Schirn Kunsthalle Frankfurt trenutno je domaćin monumentalne samostalne izložbe pod nazivom Flowers of Life renomirane umjetnice Selme Selman. Selman, rođena 1991. godine u Bosni i Hercegovini, već se etablirala kao jedan od najsnažnijih i najprovokativnijih glasova u savremenoj umjetnosti. Njena najnovija izložba nudi duboko ličan i društveno angažovan pristup koji redefinira granice umjetnosti i pruža kompleksnu analizu socijalnih i političkih dinamika.
Najopasnija žena na svijetu
Selman je brzo osvojila međunarodnu umjetničku scenu sa svojom hrabrošću i direktnošću, nazivajući sebe najopasnijom ženom na svijetu. Ova samodeklaracija nije samo provokativna fraza, već odražava njenu odlučnu i beskompromisnu umjetničku filozofiju.
Odrasla u Bosni i Hercegovini, Selman trenutno živi između New Yorka, Amsterdama i Bihaća. Međunarodnu pažnju privukla je 2022. godine, kada je učestvovala na manifestacijama documenta fifteen u Kasselu i Manifesta u Prištini. Njeni radovi, uključujući performanse sa sjekirom u kojima rastavlja veš mašine i crne Mercedese, kao i portreti žena, naslikanih na korištenim dijelovima automobila, nose snažnu poruku. Govorni performansi ove umjetnice obično su glasni. Njene govorne nastupe, ispunjene ljutitim tonovima i snažnim emocijama, prožima želja da preokrene odnose moći i izrazi iskustva diskriminacije, nasilja, seksizma i patrijarhata.
VI NEMATE POJMA! – viče Selma Selman.
Njena praksa je u velikoj meri participativna i aktivistička, što se odražava u njenim performansima poput Vi nemate pojma i Pisma Omeru. Ovi performansi ne samo da istražuju granice umjetnosti i društvene percepcije, već i direktno upuštaju publiku u iskustvo marginalizacije i društvenih nepravdi. Selman koristi svoje tijelo, glas i identitet kao medij za svoje umjetničko izražavanje, što daje njenom radu izuzetnu snagu i autentičnost.
Cvjetovi života
Selmanina izložba u Schirnu obuhvata širok spektar medija, predstavlja crteže u boji olovkom, male skulpturalne radove od plemenitih metala, te dva performansa koja se bave centralnim temama njenog opusa, kao i dva nova rada. Njena izložba predstavlja impresivan prikaz umjetnosti koja je istovremeno lična i univerzalna, transformativna i angažovana, ostavljajući neizbrisiv utisak na posmatrača.
Centralna instalacija Flowers of Life iz 2024. godine, izrađena od starih polistirenskih hvataljki, predstavlja kinetičku skulpturu koja simbolizuje evoluciju i kontinuirani rad porodice Selman i aludira na egzistenciju njene porodice koja se bavi skupljanjem i preprodajom starog metala. Ova ekspanzivna instalacija sastoji se od četiri korištene višekrake hvataljke, koje obično moćete vidjeti na gradilištima i otpadima. Masivne mašine se transformišu u cvjetne kinetičke skulpture pokretane motorom, čiji se cvjetovi polako otvaraju i zatvaraju. Unutra otkrivaju slike umjetnice koje prikazuju oči žena sa jezivim pogledom. Cvjetna interpretacija instalacije preokreće muške i ženske konotacije, istovremeno otkrivajući žene kao ključnu pokretačku snagu zajednice.
Video rad Crossing the Blue Bridge (2024.; 27:15 min.), baziran na sjećanjima Selmine majke iz Bihaća tokom rata u BiH (1992-95), nudi duboko emotivan i politički intenzivan prikaz trauma i borbi koje su oblikovale njen život i rad. Selmino porijeklo i uključivanje njene porodice u njenu umjetničku praksu čine integralni dio njenog rada. Intenzivna saradnja s njenom majkom posebno se vrti oko autobiografije, vidljivosti i emancipacije kao romske žene, što se već reflektovalo u brojnim radovima. Kroz ovu vizualizaciju, Selman oživljava porodičnu historiju i stvara simbolički most između prošlosti i sadašnjosti, individualne i kolektivne borbe.
– Selma Selman je jedna od najdinamičnijih umjetnica mlađe generacije. Ona blisko sarađuje sa svojom porodicom u svom veoma emancipatorskom radu. U svojim performansima, ona prenosi stvarnost života neprivilegovanih manjina u izložbeni prostor. Njen rad poziva na kulturnu i ekonomsku reinterpretaciju naizgled utvrđenih normi, vrijednosti i atribucija. Za izložbu u Schirnu, umjetnica je kreirala dva nova, ekspanzivna djela. Ona se oslanja na traume generacije svojih roditelja i obrađuje ih kroz snažne, poetske geste, rekao je Sebastian Baden, direktor Schirn Kunsthalle Frankfurt.
A Matthias Ulrich, kustos izložbe, ističe: Selma Selman u svom radu kombinuje participativnu umjetnost, institucionalnu kritiku, aktivizam i performans. U središtu svega je sama umjetnica. Sa protestnim glasom i vizionarskim prisustvom, ona govori kroz svoju umjetnost. Doslovno se stavlja na izložbu i koristi svoje tijelo, svoj glas i svoj identitet kao medij za svoju umjetničku praksu i samoosnaživanje. Prava društvena promjena i transformacija društva, vizualizacija i osnaživanje marginalizovanih grupa i njihovih zajednica uvijek ostaju apsolutni cilj njene umjetnosti.
Sjekira i Zlatni ekser
Ove dvije velike nove produkcije u Schirnu su dopunjene dodatnim odabranim radovima iz Selminog opusa. Dva naizgled minimalistička objekta proizašla su iz intenzivnih performansa tjelesne umjetnosti.
Platinum (Sjekira) (2021), minijaturna sjekira napravljena od platine, rezultat je višesedmične akcije Platinum, prvi put izvedene 2021. godine. U ovom performansu, Selman je sarađivala sa svojim ocem i drugim muškim članovima porodice na olupinama automobila u izložbenom prostoru, koristeći sjekire i brusilice da izvade vrijedni metal iz katalizatora. Nastala sjekira predstavlja radni alat, ali u izložbenom prostoru postaje dragocjena skulptura, izložena sigurno u staklenoj vitrini.
Matične ploče (Zlatni ekser) (2023), deset centimetara dugi pozlaćeni ekser montiran u izložbenom prostoru na visini očiju umjetnice, zapravo je artefakt iz performansa Matične ploče (2023). Porodica je rastavljala računare pred publikom, koristeći složeni proces za uklanjanje sitnih količina zlata s matičnih ploča.
Oba performansa direktno prenose procese i tehnike industrije reciklaže starog metala u umjetnički prostor i tako postavljaju pitanja o stvaranju i vrednovanju društvene vrijednosti, kao i o održivom korištenju resursa.
U sklopu izložbe možete vidjeti Superpositional Intersectionalism – Sleeping Guards (2023–), seriju od sedamnaest crteža u boji olovkom na okruglom papiru, i 14-dijelnu seriju Superpositional Intersectionalism – Ophelia’s Awakening (2024–). Crteži prikazuju intimne opservacije ženskih figura čija lica i tijela se pretvaraju u nadrealne hibride s fluidnim identitetima, šireći se i poprimajući apstraktne forme.
Dva živa performansa umjetnice će se održati tokom trajanja izložbe. Tj. već je za vrijeme otvaranja izložbe predstavljen performans Vi nemate pojma, a za završni događaj izložbe, Selman će izvesti rad Pisma Omeru (od 2021.). U seriji pisama, koju kontinuirano objavljuje na svom Instagram nalogu, umjetnica dijeli intimne misli, želje i vizije moguće budućnosti sa fiktivnim likom po imenu Omer.
Izložba u Schirn Kunsthalle Frankfurt nije samo retrospektiva Selmaninog rada, već i živa manifestacija njenog angažovanog umjetničkog identiteta. Njen pristup umjetnosti kao sredstvu za društvenu promjenu i emancipaciju čini njen rad izuzetno relevantnim i značajnim u savremenom umjetničkom diskursu. Ova izložba potvrđuje njen status kao jedan od najvažnijih savremenih umjetnica, čija djela odražavaju i oblikuju duh vremena u kojem živimo.
Izložba Selma Selman: Flowers of Life podržana je od strane SCHIRN ZEITGENOSSEN uz dodatnu potdršku Kummer-Vanotti i Kraljevine Nizozemske.
Izložba je otvorena 20. jula i možete je pogledati do 15. septembra 2024.