Dvadeset godina nakon svog nastanka, muziฤki kolektiv [machina] ulazi u najhrabriju i najambiciozniju fazu svoje karijere s novim albumom Folklor. Ovo nije samo joลก jedna ploฤa u njihovoj diskografiji โ to je prijelomna taฤka, tranzicija iz digitalne hladnoฤe njihovih ranijih izdanja ka analognom, organskom zvuku. Bend, sada proลกiren na sedam ฤlanova, zvuฤi moฤnije i slojevitije nego ikad prije, dok istovremeno ostaje vjeran svojoj filozofiji: progresivnost, mistiฤnost i autentiฤno traganje za smislom.
Ovo je i prvi album [machine] koji ne produciraju sami, veฤ produkciju rade zajedno sa producentom Nikolom Dokiฤem.
Folklor buduฤnosti
Iako naslov albuma priziva proลกlost, Folklor je zapravo zbir futuristiฤkih bajki โ priฤe o slobodarskom ฤovjeku koji odbija nametnute obrasce i traลพi vlastiti put u vremenu kada algoritmi, dogme i stara uvjerenja prijete da oblikuju naลกe ลพivote. Bend nudi alegorije svijeta u tranziciji, ispisane kroz tamne i introspektivne stihove koji propituju smisao postojanja, slobode i identiteta. Ovo je folklor buduฤnosti โ hronika vremena koje joลก nije doลกlo, ali nas veฤ ujedno plaลกi i fascinira.
Analogni zaokret i ลพanrovska fluidnost
Folklor je najljudskiji album benda [machina] do sada. Folklor je najkompleksnije, najhrabrije i najiskrenije izdanje [machina] do sada. To je konceptualna ploฤa koja spaja futurizam i arhetipski mit, analogni zvuk i digitalne duhove, filozofiju i emociju. Bend je ovim albumom dokazao da ostaje vjeran sebi, ali i da ne bjeลพi od evolucije.
Umjesto rigidnog minimalizma, sada dobijamo ลกiroku paletu instrumenata: ลพivi bubanj i perkusiju, bass linije koje diลกu, gudaฤke elemente, organske sinte i vokalne harmonije. Album oscilira izmeฤu elektronskog noira, industriala, post-rocka, etnomotiva i eksperimentalnog popa, stvarajuฤi fluidan zvuฤni pejzaลพ. Unatoฤ toj eklektici, pjesme su povezane zajedniฤkom niti โ tamnom atmosferom i lirskom introspekcijom.
Ovo nije album za instant konzumaciju. Ovo je ploฤa koja traลพi strpljenje, introspekciju i otvoren um. U vremenu kada sve postaje trivijalno i prolazno, Folklor stoji kao monumentalno djelo โ folklor ฤovjeฤanstva koje joลก nije, ali postaje svijesno da ga samo sanjarski i slobodarski duh moลพe odvesti tamo.
Novi album Folklor, kao i svi raniji albumi dostupni su za kupovinu i presluลกavanje na njihovom sluลพbenom Bandcamp profilu. Podrลพite autentiฤnu muziku i nabavite svoje primjerke digitalno ili na fiziฤkim formatima direktno od izvoฤaฤa: machineria.bandcamp.com
Autorefleksija u svijetu bez kompasa
Crna zvijezda priziva sablasnu mitologiju kroz priฤu o sjenovitom stvorenju koje lebdi nad selom dok na nebu tinja zlokobna zvijezda. Tekst mijeลกa apokaliptiฤne slutnje s narodnim praznovjerjem, stvarajuฤi jezivu sliku svijeta na ivici propasti. Zvuk pjesme pulsira u sporom, prijeteฤem ritmu, nalik tami koja polako prekriva pejzaลพ. To je folklorni horor u formi pjesme, gdje mit i stvarnost postaju jedno.
Disko DลพeheneM funkcionire kao halucinantni spoj Alise u zemlji ฤudesa i Matrixa, gdje Disko postaje portal u paralelne dimenzije. Tekst vodi sluลกatelja kroz vrtlog pilula, zeca i astralnih sfera, sugeriลกuฤi gubitak granice izmeฤu realnog i virtuelnog. Ritam nosi euforiju, dok ispod nje titra egzistencijalni strah od potpune disolucije identiteta. Pjesma je alegorija bijega u trans, gdje ฤovjek nalazi transformaciju svijesti i apsolutnu slobodu.
AtoM je kontemplativna meditacija o prolaznosti i vjeฤnom kretanju svega ลกto postoji. Tekst spaja nauฤnu preciznost i poetsku liriku, naglaลกavajuฤi tranzitnu prirodu ลพivota. Melodija prati smireni ton rijeฤi, stvarajuฤi osjeฤaj beskrajne putanje. Pjesma je tihi podsjetnik da niลกta nije stalno, osim promjene same.
Tragovi oลกtra je kritika opsesije novim identitetima i povrลกnim promjenama u savremenom druลกtvu. Tekst prepliฤe ironiju i tugu, dok se iza ritmiฤne forme krije osjeฤaj otuฤenja i gubitka autentiฤnosti. Refren ponavlja mantru o nedostatku vremena za ples, simbolizujuฤi izgubljenu radost ลพivota. Pjesma ostavlja gorak trag modernog besmisla.
DoM je klaustrofobiฤna poema: Ova kuฤa nije dom, himna svim izgubljenim duลกama zatoฤenim u nasilnim obrascima proลกlosti. Simbolika doma kao grobnice identiteta daje pjesmi jezivu snagu.
Metastaze je gnjevni obraฤun s naslijeฤem mrลพnje i ideologija koje su stoljeฤima trovane dogmom. Tekst se kreฤe izmeฤu proklinjanja i molitve, razotkrivajuฤi licemjerje svetih pisama koriลกtenih za nasilje. Zvuk gradi atmosferu tjeskobe i otpora, poput molitve pretvorene u krik. Pjesma je manifest protiv zla koje se prenosi kroz vrijeme poput smrtonosne bolesti.
Gnijezda tematizira paradoks sigurnosti i slobode, gdje zidovi pruลพaju spas, ali guลกe snove. Tekst prikazuje kolektiv koji, u potrazi za mirom, ลพrtvuje volju i identitet. Melodija nosi osjeฤaj laลพne harmonije ispod koje vrije nemir. Pjesma zavrลกava slutnjom da sloboda uvijek pronaฤe put, makar kroz nemire duลกe.
Trepet je mraฤni katalog strahova, od mitskih ฤudoviลกta do savremenih demona, koji oblikuju kolektivnu paranoju. Tekst evocira atmosferu djetinjstva gdje bajke postaju prijetnja, a svijet straha norma. Ritmiฤka repetitivnost stvara osjeฤaj opsesivne prijetnje. Pjesma je himna primordijalnom uลพasu koji nikad ne nestaje.
Munevera je senzualna oda ลพeni ฤija ljepota pokreฤe svijet i ruลกi prirodne zakone. Tekst gradi sliku neuhvatljive fatalne figure, praฤene kosmiฤkim hiperbolama i zavodljivom nostalgijom. Iza plesnog ritma skriva se melankolija prolaznosti i kult oboลพavanja. Pjesma balansira izmeฤu erotske strasti i mita o nedodirljivoj muzom.
Mrli novi svijet je distopijski lament nad civilizacijom koja je od pobune postala algoritamski uspavana. Tekst slika Prometeja liลกen svrhe, pretvorenog u nijemog voajera u digitalnom transu. Zvuk pjesme gradi hladnu, gotovo meditativnu prazninu koja naglaลกava otuฤenje. To je himna posthumanog doba, gdje je sloboda zamijenjena ravnoduลกjem beskonaฤnog polusna.
Morgana je introspektivno putovanje kroz pustinju i zablude, gdje ลพeฤ za spoznajom vodi do fatamorgane istine. Tekst prepliฤe egzistencijalne dileme s paranojom teorija zavjere, stvarajuฤi osjeฤaj kosmiฤke prevare. Atmosfera pjesme oscilira izmeฤu meditativnog mira i halucinantnog ludila. Morgana ostavlja sluลกatelja u sumnji da li je istina osloboฤenje ili nova iluzija.
Mongrelia je psihodeliฤno putovanje kroz granice identiteta i stvarnosti, gdje se svjetovi spajaju u beskrajni hibrid.Tekst pulsira slikama kosmiฤkog raฤanja i gubljenja forme, naglaลกavajuฤi ideju totalnog stapanja. Muzika podrลพava trans stanje, pojaฤavajuฤi osjeฤaj beskonaฤnog vrtloga. Pjesma djeluje kao ritual transformacije, gdje poฤetak i kraj prestaju postojati.
Moljฤevi spisi [Sveska Prva] je najmraฤniji narativ na albumu, gdje [machina] spaja biblijsku ikonografiju s motivima folklorne mistike. Tekst se razvija kao epska priฤa o iskuลกenju, izdaji i kolektivnoj histeriji, dok atmosferu grade molitvene invokacije Elohim Elohai koje kontrastiraju brutalnosti seljaฤke rulje. U srลพi pjesme leลพi surov prikaz ljudske prirode, gdje se od svetosti do linฤa prelazi u jednom dahu. Hipnotiฤna muzika dodatno pojaฤava osjeฤaj fatalizma, ostavljajuฤi sluลกatelja izmeฤu mita i stvarnosti.
[Folk:Tour] 2025 โ sedam ritualnih susreta u sedam gradova
U augustu 2025. kolektiv se vraฤa izvan digitalnog u prostor izmeฤu stvarnog i simboliฤkog. Ova turneja nije koncertna serija u klasiฤnom smislu; to su strukturirane zvuฤne liturgije, obredi rekalibracije i kolektivnog prisjeฤanja, aktivacija audio-manifesta koji ฤe biti predstavljen kroz albumย Folklor.
[machina] se ne bavi spektaklom. Njihove izvedbe nisu koncerti u klasiฤnom smislu โ one su obredi, strukturirane zvuฤne liturgije koje briลกu granicu izmeฤu klasiฤnih muziฤkih struktura monoplemenskog sistema i muziฤkih kompozicija alternativnih dimenzija. U odsustvu lica, ega i fiziฤkih karakteristika, publika ostaje suoฤena sama sa sobom โ i sa kolektivnim vizijama.
ย [Folk:Tour] โ zvaniฤna putanja:
- august โ Banatski Sokolac (SRB) / Rock Village Festival
- august โ Tuzla (BiH) / Panonska Jezera โ Vrtiฤ
- august โ Srebrenica (BiH) / Stara Pivnica
- august โ Nikลกiฤ (MNE) / Mala Scena Tvrฤava Bedem
- august โ Beograd (SRB) / Zappa Barka
- august โ Sarajevo (BiH) / Dom Mladih
- august โ Niลก (SRB) / Niลกville Jazz Fest
โย Ovo nisu nastupi. Ovo su pozivi na unutraลกnju mobilizaciju. Prisustvo moลพe izazvati izmijenjena stanja percepcije, identiteta i duhovne orijentacije,ย poruฤuju iz kolektiva.
[Folk:Tour] predstavlja prvi direktni kontakt publike s novim materijalom, ali i svojevrsno polje testiranja โ gdje frekvencije iz albumaย Folklorย prvi put ulaze u tjelesnu, zajedniฤku rezonancu. Svaka lokacija paลพljivo je izabrana kao energetski portal, a prisustvo se preporuฤuje samo onima spremnim da sluลกaju i van zvuka.
O kolektivu [machina]
Muziฤki kolektiv [machina] nastao je 2004. godine u Leipzigu, Njemaฤka, kao ideja dvojice osnivaฤa โ Tonya Mahagonya i Edvarda Vulgariusa. Njihov jedinstveni koncept poฤivao je na stvaranju muzike u potpunoj anonimnosti, unutar digitalnog svijeta, gdje su, daleko od klasiฤne estrade, izgradili kultni status. Njihov ลพanrovski fluidni zvuk i eklektiฤna liriฤnost ubrzo su privukli sluลกaoce iz razliฤitih muziฤkih sfera โ od ljubitelja melodiฤnog popa do fanova elektronske i rock muzike.
Kao dvojac, [machina] je objavila tri albuma:
- Sad ili nikad (2004)
- Drugi (2007)
- [VoliM] (2015โ2021)
Godine 2020. nakon objavljivanja pjesme Sexy ล aman u kolaboraciji sa bendovima ODE i ZOSTER, bendu se pridruลพuju Robert Paloลก (a.k.a. Kabul Rodriguez) i Davor Paloลก (a.k.a. Slavuy Pizdeque) iz benda ODE i postaju stalni ฤlanovi benda [machina], ลกto ujedno predstavlja strukturalnu, ali i kreativnu prekretnicu u stvaralaฤkom radu benda, i ovaj kvartet postaje kreativni i produkcijski pogon nove ere [machina]-e. Ovaj Kvartet objavljuje album Matria (2022).
Na 20-godiลกnjicu postojanja, [machina] izlazi iz anonimnosti i u oktobru 2024. organizuje prvu mini-turneju pod nazivom Prva oproลกtajna turneja (Tuzla, Sarajevo, Mostar, Beograd).
U 2024. godini, prije Prve oproลกtajne turneje bendu se prikljuฤuju joลก tri ฤlana: Daniel Crane: Bubnjevi (Ode / Beats y Bateria), Alex Brescanu: bas gitara, Orhan Oha Maslo: Perkusije (ex Dubioza Kolektiv).
Danas, [machina] broji sedam ฤlanova i zvuฤi moฤnije nego ikad prije.



