Pripreme za postapokalipsu

Proroฤanstva, najave, oฤekivanja propasti i kraja svijeta postoje od poฤetka kultura i civilizacija. Veliki broj naroda u svojim razliฤitim vjerskim dogmama nagovjeลกtavaju razne oblike apokalipse i eventualni nestanak ฤovjeka sa planete. Svaka generacija ljudi misli da je na rubu nestanka, ali ipak hiljade godina poslije, ฤovjek joลก hoda planetom Zemljom.

 

Albrecht Dรผrer: Four Horsemen of the Apocalypse (ca. 1497 โ€“ 98)
Albrecht Dรผrer: Four Horsemen of the Apocalypse (ca. 1497 โ€“ 98)

Danas se ฤovjek susreฤ‡e sa velikom ekoloลกkom krizom, pa je strah od nestanka opravdan sa nauฤne strane. Pored toga, autodestrukcija je sada omoguฤ‡ena razornim nuklearnim oruลพjem, samo je potrebno da arhetipski ludi nauฤnik iz nesvjesnog potpuno prodre u svjesno.

Svakako ne ลพelim da ovaj tekst ode u sferu teorije zavjere, jer je ljudima svojstveno da nakon malog uzorka informacija razviju dugaฤki lanac asocijacija i na kraju stvari gledaju jednoobrazno, kroz usku prizmu saznanja. Samo ลพelim da istaknem kako je neka vrsta paranoje i znatiลพelje u nama ลพeljna priฤa i vizija o bliskom susretu sa apokalipsom. Razvojem nauฤne fantastike i popularne kulture, savremena proroฤanstva o uniลกtenju ฤovjeka nalaze se u svim umjetniฤkim medijima, kreirajuฤ‡i mnoลกtvo podลพanrova.

 

 

 

 

Napadi vanzemaljaca

 

Napad vanzemaljaca je jedan od savremenih podลพanrova, ฤiji je jedan od glavnih korijenaย H.G.Wellsย i njegova ฤuvena knjigaย Rat svjetova. Wells nam pripovijeda vizije bliske buduฤ‡nosti (knjiga je izdata 1898. u periodu u kojem je i radnja smjeลกtena, tako da je u suลกtini proลกlost koja se nije desila) u kojoj planetu Zemlju napadaju Marsovci. Borba protiv njihove superiorne tehnologije i oruลพja, ฤuveni โ€žtronoลพacโ€œ i njegova razorna toplotna zraka, samo je patetiฤni pokuลกaj ฤovjeka da se odbrani. Wells je bio biolog, pa je motiv invazije Marsovaca sveo na darvinistiฤki princip, u kojem napadaju ljude radi svog opstanka, tako ลกto im iz tijela mrtvih uzimaju krv. Spas ฤovjeka nije bio njegov intelekt ili vojna snaga, nego na vrlo poetiฤan naฤin, Marsovci poฤinju umirati od najskromnijih stanovnika zemlje, bakterija, jer nemaju razvijen imunoloลกki sistem kao ฤovjek.

 

Te su zarazne klice u ljudskom rodu ubirale danak od poฤetka svijeta, ubirale danak i od naลกih predljudskih predaka i od trenutka nastanka ลพivota na planeti. Zahvaljujuฤ‡i prirodnom odabiru koji je stvorio naลกu vrstu, mi smo meฤ‘utim razvili otpornost; zato nijednoj klici ne podlijeลพemo bez otpora, a prema mnogima, primjerice onima koje izazivaju truljenje mrtve materije, naลกa tijela i posve imuna. Na Marsu, meฤ‘utim, nema bakterija, i ฤim su ti zavojevaฤi stigli, ฤim su poฤeli jesti i piti, naลกi su mikroskopski saveznici poฤeli raditi na njihovom ruลกenju. Veฤ‡ kad sam ih prvi put ugledao, oni su veฤ‡ bili nepovratno osuฤ‘eni na propast, jer su umirali i trunuli joลก dok su hodali svijetom. Bilo je to neizbjeลพno. ฤŒovjek je svoje nasljedno pravo na Zemlji kupio milijardama smrti, i stoga je ona njegova, i ne da se doลกljacima; ona bi njegovom i ostala sve da su Marsijanci i deset puta moฤ‡niji nego ลกto jesu. Jer ljudi uzalud niti ลพive niti umiru.

 

Da je Wells doลพivio filmske adaptacijeย Rata svjetova, mislim da bi se razoฤarao ostvarenjem iz 1953.ย Byron Haskina, a da bi mu prijala Spielbergova verzija iz 2005.

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YFmADO4UMII[/youtube]

 

 

 

Zombifikacija ljudi

 

Joลก jedan od podลพanrova koji ne gubi svoj kontinuitet od svog nastanka je zombifikacija ljudi, i naฤini preลพivljavanja u zombi apokalipsi. Najbitniji film koji je pokrenuo ovu lavinu manije za zombijima je filmย Night of The Living Deadย Georgea A. Romeroa.

 

night3

 

Bezumna horda bljedolikih ljudi, tupih pogleda, sporog tromog hoda, su ลพivi mrtvaci ลพeljni ljudskog mesa, nakon kojeg ugrizena ลพrtva postaje jedan od njih. Romero nikada nije objasnio uzrok nastanka zombija u ovom filmu i svim njegovim nastavcima. Za njega je zombi simbol bezumlja, koja je karikirano izraลพena uย Dawn of The Dead, kao komentar na razvoj trลพnih centara kao hramova potroลกaฤkog druลกtva zombifikovane nacije. Danas je zombi kultura dobila svoje razne podลพanrove, u kojima zombifikaciju objaลกnjavaju kao posljedicu raznih oblika virusa.

 

 

 

Dokumentarci o preลพivljavanju

 

Postapokalipsa je neลกto ลกto veฤ‡ini ljudi uzburka maลกtu i nesvjesni instinkt za preลพivljavanje. Sve je viลกe priฤe, kako u fikciji tako i u nauci, o svijetu poslije nuklearnih ratova kao i onome nakon ekoloลกkih katastrofa i klimatskih promjena. Discovery je razvio mnoลกtvo dokumentarnih serijala o preลพivljavanju u prirodi, od kojih je najpoznatiji onaj oย Bear Gryllsu. Serijal koji je u poฤetku zaista bio zanimljiv i koristan, na kraju se pretvorio uย Jackass, gdje Grylls izmeฤ‘u ostalog pije vodu iz slonovog izmeta. Ovo je bio samo poฤetak razvoja dokumentaraca o preลพivljavanju, koji su sada besmisleniji nego ikad. Preลพivljavaju bez obuฤ‡e, preลพivljavaju goli, bilo kakva glupost koja ฤ‡e se svest na karakter ฤiste zabave i degradirati edukativnu emisiju na nivo Big Brothera. Poplava emisija o preลพivljavanju u sve nestabilnijem svijetu, jednom paranoiku moลพe predstavljati pripremu za nadolazeฤ‡u katastrofu.

 

Neki ljudi zbog straha potpuno izgube razum i vrลกe razne pripreme u vidu pravljenja podzemnih skloniลกta sa velikim koliฤinama hrane.ย 10 Cloverfield Lane, film prvijenacย Dana Trachtenberga, donosi nam priฤu o jednom takvom sluฤaju. Nakon gubitka svijesti u saobraฤ‡ajnoj nesreฤ‡i, djevojka Michelle se budi zavezana u maloj prostoriji. Pokuลกava da pobjegne iz zatoฤeniลกtva, ali brzo doznaje da nije zarobljena veฤ‡ spaลกena bizarnim spletom okolnosti od invazije vanzemaljaca. Nesreฤ‡a je u tome, ลกto je Howard, ฤovjek koji je spasio, manijak i ubica. Nakon tog saznanja, pokuลกava da pobjegne, ali zbog navodnog kontaminiranog zraka na povrลกini zemlje, pravi zaลกtitno odijelo kuฤ‡ne izrade. Ovdje je veฤ‡ oฤigledno da je film inspirisan stripomย Eternaut, u kojem ljudi prave sliฤna zaลกtitna odijela od ฤudnog ubojitog snijega.

 

ย 250px-El_Eternauta

 

 

Nuklearne i postnuklearne katastrofe

 

Nuklearne i postnuklearne katastrofe su velika inspiracija za distopijsku nauฤnu fantastiku.ย Millerovaย Mad Maxย franลกiza, koja je eksplodirala zadnjim ostvarenjemย Fury Road, donosi nam vizije pakla postapokalipse. Svijet u kojem je humanost zamijenjena darvinistiฤkom surovoลกฤ‡u; borba za vodu i naftu, kao najcjenjenijim resursom. Filmovi nam pokazuju dosjetljivost ljudi u stvaranju vozila i naprava od otpada, da biย Fury Roadย to razvio do visoke kreativnosti i profinjenosti u dizajnu i concept artu.

 

mad-max-fury-road

 

 

Jedno manje poznato, ali vrlo zanimljivo filmsko ostvarenje na ovu temu jeย Miracle Mileย Stevea De Jarnatta. Film u kojem glavni lik sluฤajno doznaje, preko anonimnog poziva na javnoj telefonskoj govornici, da ฤ‡e za manje od sedamdeset minuta izbiti nuklearni rat. Nakon toga kreฤ‡e opลกta panika i pokuลกaj bijega, kroz razne oblike meฤ‘uljudskih odnosa i drame, da bi se na kraju sve zavrลกilo u pepelu i dimu nuklearne katastrofe.

 

Najpoznatiji filmovi na temu prijetnje od udara asteroida i meteora suย Armageddonย iย Deep Impact, a jedno od novijih ostvarenje Larsa von Trieraย Melancholiaย nam donosi estetiziranu verziju nestanka svijeta. Lutajuฤ‡a planetaย Melancholiaย u spektakularnom zavrลกetku uniลกtava planetu Zemlju, na ฤudan naฤin prikazujuฤ‡i vizuelno lijepu stranu destrukcije.

 

melancholia

 

Lista filmova o destrukciji svijeta i ฤovjeฤanstva je nepregledna. ฤŒovjek u svojoj prirodi bez sumnje nosi iskonski strah od nestanka. Da li su ovakvi filmovi samo plod maลกte i ispuลกni ventil, ili postoji neka prikrivena priprema za predstojeฤ‡u postapokalipsu?

 

piลกe_Saลกa Dลพino

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.