ล ta povezuje alabasterni natpis iz Jemena, reljef lava iz Bagdada i masku od zelenog kamena iz Gvatemale? Svi su ukradeni i nestali iz svojih izvoriลกnih zajednica, a od danas ih moลพete vidjeti u Virtualnom muzeju ukradenih kulturnih predmeta, projektu koji su zajedniฤki razvili UNESCO i INTERPOL. Projekt je zvaniฤno pokrenut u junu 2023, a cilj je podiฤi svijest o problemu kraฤe kulturne baลกtine te pomoฤi u povratku predmeta zajednicama iz kojih su ukradeni.
UNESCO jasno navodi da virtualni muzej nije samo izloลพbeni prostor, nego sredstvo da zajednice ฤuju svoje priฤe, da im se omoguฤi pristup onome ลกto im je odneseno, makar digitalno, te da se ojaฤa pritisak i mehanizmi za restituciju.
Digitalna izloลพba onoga ลกto je nestalo
U bazi INTERPOL-a trenutno se nalazi viลกe od 52.000 predmeta ukradenih iz muzeja, arheoloลกkih nalaziลกta i privatnih zbirki ลกirom svijeta. Prva faza muzeja obuhvata oko 600 odabranih eksponata, prikazanih u digitalnom prostoru.
Posjetitelji mogu ลกetati kroz galerije, istraลพivati 3D prikaze predmeta i ฤitati priฤe o njihovom porijeklu. Ideja nije samo da se predstavi ono ลกto je nestalo, nego i da se naglasi vaลพnost povratka kulturne baลกtine zajednicama kojima pripada.
Nelegalna trgovina u BiH
Trgovina ukradenim umjetninama ubraja se meฤu najprofitabilnije ilegalne poslove u svijetu, uz trgovinu drogom i oruลพjem. Jugoistoฤna Evropa ฤesto sluลพi kao tranzitni prostor za predmete koji iz ratom pogoฤenih podruฤja ili zemalja EU zavrลกavaju na zapadnom trลพiลกtu.
Bosna i Hercegovina je dio te rute. Joลก ozbiljniji problem je ฤinjenica da nema drลพavni registar ukradenih ili nestalih kulturnih dobara. Postoje pojedinaฤne inicijative i baze poput one koju vodi Centar protiv krijumฤarenja umjetninama, ali sveobuhvatna, zvaniฤna evidencija na drลพavnom nivou ne postoji. Trenutno CPKU sadrลพi oko 234 prijavljena sluฤaja nestalih umjetnina, prijavljenih nadleลพnim institucijama.

Zaลกto je ovo vaลพno
Primjeri kraฤa iz svjetski poznatih muzeja, ukljuฤujuฤi i Britanski muzej, pokazuju da rizik postoji svuda. Virtualni muzej koji pokreฤu UNESCO i INTERPOL stoga je viลกe od online izloลพbe: on je alat za edukaciju, transparentnost i, potencijalno, restituciju.
Za publiku, to je prilika da vidi predmete koji se moลพda nikada neฤe vratiti u vitrine svojih zemalja porijekla. Za zajednice koje su ih izgubile, to je makar digitalni podsjetnik na njihovu baลกtinu i nada da ฤe se dio nje jednog dana ipak vratiti kuฤi.
