dokazao je da lokalni brendovi i dizajneri ne prate samo svjetske trendove, već ih oblikuju na svoj jedinstveni način, stvarajući modu koja je relevantna i internacionalno.