Aspekti horora i superherojstva u prozi Victora Hugoa

Release Date
12/07/2016
piลกe
Saลกa Dลพino
ilustracija
ฤŒovjek koji se smije, 1928. vs Joker

Iako jeย Victor Hugoย bio jedan od najznaฤajnijih i najutjecajnijih pisaca romantizma, njegov rad prevazilazi okvire tog izraza. Romantizam uzima kao bazu, gdje se vodi principima osjeฤ‡ajnosti u pisanju, ali ovaj vrhunski majstor pisane rijeฤi u svojim monumentalnim djelima pokazuje slojevitost ลพanrovskih i podลพanrovskih kombinacija u jednom savrลกenom omjeru.ย Njegov rad je kombinacija ljubavne priฤe, dokumentarnog i esejistiฤkog pripovijedanja, akcije, trilera, komedije, superherojstva, i meni kod njega najzanimljivijeg zaฤina, horora.

Superherojstvo, kao jedan od podลพanrova nauฤne fantastike, postaje sve popularniji ลพanr, naroฤito u svijetu filma, odnosno filmskih adaptacija popularnih Marvelovih i DC stripova. Prije ovih giganata industrije stripa, ฤiji stripovi su veฤ‡inom o superherojima, Hugo je u svom ฤuvenom djelu Zvonar Bogorodiฤne crkve nagovijestio razvoj figure superheroja. Glavni junak, Quasimodo, ogromni grbavac, rugoba, sa deformisanom facom i krivim nogama, gluh i ฤ‡orav na jedno oko, posjeduje nadljudsku fiziฤku snagu. On je jedan od tipova superheroja, snaลพna nakaza, neลกto poput Hulka ili Thinga. Superheroji su borci za pravdu, a Quasimodoย koristi svoje sposobnosti kako bi spasio Esmeraldu, uliฤnu plesaฤicu nevjerovatne ljepote, u koju se i sam zaljubljuje. U trenutku kada Esmeralda treba da bude objeลกena na trgu radi vjeลกtiฤarenja, Kvazimodo ulijeฤ‡e, obara dvojicu egzekutora snaลพnim ruka,a uzima Esmeraldu, i penje se u crkvu, dok mu narod pljeลกฤ‡e i veliฤa ga. U jednoj od narednih scena, Quasimodoย stoji na vrhu crkve i na razne naฤine sprjeฤava gomilu ljudi da uฤ‘u u crkvu; izmeฤ‘u ostalog, podiลพe ogromnu drvenu gredu, koji obiฤan ฤovjek ne bi mogao podignuti sam, i baca je na rulju, sa kojom ubija nekoliko ljudi.

 

Charles Laughton kao Kvazimodu u filmu The Hunchback of Notre Dame 1939
Charles Laughton kao Quasimodo u filmu ‘The Hunchback of Notre Dame’, 1939.

Elementi horora u ovoj knjizi, dovode u pitanje da li bi ovo trebala da bude ลกkolska lektira. To je jedna od licemjernih retorika, u kojoj vrlo ฤesto akademska zajednica horor kao ลพanr etiketira kao neลกto gnusno, i plitko, nedostojno umjetnosti, a isti ti ljudi su oni koji veliฤaju Victora Hugoa i knjigu Zvonar Bogorodiฤne crkve. Quasimodoย izgled sam po sebi je jedna vrsta body horora, izobliฤeno groteskno tijelo, ฤiji izgled navlaฤi strah u kosti. ฤŒitava knjiga je u jednom mraฤnom tonu, tamne kamene prostorije, sobe za muฤenje, u kojima Hugo do detalja opisuje sprave za torturu. Muฤenje Esmeralde u jednoj ovakvoj tamnici je jezivo, ali kraj knjige je onaj od kojeg se ne spava noฤ‡ima. Esmeralda na kraju knjige biva ubijena, objeลกena, a posljednje poglavlje knjige nosi naziv ลฝenidba Quasimodova. Tu se opisuje kosturnica sa Esmeraldinim skeletom, kojeg je zagrlio jedan veฤ‡i skelet sa iskrivljenom grbavom kiฤmom, odnosno, Quasimodoย je nakon njene smrti, legao pored nje, zagrlio je, i umro u toj morbidnoj ljubavnoj postelji.

U epskom remek dijelu Jadnici, glavni junak Jean Valjean, stariji ฤovjek koji posjeduje nadljudsku snagu, iako njegova spoljaลกnjost to ne odaje, kao ลกto je to sluฤaj recimo sa Spider-manom. U jednoj sceni, ฤovjeka je pritisnula prevrnuta koฤija, koju Jean Valjeanย podiลพe na leฤ‘ima i spaลกava nesretnika. Jean Valjeanย je pravi arhetip superheroja, borac za pravdu koji posjeduje nevjerovatnu fiziฤku snagu, pomaลพe onima kojima je pomoฤ‡ najpotrebnija-sirotinji. Elementi horora nisu zaobiลกli ni ovu knjigu; Fantina, samohrana majka, koja prolazi sve faze propadanja, od radnika do prostitutke, jednom prilikom vadi svoja dva prednja zuba, kako bi obezbijedila egzistenciju svoje kฤ‡erke.

– Ah! Gospode Boลพe! โ€“ reฤe Margarita. โ€“ Ali to je bogatstvo! Odakle vam ta dva zlatnika?

– Dobila sam ih โ€“ odgovori Fantina.

U isto vreme se osmehnula. Sveฤ‡a joj je osvetlila lice. Osmeh joj je bio krvav. Crvenkasta pljuvaฤka curila joj je sa uglova usana, a u ustima joj je zjapila crna rupa.

'Jadnici', ilustracija iz 1887.
‘Jadnici’, ilustracija iz 1887.

ฤŒovjek koji se smije je najbolji primjer kako je Hugo uticao na stripove o superherojima. Glavni junak ove knjige je Gwynplaine, cirkuska nakaza, produkt jednog monstruoznog projekta unakaลพavanja djece u Engleskoj, kako bi stvorili cirkus atrakcije. Gwynplaineuย su usta bila prerezana, od uha do uha, stvarajuฤ‡i jedan ลกiroki opskurni osmijeh. Upravo je ovaj izgled dobio jedan od najpoznatijih strip negativaca, Joker, koji posjeduje isti jezivi osmijeh.

Hugoova mraฤna strana pripovijedanja, dolazi do elemenata opscenosti u ovoj knjizi, od kojih bi se i Marquis de Sadeย postidio. Vojvotkinja Josianaย iskazuje svoju ljubav, prema nakaznom Gwynpaineu, na vrlo perverzan naฤin.

– ฤŒini od mene ลกto ti drago, stvorena sam da mi Jupiter ljubi noge, i da mi Satana pljune u lice.

– Vreฤ‘aj me, tuci me, kaลพnjavaj me; postupaj sa mnom kao sa kakvom ลพenturaฤom.

Ovo su samo kapi u moru Hugoove majstorije. Njegove knjige, prije svega su izuzetno zabavne, a razlog tome je snaลพna priฤa, sa upeฤatljivim ลพanrovskim karakteristikama, konstante misterije, koje te tjeraju da bez prestanka okreฤ‡eลก stranice. U suลกtini, svaka njegova priฤa je priฤa o ljubavi, koliko god da ona odluta u razne druge sfere, neลกto poput Hitchcockoveย filmografije.

Quasimodoย je groteskna nakaza, sa dobrim, hrabrim i plemenitim srcem. Zvonar Bogorodiฤne crkve je priฤa o poลพudi, o ฤarima ลพenske tjelesne ljepote i snage njene magije. To je i priฤa o rasizmu, kritika rasizma, Romska populacija i odnos prema njoj. To je i priฤa o tjelesnoj ruลพnoฤ‡i, o plitkom sagledavanju ljudi kao cjeline, o patnji jedne osobe koja ima monstruoznu spoljaลกnjost. Quasimodovaย patnja, najbolje je opisana u stihovima njegove poezije:

Nemoj gledati lice,

Devojko, gledaj srce,

Srce lepog mladog ฤoveka ฤesto je pokvareno.

Ima srdaca u kojima ljubav ne traje.

Devojko, jela nije lepa,

Nije lepa kao jablan,

Ali se i zimi zeleni.

Jadnici je knjiga koja vraฤ‡a vjeru u ljude, poslije nje, rijetko ko sagledava marginalizovane ljude u druลกtvu na isti naฤin. Jean Valjean, koji se kroz knjigu pretvara od kriminalca do sveca, pokazatelj je Hugoovog dubokog sagledavanja ljudske duลกe, naroฤito iz socioloลกkog i psiholoลกkog aspekta. Ovaj citat iz Jadnika to najbolje ilustruje:

“Jednog dana gledao je kako se neki seljaci muฤe ฤupajuฤ‡i koprivu; video je gomilu iลกฤupanih i veฤ‡ osuลกenih stabljika, i rekao: โ€žOvo propada, a ona je, meฤ‘utim, veoma korisna kada se zna kako je upotrebiti. Dok je kopriva mlada, liลกฤ‡e joj je izvrsno za jelo, kao i zelje, a kada je starija, vlakna i konci su joj kao u konoplje i lana. Pritom platno od koprive nije niลกta loลกije od platna od konoplje. Iseckana, dobra je kao hrana za ลพivinu; a tucana je dobra i za stoku. Seme koprive pomeลกano sa senom daje stoci sjaj dlake; koren pomeลกan sa solju daje lepu ลพutu boju. Uostalom, kopriva je izvrsno seno, koje se moลพe kositi dvaput godiลกnje. A ลกta treba koprivi? Malo zemlje, nikakvi uslovi, nikakav rad. Jedino ลกto zrno pada ฤim sazri i teลกko se prikuplja. To je sve. S malo truda, kopriva moลพe biti veoma korisna; a kada se zapusti, postaje ลกtetna. Zato se zatire. Koliko je samo ljudi koji liฤe na koprivu!โ€œ Posle kratkog ฤ‡utanja dodao je: โ€žPrijatelji, upamtite ลกto ฤ‡u vam reฤ‡i, niti ima rฤ‘ave trave, niti rฤ‘avih ljudi. Ima samo rฤ‘avih odgajivaฤa.โ€œ

Za kraj ฤ‡u vas ipak ostaviti sa jednim citatom iz knjige 1793 Vandeja se buni, mraฤni bezdan Hugoovg pera, i jedna brutalna scena:

ฤŒetiri toฤka stalno su prelazila preko poubijanih ljudi, sekla ih, komadala i seckala, i od pet leลกeva beลกe napravljeno dvadeset komada koji su se kotrljali po bateriji; izgledalo je kao da vapiju mrtve glave; potoci krvi vijugaju se po podu shodno klaฤ‡enju broda.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.