Pete veฤeri ovogodiลกnjeg Internacionalnog teatarskog festivala MESS u Narodnom pozoriลกtu u Sarajevu imali smo priliku vidjeti predstavuย Macbettuย iz Italije, raฤenu u koprodukciji trupa Sargadena Teatro i Compagnia Teatropersona.
Macbettuย je, kao ลกto se moลพe i pretpostaviti, talijanski, taฤnije sardinijski, naziv za Macbetha. Alessandro Serra, reditelj (ali takoฤer i scenograf, kostimograf, te dizajner svjetla ove predstave) vjeลกto je smjestio radnju Macbetha u autohtoni ambijent sardijnijskog karnevala, ลกto je naroฤito vidljivo, kako u jeziku, tako i u sugestivnoj muzici (kompozitor Pinuccio Sciola), scenskom pokretu, te vjeลกto probranim kostimima. Predstava je u potpunosti ostala vjerna Shakespeareovoj drami, a zahvaljujuฤi preciznom ลกtrihu, dramaturgija je ฤvrsta i zgusnuta, te ne ostavlja mjesta viลกkovima koji bi i na trenutak odvukli paลพnju sa zbivanja na sceni. Dodatna osobenost u melodiฤnosti replika postignuta je jeziฤnom adaptacijom Magbeta na sardinijski dijalekt talijanskog jezika.
Svi navedeni izbori u stvaranju koncepta dovode do autentiฤne atmosfere ove predstave. Macbettu je u isto vrijeme tragiฤan, krvav i gotovo u svim ฤulima proลพet sirovoลกฤu, tiranijom i strahom, dokย u isto vrijeme, pogotovo u scenama s vjeลกticama, odiลกe lakoฤom, komiฤnim, pa ฤak i โslap-stickโ elementima glumaฤke igre, te vjeลกto balasira izmeฤu grotesknog humora i horora. Sve to vrijeme, izuzetno promiลกljen mizanscen predstave ostaje savrลกeno precizan, iako pojedine komiฤne etide na momente prelaze u naizgled razuzdane glumaฤke improvizacije.
Izvanredna reลพijska rjeลกenja, ponekad su lucidna u svojoj jednostavnosti, poput male drvene stolice koja simbolizira prijesto, na kojoj se Magbet tijekom zavrลกnog monologa klati, ili kamenje koje Macbet reda jedno na drugo, kao da diลพe labavi spomenik sa svakim novim ubistvom koje poฤini. Ponekad su scenski nezaboravna, poput scene Dancanove smrti, kada se nakon poฤinjenog ubistva leลก uklanja sa scene tako ลกto se povlaฤi postelja koju je Lady Macbeth postavila, kao da ostavlja veliki krvavi trag. Ponekad su sirova, poput scene kada Lady Macbeth sipa vino straลพarima, dok oni poput svinja obilaze oko nje. Zvukovi daju poseban ลกtimung sveukupnoj atmosferi, te dodatno oลพivljavaju hororistiฤnost situacije, od oluje glasova โ vijesnika nesreฤe, na samom poฤetku, do tihog hrskanja hljeba pod Banquovim nogama u sceni veฤere.
Glumaฤki ansambl svojom igrom od ove predstave pravi savrลกenu maลกinu od koje nas naizmjeniฤno podilaze ลพmarci, te gotovo plaฤemo od smijeha. Poimenice, to su: Fulvio Accogli, Andrea Bartolomeo, Andrea Carroni, Giovanni Carroni, Maurizio Giordo, Stefano Mereu i Felice Montervino. Svojom uigranoลกฤu, te apsolutnim shvaฤanjem i dopunjavanjem rediteljskog koncepta, oni u isto vrijeme ostvaruju izvanredne pojedinaฤne kreacije kao dramski likovi, dok u grupnim scenama (uglavnom kao vjeลกtice) postiลพu takav ritam iย โscensku masovnostโ da je dosta nas bilo iskreno oduลกevljeno saznanjem da smo sve vrijeme gledali samo osmero glumaca.
Predstava je ostala vjerna staroj elizabetanskoj tradiciji, pa tako sve uloge igraju muลกkarci. Zanimljivo kako je upravo ovim postupkom vjeลกto izbjegnuta mizoginija tako ฤesta u danaลกnjim postavkama Macbetha, gdje su upravo ลพenski likovi (Lady Macbeth i vjeลกtice) oni koji tjeraju na ฤinjenje zla, dok su muลกkarci tek zabludjeli izvrลกitelji njihovih zlih namjera. U Macbettu, vjeลกtice su predstavljene kao divlja biฤa gotovo nedefinisanog spola, koja izviru iz mraka, te viลกe komentariลกu i prepoznaju Macbethovu ลพeฤ za moฤi nego ลกto je u njemu bude. One su komentatorice zbivanja, ali i ฤistaฤice scene, te apsoultne kraljice komiฤnih pasaลพa izmeฤu scena. Lady Macbeth u ovoj postavci igra Fulvio Accogli, najviลกi od svih glumaca na sceni. Njegova Lady Macbeth u isto vrijeme zraฤi senzualnoลกฤu i sablasnoลกฤu, gotovo lebdeฤi na sceni, poput duha. Lady Macbeth koja na poฤetku nagovara Macbetha na zlodjela, koristeฤi upravo muลกki princip ลพelje za moฤi, da bi, u fantastiฤnoj sceni samoubistva, skrhano ludilom i kajanjem, Accoglijevo muลพevno nago tijelo dobilo gotovo ลพenske obrise. Efektno postavljena slika vjeลกanja u kojoj tijelo Lady Macbeth leluja iznad scene posebno se istiฤe svojom strahobalnoลกฤu.
Macbettuย je sugestivna predstava koja svojim izuzetnim rjeลกenjima budi maลกtu kod gledatelja. Njen glavni adut upravo jeste naฤin na koji nam obuzima sva ฤula, te majstorskom gradnjom napetosti budi strah u svakom nervu naลกeg biฤa. Ovo svakako jeste spektakl koji ฤemo dugo pamtiti.ย Macbettuย je sve onoย ลกto treba biti ฤisti, sirovi teatar โ kombinacija ingenioznog teksta, rediteljske maลกtovitosti i razigranih glumaฤkih kreacija.