Japanski genij animacije Hayao Miyazaki kojeg u nepreglednoj konkurenciji kvalitetnog animea, sa sigurnoลกฤu moลพemo poฤastiti titulom jednog od najboljih autora japanskog animiranog filma.
Popularizacijom anima u posljednjih nekoliko godina njegova se zasluลพena slava poฤela brzo ลกiriti u svim smjerovima, a sve je poฤelo kad se 1963. zaposlio kao animator u studiju Toei Douga, gdje je sudjelovao u izradi klasika ranijeg perioda japanske animacije. Odmah se pokazao kao izniman crtaฤ i kreativan ฤovjek pun ideja za filmove.
Tokom svoje karijere Miyazaki je reลพirao 11 cjeloveฤernjih anime naslova, nekoliko kratkih crtiฤa te nekoliko animiranih serija, a pored vlastitih scenarija pisao je i za druge redatelje.
Izdvojili smo naลกih 5 omiljenih likova.
Totoro (Moj susjed Totoro /ย Tonari no Totoro, 1988.)
Priฤa o sredovjeฤnom ocu koji se s dvije malene kฤeri doseli iz grada na selo u poslijeratnom Japanu kako bi bili bliลพe bolnici gdje se lijeฤi njihova bolesna majka, ฤetvrti je film u Miyazakijevoj karijeri, a njegov je junak postao moลพda i najprepoznatljivijim likom pristiglim iz studija Ghibli, pa i njihovom maskotom. Naime, Totoro je ลกumski duh kojeg malene djevojฤice upoznaju u svome novom domu te s njim doลพivljavaju nevjerojatne avanture, a priฤa je topla i protkana ekoloลกkim porukama. Rijeฤ je o odliฤnom crtiฤu o odrastanju s najboljim moguฤim prijateljem kojeg moลพete zamisliti.
Kiki (Kikina dostavna sluลพba /ย Majo no takkyubin, 1989.)
Godinu nakon Totora Miyazaki je izbacio film Kikina dostavna sluลพba.ย Ovaj je put bio razigraniji pa je rezultat joลก dojmljiviji, a opet smo dobili nezaboravnu priฤu o odrastanju zaฤinjenu magijom. Kiki je trinaestogodiลกnja vjeลกtica, tvrdoglava ali nevjerojatno entuzijastiฤna, zbog ฤega ne ฤudi ลกto je meฤu Miyazakijevim dopadljivijim likovima.
Moro (Princeza Mononoke / Mononoke Hime, 1997.)
Princeza Mononoke vjerojatno je najpoznatiji Miyazakijev crtiฤ na Zapadu. Rijeฤ je o epskom fantasyju punom magije koji govori o sukobu tradicije i novoga, utjecaju tehnologije na prirodu, a scenarij je toliko izvrstan da rijetko viฤate tako dobro napisane likove. Nema klasiฤne podjele na dobre i loลกe, svi su slojeviti, a svakako je najnezaboravniji lik Moro, boลพanstvo u obliku divovskoga vuka. Staro, mudro, moฤno i dostojanstveno stvorenje vjerojatno je najslojevitiji ikad viฤen animirani junak.
Porco Rosso (Porco Rosso, 1992.)
Vjetar se diลพe samo je logiฤan zakljuฤak karijere reditelja koji je cijeli ลพivot, meฤu ostalim, bio opsjednut letjelicama koje se pojavljuju u gotovo svakom njegovu uratku (od leteฤih metli, preko leteฤih tvrฤava pa do raznoraznih modifikacija aviona), a poฤetkom devedesetih napisao je i reลพirao ovu prekrasnu ratnu dramu, jednu od najljepลกih posveta pilotima. Porco Rosso govori o bivลกem pilotskom asu iz Prvog svjetskog rata koji se nakon ลกto mu izgine cijeli eskadron neobjaลกnjivo transformira u svinju. Sada patrolira nebom iznad Jadranskoga mora (da, dobro ste proฤitali) i odmara se na pustom otoku usred njega. Melankoliฤna priฤa, vizualno prekrasna s rijetko tragiฤnim, ali po svemu posebnim glavnim junakom. Zaboravite Marvelove i DC-jeve superheroje jer Porco Rosso jedan je od najveฤih heroja animiranoga svijeta.
Nausicaa (Nausikaja iz vjetrovite doline / Kaze No Tani No Naushika, 1984.)
Drugi cjeloveฤernji crtiฤ u Miyazakijevoj karijeri impesivan je i nenadmaลกen rad tog autora ฤiji se odjeci osjeฤaju u veฤini njegovih radova, posebno u Princezi Monoke koja izgleda kao varijacija na istu temu. Glavna junakinja Nausicaa mlada je princeza u opustoลกenoj postapokaliptiฤnoj buduฤnosti ฤiji narod postaje metom napada jedne frakcije, dok istodobno sve ugroลพava vrsta divovskih inteligentnih buba. Mjeลกavina Pobjeลกnjelog Maxa i Herbertove Dine u nevjerojatno originalnoj i nadahnutoj izvedbi i nakon tri desetljeฤa jednako je dojmljiva, baลก kao i glavna junakinja koja se usprkos svojim godinama iznenaฤujuฤe zrelo nosi s nedaฤama koje su je pogodile.

