U susret ovogodišnjem polaganju kamena temeljca za novu zgradu Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi, renomirani dizeldorfski konceptualni umjetnik Mischa Kuball poziva građane Sarajeva od 22. augusta do 25. septembra ove godine svojom umjetničkom akcijom u javnosti If Walls Could Tell, da zajedno osmisle tri simbolična muzejska zida kao kolaborativno umjetničko djelo. Zidovi će biti dio Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi.
Međunarodna zbirka savremene umjetnosti Ars Aevi osnovana je 1993. godine kao čin solidarnosti međunarodne umjetničke scene s gradom Sarajevom, koje je tokom (anti)jugoslavenskih ratova ’90-ih gotovo četiri godine bilo opkoljeno i razarano. Jedna je od najvažnijih i najobimnijih zbirki savremene umjetnosti u cijeloj regiji Balkana i još uvijek je privremeno smještena u Vijećnici u Sarajevu. Renomirani talijanski arhitekt Renzo Piano projektirao je muzejsku zgradu za zbirku Ars Aevi 1995. godine, koja je trebala povezati prošlost i budućnost kao srce nove muzejske četvrti, uz Historijski muzej Bosne i Hercegovine i u neposrednoj blizini u blizini Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine.
Trideset godina nakon završetka rata u BiH, daljnji razvoj muzejskog projekta predstavljen je 2023. godine uz potporu UNESCO-a, Italijanske Ambasade u Sarajevu, Grada i Kantona Sarajevo, Općine Novo Sarajevo kao i financiranje iz europskih fondova i saveza i donacija privatnih donatora, a početak izgradnje planiran je ove godine.
U susret ovom historijskom događaju za grad i kulturu Sarajeva, Mischa Kuball postavlja tri bijela zida na trgu budućeg Muzeja Ars Aevi i poziva građane i prolaznike da ih interaktivno koriste kao projekcijsku površinu za svoje osjećaje, misli i ideje za muzej budućnosti.
Povodom toga održana je i panel diskusija sa umjetnikom Mischom Kuballom, direktoricom Muzeja Ars Aevi Senkom Ibrišimbegović i poznatim predstavnicima domaće kulturno-umjetničke scene Elmom Hašimbegović, direktoricom Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine, Mirsadom Sijarićem, direktorom Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine, Benjaminom Čengićem, direktorom Galerije savremene umjetnosti Manifesto, Sarajevo i umjetnikom Damirom Nikšićem. Moderator panela je bio Zoran Erić, Ph.D., kustos iz Beograda.
Razgovaralo se o tome kakvu ulogu tri muzeja imaju u gradu i društvu i na koji način se njegov interaktivni umjetnički projekt može kustoski integrirati u koncept buduće muzejske postave Aers Aevi, gdje će nakon završetka umjetničke kampanje dobiti trajno mjesto.
U fokusu diskusije su bila dva teorijska modela: intervencijski prostor, u kojem participativna umjetnost može iznova oblikovati svakodnevni život ljudi, i zajednički prostor, koji umjetnost omogućava kao mjesto socijalne kohezije u urbanom okruženju. Također je razmotrena i pozicija umjetnika kao katalizatora i posrednika, koji stvara otvorenu scenu za nesputanu participaciju – bez ograničenja ili smjernica za učesnike.
Događaj – uokviren kolaborativnim umjetničkim djelom simboličnih muzejskih zidova Mische Kuballa – postavlja pitanje da li je ovakva interaktivna umjetnost u javnom prostoru samo privremena govornica ili zaista odražava glas naroda u nekontrolisanom i dekolonizovanom javnom prostoru?
Prije panela svoj doprinos oslikavanja zidova dao je i umjetnik Benjamin Čengić.
Mischa Kuball (*1959., Düsseldorf) radi kao konceptualni umjetnik od 1977. s fokusom na svjetlosni medij za istraživanje arhitektonskih prostora, kao i društvenih i političkih diskursa. Njegovi radovi odražavaju društveno-kulturne strukture i arhitektonske intervencije. U njegovim politički motiviranim participativnim projektima stapaju se javni i privatni prostor i nude platformu za komunikaciju između publike, umjetnika, rada i javnog prostora. Profesor je umjetnosti u javnim prostorima na Akademiji za medijsku umjetnost u Kölnu, a 2016. godine dobio je Njemačku nagradu za umjetnost svjetla.