Desetljećima kritizirani zbog objektivizacije žena, oglašivači su ušli u debatu o ženskim pravima s velikim entuzijazmom. Nedavni val feminističkih reklama pokazuje da su oglašivači napokon otkrili da feminizam nije samo višesložna riječ, već i odličan alat za prodaju.
Od Pantena koji je napao dvostruke standarde na radnim mjestima, do Dovea koji je proveo istraživanja o ljepoti, zadnjih nekoliko mjeseci vrti se neobično mnogo reklama koje ženama šalju osnažujuće poruke. The Guardian nudi prigodni vodič za vrli novi svijet konzumerističkog feminizma.
1. Pseudo-psihoanalitičan, feminizam baziran na melanholičnom soundtracku
Jedan od pionira feminističkog oglašavanja je Dove. Ako mislite da je taj Unileverov brand samo sapun s 1/4 hidratizirajuće kreme, varate se. To je zapravo Emmeline Pankhurst osobne higijene.
Nakon prvotnog uspjeha kampanje sa ‘stvarnim ženama’, Dove je unaprijedio svoju samonametnutu misiju unapređivanja ženskog samopouzdanja kroz kombinaciju znanost + youtube + melankolična muzika u pozadini. Prvo je tražio žene da se opišu kao ružne, a zatim je doveo profesionalnog FBI crtača da im pokaže da nisu ružne kao što misle. Ovaj srcedrapateljni filmić prikupio je stotine hiljada pregleda i gomilu oglašivačkih nagrada.
Dove zatim slijedi taj uspjeh prilično sumnjivim psihološkim eksperimentima. U svom najnovijem marketinškom uratku, nazvanom Zakrpe (Patches) nekolicini žena daje beauty patch koji čini da se osjećaju …prekrasno! …i čudesno! Zakrpa čini čuda i žene u reklami su prepune samopouzdanja uz mrvicu melankolične muzike. Ali, slijedi obrat: zakrpa je placebo. Te žene su prevarene! Samopouzdanje je došlo iznutra i novac ga ne može kupiti, iako bi sapun razumne cijene s 1/4 hidratizirajuće kreme bio dobar prvi korak.
Dok Dove dobiva priznanje za priznanjem u svijetu oglašavanja, nisu baš svi ‘kupili’ taj isprani korporativni feminizam. Parodija na njihovu reklamu pokazuje kako unište ženu prije nego je ponovo izgrade.
– Pali ste na naš čudan psihološki eksperiment i pokazalo se da ustvari niste odvratno čudovište, pa gdje je naša Nobelova nagrada za mir ili nešto drugo?, zaključuje video koji ubrzo postaje viral. Pseudo-psihoanalitičan feminizam s melankoličnom muzikom nije tako legitiman kao što mislite.
2. Seksizam – pozitivni feminizam
Snickersov oglas temelji se na ideji da je seksizam zapravo bitan dio snažnih ženskih identiteta. Kao sve istinski duboke ideologije, i ova na prvi pogled zvuči kao totalna glupost. Ali na drugi ili treći pogled, i možda uz gomilu alkohola u isto vrijeme, ima savršenog smisla. Recimo.
U svakom slučaju, čini se da to misli oglašivački tim Snickersa. Prošli mjesec objavili su reklamu koja prikazuje građevinske radnike koji zlostavljaju prolaznice komplimentima umjesto uobičajenog dobacivanja, što je trebalo biti osnažujuće. Kad si gladan nisi svoj, objašnjava slogan. Ispravnije bi bilo reći: Nisi feminist ako pokušavaš koristiti svakodnevni seksizam kako bi prodao čokoladicu.
3. Radikalno doslovni feminizam
Copywriter 1: [čitajući kreativni brif] Dakle, trebamo portretirati jaku, snažnu ženu na način koji rezonira sa slojevitom, multidimenzionalnom, multitasking ženom koja vodi današnju žensku ekonomiju i traga za reklamom koja doista razumije ko je ona.
Copywriter 2: Kužim. Što misliš o ženi koja nosi poslovno odijelo i boksačke rukavice? Ili ženi sa dekolteom i bušilicom?
Copywriter 1: Hmm, sviđa mi se smjer. Ali kako bi bilo da odemo još dalje i prikažemo je kao jako, ono, jako snažnu ženu. Kao… bodybuildericu. Kao… [zastaje da izgoogla zgodne bodybuilderice] … Danica Patrick?
Copywriter 2: Isuse,Copywriter 1, ti si genij.
I tako je stvorena GoDaddy SuperBowl reklama.