Danas su starke, iscijepane farmerke i karirane koลกulje popularnije nego ikada, a uskoro izlazi i Cobainov solo album. Ima neลกto u svemu tome. Zvuฤi kao grunge. Izraz koji je, pokazalo se, Cobain s pravom prezirao.
Kad mi je onomad usred ispitnog roka ruku dopala knjiga Autostoperski vodiฤ kroz galaksiju autora Douglasa Adamsa, nisam se smirio dok nisam proฤitao tih pet-ลกest stotina stranica, koje su na sasvim nesvakidaลกnji naฤin tretirale sve moguฤe i nemoguฤe probleme, zaฤkoljice i pitanja ovozemaljskog postojanja, i to na jedan, na prvi pogled sulud naฤin. Pogled na naลกu nesreฤnu planetu, bar iz ugla glavnih aktera, kojima iskustvo ฤak i uz puni radni kapacitet moลพdanih vijuga ne dozvoljava poimanje odnosa veliฤine univerzuma i nebitne plavozelene kugle, bilo je pravo otkriฤe. Ispit je bio manje bitan. Knjiga je nudila sve potrebne odgovore, baลก kao i taฤnu definiciju proprocija gorenavednog univerzuma, koja je slavodobitno glasila: Pravo pravcato ono – au, ลกto je veliko! Teลกko da bi vam bilo ko mogao reฤi da ovo nije taฤno.
Dvadesetak godina nakon toga, izvjesna individua je odluฤila da bi bilo izuzetno zgodno, ลกtaviลกe, zaista pravo vrijeme, napraviti istoimeni film, kako bi se probudila sjeta starijih generacija; da se istovremeno oni neลกto mlaฤi neskloni ฤitanju neฤeg duลพeg od prosjeฤnog statusa na druลกtvenim mreลพama upoznaju sa svim hilarijus momentima, depresivnim robotom Marvinom i, naravno, mistiฤnom moฤi broja 42, koji je ultimativni odgovor svih odgovora.
Baลก onako kao ลกto vinovnici pisane i igrane verzije ovog izuzetnog djela nisu uspjeli da dokuฤe ลกta je to ultimativno pitanje na koje veฤ imaju taj ultimativni odgovor, tako se i veฤina nas starije generacije pitala kome je kog ฤavola trebalo da troลกi celuloidnu traku na sliฤan zahvat. Film, sasvim izvjesno, nije bio namijenjen onima koji knjigu poznaju kao sopstveni dลพep, jer scenaristiฤki poboljลกati i dotjerati ono ลกto je Adams veฤ savrลกeno skovao, bilo je veฤ i kao ideja osuฤeno na apsolutnu propast. S druge strane, oni koji nisu mogli ni upamtiti naziv filma, mogli su samo da se mrลกte dok pokuลกavaju da pronaฤu neku logiku u scenama kojima su bez ikakvog reda bombardovani sa bioskopskog platna, iako je jedina smislena stvar bila ta vreฤica kokica koju su drลพali u ruci tokom projekcije. Baลก u toj savrลกenoj formuli jeftine zabave bioskop-film-kokice postoji i maleni paradoks. ฤak i najskuplji bioskop sa najboljim kokicama na svijetu vam neฤe pomoฤi da svarite i progutate nejestivi sadrลพaj koji vam se prikazuje. Dakle, razlog je, kao ลกto to obiฤno biva, leลพao u tome da se zaradi neka kinta koristeฤi se ลพivotnim djelom i kostima slavnog autora.
Montage of (what the) Heck
Iako se na prvu ฤini da nema mjesta poreฤenju, upravo identiฤnom formulom se vodio i autor unaprijed(!) hvaljenog i pretencioznog uratka nazvanog Kurt Cobain: Montage of Heck, koji nas nedvosmisleno obavjeลกtava da ฤe superstar ovog navikanog dokumentarca biti, zapravo, planetarno muziฤki superstar u ulozi sina, oca, muลพa i pazi sad โ ljudskog biฤa. Osim ลกto neฤe. I ne samo zato ลกto je superstar veฤ dvadesetak godina dva metra ispod zemlje, ne ฤak ni zbog toga ลกto je Cobain u svojoj srลพi anti-superstar, ลกto je poznato svakome ko je pogledao snimak bilo kojeg koncerta (ili samo poster) matiฤnog mu benda ili joลก bolje intervju sa tihim muziฤarem, koji bi izlaskom pod reflektore mutirao u ฤistu, neuลกminkanu i ฤesto nekontrolisanu punk rock energiju. Prosto, “ovo” nije film o Kurtu. Barem ne istinit film o njemu.
Kako uvodni dio ne bi ostao ovdje da, eto, popunjava prostor, baลก kao Vodiฤ i Montage of Heck ima jednu gadnu boljku โ ukoliko niste pratili djela ljevorukog gitariste koje je potpisivao imenom Nirvana, ovaj film definitivno preskoฤite. Razlog je jednostavan. Zapitajte se da li biste zaista potroลกili vrijeme na dokumentarni film o privatnom ลพivotu nekog tamo dลพankija za kojeg ne znate ni ลกta je radio u javnom ลพivotu, a kamoli koliko albuma njegov bend ima? A, uzgred, izaลกlo ih je viลกe nakon njegove smrti, nego dok je bio ลพiv. Ovo sve, naravno, vaลพi pod pretpostavkom da niste voajer kojem su na dnevnom redu Veliki brat, Farma ili neลกto sliฤno. Onda moลพda, u tom kontekstu, Montage of Heck moลพda moลพe i da posluลพi, ฤisto da premosti vrijeme do omiljenog rijalitija.
Sa druge strane, ako vam je Nirvana omiljeni bend, “eskluzivne” sekvence na silu zguลพvanih i nabacanih fotografija, video snimaka, animiranog filma i izmontiranih audio snimaka (da, dobro ste proฤitali) u dva-sata-i-kusur neฤega/niฤega ลกto se slavi kao krucijalni dokumentarni film sa “nikad do sada viฤenim scenama” posmatrat ฤete kao besprizorno onanisanje nad ลพivotom nesreฤnog frontmena jednog od najznaฤanijih bendova modernije rock historije.
Arhivski “ekskluzivni” snimci
I to je tek poฤetak. Glavni akteri ovog buฤkuriลกa su niko drugi do ฤlanovi porodice Cobain, koji su iz ko zna kakvih pobuda pristali da stanu ispred kamere ฤovjeka koji je karijeru izgradio na dokumentarnim filmovima o poznatim bendovima i muziฤarima, kao ลกto su Rolling Stones ili Stingov Police. Evidentno upuฤen u Kurtovu muziฤku zaostavลกtinu koliko i Miss Svijeta u znaฤenje fraze “mir u svijetu”, koju izjednaฤava iskljuฤivo sa dignuta dva prsta, reditelj Brett Morgen je odluฤio da priฤu o Cobainu bazira na onome ลกto mu je poznato – tehniฤkim zahvatima i vjeลกtini naknadnog uljepลกavanja materijala, jer onaj “ekskluzivni” nije dovoljan ni za desetominutni video u komadu. A, i nema baลก neku upotrebnu vrijednost.
Ali, fikcija ฤini ฤuda, baลก kao i u onom filmu sa poฤetka teksta. S tim da za oba filma vaลพi istovjetno pravilo โ imati na raspolaganju briljantan, veฤ postojeฤi materijal i uspjeti ga srozati na nivo jednogodiลกnjeg (u najboljem sluฤaju) festivalskog ili bioskopskog hita, to moลพe samo ili velika neznalica ili joลก veฤi gad ลพeljan novca i slave. U prevodu, od cijele galaksije, Morgen je odluฤio da napravi djelo o njenom zabaฤenom dijelu, “u kojem sija malo, neugledno ลพuto sunce” i u ฤijoj se orbiti nalazi “beznaฤajna plavozelena planeta”.
Nadalje, kada uฤite da piลกete sastave u osnovnoj ลกkoli, nastavnik ฤe vas prvo upoznati sa hronoloลกkim naฤinom izlaganja, kasnijih godina vjeลพbat ฤete retrospekciju, a zatim i neลกto komplikovanije naฤine naracije. Ako i postoji neki stil kojim je ovdje izloลพena priฤa, bez ikakve sumnje nosi naziv “random” ili narodski reฤeno – ofrlje.
Prava papazjanija kreฤe onog trenutka kada se pojavljuju pravi sagovornici. Kaลพem “pravi”, jer u dobar dio ovog ฤudoviลกta od filma, koje nema ni glavu, ni rep, veฤ samo brojna usta iz kojih su izvuฤene pokajniฤke izjave, u stvari je uglavljen sijastet arhivskih snimaka ljudi koji su bili izuzetno bliski Cobainu, ali o tome neลกto kasnije.
Privatni snimci ljudskog biฤa
Bilo kako bilo, prvi reflektor je usmjeren na gospoฤu Cobain, Kurtovu majku Wendy, koja ฤe nam otkriti kako se nije iz ljubavi udala za Donalda Cobaina, Kurtovog oca. Kroz samosaลพaljivu priฤu o promaลกenoj mladosti, saznat ฤemo i da je Kurt bio veoma hiperaktivno i kreativno dijete. Tu je, naravno, i Don, koji nema bogzna ลกta da kaลพe, bar ne o pubertetu, najvaลพnijem dobu odrastanja svog sina, i to iz prostog razloga โ Kurtovi roditelji su veฤ tada bili razvedeni, a mrลกavi plavuลกan se nije baลก polomio druลพeฤi se ฤaletom. Iako je najviลกe vremena ลพivio sa majkom, caka je bila u tome ลกto su mladog Kurta Wendy i Don “ลกaltali” izmeฤu sebe, istovremeno napadajuฤi jedno drugo i pravdajuฤi svoje neuspjeลกno roditeljstvo Kurtovim problematiฤnim ponaลกanjem, sve do momenta dok on nije prestao da ลพivi sa njima. Tu je, naravno, i Courtney Love sa neizbjeลพnom cigaretom, koja je svojevremeno koลกtala nju i njenog muลพa starateljstva nad djetetom, kada je sa istom fotografisana dok je imala stomak do zuba, a ona nam pored svojih verzija klimave priฤe nudi plastiฤan uvid kako je bilo ลพivjeti sa Kurtom. Ili bar tako misli. Zapravo, uloga Courtney Love kao sagovornice u filmu je veoma upitna, posebno ako se uzme u obzir da je rijeฤ o osobi koja je poznata po svojim izjavama, koje mijenja i prilagoฤava u zavisnosti od prilike i potrebe.
Dok se redaju privatni snimci rock para iz hotelskih soba, a kadrovi prikazuju Kurta dok se brije i istovremeno pologolu Courtney kako se glupira pred kamerom, sa gaฤenjem ฤete shvatiti da sve to snima neko nepoznato treฤe lice. Taj osjeฤaj se samo pojaฤava kako se snimci nastavljaju; Cobain pod uticajem droge pokuลกava da ostane budan dok drลพi ฤerkicu u ruci i Courtney ga pritom zadirkuje, zatim snimak na kojem Kurt i Courtney vode ljubav, koji, ako niลกta, nije eksplicitan… Mada, da postoji, ne sumnjam da bi nas reditelj razveselio “dubljim uvidom” u ลพivot posrnulog rockera.
O audio snimicima koji su ispraฤeni crtanim filmom neฤu ni da piลกem, jer je na poฤetku dokumentarca naglaลกeno da je rijeฤ o monitiranom audio materijalu ili u prevodu โ isijeci ลกta treba i zalijepi gdje treba. Za one koje to zanima, neka naฤule uลกi i pronaฤu razlike u boji glasi, rjeฤniku i frekvenciji od snimka do snimka. Uostalom, ako su baลก svi snimci autentiฤni, treba biti ozbiljno ograniฤen, pa shvatiti sve Cobainove rijeฤi doslovno, posebno kada se ima u vidu koliko je frontmena Nirvane veselilo da se sa ozbiljnim izrazom na licu sprda sa svima, a posebno sa novinarima, koji su redovno njegove izjave uzimali zdravo za gotovo.
A kad ฤe poฤeti film?
Pisati zaลกto je sve ovo pogreลกno nema smisla, jer ovakvi kadrovi doslovno ostavljaju bez rijeฤi, dok vam se pred oฤima odmotava monstruzna kreacija ovog porodiฤno-apologetskog filma. Da sve nareฤeno ne bi izgledalo tako oฤigledno i providno, a i da barem izgleda ljepลกe, ako ne veฤ autentiฤno, reditelj se potrudio da animira pojedine rijeฤi, reฤenice, stihove i crteลพe iz Kurtovog dnevnika, usput ga prikazujuฤi kao suicidalnog luฤaka koji koketira sa ลกizofrenijom. Film je doslovno prepun ovakvih dijelova.
Najupadljivije od svega je ลกto su najbitniji momenti Kurtovog ลพivota oฤigledno izostavljeni, namjerno ili ne. Dva sata “kompletne” priฤe o Kurtu tako nam nisu pokazala ลกta se desilo sa tim hiperaktivnim i kreativnim djetetom. Kako je poฤeo da svira, prvo bubnjeve, a zatim i gitaru? Ko mu je kupio tu gitaru i zaลกto? S kim je sve ลพivio i svirao, i kako je danas slavni Dave Grohl uopลกte stigao u bend? Kako je nastala Nirvana koju poznajemo danas? Pitanja ima mali milion, ali autor je odluฤio da nijedno od njih pravo. Takoฤer, u dokumentarcu nema Grohla, osim u arhivskim snimcima. Nema ni Pata Smeara, u ฤijem je druลกtvu u najgorim danima Cobain uvijek bio dobro raspoloลพen. Nema nikoga iz bendova sa kojima se Kurt druลพio, svirao i ลพivio. Jesu li oni svi znali ฤemu ฤe na kraju sluลพiti ovaj film ili ih niko nije ni zvao da uฤestvuju? U redu, tu je Chris Novoseliฤ, koji uglavnom priฤa o Cobainu po sistemu “o mrtvima sve najbolje”. Postoji i informacija da ฤe se u specijalnom cutu dokumentarca naฤi i Grohl, koji nije mogao stiฤi na snimanje zbog obaveza na turneji, a film je morao biti gotov za premijeru na Sundance festivalu. Ovo valjda dovoljno govori o ozbiljnosti projekta.
Zapravo, moลพda je najbolje ovo privesti kraju izjavom Buzza Osbornea iz Melvinsa, muziฤara i Kurtovog velikog prijatelja, nakon ลกto je pogledao film.
– ฤinjenice ne igraju nikakvu ulogu. Ono ลกto je bitno je ono ลกto ljudi vjeruju. ‘Istina’ o Cobainovoj situaciji je uvijek bila laลพna. Ovaj film je potpuna fikcija, kazao je tada Buzz.
Na kraju, autori filma su se potrudili da romansiranim pokuลกajem dokumentarca utvrde kako je Cobain kriv za sve โ i zato ลกto je bio problematiฤno dijete i nije priฤao sa roditeljima, i zato ลกto je imao (?) konstantne bolove koje ljekari nisu znali da izlijeฤe, pa onda i zbog toga ลกto se navukao na heroin, nasilno prekinuo svoj ลพivot, pa tako i ลพivot Nirvane i svega ostalog ลกto je iลกlo uz taj karavan. Reditelj i njegov tim skoro da su uspjeli u “montiranju pakla”.
Usput, danas su starke, iscijepane farmerke i karirane koลกulje popularnije nego ikada, a uskoro izlazi i Cobainov solo album.ย Ima neลกto u svemu tome. Zvuฤi kao grunge. Izraz koji je, pokazalo se, Cobain s pravom prezirao.ย Isto kao i njegove “montaลพere”.

