Otkako se pojavila na Netflixu u novembru prošle godine serija Wednesday ne prestaje biti izvor plesne ali i modne inspiracije. U masi plesnih koreografija i modnih kombinacija, koje su se pojavile na društvrenim mrežama, jedna se posebno ističe. Digitalna haljina po uzoru na hajinu koju nosi lik Wednesday, a koju je kreirala Saira Čandić.
– Uvijek su me inspirisali camp aspekti pop kulture, a serija Wednesday je definitivno brzo stekla kultni status i zaludila mase, bez obzira kojoj subkulturi pripadaju ili ne pripadaju. Pored mode i umjetnosti, od ranog djetinjstva obožavam i Tima Burtona, originalnu Addams Family seriju i filmove, privlači me ta estetika. Tata je poslije rata otvorio prvu videoteku u našem gradu, te meni i sestri prvima donosio sve Burtonove filmove na kasetama, što je očito ostavilo jak utisak na mene. Pored toga, imam čudnu, strašno blisku obitelj, i još davno se neko u gradu našalio da smo bosanska Addams Family, pa je to ‘Adamsići’ ostalo kao interna fora između nas četvero. Zato je ova haljina na neki način i omaž baš njima, kaže nam Saira.
Digitalni svijet Saire Čandić
Saira Čandić živi i radi u Sarajevu, po struci je diplomirana grafička dizajnerica, i u ‘stvarnom’ svijetu već godinama radi u marketingu, dok je ovaj digitalni svijet prvo odveo u pravcu augmentovane realnosti (AR) i Instagram filtera, a digitalnu modu je otkrila tek prošle godine. Ipak, minimalna osnova u 3D modeliranju i šivenju je nije spriječila da provede noći vježbajući i radeći dok nije stvorila svoj prvi dizajn.
– Otkad znam za sebe, zanimale su me moda i umjetnost u svim formama. Još kao dijete sam s mamom pravila nakit, podržavala me u masakriranju i oslikavanju skoro svega u mom ormaru, a nana me naučila i osnovama korištenja šivaće mašine. Druga nana me naučila da cijenim vintage komade i njihov, danas neponovljiv kvalitet. S obzirom na to da dolazim iz manjeg grada gdje (možda srećom) nismo imali velike shopping centre i fast-fashion brandove, uvijek sam se oslanjala na second hand radnje, te svoju individualnost pokazivala kroz vintage komade koje bih sama preradila, ističe Saira.
Odatle je i došla njena strast prema održivoj modi, pa je digitalna odjeća čak i logičan korak za nju.
– Rekla bih da je popularnost Metaversea i web3 doprinijela da digitalna moda zaživi kao umjetnost za sebe. Toliko je prednosti koje donosi modnoj industriji: zamislite kada bi modne kuće koristile digitalne prototipe umjesto fizičke izrade, kada bi bar mali procenat modnih revija i editorijala digitalizirali, ili kada bi modni influenceri dobijali digitalne PR komade umjesto stvarnih, koje svakako nose samo za jednu Instagram fotku, i poslije kupe prašinu u ormaru ili još gore, završe na otpadu. Jasno da i digitalna moda ostavlja otisak, ali ne u toj mjeri kao modna industrija generalno. Proizvodi duplo više CO2 nego zračni i pomorski promet zajedno, i mislim će digitalna odjeća u budućnosti bar malim udjelom pomoći da se ta emisija smanji. Mnogi brendovi su već skočili na ovaj ‘bandwagon’ i lansirali digitalne komade, kolekcije ili NFTs, ali moj subjektivni osjećaj je da je većina to uradila samo zbog publiciteta i momentuma koji je digitalna moda imala u protekloj godini, bez stvarne namjere da dugoročno koriste sve prednosti koje ona nudi, ističe.
Proces nastanka jedne digitalne haljine
Haljina je nastala u CLO3D softveru – inače se od ranije koristi u gaming industriji, kao i za realističnu simulaciju materijala i krojeva prije nego krenu u proizvodnju.
– Moj proces je sljedeći: prvo sakupljam sve dostupne fotografije haljine kao reference (riječ je o vintage Alaïa haljina, koju je kostimografkinja serije dodatno preradila i farbala). Ne na papiru, već u glavi (svi kreativni procesi mi se dešavaju samo u glavi, i svaku ideju moram realizirati u momentu kada mi klikne, makar bilo 3 ujutro) dizajn disekciram na manje komade, poput korzeta, kragne, rukava, podsuknje i nivoa volana u ovom slučaju. Tada kreće najzabavniji dio – ručno crtam svaki komad kroja, a ovom slučaju ih je bilo jako puno. Zatim ‘šijem’ sve komade zajedno u 3D prostoru i simuliram haljinu, te pravim dodatne alteracije i mjerenje. S obzirom da je riječ o alternativnoj, goth haljini, bilo je prigodno da ručno napravim i materijale koje povezujem sa tom kulturom, dakle baršun, čipka, eko koža. I konačno radim mukotrpni render, jer mi je ipak krajnji cilj da tu haljinu i ja lično (virtualno) obučem, kaže nam Saira.
Rado bismo ‘nosili’ ovaj predivni komad digitalne odjeće.