Maja Zećo: Rad na predstavi ‘T4, OFELIJIN VRT’ je učinio da sazrijem i kao čovjek i kao glumica

Release Date
29/09/2023
razgovarala
Besima Svraka
fotografije
Theater unterm Dach

Na ovogodišnjem izdanju Internacionalnog festivala MESS  imat ćemo priliku pogledati iznimno emotivnu predstavu, T4, Ofelijin vrt reditelja Davida Stohra, koja je prvi put oduševila publiku u januaru ove godine na sceni Theater unterm Dach, teatra u Berlinu. Ovaj potresan komad, koji se bavi nacističkim projektom eutanazije osoba s poteškoćama, ostvario je značajan uspjeh, osvojivši nagradu u martu. U srcu ove priče su dvije izvanredne glumice, Maja Zećo i Neele Buchholz, koje su se suočile s dubokim emocionalnim izazovima kako bi publici prenijele ovu važnu poruku.

Predstava govori o nacističkom programu eutanazije osoba sa invaliditetom T4. Ofelija (N. Buchholz), uz pomoć medicinske sestre Gertrud (M. Zećo) pokušava pobjeći iz sjedišta birokrata i doktora koji su odlučivali o životu i smrti u ulici Tiergartenstrasse 4, u Berlinu, a sve u skladu sa ideološkim standardima ekonomske efikasnosti.

T4, Ofelijin vrt – riječ je o nevjerovatno emotivnoj predstavi koja govori o nacističkom projektu enautazije osoba s poteškoćama. Predstava je imala premijeru u januaru ove godine, a nagrađena je u martu ove godine. Tema predstave je emotivna i osjetljiva. Kako si se nosila sa tim emotivnim zahtjevima predstave?

– Cijeli proces je bio jedan vid mog vlastitog sazrijevanja kao čovjeka i glumice. I Neele i ja smo smo vodile unutarnje borbe i mislim da nismo ni svjesne koja nam je snaga trebala da iznesemo ovu predstavu. Međutim, kod nje nikad nisam vidjela nesigurnost, niti kod ostatka tima, što je i meni davalo dodatnu snagu. Bilo je trenutaka kada sam sumnjala u sebe jer sam mislila da nikad sa takvim zahtjevnim zadatkom neću izaći na kraj te je bilo momenata kad nisam mogla suzdržti emocije jer u jednom trenutku nanosim bol jednom potpuno čistom i nevinom biću. S druge strane Neele u predstavi igra Ofeliju koja jako pati za ocem pa bi taj dio u predstavi uvijek jako emotivno proživljavala. Jednog dana sam došla na probu, nakon možda nekoliko neprospavanih noći, jer i sama nisam vjerovala kakvu ulogu igram, i zamolila Neele da me sasluša, i rekla joj: Neele, sve ovo što ja radim i govorim je samo gluma, to je Gertrud, Maja nije takva, Maja te voli i želi ti sve najbolje i ne misli ovo što u predstavi govori, a ona mi je na to odgovorila: Majo, znam ja to! Hajde, molim te, koncentriši se i radi svoj posao, a, ja ću svoj, ok? I to je Neele!

Interesanto je da su do sad Ofelijin lik igrale osobe bez poteškoća, Neele je prva osoba s trisomijom 21 koja je preuzela naslovnu ulogu, a ovo je njena i prva glavna uloga. U ovom slučaju teatar nije samo inkluzivan, nego i ekskluzivan.

– David je tražio glumicu sa Downovim sindromom i rekao mi od početka da želi raditi sa mnom i sa glumicom sa Downovim sindromom, te da li sam ja spreman na to. Nisam razumjela zašto ne bih bila spremna. Na neki način i Neele i ja smo imali svoje borbe ovdje u ovom procesu. Neele je od početka tvrdila da ne zna učiti tekst na pamet, a ja sam dobila gomilu teksta na starom njemačkom. Noći sam provela štrebajući tekst, vježbajući sa profesoricom govora, danima nisam izašla iz kuće, a Neele je radila isto. I onda mi je na prvoj probi Neele objasnila: Vidi, svi su ljudi različiti, neki imaju Downov sindrom, neki nesto drugo, i ti sigurno imaš neke nedostatke, i to je tako. Smatram da je velika stvar što joj je David povjerio naslovnu ulogu. Na taj način pružajući joj ono što svima nama treba – jednakost! Osjećaj da se smo svi jednako tretirani i na sceni i u životu.

Pratila sam tvoje objave na društvenim mrežama. Sudeći po njima čini se da postoji posebna predivna energija između Neele, glumice koja igra Opheliju, i tebe. Gertrude i Ophelia, dva Shakespearova lika. Koja je najveća lekcija koju si naučila radeći na ovoj predstavi, a koju si naučila od Neele?

– Da je nebo granica… i da čuda postoje!

I gdje T4, Ofelijin vrt putuje nakom MESS-a?

– Predstava Ofelijin vrt nakon MESS-a igra opet u oktobru, 28. i 29.10. u Berlinu u Theater unterm Dach. Nakon toga imamo dogovorena gostovanja po Njemačkoj.

Prije dvije godine u intervjuu koji si dala za FBL, a povodom predstave Kako smo se smijali, rekla si da: Fali mi još štošta što bi me vezalo za  Berlin da bih ga nazvala domom. U Sarajevu sam se osjećala ko kod kuće, a ovdje mi treba još nekoliko godina staža kako bih se udomaćila i opustila. Nisam sigurna da je Berlin pravi izbor za mene, zato što je možda ipak malo prevelik za mene, ali za sad ostajem tu. Da li se nešto promijenilo od tada?

– Jeste! Sad se već osjećam kao kod kuće i ne bih voljela nigdje drugo radije biti nego ovdje. Berlin mi je pružio mnogo i ispunjenje je mojih želja i čežnji. Dobro mi je ovdje.

Postoji li neki poseban san ili cilj koji imaš kao glumica? Kakve uloge ili projekte bi voljela istraživati u budućnosti?

– Zadnjih godina se posvetila istraživanju ženskih pitanja. Bavim se zenama i one me inspirišu. A moja želja je da imam svoj teatar u kojem ću istraživati, eksperimentirati, režirat, glumiti, naravno, ne ja sama, nego zajedno sa svojom ekipom. U kojem ćemo zajedno maštati i razrađivati teme koje nas inspirišu i angažovati ljude koji nas inspirišu. Moram priznati da već sad imam i radim to, jedina je mana što u tom slučaju moraš stalno pisati projekte i ovisiti od dobre volje žirija koji odlučuje i koji ti danas može biti nakoljen a sutra više ne. Međutim, to je budućnost modernog teatra. Svi tako rade, čak se i državni teatri također kreću u tom pravcu. Direktori se mijenjaju i vode svoju ekipu sa sobom u druga pozorišta. E sad, razlika je u tome što državna pozorišta finansira država i oni nemaju problema sa finansiranjem a mi tražimo uvijek iznova partnere i sponzore.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.