U Sarajevu upriličena promocija KNJIGE O ALMIRU autorice Adise Bašić: Priča o gubitku, ljubavi i pomirenju

Release Date
23/02/2025
foto i tekst
FBL

Izdavačka kuća Buybook sinoć je u Ateljeu Figure upriličila promociju romana Knjiga o Almiru autorice Adise Bašić. Ovaj roman koji govori o Almiru Smajiću, istražuje duboke i emotivne slojeve ljudskog postojanja, s posebnim naglaskom na život i smrt mladog čovjeka i borbu prijatelja i porodice da pronađu glas u tišini koja prati gubitak.

Na promociji knjige govorio je Damir Arsenijević, dok su muzički dio večeri izvodili Amir Dukić (gitara) i Belma Alić (violončelo). Izvođenje muzike imalo je duboko emotivnu dimenziju, jer je Amir Dukić, blizak prijatelj Almira Smajića, došao u Sarajevo posebno za ovu priliku. Za ovu večer odabrana je pjesma Fikreta grupe Zabranjeno pušenje, koja je tokom života snažno povezivala Almira i njegove prijatelje, stvarajući emotivnu povezanost između prošlih trenutaka i sadašnjeg vremena.

Na promociji su prisustvovali i članovi Almirove porodice i njegovi prijatelji.

– ‘Fikreta’ je bila pjesma kojom su Almir i njegovi prijatelji započinjali svoje derneke, i kada smo razmišljali o tome što bismo odabrali za ovu večer, činilo se sasvim logičnim da baš ta pjesma bude prisutna. Taj neobičan spoj muzike i trenutka odražava i neobičnost naših života, kao i posebnost ove knjige. Ni meni nije jednostavno večeras – nikada nisam imala promociju na kojoj su prisutni likovi iz moje knjige doslovno pred mojim očima, ljudi iz mog svijeta, i ovo je za mene potpuno novi žanr. Zbog same teme, sve je dodatno delikatno, i zaista sam dirnuta što vas vidim u ovolikom broju. Hvala porodici, prijateljima, i publici koja je došla da podrži ovaj naš trenutak, na početku je rekla Adisa Bašić.

Almir Smajić: Ime koje nosi duboku historiju

Sedmog novembra 1991. godine mladi oficir JNA iz Bijeljine, Almir Smajić, poginuo je na Vukovaru. Nekoliko mjeseci kasnije njegova ulica će biti imenovana po njemu, a nedugo nakon toga njegova porodica prisiljena da napusti svoju kuću i svoj grad. Almiru je oduzeto vlastito ime i upisano u herojsku matricu onih koji su prisilili njegovu porodicu da izbjegne. Okvirni narativ ove knjige je vrlo specifično putovanje, porodični odlazak u Bijeljinu, na groblje, na obilježavanje godišnjice smrti Almira Smajića.

Ritualni odlazak na groblje traje više od 30 godina, ali je obavijen tišinom, obilježen nemogućnošću govora o gubitku. Međutim, promjena nastaje kada jedan takav odlazak postane povod za okupljanje Almirovih prijatelja, a pripovjedačica odlučuje rekonstruisati Almirov lik koristeći dokumente, fotografije i sjećanja ljudi. Tako jedan duboko osobni ritual počinje poprimati obrise društvenosti koja zahtijeva međusobne odnose među preživjelima. U ovoj okvirnoj priči, u njenoj suštini, krije se priča o ljubavi, majčinstvu i očinstvu, o preživljavanju, o tome kako živimo i o čemu šutimo u našoj postratnoj stvarnosti, kazao je Damir Arsenijević.

Između dokumenta i autofikcije: Potraga za istinom

Adisa Bašić pokreće istraživanje kroz predmete, dokumente i svjedočenja ljudi bliskih Almiru, odlučujući da napiše Knjigu o Almiru – knjigu koja traži istinu, a istovremeno nudi prostor za ljubav, iscjeljenje i pomirenje. Urednik knjige, Samezdin Mehmedinović, u velikoj je mjeri zaslužan za Adisinu odluku da konačno počne pisati.

Neposredni povod za pisanje romana, koji je tinjao na različite načine, bio je jedan razgovor sa Samezdinom Mehmedinovićem. Sreli smo se da razgovaramo o nečemu sasvim drugom. Bilo sam uzbuđena, kao i svaki put nakon odlaska na godišnjicu, jer sam nekoliko puta bila tamo. Željela sam podijeliti svoje iskustvo i to što sam vidjela i doživjela, pa je taj susret postao prilika za narativizaciju tog putovanja. Tada mi je on rekao: ‘Zašto o tome ne napišeš roman?’ Iako uvijek ima potrebu ohrabrivati, što je rijetkost u našoj književnoj sredini, ja sam bila skeptična. Pitala sam se tko sam ja da pišem o tome – nisam član te porodice, nisam niti bila u njihovim pričama, pa sam se pitala imam li pravo na svoj pripovjedački glas. No, on je rekao: ‘Naravno, uvedi sebe.’ Kad je spomenuo riječ ‘roman’, kao da je nešto kliknulo, kao da je pred mene bio otvoren cijeli novi svijet. Taj trenutak me oslobodio i shvatila sam da je to upravo ono što mi treba – romanesknu slobodu da sve te činjenice spojim u jedno, kaže Adisa.

Taj razgovor bio je toliko inspirativan za Adisu da je odmah počela pisati u svesku, jer nekako priča koja je čekala 15 godina više nije mogla čekati, nije mogla čekati ni do sljedećeg jutra.

Neke prve rečenice, sjećanja koja sam sačuvala iz tih razgovora, pokušaj osmišljavanja strukture – sve je to počelo dobivati svoj oblik. Specifično je za ovu priču da su svi ljudi vrlo brzo nakon doživljaja gubitka mladog, dragog čoivjeka, većina njih je i napustila svoj grad i ponijeli su svoje priče sa sobom, nisu ih iskomunicirali na način kako obično to činimo kad ostanemo zajedno. Oni su se rausli po različitim zemljama: BiH, Sirija, Njemačka… I kao da im je nedostajao taj usmeni dio gdje bi mogli to jedni s drugima podijeliti i ja sam mislila da je to možda mjesto za književnost, kaže Adisa.

Riječ je o romanu koji istovremeno spaja dokumentarnost i autofikciju. Damir Arsenijević je istakao kako je najveća vrijednost knjige poziv na razgovor i progovaranje o prošlim traumama, jer historija nije samo osobna, već kolektivna.

Knjiga je nastajala gotovo detektivski, s pristupom koji spaja istraživanje, pronalaženje svjedoka, čekanje na njihov dolazak, pa čak i stvaranje pritiska da svjedoče ako oni odbiju. Ovaj pristup omogućava da se govoru pristupi sa svim njegovim složenostima. Najveća vrijednost knjige leži u pozivu na govor i razgovor, na otvoreno progovaranje. Ona nas podsjeća da historija ne pripada samo jednoj osobi, već da smo svi implicirani u njoj. Naratorica u jednom trenutku kaže: ‘Svi od njega prave ono što im treba, činim li i ja isto?’ I tu dolazi do njezine refleksije: nije iznevjerila bezgranično povjerenje porodice, niti samu priču. Na kraju, pripovjedačica postavlja pitanje: ‘Kako da ja ne iznevjerim sebe?’ Ne znam da li je ikada u našoj književnosti postojala ovakva knjiga – naracija o gubitku. Smatram da je vrlo simbolično što se upravo sada pojavila, u ovom specifičnom povijesnom trenutku. Kao društvo, mi živimo jednu transgeneracijsku traumu, a ovaj tekst hvata tu enigmu preživljavanja. Mi živimo u zamrznutom vremenu, zaleđeni u prošlim trenucima, ističe Damir Arsenijević.

Ljubav i život u tišini

Knjiga o Almiru Adise Bašić nije samo roman o jednoj porodici, to je istovremeno i dokumentarni roman o BiH, ratu, postratnom životu, i svemu onome što je ostalo neizgovoreno. Autorica uspijeva uvući čitatelja u privatnu sferu gubitka, svakodnevnog života, i snage ljubavi koja ostaje uprkos svim traumama. Kroz prisjećanje na Almiru, Bašić istražuje fragilnost ljudskih sudbina i duboku povezanost koju gubitak može izazvati, a koje se ne mogu tek tako izbrisati. Roman je isprepleten pričama o prijateljstvima, ljubavi, majčinstvu i očinstvu, o tome što znači preživjeti, i koliko nas je svi povezuje kroz gubitke koje nosimo.

U ovoj knjizi, Almir je prikazan ne samo kao žrtva rata, već kao simbol nevinosti, mladića čiji je život prekinut u trenucima kada je mogao ostvariti svoje snove. Autorica nije samo ispričala priču o njegovoj smrti, već je dala glas onima koji su ga voljeli, koji su ga ponekad gledali kroz sjećanje, ali i kroz bolnu šutnju koja im nije dopuštala da govore. Kroz sjećanja porodice, prijatelja, a posebno kroz iskustvo naratorice, roman nudi dublje razumijevanje toga kako su ljudi u postratnom društvu nosili svoje traume i sjećanja.

Autorica Adisa Bašić, kroz svoje spisateljsko umijeće, omogućava čitateljima da ne samo razumiju gubitak, već da prožive emotivnu dubinu postojanja, ljubavi, i života nakon rata. Knjiga poziva na razgovor i suočavanje s prošlošću, pozivajući nas na prepoznavanje univerzalnih iskustava. U konačnici, to je knjiga koja nas podsjeća da je najvažnija stvar koju možemo učiniti – govoriti, razgovarati o onome što nosimo u sebi, o gubicima koje svi dijelimo, jer se samo tako možemo pomiriti i krenuti dalje.

Damir Arsinijević je istakao kako je zapravo majčinstvo središnja tema ove knjige i izuzetno je značajna.

Knjiga počinje i završava sinom. Ne postoji epizoda u knjizi koja nije povezana s njim – od buđenja, umotavanja u ćebe, pa sve do priče o budućnosti. Tu je i ljubavna priča o partneru i spoznaji partnera, rekao je.

Knjiga se završava ljubavnim činom razgovora. Naratorica je zapravo od samog početka željela razgovarati o nečemu što je bolno, a taj razgovor zapravo postaje krajnje ljubavni čin. Možda je sama knjiga napisana upravo da bi se taj razgovor dogodio, a njegov završetak nije slučajan.

Osjećala sam da je priča o Almirovoj ljubavi, koju sam rekonstruirala gledajući fotografije i istražujući njegove mladalačke veze koje su prekinute njegovom smrću, nešto što mora biti ispričano. Ta ljubavna bliskost omogućava nam da priđemo nekome i saznamo nešto o njemu što ni najbliži možda nisu znali. Knjiga mi je otkrila koliko možemo živjeti s nekim, sretati se svaki dan pod istim krovom, a ipak ne znati mnogo o toj osobi, čak ni o malim, svakodnevnim stvarima. Pitala sam se što bi detalj mogao dati toj osobi konačne boje, onu dubinu koja ga čini potpunim. Tema ljubavi je stoga sveprisutna, a posebno ljubav majke, jer je Almir nečiji sin, a ta posebna posvećenost koju majka pokreće ima snažnu ulogu u knjizi. Na nekoliko mjesta spominjem kako mi ostali ponekad ne možemo doći na godišnjicu – zima je, bolesni smo, imamo obaveza, auto nam je na servisu – ali ona dolazi svake godine. To je također priča o ljubavi. Ono što mi je inspirativno i lijepo u tom kontekstu je što nema patetike, nema pokazivanja afekta; sve je to svedeno, ali uporno. I to je ljubav kojoj sam željela dati prostor i glas, istaknula je autorica.

Slikovita dimenzija romana: Fotografije koje govore

Knjiga je također obogaćena s fotografijama koje su snimili Mitar Sikimić i Imrana Kapetanović, a koje dopunjuju tekst i pridodaju mu dodatnu dimenziju stvarne, ljudske priče. Svaka fotografija postavlja dodatna pitanja o životu, gubitku i pomirenju, dok čitatelju omogućava da se poveže sa stvarnim svijetom Almira Smajića i njegove porodice.

U knjizi su dva ciklusa forografija, jedno su forografije Imrane Kapetanović, a druge Mitira Sikimića. To je dvoje fotografa sa različitim poetikama i meni se činilo da je dobro da ima smisla. Dugo smo razgovarali o tome, da li prozi treba fotografija, je li to znači da ne vjerujemo u moć riječi?! Mislila sam da one mogu biti tu kao znak da je sve ovo što sam ja ispripovijedala kako sam umjela i šta su mi ispripovijedali ljudi sa kojima sam ja razgovarala, da se ipak desilo stvarnim ljudima u tačno određenim historijskim trenucima i događajima. I knjiga je zapravo vrlo fragmentarna, jer je tako i nastajala.Ono što je meni bilo velika lekcija dok sam pisala ovu knjigu je kako je lijepo da konačno pristanemo na ranjivost. Porodica i prijatelji koji su učestvovali u ovome su zaista bez zadrške govorili o onome što im je bilo teško i tužno i onome što je bilo lijepo i smiješno. I u tome nije bilo nikakve kalkulacije i ta vrsta dirljivosti i otvorenosti prema meni je nešto na čemu sam jako zahvalna i kao autorica i kao osoba, istakla je Adisa.

Na kraju knjige nalazi se fotografija siluete Adisinog sina, koju je namjerno postavila kao posljednju. Željela je da knjiga ne bude govor o smrti, nego o ljubavi i životu. Knjiga je jeste tužna, ali istovremeno ima i nešto veselo.

Nakon 15 godina od prvih sjećanja i istraživanja, Knjiga o Almiru postaje vrhunski spomen na sve one koji su nestali, ali čiji naslijeđe i ljubav žive kroz one koji su ih poznavali. Ovaj roman nije samo književno djelo; to je i poziv na pomirenje, na susret sa sobom i svojim prošlim traumanama, na onaj moment ljubavi koji može nastati čak i u tišini.

Knjiga o Almiru je dostupna u knjižari Buybook.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.