Više od 150 novih kreativnih modnih snaga učestvovalo je na devetom FASHIONCLASH Festivalu u Maastrichtu u Holandiji koji se održavao u junu mjesecu. Jedinstveni četverodnevni modni festival FASHIONCLASH, koji predstavlja internacionalnu i multidisciplinarnu platformu za povezivanje dizajnera i umjetnika, ispunio je sva očekivanja, a svoj rad su predstavili umjetnici iz cijelog svijeta uključujući zemlje poput Italije, Španske, Kine, Švicarske, Holandije, Francuske, Poljske, Portugala, Srbije, Urugvaja, Australije, Velike Britanije i Belgije.
FASHIONCLASH Festival pružio je i ove godine jedinstvenu priliku da pokrenete sva svoja čula, da dobijete inspiraciju, te da upoznate noe nadolazeće svjetske modne talente, ali i da uživate u modnom gradu Maastrichtu.
Nakn toga u novembru održan je i prvi Fashionclash Fashion Film Festival, a koji je imao za cilj da uveže filmske stvaraoce i modne dizajnere i predstavlja jedinstvenu priliku da dobijete novu modnu inspiraciju, upoznate nove modne talente i naučite više o umjetnosti modnog filma.
Iza Fashionclash festivala stoje Laurens Hamacher, Nawie Kuiper i Branko Popović. Razgovarali smo sa Brankom, modnim dizajnerom i blogerom o modi i ovom velikom festivalu.
Godine 2005. si diplomirao na Odsjeku za modu i tekstil na Akademiji lijepi umjetnosti u Maastrichtu, dvije godine kasnije si kreirao svoj brend, a dvije godine kasnije osnivaš Fashionclash. Kako je počela Fashionclash priča?
– FASHIONCLASH priča je počela slučajno, baš kao i mnoge stvari u mom životu, desio se neplanski. Kada studiraš na akademiji sve se svodi na samo tvoj rad, nije bilo značajnijih saradnji. Godine 2006. bio je poziv za razvojni projekt u Brazilu u gradu Fortaleza. Nekoliko mojih prijatelja i ja smo se prijavili. Izabrali su deset holandskih dizajnera i išli smo mjesec dana u grad Fortaleza gde smo radili u prenaseljenim mjestima sa lošom socijalnom i ekonomskom formom. Sarađivali smo sa domaćim dizajnerima iz Fortaleze i sa krojačicama Palma’s fashion. Nawie Kuiper i ja smo bili u istom timu i kreirali smo mušku kolekciju. Iako se poznajemo od srednje škole, tek smo se u Brazilu pravo upoznali i otkrili da imamo mnogo sličnosti u radu, a i ambicijama. Kada smo se vratili kući bili smo veoma uzbuđeni i puni ideja. Kao prvo organizovali smo izložbu koja se zvala Fash*onClash Brazil. U međuvremenu smo postali i članovi umjetničkog kolektiva Maasterclass. Dvije godine kasnije rodila se želja da organizujemo neki fashion event u Maastrichtu. U početku, više je to bilo ideja da organizujemo reviju kako bismo pokazali naše kolekcije i kolekcije još nekoliko dizajnera, naših prijatelja. Godine 2009. osnovali smo FASHIONCLASH fondaciju, organizovali prvo izdanje na kojem je bilo oko 60 dizajnera iz Beneluxa.
Čega se najradije sjećaš sa prvog izdanja?
– Kad se sjetim prvog izdanja najviše mi padne na pamet naša naivnost. Bili smo neiskusni i vrlo uvjereni da imamo nešto jako u rukama. Sve to je bilo veoma uzbudljivo. Sjećam se izložbe u kojoj smo imali radove Levija van Veluwa, koji je sada poznati umjetnik, a bila je i moja prva modna kolekcija.
Zapravo je vas troje osnivača Festivala, uz tebe su i Laurens Hamacher i Nawie Kuiper, reci nam više o svojim partnerima i vašoj saradnji.
– Nas troje smo prije svega dobri prijatelji. Upoznali semo se na akademiji. Nawie i ja smo studirali modni dizajn, a Laurens je studirao produkt dizajn. Njih dvoje su i romantično povezani, vjenčali su se prije dvije godine.
Zašto je Maastricht dom Festivala?
– To je grad gdje smo se upoznali i gdje smo studirali i nije slučajno dom Festivala. Naša želja je prije svega bila da baš tu nešto organizujemo. Kao prvo, geografska lokacija je veoma povoljna. Maastricht je veoma lijep grad, sa historijom, industrijom, studenski grad, grad kulture, a i uvijek je bio poznat kao grad sa dobrim buticima i sa građanima koji imaju ukus za oblačenje. Pomalo konzervativni, ali dobro obučeni i sofisticirani ljudi, nešto kao mali Pariz. Prije 10 godina u Maastrichtu nije bilo ništa drugo zanimljivo za dizajnere i svi su napuštali grad. Međutim, mi smo naivno i brutalno odlučili pokušati nešto napraviti baš tu u Maastrichtu. I poslije deset godina, još uvijek smo tu, ali sada imamo odličnu scenu za modne dizajnere, a i modni inkubator.
Na koji način birate učesnike i česnice na Fashionclash festivalu?
– Za Festival objavimo Open Call i svako može da se prijavi. Od toga izaberemo oko 60 % učesnika, a ostalo je ‘curated selection’, brojne saradnje i co-produkcija.
Zašto je FashionClash poseban festival?
– Prije svega okupljamo mnogo talentovanih mladih duša iz sijelog svijeta. Zato što je interdisciplinaran, povezuje modu sa raznim disciplinama. Također, zato što mi nismo samo organizatori, već smo uključeni i kao kreativni direktori i kustosi, zato što razvijamo umjetničke cross-over projekte koji su izazovni za modnu industriju i preispituju modu u kontekstu društva. Iniciramo naglašene modne koncepte i događaje kako bismo pokazali jedinstvenu viziju mode. Pružamo glas koji omogućava svim učesnicima da postanu utjecajni. Mi generišemo dijalog adresiranjem tema vezanih za modu.
Izdvoji nam 5 najznačajnijih zanimljivosti u vezi sa Festivalom.
– Prva edicija bila 2009, ove godine će se održavati od 15. do 17. juna, do sad se na FC Festivalu pojavilo više od 1000 dizajnera i umjetnika iz više od 50 država, top model Kiki Willems je počela karijaru na FC Festivalu, a spješni učesnici i učesnice su: Ivana Pilja, George Styler, Niek Pulles, NEO Design, Alessandro Trincone, Maison the Faux, Sanchez Kane, Tom van der Borght, Studio Dennis Vanderbroeck, Marlou Breuls, Federico Cina, Hermione Flynn, Olek, Dioralop, Peter Movrin, Joelle Boers, Ebby Port, Flora Miranda, Levi van Veluw, Jef Montes, L A T, WUETHRICHFUERST, Yojiro Kake.
Nedavno se desio prvi i Fashionclash Filmski Festival, reci nam više o tom projektu.
– Modni film je nešto što nas već nekoliko godina zanima. Organizovali smo nekoliko manjih događaja, jer film kao medij ima veliku snagu i pruža mnoge mogućnosti da se pričaju priče o modi, o ljudima, o svijetu u kojem živimo. Interdisciplinarna razvojna platforma Fashionclash fokusirana je na prezentaciju mode u najširem smislu te riječi. Cilj nam je povezati modu s drugim disciplinama. S obzirom na to da je interes za modni film u porastu odlučili smo uključiti i prikazivanje modnih filmova u sklopu programa, pa smo godine 2014. i godinu poslije organizirali Fashion Film Night Out. Pored toga, producirali smo nekoliko modnih filmova kao što je Aspire ili nedavno jako uspješni projekt Act!Cut!Play! koji smo radili u saradnji sa MoMa muzejom u Antwerpu i sa kulturnim centrom DeBrakker Grond u Amsterdamu.
Šta nas očekuje sljedeće godine na Fashionclash Festivalu?
– Sljedeće godine ćemo slaviti deseti rođendan Festivala. Tema je ‘Fashion My Religion’. Fashion je u ovom slučaju glagol, nešto kao vid aktivizma. Želimo ohrabriti mlade dizajnere i dizajnerice da se angažuju i počnu baviti socijalnim pitanjima. Moda ima veliku moć da doprinese boljem svijetu, zato što je moda zapravo priča o ljudima i ljudskom ponašanju. Proučavajući modu, saznajmo više o psihologiji ljudskog ponašanja. Bit će tu novih projekata, novih dizajnera i dizajnerica. Dogovorili smo saradnje sa filharmonijom, sa umjetnikom i scenografom Dennisom Vanderbroeckom, koji je nedavno radio reviju Rafa Simonsa i Alexandera Wanga. Zatim, tu je i saradnja sa kolektivom Das Leben Am Haverkamp. Svašta imamo u planu.
Čemu nastojiš naučiti mlade modne dizajnere i dizajnerice? Šta je tvoj savjet onima koji su na početku?
– Ako želite uspjeti, morate raditi naporno i mnogo. Drugo što je važno jeste da otvorite oči i dobro osmotrite svijet i sve ono što se dešava oko vas. Moda je svugdje i počinje onog momenta kad se probudite, prva stvar koju uradite kad se probudite razmišljate šta ćete obući i onog trenutka kad izađete iz stana povezujete se sa svijetom i komunicirate. Zbog toga je moda jako važna. Moda je uvijek politična, ono što nosimo uvijek se odnosi na naše društvo. Ukoliko želite opstati morate razviti jake umjetničke vizije, inače samo talent i kreativnost nisu dovoljni. Morate biti svjesni da moda kao medij ima moć i mora preuzeti odgovornost. Upoznao sam mnogo talentiranih dizajnera, ali to nije dovoljno, morate biti vizionari.
Koliko pratiš modnu scenu kod nas u regiji, da li možeš izdvojiti neki brend koji te posebno fascinira?
– Pokušavam pratiti koliko god mogu. Veoma mi je drago da smo na Festivalu imali već nekoliko talentovanih dizajnera iz regiona. Iz BiH sam zapazio Marka Fehéra, fotografa Edvina Kalića, a od umjetnika Božu Vreću. Sva trojica su jako važna za razvoj scene. U Srbiji ima dobrih dizajnera i dizajnerica, izdvojio bih Ivana Pilja i Anu Ljubinković, a od mlađe generacije Neo Design, Nevene Ivanović i Rish Shoes. Imamo lijepu saradnju sa Serbia Fashion Weekom. U Slovenji ima isto dobrih dizajenra, moj favorit je već nekoliko godina Peter Movrin. U Hrvatskoj Dioralop, Anthony Avangard, Marija Kulušić i mladi dizajner Damir Begović.
Koliko često ideš u rodni grad Zagreb? Jesi li razmišljao ikad da se vratiš ponovo živjeti tamo?
– Rijetko, ustvari i ne poznajem grad. Rodio sam se u Zagrebu, ali sam bio mali preselili smo u Dalmaciju. Moji najdraži gradovi iz bivše Jugoslavije su Sarajevo i Beograd, najviše sjećanja imam u vezi s ova dva grada. U Hrvatskoj je super ljeti i najviše mi nedostaje more. Nekoliko puta sam bio kao turist, obožavam putovati regijom. Ima još puno mijesta u bivšoj Jugoslaviji koja želim posjetiti. Za sada ne želim da se vratim, navikao sam se ovdje i sve što mi je potrebno je sada ovdje. Možda se vratim kad ostarim. Volio bih da živim blizu mora i sunca.
Neki novi projekt u planu?
– Ima ih puno. Uvijek radimo unaprijed i već sada pripremamo projekte za 2019. Istražujemo mogućnosti da radimo projekte i u drugim gradovima. Voljeli bismo da radimo još neki razvojni projekt. Sanjamo da se vratimo u Brazil ili Afriku.