Iako jeย Victor Hugoย bio jedan od najznaฤajnijih i najutjecajnijih pisaca romantizma, njegov rad prevazilazi okvire tog izraza. Romantizam uzima kao bazu, gdje se vodi principima osjeฤajnosti u pisanju, ali ovaj vrhunski majstor pisane rijeฤi u svojim monumentalnim djelima pokazuje slojevitost ลพanrovskih i podลพanrovskih kombinacija u jednom savrลกenom omjeru.ย Njegov rad je kombinacija ljubavne priฤe, dokumentarnog i esejistiฤkog pripovijedanja, akcije, trilera, komedije, superherojstva, i meni kod njega najzanimljivijeg zaฤina, horora.
Superherojstvo, kao jedan od podลพanrova nauฤne fantastike, postaje sve popularniji ลพanr, naroฤito u svijetu filma, odnosno filmskih adaptacija popularnih Marvelovih i DC stripova. Prije ovih giganata industrije stripa, ฤiji stripovi su veฤinom o superherojima, Hugo je u svom ฤuvenom djelu Zvonar Bogorodiฤne crkve nagovijestio razvoj figure superheroja. Glavni junak, Quasimodo, ogromni grbavac, rugoba, sa deformisanom facom i krivim nogama, gluh i ฤorav na jedno oko, posjeduje nadljudsku fiziฤku snagu. On je jedan od tipova superheroja, snaลพna nakaza, neลกto poput Hulka ili Thinga. Superheroji su borci za pravdu, a Quasimodoย koristi svoje sposobnosti kako bi spasio Esmeraldu, uliฤnu plesaฤicu nevjerovatne ljepote, u koju se i sam zaljubljuje. U trenutku kada Esmeralda treba da bude objeลกena na trgu radi vjeลกtiฤarenja, Kvazimodo ulijeฤe, obara dvojicu egzekutora snaลพnim ruka,a uzima Esmeraldu, i penje se u crkvu, dok mu narod pljeลกฤe i veliฤa ga. U jednoj od narednih scena, Quasimodoย stoji na vrhu crkve i na razne naฤine sprjeฤava gomilu ljudi da uฤu u crkvu; izmeฤu ostalog, podiลพe ogromnu drvenu gredu, koji obiฤan ฤovjek ne bi mogao podignuti sam, i baca je na rulju, sa kojom ubija nekoliko ljudi.
Elementi horora u ovoj knjizi, dovode u pitanje da li bi ovo trebala da bude ลกkolska lektira. To je jedna od licemjernih retorika, u kojoj vrlo ฤesto akademska zajednica horor kao ลพanr etiketira kao neลกto gnusno, i plitko, nedostojno umjetnosti, a isti ti ljudi su oni koji veliฤaju Victora Hugoa i knjigu Zvonar Bogorodiฤne crkve. Quasimodoย izgled sam po sebi je jedna vrsta body horora, izobliฤeno groteskno tijelo, ฤiji izgled navlaฤi strah u kosti. ฤitava knjiga je u jednom mraฤnom tonu, tamne kamene prostorije, sobe za muฤenje, u kojima Hugo do detalja opisuje sprave za torturu. Muฤenje Esmeralde u jednoj ovakvoj tamnici je jezivo, ali kraj knjige je onaj od kojeg se ne spava noฤima. Esmeralda na kraju knjige biva ubijena, objeลกena, a posljednje poglavlje knjige nosi naziv ลฝenidba Quasimodova. Tu se opisuje kosturnica sa Esmeraldinim skeletom, kojeg je zagrlio jedan veฤi skelet sa iskrivljenom grbavom kiฤmom, odnosno, Quasimodoย je nakon njene smrti, legao pored nje, zagrlio je, i umro u toj morbidnoj ljubavnoj postelji.
U epskom remek dijelu Jadnici, glavni junak Jean Valjean, stariji ฤovjek koji posjeduje nadljudsku snagu, iako njegova spoljaลกnjost to ne odaje, kao ลกto je to sluฤaj recimo sa Spider-manom. U jednoj sceni, ฤovjeka je pritisnula prevrnuta koฤija, koju Jean Valjeanย podiลพe na leฤima i spaลกava nesretnika. Jean Valjeanย je pravi arhetip superheroja, borac za pravdu koji posjeduje nevjerovatnu fiziฤku snagu, pomaลพe onima kojima je pomoฤ najpotrebnija-sirotinji. Elementi horora nisu zaobiลกli ni ovu knjigu; Fantina, samohrana majka, koja prolazi sve faze propadanja, od radnika do prostitutke, jednom prilikom vadi svoja dva prednja zuba, kako bi obezbijedila egzistenciju svoje kฤerke.
– Ah! Gospode Boลพe! โ reฤe Margarita. โ Ali to je bogatstvo! Odakle vam ta dva zlatnika?
– Dobila sam ih โ odgovori Fantina.
U isto vreme se osmehnula. Sveฤa joj je osvetlila lice. Osmeh joj je bio krvav. Crvenkasta pljuvaฤka curila joj je sa uglova usana, a u ustima joj je zjapila crna rupa.
ฤovjek koji se smije je najbolji primjer kako je Hugo uticao na stripove o superherojima. Glavni junak ove knjige je Gwynplaine, cirkuska nakaza, produkt jednog monstruoznog projekta unakaลพavanja djece u Engleskoj, kako bi stvorili cirkus atrakcije. Gwynplaineuย su usta bila prerezana, od uha do uha, stvarajuฤi jedan ลกiroki opskurni osmijeh. Upravo je ovaj izgled dobio jedan od najpoznatijih strip negativaca, Joker, koji posjeduje isti jezivi osmijeh.
Hugoova mraฤna strana pripovijedanja, dolazi do elemenata opscenosti u ovoj knjizi, od kojih bi se i Marquis de Sadeย postidio. Vojvotkinja Josianaย iskazuje svoju ljubav, prema nakaznom Gwynpaineu, na vrlo perverzan naฤin.
– ฤini od mene ลกto ti drago, stvorena sam da mi Jupiter ljubi noge, i da mi Satana pljune u lice.
– Vreฤaj me, tuci me, kaลพnjavaj me; postupaj sa mnom kao sa kakvom ลพenturaฤom.
Ovo su samo kapi u moru Hugoove majstorije. Njegove knjige, prije svega su izuzetno zabavne, a razlog tome je snaลพna priฤa, sa upeฤatljivim ลพanrovskim karakteristikama, konstante misterije, koje te tjeraju da bez prestanka okreฤeลก stranice. U suลกtini, svaka njegova priฤa je priฤa o ljubavi, koliko god da ona odluta u razne druge sfere, neลกto poput Hitchcockoveย filmografije.
Quasimodoย je groteskna nakaza, sa dobrim, hrabrim i plemenitim srcem. Zvonar Bogorodiฤne crkve je priฤa o poลพudi, o ฤarima ลพenske tjelesne ljepote i snage njene magije. To je i priฤa o rasizmu, kritika rasizma, Romska populacija i odnos prema njoj. To je i priฤa o tjelesnoj ruลพnoฤi, o plitkom sagledavanju ljudi kao cjeline, o patnji jedne osobe koja ima monstruoznu spoljaลกnjost. Quasimodovaย patnja, najbolje je opisana u stihovima njegove poezije:
Nemoj gledati lice,
Devojko, gledaj srce,
Srce lepog mladog ฤoveka ฤesto je pokvareno.
Ima srdaca u kojima ljubav ne traje.
Devojko, jela nije lepa,
Nije lepa kao jablan,
Ali se i zimi zeleni.
Jadnici je knjiga koja vraฤa vjeru u ljude, poslije nje, rijetko ko sagledava marginalizovane ljude u druลกtvu na isti naฤin. Jean Valjean, koji se kroz knjigu pretvara od kriminalca do sveca, pokazatelj je Hugoovog dubokog sagledavanja ljudske duลกe, naroฤito iz socioloลกkog i psiholoลกkog aspekta. Ovaj citat iz Jadnika to najbolje ilustruje:
“Jednog dana gledao je kako se neki seljaci muฤe ฤupajuฤi koprivu; video je gomilu iลกฤupanih i veฤ osuลกenih stabljika, i rekao: โOvo propada, a ona je, meฤutim, veoma korisna kada se zna kako je upotrebiti. Dok je kopriva mlada, liลกฤe joj je izvrsno za jelo, kao i zelje, a kada je starija, vlakna i konci su joj kao u konoplje i lana. Pritom platno od koprive nije niลกta loลกije od platna od konoplje. Iseckana, dobra je kao hrana za ลพivinu; a tucana je dobra i za stoku. Seme koprive pomeลกano sa senom daje stoci sjaj dlake; koren pomeลกan sa solju daje lepu ลพutu boju. Uostalom, kopriva je izvrsno seno, koje se moลพe kositi dvaput godiลกnje. A ลกta treba koprivi? Malo zemlje, nikakvi uslovi, nikakav rad. Jedino ลกto zrno pada ฤim sazri i teลกko se prikuplja. To je sve. S malo truda, kopriva moลพe biti veoma korisna; a kada se zapusti, postaje ลกtetna. Zato se zatire. Koliko je samo ljudi koji liฤe na koprivu!โ Posle kratkog ฤutanja dodao je: โPrijatelji, upamtite ลกto ฤu vam reฤi, niti ima rฤave trave, niti rฤavih ljudi. Ima samo rฤavih odgajivaฤa.โ
Za kraj ฤu vas ipak ostaviti sa jednim citatom iz knjige 1793 Vandeja se buni, mraฤni bezdan Hugoovg pera, i jedna brutalna scena:
ฤetiri toฤka stalno su prelazila preko poubijanih ljudi, sekla ih, komadala i seckala, i od pet leลกeva beลกe napravljeno dvadeset komada koji su se kotrljali po bateriji; izgledalo je kao da vapiju mrtve glave; potoci krvi vijugaju se po podu shodno klaฤenju broda.