U okviru Dana sjeฤanja โ 30 godina od poฤetka opsade Sarajeva u kinu Meeting Point u Sarajevu u ponedjeljak, utorak i srijedu, 4., 5. i 6. aprila u ฤetiri termina dnevno bit ฤe prikazana retrospektiva filmova o opsadi Sarajeva. Filmovi ฤe biti prikazivani u terminima u 12, 15, 18 i 21 sat, a svakog dana na programu su drugi filmovi.
Ulaz je slobodan, a broj mjesta ograniฤen. Ulaznice se preuzimaju sat vremena prije poฤetka projekcije u kinu Meeting Point.
U ponedjeljak, 4. aprila, na programu su filmovi: Godot-Sarajevo (Pjer ลฝalica, 1993.), Prvo ratno kino (Srฤan Vuletiฤ, 1994.), Fadila (Nedลพad Begoviฤ, 1994.), ฤekajuฤi paket (Vuk Janiฤ, 1993.), Pismo (Zdravko Grebo, 1992.), Voda (Nedลพad Begoviฤ, 1995.), Priredba (Nedลพad Begoviฤ, 1995), Osmi mart (Srฤan Vuletiฤ, 1993.) i Anฤeli u Sarajevu (Antonije ลฝalica, 1993.).
U utorak, 5. aprila, na programu su filmovi: Dnevnik reditelja (Mirza Idrizoviฤ, 1994.), Djeca kao i sva ostala (Pjer ลฝalica, 1995.), Palio sam noge (Srฤan Vuletiฤ, 1993.), Slike (Miroslav Benkoviฤ, 1994.) i Amelin ลกkolski raspust (Zlatko Lavaniฤ, 1993.).
U srijedu, 6. aprila, na programu su filmovi: Sarajevski gudaฤi (Vefik Hadลพismajloviฤ, 1994.), Skitnice i psi (Zlatko Lavaniฤ, 1993.), Prometej (Zlatko Lavaniฤ, 1995.), War Art (Nedลพad Begoviฤ, 1993.), Djeca putuju (Antonije ลฝalica, 1994), Struja (Srฤan Vuletiฤ, 1995.), Rat u djeci (Nedลพad Begoviฤ, 1994.), Skulptor (Pjer ลฝalica, 1995), Markale (Zlatko Lavaniฤ, 1995.) i NATO (Zlatko Lavaniฤ, 1995.).
Program Dani sjeฤanja โ 30 godina od poฤetka opsade Sarajeva su pripremili Skupลกtina i Vlada Kantona Sarajevo, zajedno s kantonalnim institucijama kulture.
O FILMOVIMA
8. MART โ SRฤAN VULETIฤ (3 min.)
Ovaj filmski dokument snimnjen je 8. marta 1992. godine, na ulicama razruลกenog Sarajeva. Osmi mart je tradicionalno obiljeลพavan i slavljen kao Dan ลพena i ovaj dokument prikazuje kako su Sarajke proลพivjele svoj prvi praznik u ratnim uslovima.
AMELIN ล KOLSKI RASPUST โ ZLATKO LAVANIฤ (21 min.)
U Sarajevu je rat. Amela i njen otac ลพive u podruฤju grada koje je izloลพeno stalnim napadima. Otac je bolestan, majka je napustila porodicu i odvela mlaฤeg brata. Desetogodiลกnja djevojฤica radi sve u kuฤi. Na prvoj borbenoj liniji sakuplja drva da bi napravila ruฤak, ugrijala vodu da bi okupala oca. Ljeto je i raspust u ratnoj ลกkoli, ali Amelu ฤeka ลกkola ลพivota i ona nema vremena za igru s vrลกnjacima, mora donijeti vodu, iฤi na rijeku da opere veลก. Dokaz da joj niko ne moลพe ukrasti djetinjstvo su njena dva zamorฤiฤa, njeni nerazdvojni prijatelji i zabava za koje Amela uvijek naฤe malo vremena.
ANฤELI U SARAJEVU โ ANTONIJE NINO ลฝALICA (7 min.)
Ovaj dokumentarni film inspirisan je art projektom Louisa Jammesa โAngels On The Walls” instaliranom u Sarajevu, septembra 1993. i muzikom sarajevske grupe SCH (kompozitor Senad Hadลพimusiฤ). Ovaj film koristi se iskljuฤivo neverbalnim sredstvima, slikom, muzikom i ลกumom u namjeri da korespondira sa duhovnom stvarnoลกฤu ratom razorenog Sarajeva.
ฤEKAJUฤI PAKET โ VUK JANIฤ (11 min.)
Od novembra 1992. godine i dalje, u Sarajevo su rijetko i neredovno stizali paketi hrane upuฤeni od najbliลพe rodbine i prijatelja iz svih krajeva bivลกe Jugoslavije i Evrope. Zbog iscrpljujuฤeg nedostatka hrane i svih komunikacija izvan i unutar grada, ove su poลกiljke, iako u neznatnim koliฤinama, bile moguฤnost viลกe za preลพivljavanje, ali i glas nezaborava onima koji su ih primali. Koliko toga se moลพe vidjeti na ljudskim licima?
DJECA KAO I SVA DRUGA โ PJER ลฝALICA (23 min.)
Ovo je film koji pokazuje portrete troje djece koja su ลพivjela u Sarajevu tokom opsade grada. Kroz njihove priฤe film pokuลกava dati sliku maliลกana koji u ratu ลพive tri i po godine i njihove napore da tu traumu prevaziฤu. Priฤe su naizgled odvojene, ali nit koja ih povezuje je trogodiลกnji djeฤak koji na svom triciklu neprestano luta sarajevskim ulicama, prolazeฤi svuda i vidjevลกi uvijek sve. On nas vodi od jednog djeteta do drugog, otvarajuฤi pred nama sliku gotovo bizarnog ลพivota djece u Sarajevu.
DJECA PUTUJU โ ANTONIJE NINO ลฝALICA (5 min.)
Kratki dokumentarni film snimljen na groblju automobila granatiranih u toku rata. Mnoga djeca iz sarajevskog kvarta Ciglane igraju se u tim automobilima zamiลกljajuฤi putovanja.
DNEVNIK REDITELJA โ MIRZA IDRIZOVIฤ (36 min.)
Kad god je mogao, od pucnjave i ostalih nepogoda u toku ovog rata, reditelj Mirza Idrizoviฤ kamerom je biljeลพio dogaฤanja, liฤne asocijacije, nestaลกice, sitnice koje zagorฤavaju ลพivot. Ovaj film govori kako graฤani grada koji je opkoljen mjesecima prave kafu, nabavljaju vodu, opravljaju prozore, primaju poลกtu i humanitarnu pomoฤ. Film je koncipiran kao mozaik kratkih dokumentaraca snimanih tokom raznih godiลกnjih doba.
FADILA โ NEDลฝAD BEGOVIฤ (13 min.)
Ovo je dokumentarni film o penzionerki koja je devet mjeseci u najgorem periodu rata dijelila hranu Crvenog kriลพa starim i bolesnim osobama. Kako kaลพe: Iz zahvalnosti Bogu ลกto mi je saฤuvao sina, kojeg je pogodio ฤetniฤki snajperista, ja sam odluฤila da pomaลพem drugima. Stara sam za borbu s puลกkom. Ovo je moj naฤin borbe protiv faลกista.
GODOT – SARAJEVO โ PJER ลฝALICA (35 min.)
U ljeto 1993. Susan Sontag je drugi put posjetila opkoljeno i razoreno Sarajevo i zajedno sa sarajevskim glumcima postavila na scenu svoju verziju Beketovog ฤekajuฤi Godota. Reditelj Pjer ลฝalica i snimatelj Ahmed Imamoviฤ kontinuirano su pratili rad na toj predstavi, od prvih ฤitaฤih proba do premijere. Ujedno, oni su pratili svakodnevni ลพivot glumaca i drugog osoblja predstave i kao rezultat je nastao ovaj film koji je prevaziลกao okvire filma o predstavi i postao neka vrsta ลกirokog, panoramskog pogleda na ลพivot ratnog Sarajeva.
MARKALE โ ZLATKO LAVANIฤ (3 min.)
Kroz ispovijesti svjedoka i kroz njihova emotivna proลพivljavanja posljednjeg velikog masakra na sarajevskoj trลพnici, film je svjedoฤanstvo o neprekidnom stradanju Sarajlija i osuda cijelom svijetu… Svi tako hladno to sve gledaju, kao da mi nismo ljudi. –ย rijeฤi su jednog od svjedoka tog straviฤnog zloฤina.
NATO – ZLATKO LAVANIฤ (3 min.)
Ovaj trominutni film ogledalo je raspoloลพenja Sarajlija i njihovih reakcija na prve zraฤne napade NATO-vih aviona na srpske poloลพaje. Svi sagovornici su jednostavno graฤani grada Sarajeva, bez obzira na njihovo zanimanje, nacionalnost, starost, graฤani grada koji tri i po godine ลพivi pod opsadom.
PALIO SAM NOGE โ SRฤAN VULETIฤ (10 min.)
Ovo je dokumentarni film o ratnim stradanjima prikazan kroz ispovijest studenta reลพije koji je u ratu radio kao bolniฤar i izmeฤu ostalog nosio amputirane dijelove tijela u peฤ za kremaciju. To je film o kolektivnom ludilu koje je zahvatilo Sarajevo. Djeฤaku bez ruke najveฤi je problem ลกto ne moลพe napraviti tvrdu i veliku grudvu; mladiฤ bez nogu hoda, a kroz ispovijest reลพisera ovoga filma, kao i kroz sami film shvatamo poremeฤaj koji se desio u glavama Sarajlija.
PISMO โ ZDRAVKO GREBO (8 min.)
Ovaj dokumentarni film predstavlja razmiลกljanja dr. Zdravka Grebe, profesora Sarajevskog univerziteta, u kojima se isprepliฤu slike studentskih demonstracija 1968. godine na kojima je osjetio brutalnost pendreka narodne milicije i surove stvarnosti njegove granatom razorene sobe u Sarajevu 1993. godine. Straviฤni prizori rata, kakav je krv na ruci mrtvog djeteta, pokazuju svu naivnost mirovnih povorki. Liฤno iskustvo dr. Grebe, kojeg u ovom filmu moลพemo vidjeti na tribini studentske pobune, kao i na zgariลกtu njegove radne sobe, pokazuje kako se policijska palica vrlo lako pretvara u Migove i viลกecijevne bacaฤe raketa.
PRIREDBA โ NEDลฝAD BEGOVIฤ (5 min.)
Nekoliko djevojฤica napravilo je od kartonske kutije Djeฤije ratno pozoriลกte Snajper. Glumice su lutke – Barbike. Djevojฤice izvode predstavu i zabavljaju djecu iz svoje ulice. I sve bi bilo u redu da u Sarajevu nije rat. Meฤutim, rat je, i ova predstava pokazuje i stanje svijesti i ambijent i djeฤije ลพelje i preokupacije.
PROMETEJ โ ZLATKO LAVANIฤ (12 min.)
Veliki problem graฤana Sarajeva za vrijeme rata bio je nedostatak struje. Agresor je koristio svaku priliku da iskljuฤi struju opkoljenom gradu. Zbog svega toga jedan stanovnik naselja je odluฤio da napravi elektriฤnu hidrocentaralu na maloj rijeci Spreฤi u predgraฤu Sarajeva.ย Napravio je branu i turbinu od toฤka kamiona koja je pokretala stari elektriฤni motor. Neki susjedi bili su skeptiฤni u vezi s njegovim radom. Kada je prva sijalicaย zasvijetlila, susjedi su poฤeli isti posao, sa blagim osjeฤajemย stida.
PRVO RATNO KINO โ SRฤAN VULETIฤ (10 min.)
Ovo je film koji slavi kino i ritual odlaska u kino. U predveฤerje obiljeลพavanja stogodiลกnjice postojanja filma, Sarajlije se probijaju do kina kroz kiลกu metaka i granata.
RAT U DJECI โ NEDลฝAD BEGOVIฤ (10 min.)
Dokumentarni film Rat u djeci je kratka ekspertiza zloฤina uฤinjenog nad djecom Sarajeva. Kroz igru asocijacija te pitanja ลกta sanjaju, i kad im je bilo najteลพe otkrivamo oลพiljke u psihi djece. Govore djeca koja su bila svjedoci stradanja njihovih najbliลพih ili su i sama stradala. Film je samo naznaka koliki je zloฤin uฤinjen nad djecom i kolika je koncentracija zla u ovome svijetu.
SARAJEVSKI GUDAฤI โ VEFIK HADลฝISMAJLOVIฤ (24 min.)
Ovo je film o ฤetvorici muziฤara roฤenih u Sarajevu, koji u uslovima opkoljenog grada svojim muziciranjem hrabre graฤane, podstiฤu otpor duha protiv agresije, sila mrลพnje, zla i destrukcije. Film je dokumentaristiฤki portret ฤetvorice hrabrih majstora gudaฤa, realistiฤan i objektivan. Njihovo muziciranje podsjeฤa na dane opsjednute Varลกave u II. svjetskom ratu, kada je sa razglasa neprestano emitovana ล openova Poloneza.
SKITNICE I PSI โ ZLATKO LAVANIฤ (26 min.)
Hotel u neposrednoj blizini sarajevske ลพeljezniฤke stanice postao je, u surovim ratnim uslovima, dom mnogih skitnica i beskuฤnika. Oni svakoga jutra odlaze i lutaju razorenim gradom da bi se predveฤe ponovo okupili u granatama razruลกenom hotelu. U ovom filmu pratimo njihove pojedinaฤne sudbine kroz gorko poreฤenje sa ฤoporima pasa – lutalica, koji su se u velikom broju pojavili na ulicama Sarajeva, jer su mnogi kuฤni, rasni psi ostali bez svojih vlasnika.
SKULPTOR โ PJER ลฝALICA (3 min.)
Fikret Libovac je uspjeลกan i priznat sarajevski skulptor, profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. U ratu je imao dvije autorske skulptorske izloลพbe. Pored svog umjetniฤkog rada s poฤetkom rata je shvatio da je direktno uฤeลกฤe u borbi protiv agresora najbrลพi naฤin da se doฤe do slobode i obezbijede normalni uslovi za ลพivot i rad. Kuhajuฤi jutarnju, bosansku kafu, Fikret nam pripovijeda o svojoj naizgled paradoksalnoj odluci u kojoj pomiruje svoj umjetniฤkiย i oruลพani otpor protiv zla.
SLIKE โ MIROSLAV BENKOVIฤ (18 min.)
Penzionisani braฤni par uselio se u svoj stan neposredno pred rat. Sa poฤetkom rata moraju pred navalom ฤetnika pobjeฤi iz njega. Sa prvim mirnijim danima suprug se odluฤuje na opasnu avanuturu da ode do njihovog stana, vidi ลกta se dogodilo i eventualno neลกto donese. Probivลกi se kroz snajperske hice uspijeva u svom pothvatu. Kuฤi donosi torbu fotografija koje njega i njegovu suprugu podsjeฤaju na neka sretnija vremena. Nakon zavrลกetka rata, oni se vraฤaju u svoj razruลกeni stan i kao da ลพivot poฤinju iz poฤetka.
STRUJA โ SRฤAN VULETIฤ (3 min.)
Aleksanda Gajiฤ je animator, trenutno borac Armije Bih. Pred poฤetak rata uradio je sve potrebne pripreme za snimanje kratkog crtanog filma, ali kako nije bilo uslova da taj posao zavrลกi, zainteresovao se za druge stvari, konkretno za muziku. Svira na sintisajzeru, ali kada nema struje dospijeva u neugodnu situaciju; i sviranje postaje nemoguฤno. Kroz njegov sluฤaj upoznajemo se sa sudbinom svih Sarajlija, a to je ลพivot bez struje na kraju 20. vijeka u jednom evropskom glavnom gradu.
VODA โ NEDลฝAD BEGOVIฤ (3 min.)
Epizoda o vodi iz ciklusa Sarajevske priฤe govori o svakodnevnici u kojoj filmadลพija Haris, zajedno sa svojim psom, odlazi po vodu. Ima suprugu i malu bebu i dio njegovih dnevnih obaveza je i donoลกenje vode. Bez obzira na granatiranje i znak opลกte opasnosti Haris mora donijeti kuฤi vodu. Uslovi koje je rat nametnuo vidljivi su i kada Haris loลพi gramofonske ploฤe da bi mogao ugrijati vodu da bi se njegova dvomjeseฤna kฤer okupala. Jer u Sarajevuย mjesecima nema vode, struje, plina … niฤega osim pucnjave.
WAR ART โ NEDลฝAD BEGOVIฤ (10 min.)
Izloลพba autora Nedลพada Begoviฤa ฤiji je naziv WAR ART, nastala je sakupljanjem razliฤitih materijala koji su usljed ratnih dejstava izgubili svoju osnovnu namjenu. Svi eksponati imaju vlastitu historiju i direktna su posljedica uniลกtavanja Sarajeva. Autor prepoznaje oblike u razorenim ambijentima i nudi ih kao ARTE FACT, preobraลพavajuฤi negativnu energiju zloฤina u pozitivne vibracije ljudskog duha.