Kurt Cobain: (De)montiranje pakla

Release Date
16/10/2015
piลกe
Savo Drakuliฤ‡

Danas su starke, iscijepane farmerke i karirane koลกulje popularnije nego ikada, a uskoro izlazi i Cobainov solo album. Ima neลกto u svemu tome. Zvuฤi kao grunge. Izraz koji je, pokazalo se, Cobain s pravom prezirao.

Kad mi je onomad usred ispitnog roka ruku dopala knjiga Autostoperski vodiฤ kroz galaksiju autora Douglasa Adamsa, nisam se smirio dok nisam proฤitao tih pet-ลกest stotina stranica, koje su na sasvim nesvakidaลกnji naฤin tretirale sve moguฤ‡e i nemoguฤ‡e probleme, zaฤkoljice i pitanja ovozemaljskog postojanja, i to na jedan, na prvi pogled sulud naฤin. Pogled na naลกu nesreฤ‡nu planetu, bar iz ugla glavnih aktera, kojima iskustvo ฤak i uz puni radni kapacitet moลพdanih vijuga ne dozvoljava poimanje odnosa veliฤine univerzuma i nebitne plavozelene kugle, bilo je pravo otkriฤ‡e. Ispit je bio manje bitan. Knjiga je nudila sve potrebne odgovore, baลก kao i taฤnu definiciju proprocija gorenavednog univerzuma, koja je slavodobitno glasila: Pravo pravcato ono – au, ลกto je veliko! Teลกko da bi vam bilo ko mogao reฤ‡i da ovo nije taฤno.

Dvadesetak godina nakon toga, izvjesna individua je odluฤila da bi bilo izuzetno zgodno, ลกtaviลกe, zaista pravo vrijeme, napraviti istoimeni film, kako bi se probudila sjeta starijih generacija; da se istovremeno oni neลกto mlaฤ‘i neskloni ฤitanju neฤeg duลพeg od prosjeฤnog statusa na druลกtvenim mreลพama upoznaju sa svim hilarijus momentima, depresivnim robotom Marvinom i, naravno, mistiฤnom moฤ‡i broja 42, koji je ultimativni odgovor svih odgovora.

Baลก onako kao ลกto vinovnici pisane i igrane verzije ovog izuzetnog djela nisu uspjeli da dokuฤe ลกta je to ultimativno pitanje na koje veฤ‡ imaju taj ultimativni odgovor, tako se i veฤ‡ina nas starije generacije pitala kome je kog ฤ‘avola trebalo da troลกi celuloidnu traku na sliฤan zahvat. Film, sasvim izvjesno, nije bio namijenjen onima koji knjigu poznaju kao sopstveni dลพep, jer scenaristiฤki poboljลกati i dotjerati ono ลกto je Adams veฤ‡ savrลกeno skovao, bilo je veฤ‡ i kao ideja osuฤ‘eno na apsolutnu propast. S druge strane, oni koji nisu mogli ni upamtiti naziv filma, mogli su samo da se mrลกte dok pokuลกavaju da pronaฤ‘u neku logiku u scenama kojima su bez ikakvog reda bombardovani sa bioskopskog platna, iako je jedina smislena stvar bila ta vreฤ‡ica kokica koju su drลพali u ruci tokom projekcije. Baลก u toj savrลกenoj formuli jeftine zabave bioskop-film-kokice postoji i maleni paradoks. ฤŒak i najskuplji bioskop sa najboljim kokicama na svijetu vam neฤ‡e pomoฤ‡i da svarite i progutate nejestivi sadrลพaj koji vam se prikazuje. Dakle, razlog je, kao ลกto to obiฤno biva, leลพao u tome da se zaradi neka kinta koristeฤ‡i se ลพivotnim djelom i kostima slavnog autora.

 

Montage of (what the) Heck

Iako se na prvu ฤini da nema mjesta poreฤ‘enju, upravo identiฤnom formulom se vodio i autor unaprijed(!) hvaljenog i pretencioznog uratka nazvanog Kurt Cobain: Montage of Heck, koji nas nedvosmisleno obavjeลกtava da ฤ‡e superstar ovog navikanog dokumentarca biti, zapravo, planetarno muziฤki superstar u ulozi sina, oca, muลพa i pazi sad โ€“ ljudskog biฤ‡a. Osim ลกto neฤ‡e. I ne samo zato ลกto je superstar veฤ‡ dvadesetak godina dva metra ispod zemlje, ne ฤak ni zbog toga ลกto je Cobain u svojoj srลพi anti-superstar, ลกto je poznato svakome ko je pogledao snimak bilo kojeg koncerta (ili samo poster) matiฤnog mu benda ili joลก bolje intervju sa tihim muziฤarem, koji bi izlaskom pod reflektore mutirao u ฤistu, neuลกminkanu i ฤesto nekontrolisanu punk rock energiju. Prosto, “ovo” nije film o Kurtu. Barem ne istinit film o njemu.

Kako uvodni dio ne bi ostao ovdje da, eto, popunjava prostor, baลก kao Vodiฤ i Montage of Heck ima jednu gadnu boljku โ€“ ukoliko niste pratili djela ljevorukog gitariste koje je potpisivao imenom Nirvana, ovaj film definitivno preskoฤite. Razlog je jednostavan. Zapitajte se da li biste zaista potroลกili vrijeme na dokumentarni film o privatnom ลพivotu nekog tamo dลพankija za kojeg ne znate ni ลกta je radio u javnom ลพivotu, a kamoli koliko albuma njegov bend ima? A, uzgred, izaลกlo ih je viลกe nakon njegove smrti, nego dok je bio ลพiv. Ovo sve, naravno, vaลพi pod pretpostavkom da niste voajer kojem su na dnevnom redu Veliki brat, Farma ili neลกto sliฤno. Onda moลพda, u tom kontekstu, Montage of Heck moลพda moลพe i da posluลพi, ฤisto da premosti vrijeme do omiljenog rijalitija.

Sa druge strane, ako vam je Nirvana omiljeni bend, “eskluzivne” sekvence na silu zguลพvanih i nabacanih fotografija, video snimaka, animiranog filma i izmontiranih audio snimaka (da, dobro ste proฤitali) u dva-sata-i-kusur neฤega/niฤega ลกto se slavi kao krucijalni dokumentarni film sa “nikad do sada viฤ‘enim scenama” posmatrat ฤ‡ete kao besprizorno onanisanje nad ลพivotom nesreฤ‡nog frontmena jednog od najznaฤanijih bendova modernije rock historije.

 

 

Arhivski “ekskluzivni” snimci

I to je tek poฤetak. Glavni akteri ovog buฤ‡kuriลกa su niko drugi do ฤlanovi porodice Cobain, koji su iz ko zna kakvih pobuda pristali da stanu ispred kamere ฤovjeka koji je karijeru izgradio na dokumentarnim filmovima o poznatim bendovima i muziฤarima, kao ลกto su Rolling Stones ili Stingov Police. Evidentno upuฤ‡en u Kurtovu muziฤku zaostavลกtinu koliko i Miss Svijeta u znaฤenje fraze “mir u svijetu”, koju izjednaฤava iskljuฤivo sa dignuta dva prsta, reditelj Brett Morgen je odluฤio da priฤu o Cobainu bazira na onome ลกto mu je poznato – tehniฤkim zahvatima i vjeลกtini naknadnog uljepลกavanja materijala, jer onaj “ekskluzivni” nije dovoljan ni za desetominutni video u komadu. A, i nema baลก neku upotrebnu vrijednost.

Ali, fikcija ฤini ฤuda, baลก kao i u onom filmu sa poฤetka teksta. S tim da za oba filma vaลพi istovjetno pravilo โ€“ imati na raspolaganju briljantan, veฤ‡ postojeฤ‡i materijal i uspjeti ga srozati na nivo jednogodiลกnjeg (u najboljem sluฤaju) festivalskog ili bioskopskog hita, to moลพe samo ili velika neznalica ili joลก veฤ‡i gad ลพeljan novca i slave. U prevodu, od cijele galaksije, Morgen je odluฤio da napravi djelo o njenom zabaฤenom dijelu, “u kojem sija malo, neugledno ลพuto sunce” i u ฤijoj se orbiti nalazi “beznaฤajna plavozelena planeta”.

Nadalje, kada uฤite da piลกete sastave u osnovnoj ลกkoli, nastavnik ฤ‡e vas prvo upoznati sa hronoloลกkim naฤinom izlaganja, kasnijih godina vjeลพbat ฤ‡ete retrospekciju, a zatim i neลกto komplikovanije naฤine naracije. Ako i postoji neki stil kojim je ovdje izloลพena priฤa, bez ikakve sumnje nosi naziv “random” ili narodski reฤeno – ofrlje.

Prava papazjanija kreฤ‡e onog trenutka kada se pojavljuju pravi sagovornici. Kaลพem “pravi”, jer u dobar dio ovog ฤudoviลกta od filma, koje nema ni glavu, ni rep, veฤ‡ samo brojna usta iz kojih su izvuฤene pokajniฤke izjave, u stvari je uglavljen sijastet arhivskih snimaka ljudi koji su bili izuzetno bliski Cobainu, ali o tome neลกto kasnije.

 

Privatni snimci ljudskog biฤ‡a

Bilo kako bilo, prvi reflektor je usmjeren na gospoฤ‘u Cobain, Kurtovu majku Wendy, koja ฤ‡e nam otkriti kako se nije iz ljubavi udala za Donalda Cobaina, Kurtovog oca. Kroz samosaลพaljivu priฤu o promaลกenoj mladosti, saznat ฤ‡emo i da je Kurt bio veoma hiperaktivno i kreativno dijete. Tu je, naravno, i Don, koji nema bogzna ลกta da kaลพe, bar ne o pubertetu, najvaลพnijem dobu odrastanja svog sina, i to iz prostog razloga โ€“ Kurtovi roditelji su veฤ‡ tada bili razvedeni, a mrลกavi plavuลกan se nije baลก polomio druลพeฤ‡i se ฤ‡aletom. Iako je najviลกe vremena ลพivio sa majkom, caka je bila u tome ลกto su mladog Kurta Wendy i Don “ลกaltali” izmeฤ‘u sebe, istovremeno napadajuฤ‡i jedno drugo i pravdajuฤ‡i svoje neuspjeลกno roditeljstvo Kurtovim problematiฤnim ponaลกanjem, sve do momenta dok on nije prestao da ลพivi sa njima. Tu je, naravno, i Courtney Love sa neizbjeลพnom cigaretom, koja je svojevremeno koลกtala nju i njenog muลพa starateljstva nad djetetom, kada je sa istom fotografisana dok je imala stomak do zuba, a ona nam pored svojih verzija klimave priฤe nudi plastiฤan uvid kako je bilo ลพivjeti sa Kurtom. Ili bar tako misli. Zapravo, uloga Courtney Love kao sagovornice u filmu je veoma upitna, posebno ako se uzme u obzir da je rijeฤ o osobi koja je poznata po svojim izjavama, koje mijenja i prilagoฤ‘ava u zavisnosti od prilike i potrebe.

Dok se redaju privatni snimci rock para iz hotelskih soba, a kadrovi prikazuju Kurta dok se brije i istovremeno pologolu Courtney kako se glupira pred kamerom, sa gaฤ‘enjem ฤ‡ete shvatiti da sve to snima neko nepoznato treฤ‡e lice. Taj osjeฤ‡aj se samo pojaฤava kako se snimci nastavljaju; Cobain pod uticajem droge pokuลกava da ostane budan dok drลพi ฤ‡erkicu u ruci i Courtney ga pritom zadirkuje, zatim snimak na kojem Kurt i Courtney vode ljubav, koji, ako niลกta, nije eksplicitan… Mada, da postoji, ne sumnjam da bi nas reditelj razveselio “dubljim uvidom” u ลพivot posrnulog rockera.

O audio snimicima koji su ispraฤ‡eni crtanim filmom neฤ‡u ni da piลกem, jer je na poฤetku dokumentarca naglaลกeno da je rijeฤ o monitiranom audio materijalu ili u prevodu โ€“ isijeci ลกta treba i zalijepi gdje treba. Za one koje to zanima, neka naฤ‡ule uลกi i pronaฤ‘u razlike u boji glasi, rjeฤniku i frekvenciji od snimka do snimka. Uostalom, ako su baลก svi snimci autentiฤni, treba biti ozbiljno ograniฤen, pa shvatiti sve Cobainove rijeฤi doslovno, posebno kada se ima u vidu koliko je frontmena Nirvane veselilo da se sa ozbiljnim izrazom na licu sprda sa svima, a posebno sa novinarima, koji su redovno njegove izjave uzimali zdravo za gotovo.

 

 

A kad ฤ‡e poฤeti film?

Pisati zaลกto je sve ovo pogreลกno nema smisla, jer ovakvi kadrovi doslovno ostavljaju bez rijeฤi, dok vam se pred oฤima odmotava monstruzna kreacija ovog porodiฤno-apologetskog filma. Da sve nareฤeno ne bi izgledalo tako oฤigledno i providno, a i da barem izgleda ljepลกe, ako ne veฤ‡ autentiฤno, reditelj se potrudio da animira pojedine rijeฤi, reฤenice, stihove i crteลพe iz Kurtovog dnevnika, usput ga prikazujuฤ‡i kao suicidalnog luฤ‘aka koji koketira sa ลกizofrenijom. Film je doslovno prepun ovakvih dijelova.

Najupadljivije od svega je ลกto su najbitniji momenti Kurtovog ลพivota oฤigledno izostavljeni, namjerno ili ne. Dva sata “kompletne” priฤe o Kurtu tako nam nisu pokazala ลกta se desilo sa tim hiperaktivnim i kreativnim djetetom. Kako je poฤeo da svira, prvo bubnjeve, a zatim i gitaru? Ko mu je kupio tu gitaru i zaลกto? S kim je sve ลพivio i svirao, i kako je danas slavni Dave Grohl uopลกte stigao u bend? Kako je nastala Nirvana koju poznajemo danas? Pitanja ima mali milion, ali autor je odluฤio da nijedno od njih pravo. Takoฤ‘er, u dokumentarcu nema Grohla, osim u arhivskim snimcima. Nema ni Pata Smeara, u ฤijem je druลกtvu u najgorim danima Cobain uvijek bio dobro raspoloลพen. Nema nikoga iz bendova sa kojima se Kurt druลพio, svirao i ลพivio. Jesu li oni svi znali ฤemu ฤ‡e na kraju sluลพiti ovaj film ili ih niko nije ni zvao da uฤestvuju? U redu, tu je Chris Novoseliฤ‡, koji uglavnom priฤa o Cobainu po sistemu “o mrtvima sve najbolje”. Postoji i informacija da ฤ‡e se u specijalnom cutu dokumentarca naฤ‡i i Grohl, koji nije mogao stiฤ‡i na snimanje zbog obaveza na turneji, a film je morao biti gotov za premijeru na Sundance festivalu. Ovo valjda dovoljno govori o ozbiljnosti projekta.

Zapravo, moลพda je najbolje ovo privesti kraju izjavom Buzza Osbornea iz Melvinsa, muziฤara i Kurtovog velikog prijatelja, nakon ลกto je pogledao film.

ฤŒinjenice ne igraju nikakvu ulogu. Ono ลกto je bitno je ono ลกto ljudi vjeruju. ‘Istina’ o Cobainovoj situaciji je uvijek bila laลพna. Ovaj film je potpuna fikcija, kazao je tada Buzz.

Na kraju, autori filma su se potrudili da romansiranim pokuลกajem dokumentarca utvrde kako je Cobain kriv za sve โ€“ i zato ลกto je bio problematiฤno dijete i nije priฤao sa roditeljima, i zato ลกto je imao (?) konstantne bolove koje ljekari nisu znali da izlijeฤe, pa onda i zbog toga ลกto se navukao na heroin, nasilno prekinuo svoj ลพivot, pa tako i ลพivot Nirvane i svega ostalog ลกto je iลกlo uz taj karavan. Reditelj i njegov tim skoro da su uspjeli u “montiranju pakla”.

Usput, danas su starke, iscijepane farmerke i karirane koลกulje popularnije nego ikada, a uskoro izlazi i Cobainov solo album.ย Ima neลกto u svemu tome. Zvuฤi kao grunge. Izraz koji je, pokazalo se, Cobain s pravom prezirao.ย Isto kao i njegove “montaลพere”.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.