Ako se vratimo nekih desetak godina unazad, alternativna scena u BiH, s naglaskom na metal i hardcore ลพanrove, bila je u uzlaznoj putanji. Svaki grad je imao bend, dva, svirke domaฤih bendova ฤeste. Aktivno se sviralo, snimalo, nastupalo, te neki poฤetak dolaska veฤih imena u naลก glavni grad, ukljuฤujuฤi i Sepulturu, koliko god to nije bila Sepultura po nekim naลกim standardima. Uslijedili su Sarajevo Metal Festivali, koncerti Madballa, Darkest Houra, Biohazarda, Napalm Deatha, Pro Paina, First Blooda, zatim Sumer Metal Festivali, ลกto bi braฤa Ameri rekli: To name a few, brojne svirke manjih bendova, ลกto stranih, ลกto komลกijskih, ลกto domaฤih. Neลกto se deลกavalo, svi su bili zagrijani za rad, svi s bili pristuni. Broj bendova je rastao, broj booking agencija, da, booking agencija, nevjerovatno za Sarajevo i metal/hc.
Meฤutim, deset godina kasnije, usudim se reฤi da 90 posto bendova iz tog doba ne postoji. Svirke su rijetke, ลกto domaฤih ลกto stranih bendova, poneki komลกija uleti. Jedan od rijetkih bendova, koji je u tom nekom usponu ostao po strani, ali i dan danas praลกi je sarajevski Flatline. Kad kaลพem ostao po strani, mislim ostali u Njemaฤkoj, ล vicarskoj, Austriji i gdje veฤ ne da sviraju, snimaju i da rade. Ok, dosta promjena su pretrpili, ali ni Sepultura nema originalnih ฤanova! (*eye roll). Bend koji je odradio viลกe svirki van BiH nego veฤina domaฤih metal/hc bendova. Bend koji evo viลกe od 15 godina prkosi, gura svoje, nikad nisu u ลพiลพi deลกavanja, ali uvijek tu. Rade, sviraju i dan danas idu van BiH organizuju turneje, mislim da ih trebamo etiketirat kao eto Flatlinea, vidiลก da se moลพe bend. O svemu napisanom do sad, o samom bendu, buduฤnosti i onako malo o knjizi koju je napisao, priฤao sam sa povratnikom u bend, vokalom Muamerom Hajdom โ Muxom. Kako to Flatline prkosi vlastitom imenu i dalje pumpa ลพivot u metal svijet saznajte u nastavku.
Za kratki uvod nam se predstavi i reci mi odakle uopลกte u muzici? Zaลกto baลก metal i zaลกto baลก pozicija bendovskog centarfora tj. vokala? Da li je prije Flatlinea bilo bendova u kojima si moลพda bio zaduลพen za neลกtu drugo? Kako si na kraju zavrลกio u Flatlineu?
– Gitarista i bunjar BHHC benda Kontra, Slaven i Zlatko, 2002. godine su htjeli uraditi, pored tadaลกnjeg angaลพmana i neลกto novo, pa su zvali mene i Igora kojeg smo upoznali na Soda Open Air Festivalu. Kreirali smo bend koji je najduลพe funkcionisao skupa, obiลกao Evrope i BiH, i napravio ลพivi EP i studijski full-length album. Ja sam veฤ imao nekih tekstova i nasluลกao se svakakvih muzika. Sklopili smo neลกto ลกto je meni godilo kao izraz jedne generacije, revolt, kritika, a u isto vrijeme i odliฤna zabava. Slaven i ja smo se zapravo sreli na probama mog prvog benda, Izboj, koji je svirao neki agresivni punk-core, ali nismo stigli uraditi ni jednu svirku, iako smo imali moลพda ฤak i desetak gotovih pjesama, ฤlanovi su se prosto raziลกli svojim putem radi obaveza razne prirode. Tako smo poฤeli sa Flatlineom.
I standardno pitanje za vokala: Sviraลก li ti ลกta?!ย
– Ne sviram niลกta, a volio bih bubnjati kad bi bilo para i prostora, ali o tom โ po tom.ย
Koliko sam upoznat sa radom benda ti si taj koji piลกe svu liriku. O ฤemu tekstovi govore i odakle inspiracija za iste? Da naglasim da je Flatline veoma poseban bend ลพanrovski s obzirom na to da se deklariลกe kao posttraumatic experience.ย Na koji naฤin liฤne traume zavrลกe u pjesmi, da li su uopลกte liฤne ili SF? Da bi se uklopio sa svojim idejama, da li ti je potrebna muzika prije svega ili imaลก neลกto unaprijed spremno pa uklapaลก na ono ลกto bend svira?
–ย Isprva je bilo tekstova koje su napisali Zlatko i Slaven, a poslije smo se potpuno oslonili na moju zbirku i nekad bi radili muziku po tekstu, a nekad obratno. Poslije se sve to doradi na probama, i uvijek ispadne neลกto u ฤemu su svi dali doprinosa, ali je drukฤije od svega onoga ลกto su svi pojedini ฤlanovi imali u startu u glavi. Tako je to jedan divan kompromis, jedan sklop koji ne potpada pod trendove. Posttraumatski hardcore je ideja koju sam dobio nakon nekoliko godina postojanja benda, zvuฤalo mi je logiฤno da moja generacija treba da dobije glas i zvuk ฤime predstavljam ono kako ja vidim svijet. Nisu to sve frustracije, njih je u stvari i moลพda najmanje, to je rezultat svijesti ฤovjeka koji je na ovim prostorima svaลกta proลกao, svega se nagledao, pokuลกava da sloลพi stvari u neki red i sebe dovede u harmoniju, stanje nekog balansa i mira. Muzika je nepredvidljiva, ide svojim tokom, a tekst moลพda nekad priฤa i neku drugu priฤu u odnosu na ono ลกto ฤujete. Sve u svemu, ja drukฤiji naziv nisam mogao smisliti u skladu sa situacijom. Na publici ostaje da prosudi, nakon sluลกanja i ฤitanja.
Da se malo nadoveลพem na prethodno pitanje, mene uvijek to zanima, taj proces stvaranja; kako to izgleda kada Flatline pravi pjesmu? Da li ste joลก uvijek old school po tom pitanju, improvizacije i svirka na probi i iz hrpe ideja izaฤe neลกto ฤemu se posveti paลพnja ili ลกaljete ideje preko telefona koje je neko kuฤi skontao? Koji naฤin ti preferiraลก i ลกta misliลก o ovom modernom pristupu gdje, da se ne laลพemo, veฤinom gitariste imaju rif i nakucaju ostatak u nekom programu, ลกalju ekipi da โskinuโ za probe, eventualno nadograde neลกto na svom instrumentu? Fali li tebi neลกto u tom pristupu?
– Mi ovaj moderni pristup sa digitalnim tehnologijama koristimo tek odnedavno, ali opet se sve doraฤuje uลพivo i old-school pristupom. Prije smo sve radili napamet, svi su sve pjesme imali u glavi, ฤak su se Slaven i Igor i ลกtimali po sluhu, bez ลกtimera. Ja bih tekst sastavljao na papiru, ponavljali bi dok se svi ne sloลพe da je to to, i gotovo. Sad se malo zaลกlo u godine, pa tehnologija stvarno pomaลพe. To ne mijenja energiju i zvuk kojeg se drลพimo, naravno. ล to se tiฤe ovog modernog pristupa, lijepo je da klinci mogu sve to da rade kuฤi, da se to sve sklopi i zvuฤi odliฤno, ali se energija i talent ipak vide samo uลพivo, pred ljudima i za ljude koji su te doลกli vidjeti. Kad se preฤe ta stepenica, lako je poslije nakucati i odsvirati ลกta god, ali ako nema osnovnu ideju koja nosi to sve svojom energijom, tehnologija je onda samo mrtav alat, kao ลกto je uostalom uvijek i bila.
Flatline je uvijek bio live bend i u 12 godina postojanja, ako se ne varam, samo je jedan EP snimljen. Zaลกto tako malo studijskog materijala, a s druge strane kako uspijete toliko svirati?ย
– EP Live at Skenderija je nastao tako ลกto smo u okviru otvorenog festivala na platou Skenderija, nastupali nekad popodne, poslije nas je bio Nervozni Poลกtar, a tonac je bio jedan stari i iskusni majstor zanata, koji nas je samo onako odmjerio, rekao: Znam ja koji vi zvuk volite, niลกta se nemojte sekirat, i prosto nam je napravio snimak zbira svih kanala, sume sa miksete i ลกta je izlazilo na ozvuฤenje, to je ostalo na mini disku. Kad smo poslije to posluลกali, shvatili smo da je to jedan od najboljih ลพivih snimaka koje smo ikad ฤuli. I dan danas volim to posluลกati. Tu su neke pjesme koje viลกe i ne sviramo radi dosta novih, ali zvuฤe odliฤno. To nam je moลพda bila ฤetvrta ili peta svirka ikad, ne sjeฤam se baลก. ล to se tiฤe svirki vani to je spontano sve doลกlo, kontaktima sa bendovima izvana, koji su svirali u Sarajevu i po BiH i onda nas zvali kod sebe. Za sve je zasluลพan Slaven, bez njega se niลกta nikad ne bi desilo. On i danas radi kao organizator, sam znaลก koliko je uradio za scenu u zadnjih 20 godina, i svi mi s njim.
Koja ti je svirka posebno ostala u pamฤenju? Na domaฤem terenu ste bili podrลกka Biohazardu i Sepulturai, kako je biti support tim, velikim, bendovima, nauฤili se iลกta od njih?ย ย
– Sa velikim bendovima je baลก nekako ฤast nastupati. Kad ih upoznaลก, vidiลก da su to sve ipak ljudi prije svega, velikoga srca, da ta cijela scena ne gaji zvijezde, nego prijateljstva, ljubav i energiju. Kad malo doฤeลก u godine vidiลก da zvijezda nikad nije ni bilo, veฤ samo duboko poลกtovanje prema radu svakog posebno. To su veliki bendovi u svom mikrosvijetu u odnosu na mainstream. Izdavaฤke kuฤe moลพda remete autorski proces i mijeลกaju velike profite, rizike i obaveze u sve to, ali kad bend izaฤe i odsvira pred ljudima, znaลก za ลกto si dao novac i ลกta to sve predstavlja, te na kraju krajeva zaลกto je opstalo sve te godine. Posebno pamtim Napalm Death i Biohazard, sa masom problema u organizaciji, smijeลกnim i nekad i nezgodnim scenama u naลกoj okolini i mentalitetu, ali isto tako i momenat kad liฤno Billy iz Biohazarda doฤe i pokloni mi majicu. Te stvari se ne zaboravljaju. Na tom koncertu sam bio prodavaฤ karata, radnik na ลกtandu sa merchandiseom, vokal benda, dio lokalnog staffa koji unosi i iznosi opremu i joลก gomilu posla se odradilo, ali se sjeฤam da mi niลกta nije bilo mrsko, jer smo radili neลกto ลกto je ostalo zapamฤeno. Sa Napalm Deathom je bio drugi problem, jedva smo uspjeli dovesti dvoranu na upotrebljiv nivo za tu vrstu svirke, radi starih instalacija i opreme i nesuglasica sa vlasnikom, trebalo je dosta vremena i ลพivaca da se usaglasimo da je sve u redu, da se takvi koncerti odrลพavaju svugdje u svijetu, da mi odgovaramo za sve i da je sa sigurnosne strane sve OK. Kad poฤinjeลก sa takvim stvarima u ovakvoj sredini ljudi se boje nepoznatog, ali poslije smo stvorili atmosferu u kojoj i dan danas uspjeลกno saraฤujemo.
Pomenuo sam veฤ da bend postoji od 2005. godine, dvanaest godina u naลกim uslovima svirati to ลกto vi svirate i opstajati je za svaku moguฤu pohvalu! Ipak, 12 godina je dug period i svaลกta se deลกavalo, od orginalnih ฤlanova benda tu ste ti i Slaven (gitarista), novi su bubnjar (Marko) i basista (Sale). Donedavno si i ti sam bio ex-Flatline. Idemo sada redom, kako to da je bend uspio opstati viลกe od decenije, zaลกto su promjene bile neminovne i zaลกto si ti do prije nekoliko mjeseci bio bivลกi ฤlan benda?
– Bend je opstao prije svega, jer je u bilo ฤemu ลกto radiลก bitno imati neki cilj. Slaven je ฤovjek koji ne odustaje ลกta god da se desi, jedno vrijeme je samo on bio ฤlan osnovne postave. Ja sam neko vrijeme bio odsutan radi privatnih problema i previranja. Nakon nekoliko godina izostanka shvatio sam da ne mogu da ne vratim bendu ono ลกto mi je dao – sreฤu, poznanstva, putovanja, iskustva i energiju, te sam se nakon nekoliko razgovora odluฤio vratiti kako bismo uradili joลก nekih stvari dok nismo skroz ostarili. Planira se joลก jedan album, dosta svirki, a sve se radi u skladu sa obavezama svakog od nas, kojih sad ima definitivno puno viลกe nego prije petnaestak godina, kad smo poฤinjali. Marko i Sale su stari prijatelji benda, i sami su imali svoje matiฤne bendove sa kojima smo dosta radili, Festival of Mutilation odnosno Ormus, a vokal je jedno vrijeme bio Shex iz Dรถzera, i to su sve ljudi koji imaju dugo iskustvo u sveukupnim deลกavanjima sarajevske post-ratne scene i ono ลกto rade rade srcem i iskreno. Bend opstaje onoliko koliko je jaka ideja koja ga vodi i mislim da mogu biti ponosan na sve iza nas i ono ลกto planiramo ubuduฤe.
Kako je ponovo biti u Flatlineu, ลกta ti je nedostajalo najviลกe, ฤemu se najviลกe radujeลก, ลกta se to promjenilo dok tebe nije bilo i ลกta oฤekujeลก?
– Jako je lijepo osjetiti ponovo tu energiju nakon dosta vremena, sad je to jedna svjeลพija, mlaฤa publika, ali su tu i stari fanovi benda, od prvih svirki. Trudim se ispoลกtovati sve i odraditi svoj dio posla ลกto bolje mogu. Sad je to ipak nakon steฤenog iskustva dosta bolje organizovano i ipak se vidi da zavrjeฤujemo odreฤenu koliฤinu poลกtovanja meฤu publikom, koliko god to ipak bilo na nekoj mikro-razini. Sarajevo je grad sa puno kompleksa, problema u ljudima, nepotrebne kritike i negativnosti, a u isto vrijeme i najbolja raja na svijetu. To znaju samo ljudi koji ovdje ลพive i rade i ovu ppubliku zadovoljiti je jedna velika avantura. Na nama ostaje samo da radimo koliko svako od nas to moลพe, a rezultati govore sami za sebe.
Malo se ponavljam, ali ฤinjenice su da je Flatline jedan od rijetkih bh. bendova koji su joลก uvijek prisutni, ne samo u smislu drลพimo probe, sviramo tu i tamo, nego aktivni do te mjere da ste prije nekoliko sedmica bili na mini turu po Njemaฤkoj, pa ste svirali u Slogi, znaฤi bend ลพivi i radi. U tom nekom periodu kad je bend nastao mnogo dobrih bendova se pojavilo, a kojih danas nema. Da li bendovi moลพda previลกe lako diลพu ruke od instrumenata ili je stvarno toliko teลกko svirati metal/alternativnu muzku kod nas da je taj prekid jednostavno neizbjeลพan?
– Apsolutno razumijem ljude koji dignu ruke od muzike i instrumenata. I mi smo ponekad sami sebi izgledali kao pomalo ludi ลกto uopลกte iลกta radimo u sredini koja to niฤim ne podrลพava. Marilyn Manson je u jednom intervjuu rekao: Iz video igara sam nauฤio da treba da idem tamo gdje ima neprijatelja, tako se igra nastavlja. To je sjajno reฤeno, jer bez nekakvog konflikta, razgovora, kompromisa i borbe ne moลพe biti ni samog ลพivota niti bilo kakve aktivnosti, a kamoli ลกta viลกe od toga. Stvar je u tome ลกto ova muzika koลกta, koลกta opreme, novca, vremena i ลพivaca, pa nakon nekog vremena jednostavno podvuฤete crtu i odustanete. I mi smo znali praviti duge pauze radi svakakvih problema, ali satisfakcija koju imaลก nakon nastupa to sve nekako dovede u balans. Prodajuฤi karte na jako puno koncerata, viลกe od deset godina unazad, uvijek sam pokuลกavao ljudima objasniti da sav novac koji prikupim ide podrลพavanju scene, benda, plaฤanju puta, spavanja i hrane za goste koji su doลกli, i da na kraju ipak vrijedi ona stara โkoliko para, toliko muzikeโ, ali u naลกem sluฤaju, za puno manje para od evropskog prosjeka moglo se pogledati svjetskih bendova i za puno manje para naลกi bendovi nastupaju u odnosu na ono kako bi trebali biti plaฤeni. Dovoljno je povuฤi paralelu sa turbo-folk multi-milionskom biznis scenom, gdje se prodaje seks i primitivizam, dok mi pokuลกavamo proturiti neke viลกe i pametnije ideje i pouke iz svakodnevnog ลพivota i pametnom ฤe i iลกaret biti dosta.
U prethodnom pitanju rekoh kako se prije 10 godina pojavilo puno novih, dobrih bendova, dok u zadnjih recimo 3 โ 5 godina, sve je manje novih. Ako neลกto novo nastane, onda je to varijacija izmeฤu veฤ postojeฤih likova na tzv. sceni, ali nove, mlaฤe ekipe i interesovanja je sve manje. Zaลกto i ko je glavni krivac? Koliko je kriva ekipa koja se bavi tim, koja svira/organizuje koncerte/drลพi prostore za svirke/probe, a koliko je kriva recimo publika pa tamo neki sponzori, mediji i โostaliโ?
– Ljudi ovdje obiฤno ฤekaju da neko drugi za njih uradi posao i uzimaju ono ลกto je ponuฤeno, ลกto je na stolu, bez nekih velikih ambicija i snova o neฤem veฤem, a znamo svi zaลกto, trenutna situacija pritiลกฤe svakoga. Potrebno je prvo donijeti hljeb na sto, obuฤi se i ugrijati, pa nekad poslije tek ฤovjek misli na umjetnost. Scene ฤe biti onoliko koliko je ljudi sami naprave, mi smo tako uvijek i razmiลกljali. Nismo oฤekivali veliku pomoฤ ni od koga, a jako so zahvalni svima koji su je dali. Nakon ลกto ฤovjek sebi obezbijedi ekonomsku bazu, moลพe se razgovarati o tome da se neลกto organizuje, ali svi trebaju shvatiti da je shvate da je ovo za veliku veฤinu muziฤara samo jedan slabo plaฤen hobi. Postoji dosta bendova koji sviraju obrade bez autorskog udjela, ลกto takoฤer mogu razumjeti, jer noฤni ลพivot jednog povelikog grada uvijek traลพi takve sadrลพaje. Svako treba smisliti ลกta ลพeli, napraviti sebi cilj i krenuti prema njemu. Ne brinem se baลก mnogo da li u gradu ima ili nema deลกavanja, jer onoliko deลกavanja koliko nama treba, iz ove scene, u ovoj sredini, mi sebi sami napravimo, a tu smo i za mlaฤe koje treba usmjeriti i stvoriti neku novu generaciju. Ali to je ipak njihov, samo njihov problem i zadatak.
Koja je razlika u pristupu i svemu onome kako je to radio Mux na svome poฤetku i kako to ekipa radi danas? Koliko su se vremena promijenila?ย S obzirom na iskustvo i sve uraฤeno, ลกta bi bio tvoj savjet mlaฤoj raji koja moลพda upravo sad dogovara prvu probu, pravi prve pjesme?ย
– Primijetio sam dosta klinaca koji super sviraju, oni sad imaju blagodeti tehnologije i povezanosti koje mi nismo imali, neฤu reฤi da im je lakลกe, ali je u svakom sluฤaju to prednost. Od savjeta nemam neลกto pretjerano puno reฤi, ako radiลก neลกto ลกto voliลก o imaลก ฤak i opciju da budeลก i plaฤen za to, zaลกto ne nastaviti?! Stvar je samo biti iskren i raditi to srcem, i rezultati ฤe doฤi sami od sebe. Bitno je da ti slava, uspjeh i novac ne budu cilj, nego da liฤno budeลก sretan. Bit ฤeลก sretniji znajuฤi da sad imaลก sljedeฤi mali cilj za ispuniti i tako dan za danom. To je formula koja uvijek uspijeva. Tehnologija je moลพda promijenila alate i pristup, ali sve se na kraju svodi na razmjenu energije. To se moglo osjetiti isto tako na nekom Bachovom koncertu prije nekoliko vijekova, na Woodstocku ili na Exitu u danaลกnje vrijeme. Treba samo razluฤiti ลกta je iskreno i ลกta vrijedi, a ลกta je proizvod napravljen za zaradu.
Gdje smo danas, a kako izgleda sutra kad je rijeฤ o metal sceni? ล ta moลพemo oฤekivati u narednom periodu, ima li nekih naznaka da ฤe se popraviti situacija ili ovaj trend raspada bendova, manjka svirki se nastavlja?
–ย Flatline ฤe sigurno raditi do slijedeฤe godine, za dalje stvarno ne mogu niลกta reฤi, jer bih uvukao ostale ฤlanove benda u to pitanje, ลกto je jako teลกko. Radit ฤemo popriliฤan broj svirki do kraja godine, svojih i gostovanja drugih bendova. Kako smo poฤeli od zime ove godine polako opet neลกto raditi kompletna scena lagano oลพivljava. Ali to je ipak samo naลก dio doprinosa svemu, treba inspirisati i druge da daju svoj. Ponavljam, ne ฤekati da drugi urade posao za tebe, nego ga sam sebi napraviti. Jedini put do uspjeha u ovakvoj sredini, a bogami i drugdje, koliko god izgledalo da je tamo negdje vani neลกto lakลกe i da sve pada s neba. To se nigdje ne deลกava.
Za kraj nekoliko pitanja koja uvijek moram postaviti! ล ta je to ลกto lupa u tvojim sluลกalicama trenutno? Neki domaฤi/strani bend za preporuฤiti?
– Nedavno me je na svirci u Abraลกeviฤu oduลกevio mostarski Brainswitch,ย od stranih bendova upratio sam bend Collider, moลพda neka mjeลกavina Crowbara i Mastodona, mlad bend, tek neลกto malo materijala online imaju, a inaฤe sluลกam internet radio stanice, pa ako mi se neลกto svidi potraลพim cijeli album. Tremonti, gitarista Creeda ima nekoliko sjajnih albuma sa istoimenim bendom, a od domaฤih uvijek volim posluลกati Aesthetic Empathy i Shipwrecked. Svi ostali koje nisam spomenuo ฤe se naljutiti, bolje da stanem odmah! Sluลกam muziku koliko stignem od posla i obaveza, tako da je to sad malo viลกe selektivno, i nije u prvom planu samo sluลกati muziku cijeli dan, kao prije petnaestak godina.
Neลกto ลกto smo trebali pitati, a da smo zaboravili aka any last words?
– To je uvijek najteลพe. Moลพda ฤu se nakon mjesec sjetiti neฤega kad veฤ bude kasno (ลกalim se). Suma summarum svega je da sam jako zadovoljan i sretan, nakon svega ลกto smo uradili i da sad ipak malo veฤim dijelom ostaje na mlaฤim generacijama da neลกto novo naprave, a mi smo uvijek tu ako treba pomoฤi. Svaki dan je novi dan, treba pronaฤi sebi cilj, svrhu, uฤiniti sebe sretnim i sve ostalo ฤe doฤi samo od sebe. To je moguฤe jedino ljubavlju, radom, motivacijom i pozitivnom energijom. Za pozitivne stvari i konstrukciju treba daleko viลกe energije nego za negativne, za mrลพnju i razaranje, to je najlakลกe. Unutar sebe treba naฤi tu snagu, motivisanu neฤim ลกto voliลก i svaki dan ฤe biti avantura i putovanje ka slijedeฤem cilju. A sutra je opet novi dan.