FBL ekskluzivno na izložbi MARTINA MARGIELE u Briselu

Release Date
29/03/2024
tekst
Besima Svraka
naslovna fotografija
Gallery Bernier/Eliades / Brussels / foto_We Document Art

Još jedan uzbudljiv vikend započeo je našom rutinom – kafom i kolačićima u slikovitom Colmaru. Kao i obično, zastali smo kod trafike, gdje sam, kao i uvijek kad bismo došli u Francusku, kupila hrpu modnih magazina. Trudim se što više čitati francuski, koji sam godinama učila s nadom da ću jednog dana progovoriti taj elegantni jezik. Ovog puta, Harper’s Bazaar i Numéro su privukli moju pažnju. Nisam ni primijetila sitno napisano Martin Margiela: Raconte son art na naslovnoj stranici Numéroa. No, čim sam počela listati, osjetila sam kako mi srce ubrzano lupa. Margiela, taj misteriozni genij, otvara svoju dušu u ekskluzivnom intervjuu za ovaj prestižni magazin. Čitam i ne vjerujem. U intervjuu Margiela govori o svojoj umjetnosti, otkrivajući delikatne niti svoje kreativne vizije. Ali onda na kraju intervjua nailazim na informaciju o njegovoj nadolazećoj izložbi u galeriji Bernier/Eliades, jedna u Atini, druga u Briselu. S uzbuđenjem u glasu, kao začarana, obratim se svom partneru: Martin Margiela otvara izložbu u Briselu i Atini. Moramo to vidjeti! 

Nekoliko dana kasnije smo se uputili u Brisel.

Gallery Bernier/Eliades, Brussels / foto_FBL

Jedan od najvećih

Belgijski vizionar i umjetnik, Martin Margiela, ostavio je neizbrisiv trag u modnom svijetu svojom ikoničnom estetikom koja je izazvala tradicionalne granice mode. Osnivanjem svog brenda Maison Martin Margiela 1988. godine, postavio je novi standard s dekonstruiranom, preobraženom estetikom koja je u potpunosti transformirala modni pejzaž.

Rođen u Genku 1957, diplomirao na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antwerpenu 1980, asistent Jeana Paula Gaultiera između 1984. i 1987, Martin Margiela, jedini je belgijski dizajner svoje generacije koji pronašao svoju kuću u Parizu.

Svojim konceptualnim pristupom Margiela je propitivao modnu estetiku svog vremena. Proučavao je konstrukciju odjevnog predmeta kroz njegovu dekonstrukciju, otkrivao njegova naličja, podstavu, nedovršenost i faze njegove izrade.

Stekao je slavu svojim avangardnim pristupom dizajnu. Njegova eksperimentalna moda često je istraživala dublje teme poput identiteta, potrošačkog društva i koncepta ljepote. Kroz nekonvencionalne materijale i tehnike, stvorio je remek-djela odjeće koja su izazivala uobičajene norme.

Uprkos svojoj veličini, Margiela je uvijek bio suzdržan, izbjegavajući svjetlost reflektora, nikad nije dao intervju uživo, umjesto fokusa na sebe, prebacio ga je na svoje kreacije. Njegove revolucionarne revije nisu bile samo modne prezentacije, već prava umjetnička iskustva koja su ostavljala publiku bez daha.

U septembru 2009. godine, Maison Martin Margiela je slavila 20 godina u Parizu. Tu noć je Martin Margiela odlučio napustiti svijet mode zauvijek. Rekao je šta je imao reći i nastavio dalje. Modna grupacija OTB je njegovu kompaniju kupila 2002., rebrendirala je u Maison Margiela, a od 2014. njezine kolekcije dizajnira John Galliano.

Margiela je ostavio za sobom neospornu baštinu, a njegovo ime i dan danas odzvanja kao jedno od najvećih imena u svijetu mode.

 

Margiela se vratio!

Deset godina poslije posljednje revije, Margielini radovi se vraćaju u javni život s prvom izložbom o njegovom radu u Palais Galliera, muzeju mode grada Pariza. Izložba je nazvana Margiela/Galliera, 1989-2009 i predstavila je retrospektivu njegovog rada tokom razdoblja dok je bio na čelu Maison Martin Margiele.

Izložba je obuhvatila različite aspekte Margielinog stvaralaštva, uključujući dekonstruirane komade odjeće, inovativne krojeve, kao i konceptualne elemente koji su definirali njegov brend. Ovo ponovno pojavljivanje radova Martina Margiela u modnom svijetu izazvalo je veliku pažnju i uzbuđenje među obožavateljima mode i stručnjacima iz industrije.

Iste godine, reditelj Reiner Holzemer predstavlja dokumentarni film Martin Margiela: In His Own Word. Na kraju filma Martiela kaže: Danas slikam, radim skulpture, radim dosta kreitivnih izraza i uživam u tome. Volim biti sam sa sobom, bez ikoga oko mene, samo ja i moje stvari, nema više sezona. U modi sve ide brzo, brzo postanete poznati, ali brzo vas i zaborave. Deset godinakasnije, u modi znači 20 sezona. Sve što sam želio u modi reći, rekao sam.

Nakon 20 gdina u modi strast je zamrla. Evoluirao sam od 2009, ali se nisam promijenio. Moja interesovanja i moji pristupi su ostali isti. Trebalo je 12 godina da se osjetim spremnim za izlaganje. Do tada sam svoju umjetnost držao privatno i radio sam u svom ateljeu, rekao je za Numéro magazin.

I bio je spreman. U septembru 2021, dvanaest nakon njegove posljednje modne revije, sa modne piste, Margiela se premješta u umjetničke galerije. Debitantska samostalna izložba, bez naziva, otvara se u Lafayette Anticipations — Fondation d’entreprise Galeries Lafayette u Parizu. New York Times piše: Margiela se vratio! Neuhvatljivi anti-modni dizajner otkriva svoju prvu izložbu kao punopravni umjetnik; Radikalan je, otpadnički i pun iznenađenja.

Gallery Bernier/Eliades, Brussels / foto_FBL

Od djetinjstva je volio crtati i slikati, a tokom modne karijere, kritičari su ga često nazivali umjetnikom. Međutim, uprkos kreiranju jakni s perikama, porculanskih i papirnatih prsluka, te općenito pomicanju granica medija, tokom svoje modne karijere, Margiela nikad nije htio svoje odjevne predmete nazivao umjetnošću, nego jednostavno, odjeća. A kako kaže u dokumentarcu in His Own Words, zahtjevi modne industrije su bili tako veliki da nije imao vremena ni za kakav drugi oblik izražavanja.

Tokom njegove modne karijere nekoliko muzeja umjetnosti izlagalo je njegove dizajne, uključujući Bozar (Bruxelles), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Haus der Kunst (München), LACMA (Los Angeles) i Somerset House (London). Od 2009. godine posvećuje se isključivo vizualnoj umjetnosti. Od 2021. Martin Margiela je imao samostalne izložbe u Lafayette Anticipations (Pariz), M WOODS (Peking) i LOTTE Museum of Art (Seul).

A sad i u Briselu i Atini.

 

Dvostruka izložba

I, dok trenutno u Evropi možemo vidjeti izložbe njegovih umjetničkih radova, u Miamiju je otvorena izložba posvećena njegovom modnom nasljeđu Margiela: In the Void. Izložbu su upriličili The Parodi Costume Collection i Byronesque. Nakon prethodnih izložbi – Margiela Galliera u Palais Galliera (2018.) ili retrospektiva 20. obljetnice u MoMu (2022.), ovo je još jedan prikaz Margielinih modnih kolekcija. I dok Margielina modna prošlost odjekuje na američkom kontinetu, u Evropi, u dva grada u isto vrijeme, svjedočimo njegovom savremenom umjetničkom izričaju.

Za mene je moda u sadašnjem obliku potpuno izgubila privlačnost. Prošlo je 15 godina otkako sam napustio svoju modnu kuću i nikada nisam požalio odluku. Trebale su mi dvije godine da povratim energiju, a vizualna umjetnost predstavljala je vrlo dobrodošlo ponovno buđenje. Iako se mogu diviti slikama modne revije u časopisu ili odjeći u izlogu, to me ne budi nostalgičnim za tim životnim razdobljima. Biti daleko – zauvijek – od modnih korporativnih obaveza, iscrpljujućeg kalendara i ludnice društvenih medija bilo je nevjerojatno olakšanje, rekao je Margiela u intervjuu za Art Basel u martu 2023.

Chris Dercon, belgijski historičar umjetnosti ističe kako: Uvijek postoji opasnost da će ljudi gledati njegovu umjetnost i vidjeti samo poznatog dizajnera. Ali njegov rad je tako intrigantan i precizan.

Gallery Bernier/Eliades in Brussels / foto_We Document Art

I to jeste istina. Dok stojite okruženi Margielinim djelima, prošlost se nenametljivo miješa s sadašnjošću, istražujući teme iluzije i transformacije koje su bile prisutne i u njegovim modnim kolekcijama. Mnoge od njegovih omiljenih tema jestu ostale nepromijenjene. Kao modni dizajner je imao samo ljudsko tijelo kao bazu za stvaranje, a danas ima potpunu slobodu koristiti onoliko medija koliko želi. I kako kaže, jako uživa u činjenici da se umjetnički pokreti razvijaju puno sporije od modnih trendova.

Dvostruka izložba u galerijama Bernier/Eliades u Briselu i Ateni pruža rijedak uvid u svijet ovog nedostižnog vizionara. Kao ni prva izložba, ni ove nemaju naziv, kako bi ostavile gledatelju najveću slobodu interpretacije.

Gallery Bernier/Eliades, Brussels / foto_FBL
Gallery Bernier/Eliades, Brussels / foto_FBL

Izložba obuhvata više od 20 radova, od slikarstva, skulpture, instalacije, kolaža i filma. Prepoznat ćete mnoge njegove opsesije – anonimnost, ranjivost, transformaciju. Njegova djela potvrđuju njegovu naklonost onome što je zanemareno i nekonvencionalno. Inspiracija su tijelo i kosa. Margielina opsjednutost prolaskom vremena i svim njegovim moćima regeneracije i destrukcije prožimaju njegovu umjetnost. Svojom umjetničkom praksom voli probuditi inertne objekte, vratiti im dignitet, naglasiti posebnost, uzdići ih do statusa koji su izgubili.

Izložbu u Briselu sačinjavaju radovi iz serija Barriers, Shore Shoes, Tops & Bottoms i Smoke.

Martin je odrastao u porodici frizera i djetinjstvo je proveo u frizerskom salonu i kosa je uvijek bila stalni motiv u njegovom radu. Kosom je utoplio barijere koje nas stalno tjeraju da idemo zaobilaznim putevima.

Serija Shore Shoes je nastala od napuštenih japanki koje je voda izbacila na tropske plaže. Dao im je novi oblik i smijestio u kutije od pleksiglasa.

Za Tops & Bottoms, Martin je odabrao dva gipsana otiska antičkih modela iz Ateliers du Louvre. Njegovo rezanje gipsa rezultiralo je stereotipnim oblicima donjeg rublja, poput onih tijela koje ipak zadržava tragove daleke prošlosti.

Gallery Bernier/Eliades, Brussels / Smoke / foto_FBL

Posebno interesantna je serija Smoke. Prilikom jedne posjete arhivi Porzellan Manufaktur Nymphenburg u Njemačkoj otkrio je tehniku litofan porculana i upotrijebio ga da prikaže pet muških lica koja ispuštaju dim. Svaka vrlo tanka neglazirana porculanska pločica prikazana je preko svjetlosne kutije, tako da se vidi reljef kada nije osvijetljen, a upečatljiva fotografska slika kada je osvijetljena. Portreti oživljavaju pd svjetlom i dobivaju tajanstvenu dušu.

 

Sam na ostrvu umjetnosti

Martin je svojom revolucionarnom vizijom ostavio neizbrisiv pečat u modnom svijetu, no čini se da njegova umjetnička priča tek počinje. Izložbe, ali i dokumentarni film Martin Margiela: In His Own Words, u njegovom kreativnom procvatu predstavljaju korak ka ponovnom preuzimanju i oblikovanju vlastitog nasljeđa. Njegova umjetnička radoznalost i inovativnost neumorno istražuju nove horizonte izražavanja.

Kako ističe novinar Francesco Bonami u talijanskom izdanju magazina Vanity Fair: Odbačen od strane mode, našao se sam na ostrvu umjetnosti, gdje je počeo graditi svoj novi život, sačinjen kao slagalica od mnogo različitih dijelova koji, zajedno pričaju jedinstvenu priču.

Sa nestrpljenjem iščekujemo nove korake ovog umjetnika koji nas je već toliko puta iznenadio. Margiela nas poziva da se prepustimo njegovoj viziji, čija čarolija ostaje neodoljivo snažna i inspirativna.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.