58. MESS: Sardinijski Macbettu u spektakularnoj sprezi horora i humora

Release Date
05/10/2018
fotografija
Alessandro Serra
piลกe
Bojana Vidosavljeviฤ‡ / mess.ba

Pete veฤeri ovogodiลกnjeg Internacionalnog teatarskog festivala MESS u Narodnom pozoriลกtu u Sarajevu imali smo priliku vidjeti predstavuย Macbettuย iz Italije, raฤ‘enu u koprodukciji trupa Sargadena Teatro i Compagnia Teatropersona.

Macbettuย je, kao ลกto se moลพe i pretpostaviti, talijanski, taฤnije sardinijski, naziv za Macbetha. Alessandro Serra, reditelj (ali takoฤ‘er i scenograf, kostimograf, te dizajner svjetla ove predstave) vjeลกto je smjestio radnju Macbetha u autohtoni ambijent sardijnijskog karnevala, ลกto je naroฤito vidljivo, kako u jeziku, tako i u sugestivnoj muzici (kompozitor Pinuccio Sciola), scenskom pokretu, te vjeลกto probranim kostimima. Predstava je u potpunosti ostala vjerna Shakespeareovoj drami, a zahvaljujuฤ‡i preciznom ลกtrihu, dramaturgija je ฤvrsta i zgusnuta, te ne ostavlja mjesta viลกkovima koji bi i na trenutak odvukli paลพnju sa zbivanja na sceni. Dodatna osobenost u melodiฤnosti replika postignuta je jeziฤnom adaptacijom Magbeta na sardinijski dijalekt talijanskog jezika.

Svi navedeni izbori u stvaranju koncepta dovode do autentiฤne atmosfere ove predstave. Macbettu je u isto vrijeme tragiฤan, krvav i gotovo u svim ฤulima proลพet sirovoลกฤ‡u, tiranijom i strahom, dokย  u isto vrijeme, pogotovo u scenama s vjeลกticama, odiลกe lakoฤ‡om, komiฤnim, pa ฤak i โ€œslap-stickโ€ elementima glumaฤke igre, te vjeลกto balasira izmeฤ‘u grotesknog humora i horora. Sve to vrijeme, izuzetno promiลกljen mizanscen predstave ostaje savrลกeno precizan, iako pojedine komiฤne etide na momente prelaze u naizgled razuzdane glumaฤke improvizacije.

Izvanredna reลพijska rjeลกenja, ponekad su lucidna u svojoj jednostavnosti, poput male drvene stolice koja simbolizira prijesto, na kojoj se Magbet tijekom zavrลกnog monologa klati, ili kamenje koje Macbet reda jedno na drugo, kao da diลพe labavi spomenik sa svakim novim ubistvom koje poฤini. Ponekad su scenski nezaboravna, poput scene Dancanove smrti, kada se nakon poฤinjenog ubistva leลก uklanja sa scene tako ลกto se povlaฤi postelja koju je Lady Macbeth postavila, kao da ostavlja veliki krvavi trag. Ponekad su sirova, poput scene kada Lady Macbeth sipa vino straลพarima, dok oni poput svinja obilaze oko nje. Zvukovi daju poseban ลกtimung sveukupnoj atmosferi, te dodatno oลพivljavaju hororistiฤnost situacije, od oluje glasova โ€“ vijesnika nesreฤ‡e, na samom poฤetku, do tihog hrskanja hljeba pod Banquovim nogama u sceni veฤere.

MACBETTU 1

Glumaฤki ansambl svojom igrom od ove predstave pravi savrลกenu maลกinu od koje nas naizmjeniฤno podilaze ลพmarci, te gotovo plaฤemo od smijeha. Poimenice, to su: Fulvio Accogli, Andrea Bartolomeo, Andrea Carroni, Giovanni Carroni, Maurizio Giordo, Stefano Mereu i Felice Montervino. Svojom uigranoลกฤ‡u, te apsolutnim shvaฤ‡anjem i dopunjavanjem rediteljskog koncepta, oni u isto vrijeme ostvaruju izvanredne pojedinaฤne kreacije kao dramski likovi, dok u grupnim scenama (uglavnom kao vjeลกtice) postiลพu takav ritam iย  โ€œscensku masovnostโ€ da je dosta nas bilo iskreno oduลกevljeno saznanjem da smo sve vrijeme gledali samo osmero glumaca.

Predstava je ostala vjerna staroj elizabetanskoj tradiciji, pa tako sve uloge igraju muลกkarci. Zanimljivo kako je upravo ovim postupkom vjeลกto izbjegnuta mizoginija tako ฤesta u danaลกnjim postavkama Macbetha, gdje su upravo ลพenski likovi (Lady Macbeth i vjeลกtice) oni koji tjeraju na ฤinjenje zla, dok su muลกkarci tek zabludjeli izvrลกitelji njihovih zlih namjera. U Macbettu, vjeลกtice su predstavljene kao divlja biฤ‡a gotovo nedefinisanog spola, koja izviru iz mraka, te viลกe komentariลกu i prepoznaju Macbethovu ลพeฤ‘ za moฤ‡i nego ลกto je u njemu bude. One su komentatorice zbivanja, ali i ฤistaฤice scene, te apsoultne kraljice komiฤnih pasaลพa izmeฤ‘u scena. Lady Macbeth u ovoj postavci igra Fulvio Accogli, najviลกi od svih glumaca na sceni. Njegova Lady Macbeth u isto vrijeme zraฤi senzualnoลกฤ‡u i sablasnoลกฤ‡u, gotovo lebdeฤ‡i na sceni, poput duha. Lady Macbeth koja na poฤetku nagovara Macbetha na zlodjela, koristeฤ‡i upravo muลกki princip ลพelje za moฤ‡i, da bi, u fantastiฤnoj sceni samoubistva, skrhano ludilom i kajanjem, Accoglijevo muลพevno nago tijelo dobilo gotovo ลพenske obrise. Efektno postavljena slika vjeลกanja u kojoj tijelo Lady Macbeth leluja iznad scene posebno se istiฤe svojom strahobalnoลกฤ‡u.

MACBETTU

Macbettuย je sugestivna predstava koja svojim izuzetnim rjeลกenjima budi maลกtu kod gledatelja. Njen glavni adut upravo jeste naฤin na koji nam obuzima sva ฤula, te majstorskom gradnjom napetosti budi strah u svakom nervu naลกeg biฤ‡a. Ovo svakako jeste spektakl koji ฤ‡emo dugo pamtiti.ย Macbettuย je sve onoย  ลกto treba biti ฤisti, sirovi teatar โ€“ kombinacija ingenioznog teksta, rediteljske maลกtovitosti i razigranih glumaฤkih kreacija.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.