Modna industrija je jedna od najvećih zagađivača na svijetu i nalazi se na prekretnici. Generacija Z je svjesna da hitno treba nešto promijeniti. U nedostatku kulturnih modnih događaja u Sarajevu te osviješćenosti o pojmu i učinku održive mode, dizajnerica Naida Kustura okupila je mlade krativne dizajnere i dizajnerice, pripadnike i pripadnice Generacije Z, te pilot revijom, koja se održala u augustu 2021. godine započela IMPAKT modnu priču, priču o održivoj modi.
Strast prema modi ili strast prema održivosti, šta je glavni pokretač IMPAKTa?
– IMPAKT čini tim od četvoro mladih: Samir Mrković, Kristina Tambur, Naida Kustura i Ana Elena Banduka. Glavni pokretač same priče jeste simbioza ljubavi prema modi i održivosti. Dvije članice tima pohađale su dugoročni kurs održive mode u Brnu, te primjenjivale stečeno znanje direktno na revijama u Sarajevu i od tada se akcent sve više stavlja na održivoj modi. Svakako je da je univezalni cilj prikaz mode na jedan potpuno drugačiji i osvježavajući način kakav Sarajevo nije imalu priliku ranije vidjeti. Ovdje je riječ o konceptualnom načinu modnog izražaja gdje se spajaju različite vrste dizajna, umjetnosti, performansa i edukacija. Zbog toga je IMPAKT pokret koji konstantno teži nadahnuću i unikatnosti kulturne scene.
Stari komadi osjeće, stolnjaci, posteljina i ostali odbačeni materijali, dokazali ste da se bukvalno od bilo kojeg materijala može napraviti nosiv komad odjeće. Kad je Vaša svijest o održivosti mode zapravo počela?
– Svijest o održivosti mode bila je uvijek prisutna u nekoj dozi kroz igranje sa raznim vrstama materijala i maštom, ali ono što je najviše doprinijelo takvom načinu izrade kolekcija je saradnja sa Nadace Veronica na relaciji Sarajevo – Brno kroz program o eko dizajnu nakon čega je ta priča započeta i u Sarajevu, a kasnije su je upotpunili i drugi dizajneri koji su stručni u ovom polju.
Koliko je teško pronaći tekstilni otpad, s kojim se izazovima dizajneri najčešće susreću?
– Dizajneri imaju potpunu slobodu za nalaženje materijala jer se radi o liberalnom konceptu u smislu da je parola da se od svega može napraviti nešto nosivo i unikatno. Tako smo na ovogodišnjoj reviji imali kolekcije izrađene od kravata, stoljnjaka, jorgana, starih komada odjeće iz second hend shopova.
Prvu reviju ste imali u augustu prošle godine, druga je bila u augustu ove godine.
– IMPAKT iza sebe ima ukupno tri revije, prva pilot revija održana je 2021. godine u prostoru Kino Bosne, a druge dvije su se desile 2022. Prva ovogodišnja revija zauzela je mjesto na krovu Doma mladih Skenderija u augustu, na kojoj je izlagalo osam mladih BiH dizajnera svoje kreacije, a nekima je to bila prva prilika da pokažu svoj rad. Druga revija ove godine odigrala se u Banjoj Luci u oktobru u Domu omladine gdje je izlagalo pet dizajnera. U sklopu revije, održane su i edukacije o održivoj modi učenicima i učenicama iz srednje škole primjenjenih umjetenosti, te će 16 mladih nada nakon višemjesečnog mentorisanja pri izradi kolekcija, iste izlagati na reviji u februaru/martu 2023. u Sarajevu.
Ko je konzument IMPAKT mode, koju publiku biste voljeli inspirirati?
– Konzumenti IMPAKT-a nisu određena ciljna grupa, naš cilj je da svakoga zainteresuje neki segment našeg djelovanja. Trenutno to većinski jeste mlađa populacija, ali u budućnosti svakako planiramo proširiti taj opseg.
Zašto su važni upscycling, recycling, reusing… posebno u modnoj industriji?
– Sve metode koje imperativ imaju na održivosti (recycling, upcycling, zero-waste, reusing) su osnov koncepta na kome se bazira IMPAKT. Oni su od krucijalnog značaja upravo jer se pokušava istaći važnost ekološke osvijećenosti, rapidnog konzumerizma i fast fashion industrije te koliko je ona zapravo štetna, koliko u globalnom zagađivanju planete, toliko i izrabljivanju miliona radnika. Nastoji se na prikazivanju unikatnog načina modnog izražaja kroz thrift-anu odjeću koja je ponovno iskoristiva i čijim se korištenjem vraća novi duh i njen životni ciklus se tu ne završava kao što je to slučaj u fast fashion industriji. Održiva moda se ogleda kroz jedan holistički i etički pristup kroz koji djeluje i sam IMPAKT.
Vidite li ikakav IMPAKT na bh. modnu industriju nakon dvije Vaše revije?
– Utjecaj (impakt) nakon dosadašnjih revija vidimo u svakodnevnici gdje smo od različitih krugova ljudi čuli kako su upoznati sa pokretom i onim što radi IMPAKT, zainteresovani su za buduće događaje i potencijalne saradnje i kolaboracije u raznim vidovima, te samim tim smatramo da je ovo početak jedne osvježavajuće modne inicijative.