Mladi modni dizajner iz Doboja Anฤelko Kaser, poznat kao Jean Angie Kaser, polako osvaja regiju svojim talentom i kolekcijama. Prvo se predstavio u Zagrebu na 9. Modnom ormaru, zatim u Sarajevu na 34. Nivea BH Fashion Weeku,ย te na 6. BAFE u Beogradu.
Oduvijek je pokazivao zanimanje za umjetnost i modni dizajn te poveden time 2004. godine upisuje srednju ลกkoluย ล kola uฤenika u privrediย u Banjoj Luci, smjer tekstilni tehniฤar. Za vrijeme svog ลกkolovanja ostvaruje uspjeh u raznim izloลพbama, a nakon srednje ลกkole seli se u Zagreb gdje upisuje Tekstilno-tehnoloลกki fakultet. Tokom studija sudjeluje na radionici sa dizajnerom Luis De Gamom, na Sedmici dizajna u Laubi teย LIFT by Perwoolย takmiฤenju kao jedan od osam finalista u sklopu Sajma mode.
Nedavno je diplomirao, a i predstavio svoj novi projekt pod nazivom Nana dala.
Nedavno ste predstavili projekt Nana dala, recite nam viลกe o njemu.
– Projekt sam predstavio u sklopu putujuฤe izloลพbe Young Balkan Designers u organizaciji Balkanske dizajn mreลพe. To je jedan od dva projekta koji predstavljaju BiH, a nakon Beograda izloลพba je do sada bila u Plovdivu i Zagrebu, te dalje putuje u Beฤ, Istanbul, Tiranu, Koln, Skoplje, Budimpeลกtu… U tom projektu promiลกljam o nasljedstvu i ostavลกtini, kako materijalnoj tako i nematerijalnoj, koju dobijamo od svojih baka, prabaka.ย Kako dolazim iz malog mjesta u BiH koje je oduvijek bilo mjesto sudara ali i suลพivota tri religije, tri nacionalnosti, tri kulture istraลพio sam i njih i njihov folklor. Te poveden ostavลกtinom baka i folklorom Balkana uoฤavam jedinku koja se provlaฤi kroz sve kulture, kroz sva domaฤinstva, kroz historijske periode, a to je kecelja, gotovo pa zaลกtitni znak ลพena u folkloru na Balkanu, saputnica svake domaฤice i ลกtit ili oklop svake kuharice.
Nana dala se sastoji od minimalno tri kecelje.
– Da, rijeฤ je o tri kecelje koje se svojim umatanjem i vezanjem oko tijela zapravo transformiraju u ljetnu haljinu ili suknju. Ono po ฤemu je projekt Nana dala poseban je upravo individualnost koju pruลพa korisniku/ci i ograniฤenja tj. ne postojanje istih u odabiru boja, broju kecelja ili naฤinu omatanja oko tijela. Od minimalno tri kecelje moลพe se dobiti viลกestruki broj odjevnih predmeta i sama maลกta korisnika/ce je granica.ย Transformirao sam kecelju tako ลกto sam joj oduzeo sva obiljeลพja, vezove ili druge ukrase, koji bi mogli dati vremensku ili geografsku pripadnost kecelje tj. osobe koja je nosi, ali time i dobio na savremenom izgledu โhaljineโ. Boje i nijanse boja koje sam ukomponirao su boje koje ne pripadaju zastavama drลพava Balkana. Upotrijebio sam crnu, sivu i bijelu boju odnosno ne-boje koje su najlakลกe za kombinirat veฤini korisnika, te svijetlo plavu i boju cigle plus siva kao boje koje asociraju na ljeto i tropsku klimu. Tim ฤinom sam dobio univerzalnu i minimalistiฤnu kecelju/haljinu koja ne pripada nikome i pripada svakome. Ali i tom svojom univrzalnoลกฤu poziva na korak naprijed, pogled u buduฤnost i zajedniลกtvo.ย Materijali koje sam koristio su prirodni materijali, lagani za odrลพavanje i prigodni za toplije dane.
U junu ste bili dio 6. BAFE, kakvo iskustvo donosite iz Beograda?
– ย Moja kolekcija T.WO je otvorila 6. BAFE, koju sam prethodno prikazao u Sarajevu na 34. Nivea BH Fashion Weeku i Zagrebu na 9. Modnom ormaru. Za svaki grad kolekcija je bila blago mijenjana i produลพivana, tako da je svaki grad dobio svoju premijeru.ย Iz Beograda donosim lijepe uspomene. Bila je odliฤna atmosfera, dobra organizacija i jako pozitivna reakcija publike, ลกto mi puno znaฤi. Upoznao sam mnogo novih ljudi i ostavrio brojne kontakte.
S obzirom na to da ลพivite u Bosni i Hercegovini, koliko je bio teลพak put do prve kolekcije, prve revije, do kreiranja brenda?
– Svaka prva kolekcija ima svoju teลพinu, ลกto radi finansija ลกto radi malog ili nikakvog iskustva, meฤutim, mislim da je tako u bilo kojoj drลพavi. Ono ลกto je moลพda teลพe kod nas jeste to da nakon ลกto se pokaลพete i dokaลพete, opet nemate pomoฤ drลพave ili odgovarajuฤih institucija, niti podrลกku za dalji rad i predstavljanje sebe i drลพave. Pri kreiranju prve kolekcije pomogli su mi roditelji i sestra, kako fiziฤki, tako i materijalno i bez njihove njihove pomoฤi teลกko da bih uspio. Tu istu kolekciju sam prijavio na natjeฤaj Modni ormar u Zagrebu, te osvojio prvo mjesto od meฤunarodnog ลพirija u sastavu Wendy Dagworthy, Stephen Higginson, Louis de Gama, Jessica Bugg, Barbara Franchin, Michele Colluci i Sasha Vidakoviฤ. Svi oni su svijetski priznati, dugogodiลกnji, profesionalci u svojim zanimanjima, koji su prepoznali moj rad i nagradili ga. Ono ลกto je bitnije od nagrade je upravo ta potvrda od struฤnih lica da se nalazite na dobrom putu i da je vaลกe ulaganje bilo opravdano, te da nije bilo uzaludno. Tako da put jeste bio teลพak, ali i veoma zanimljiv, adrenalinski i ispunjavajuฤi. Da sam ฤekao Bosnu i Hercegovinu, teลกko da bih doฤekao bilo kakvu pomoฤ.
I, o ฤemu razmiลกljate dok tako sjedite i kreirate, okruลพeni materijalima, skicama, dok ispod prstiju nastaje umjetniฤko djelo?
– Prvo ลกto se mora desiti je trenutak inspiracije. Kod mene se on preteลพno javlja u obliku emocije, vizije nekog pokreta, pada materijalaโฆKad krenem raditi prve skice one su preteลพno bazirane samo na emociji i maลกti tj. na izbacivanju ideje. Onda se realnost ukljuฤi u cijeli proces i poฤne raฤunat i otklanjat viลกak ili dodavat, uraฤunavat nosivost i zakone fizike i matematike. Tek tada nastaju skice ili ilustracije finalnog proizvoda. Svaki dosadaลกnji taj proces sam radio uz muziku i mislim da mi je ona jako bitan faktor u svemu tome. Tako da dok crtam/kreiram u mislima mi se provlaฤi i neลกto kao muziฤki video spot ili neki art film sa muziฤkom podlogom. ล to se tiฤe procesa same izrade, tada u mislima veฤ smiลกljam koreografiju, fotografije, ลกminku, frizuru i cjelokupni dojam.
Koga biste voljeli vidjeti u Vaลกoj kreaciji?
– Volio bih vidjeti sve one osobe koji imajuย dobar stil, samouvjeren stav i da znaju cijeniti nematerijalnu vrijednost komada koje nose, te da su sretni dok ih nose.
ล ta prvo primjeฤujete, osobu ili odjeฤu koju nosi?
– To ovisi o situaciji. Prvo primjeฤujem oฤi, obuฤu, pa lice, onda odjeฤu. Odjeฤa puno govori o osobi i njenom karakteru, puno se moลพe iลกฤitati iz naลกeg vizualnog identiteta.
Da li moลพemo uskoro oฤekivati moลพda i muลกku kolekciju?
– Do sada sam uvijek imao neki doticaj sa muลกkom odjeฤom, dva do tri modela, ali da mi kolekcija bude komplet namjenjena za muลกki rod โ ne. Moลพda u buduฤnosti, nekad. ย Budemo vidjeli. Mada moram priznat da mi muลกka estetika nije toliko uzbudljiva za rad kao ลพenska. Dizajn ลพenske odjeฤe/obuฤe je puno opลกirniji i slobodniji, pa samim time i pogodnije tlo za maลกtu i kreativnost, a i ลพene kao klijenti su viลกe otvorenijih vidika od muลกkaraca, bar u BiH.
S obzirom na situaciju i krizu koja hara sve segmente modne proizvodnje i prodaje, isplati li se biti hrabar i drugaฤiji?
– Do sada sam nailazio na brojne prepreke i nerazumjevanje, ali me one nisu zaustavile da budem dizajner kakav ลพelim biti tj. osoba kakva ลพelim biti i radim ono ลกto volim. Ostati vjeran sebi je najteลพe, ali mislim da se isplati. Na kraฤe staze ne, ali na duลพe da. Mislim da se svaki trud i rad, a pogotovo u umjetnosti, isplati i da ฤe sve doฤi na svoje, samo treba ostati snaลพan, imat cilj i biti strpljiv.
Osim modnog dizajna, u ลกto joลก usmjeravate svoju kreativnu energiju?
–ย Osim dizajna svoju kreativnu energiju usmjeravam u prijatelje, obitelj, drage ljude, ples, putovanja, voลพnju biciklom ili rolama. Naฤe se tu i pokoji oslikan zid ili restauracija starog namjeลกtaja.
Planovi?
– Prije nekoliko dana sam diplomirao! Meฤutim, moram priznati da nekih zacrtanih planova nemam, nikad nisam ni imao. Sve ลกto mi se deลกavalo u ลพivotu privatno, ali i poslovno je dolazilo spontano. U planu je svakako nova kolekcija, koju ฤu nadam se opet prikazati u glavnim gradovima u regiji, bit ฤe tu i koja izloลพba, u sklopu Modnog ormara, te Young Balkan Designers izloลพba koja nastavlja putovati po Balkanu. Isto tako i ฤekam neke vijesti iz inostranstva, pa ฤemo vidjeti. Drลพite fige!