Proroฤanstva, najave, oฤekivanja propasti i kraja svijeta postoje od poฤetka kultura i civilizacija. Veliki broj naroda u svojim razliฤitim vjerskim dogmama nagovjeลกtavaju razne oblike apokalipse i eventualni nestanak ฤovjeka sa planete. Svaka generacija ljudi misli da je na rubu nestanka, ali ipak hiljade godina poslije, ฤovjek joลก hoda planetom Zemljom.

Danas se ฤovjek susreฤe sa velikom ekoloลกkom krizom, pa je strah od nestanka opravdan sa nauฤne strane. Pored toga, autodestrukcija je sada omoguฤena razornim nuklearnim oruลพjem, samo je potrebno da arhetipski ludi nauฤnik iz nesvjesnog potpuno prodre u svjesno.
Svakako ne ลพelim da ovaj tekst ode u sferu teorije zavjere, jer je ljudima svojstveno da nakon malog uzorka informacija razviju dugaฤki lanac asocijacija i na kraju stvari gledaju jednoobrazno, kroz usku prizmu saznanja. Samo ลพelim da istaknem kako je neka vrsta paranoje i znatiลพelje u nama ลพeljna priฤa i vizija o bliskom susretu sa apokalipsom. Razvojem nauฤne fantastike i popularne kulture, savremena proroฤanstva o uniลกtenju ฤovjeka nalaze se u svim umjetniฤkim medijima, kreirajuฤi mnoลกtvo podลพanrova.
Napadi vanzemaljaca
Napad vanzemaljaca je jedan od savremenih podลพanrova, ฤiji je jedan od glavnih korijenaย H.G.Wellsย i njegova ฤuvena knjigaย Rat svjetova. Wells nam pripovijeda vizije bliske buduฤnosti (knjiga je izdata 1898. u periodu u kojem je i radnja smjeลกtena, tako da je u suลกtini proลกlost koja se nije desila) u kojoj planetu Zemlju napadaju Marsovci. Borba protiv njihove superiorne tehnologije i oruลพja, ฤuveni โtronoลพacโ i njegova razorna toplotna zraka, samo je patetiฤni pokuลกaj ฤovjeka da se odbrani. Wells je bio biolog, pa je motiv invazije Marsovaca sveo na darvinistiฤki princip, u kojem napadaju ljude radi svog opstanka, tako ลกto im iz tijela mrtvih uzimaju krv. Spas ฤovjeka nije bio njegov intelekt ili vojna snaga, nego na vrlo poetiฤan naฤin, Marsovci poฤinju umirati od najskromnijih stanovnika zemlje, bakterija, jer nemaju razvijen imunoloลกki sistem kao ฤovjek.
Te su zarazne klice u ljudskom rodu ubirale danak od poฤetka svijeta, ubirale danak i od naลกih predljudskih predaka i od trenutka nastanka ลพivota na planeti. Zahvaljujuฤi prirodnom odabiru koji je stvorio naลกu vrstu, mi smo meฤutim razvili otpornost; zato nijednoj klici ne podlijeลพemo bez otpora, a prema mnogima, primjerice onima koje izazivaju truljenje mrtve materije, naลกa tijela i posve imuna. Na Marsu, meฤutim, nema bakterija, i ฤim su ti zavojevaฤi stigli, ฤim su poฤeli jesti i piti, naลกi su mikroskopski saveznici poฤeli raditi na njihovom ruลกenju. Veฤ kad sam ih prvi put ugledao, oni su veฤ bili nepovratno osuฤeni na propast, jer su umirali i trunuli joลก dok su hodali svijetom. Bilo je to neizbjeลพno. ฤovjek je svoje nasljedno pravo na Zemlji kupio milijardama smrti, i stoga je ona njegova, i ne da se doลกljacima; ona bi njegovom i ostala sve da su Marsijanci i deset puta moฤniji nego ลกto jesu. Jer ljudi uzalud niti ลพive niti umiru.
Da je Wells doลพivio filmske adaptacijeย Rata svjetova, mislim da bi se razoฤarao ostvarenjem iz 1953.ย Byron Haskina, a da bi mu prijala Spielbergova verzija iz 2005.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YFmADO4UMII[/youtube]
Zombifikacija ljudi
Joลก jedan od podลพanrova koji ne gubi svoj kontinuitet od svog nastanka je zombifikacija ljudi, i naฤini preลพivljavanja u zombi apokalipsi. Najbitniji film koji je pokrenuo ovu lavinu manije za zombijima je filmย Night of The Living Deadย Georgea A. Romeroa.
Bezumna horda bljedolikih ljudi, tupih pogleda, sporog tromog hoda, su ลพivi mrtvaci ลพeljni ljudskog mesa, nakon kojeg ugrizena ลพrtva postaje jedan od njih. Romero nikada nije objasnio uzrok nastanka zombija u ovom filmu i svim njegovim nastavcima. Za njega je zombi simbol bezumlja, koja je karikirano izraลพena uย Dawn of The Dead, kao komentar na razvoj trลพnih centara kao hramova potroลกaฤkog druลกtva zombifikovane nacije. Danas je zombi kultura dobila svoje razne podลพanrove, u kojima zombifikaciju objaลกnjavaju kao posljedicu raznih oblika virusa.
Dokumentarci o preลพivljavanju
Postapokalipsa je neลกto ลกto veฤini ljudi uzburka maลกtu i nesvjesni instinkt za preลพivljavanje. Sve je viลกe priฤe, kako u fikciji tako i u nauci, o svijetu poslije nuklearnih ratova kao i onome nakon ekoloลกkih katastrofa i klimatskih promjena. Discovery je razvio mnoลกtvo dokumentarnih serijala o preลพivljavanju u prirodi, od kojih je najpoznatiji onaj oย Bear Gryllsu. Serijal koji je u poฤetku zaista bio zanimljiv i koristan, na kraju se pretvorio uย Jackass, gdje Grylls izmeฤu ostalog pije vodu iz slonovog izmeta. Ovo je bio samo poฤetak razvoja dokumentaraca o preลพivljavanju, koji su sada besmisleniji nego ikad. Preลพivljavaju bez obuฤe, preลพivljavaju goli, bilo kakva glupost koja ฤe se svest na karakter ฤiste zabave i degradirati edukativnu emisiju na nivo Big Brothera. Poplava emisija o preลพivljavanju u sve nestabilnijem svijetu, jednom paranoiku moลพe predstavljati pripremu za nadolazeฤu katastrofu.
Neki ljudi zbog straha potpuno izgube razum i vrลกe razne pripreme u vidu pravljenja podzemnih skloniลกta sa velikim koliฤinama hrane.ย 10 Cloverfield Lane, film prvijenacย Dana Trachtenberga, donosi nam priฤu o jednom takvom sluฤaju. Nakon gubitka svijesti u saobraฤajnoj nesreฤi, djevojka Michelle se budi zavezana u maloj prostoriji. Pokuลกava da pobjegne iz zatoฤeniลกtva, ali brzo doznaje da nije zarobljena veฤ spaลกena bizarnim spletom okolnosti od invazije vanzemaljaca. Nesreฤa je u tome, ลกto je Howard, ฤovjek koji je spasio, manijak i ubica. Nakon tog saznanja, pokuลกava da pobjegne, ali zbog navodnog kontaminiranog zraka na povrลกini zemlje, pravi zaลกtitno odijelo kuฤne izrade. Ovdje je veฤ oฤigledno da je film inspirisan stripomย Eternaut, u kojem ljudi prave sliฤna zaลกtitna odijela od ฤudnog ubojitog snijega.
Nuklearne i postnuklearne katastrofe
Nuklearne i postnuklearne katastrofe su velika inspiracija za distopijsku nauฤnu fantastiku.ย Millerovaย Mad Maxย franลกiza, koja je eksplodirala zadnjim ostvarenjemย Fury Road, donosi nam vizije pakla postapokalipse. Svijet u kojem je humanost zamijenjena darvinistiฤkom surovoลกฤu; borba za vodu i naftu, kao najcjenjenijim resursom. Filmovi nam pokazuju dosjetljivost ljudi u stvaranju vozila i naprava od otpada, da biย Fury Roadย to razvio do visoke kreativnosti i profinjenosti u dizajnu i concept artu.
Jedno manje poznato, ali vrlo zanimljivo filmsko ostvarenje na ovu temu jeย Miracle Mileย Stevea De Jarnatta. Film u kojem glavni lik sluฤajno doznaje, preko anonimnog poziva na javnoj telefonskoj govornici, da ฤe za manje od sedamdeset minuta izbiti nuklearni rat. Nakon toga kreฤe opลกta panika i pokuลกaj bijega, kroz razne oblike meฤuljudskih odnosa i drame, da bi se na kraju sve zavrลกilo u pepelu i dimu nuklearne katastrofe.
Najpoznatiji filmovi na temu prijetnje od udara asteroida i meteora suย Armageddonย iย Deep Impact, a jedno od novijih ostvarenje Larsa von Trieraย Melancholiaย nam donosi estetiziranu verziju nestanka svijeta. Lutajuฤa planetaย Melancholiaย u spektakularnom zavrลกetku uniลกtava planetu Zemlju, na ฤudan naฤin prikazujuฤi vizuelno lijepu stranu destrukcije.
Lista filmova o destrukciji svijeta i ฤovjeฤanstva je nepregledna. ฤovjek u svojoj prirodi bez sumnje nosi iskonski strah od nestanka. Da li su ovakvi filmovi samo plod maลกte i ispuลกni ventil, ili postoji neka prikrivena priprema za predstojeฤu postapokalipsu?
piลกe_Saลกa Dลพino





