Patwo: Ulice su moje galerije

Release Date
21/07/2015
razgovarala
Besima Svraka

Patwo, graffiti umjetnoลกฤ‡u se poฤeo baviti joลก kao klinac u postratnom Sarajevu.ย Poฤetkom 1999. nekoliko graffiti crtaฤa iz Holandije i Belgije, kroz neke projekte EU-a, u to vrijeme putovali su kroz BiH i crtali na zidovima na kojima su joลก uvijek bile vidljive posljedice rata. Jedan takav zid je bio u blizini njegove kuฤ‡e, gdje bi on provodio cijeli dan posmatrajuฤ‡i te momke kako rade neลกto na zidu. To je bila neka inicijalna kapisla, koja je u suลกtini sve pokrenula i koja ga vodi i dan โ€“ danas.

ฤŒitava priฤa postaje ozbiljnija prije petnaestak godina kad upoznaje SMER-a i REK1-a, nakon ฤega kao ekipa poฤinju da crtaju pod imenom STF crew/Save The Future.ย Od tada pa do danas, u neizmjenjenom sastavu funkcioniraju i uljepลกavaju zidove gdje je to dozvoljeno i moguฤ‡e.

 

Kako je nastalo ime Patwo?ย 

– Sasvim sluฤajno, skroz neplanski. Kao veฤ‡ina klinaca koju je hvatao taj poฤetni udar graffiti kulture, za prvi tag izabrao sam englesku rijeฤ sa znaฤenjem, koja pri tome, iz te djeฤije perspektive, nije mogla biti bilo kakva, nego je morala predstavljati neลกto jako ili hajmo reฤ‡i i odvaลพno. Kad danas gledam to je popriliฤno smijeลกno – moj prvi tag je bio RAGE โ€“ jer je zvuฤalo opasno. Vrlo brzo sam se poฤeo patiti oko spajanja i crtanja tih slova, pa sam jedan dan sjeo i ispisao cijelu abecedu na svoj naฤin, gdje su mi slova P., A., T., U. odgovarala, pojedinaฤno i u kombinaciji. Kasnije sam se zezao sa tim posljednim T. i U., s obzirom da je to bio i izgovor broja 2. na engleskom jeziku – 2 se pretvorilo u TWO, te nastade i ostade PATWO

 

Zaลกto graffiti kao kreativno izraลพavanje?ย 

– Na poฤetku sam samo crtao, a kreativno izraลพavanje sam osvijestio tek kasnije, protekom vremena, odnosno sazrijevanjem. U suลกtini, straลกno me je veselila i intrigirala ฤinjenica da je moguฤ‡e koristiti urbani/ruralni prostor oko sebe da bi se izrazio, a u isto vrijeme, da ฤ‡e ta moja ili tuฤ‘a kreacija i sutra biti tu na istom mjestu, gdje je moลพe vidjeti beskonaฤan broj ljudi. Moj prijatelj SCORE je to davno dobro sroฤio: Ulice su moje galerije! Mislim da je to zvijezda vodilja svih nas crtaฤa.

Graffiti, jesu li to samo lijepa slova ili ลกaljete s njima neku poruku, buntโ€ฆ?

– Graffiti su jedna vrlo primjenjiva priฤa na okolinu, kao i sve ostale stvari u ลพivotu. Ima lijepih slova, ima savrลกenih slova, ima groznih slova, u suลกtini se radi o opciji beauty is in the eye of the beholder, jer ono ลกto je jednom crtaฤu savrลกeno, drugom nuลพno i ne mora biti tako. U prilog, a ponekad i na ลกtetu, graffitima ide ฤinjenica, ลกto je to jedan vrlo ลกirok pojam koji pod svoje saลพima: slova, karaktere (lica, karikature), stencile, ลกablone, poruke, sve do najjednostavnijih potpisa, tipa: Nebojลกa + Merima, zaokruลพeni u srce. U tome je i njihova ljepota, ลกto crtaฤu nudi moguฤ‡nost i slobodu da se poruka poลกalje, bunt iskaลพe, slika nacrta, a da ฤ‡e to neko vidjeti, sve u skladu ลกta crtaฤ hoฤ‡e da postigne. Moguฤ‡nosti su bezgraniฤne.

 

ย Kojeg graffiti umjetnika najviลกe cijenite? Zaลกto?

– Teลกko pitanje! Cijenim mnoge, generalno svakog od nas koji to radi iskreno! U prvom redu, to je moja STF ekipa (Save The Future crew) – REK1, SMER (Billain), ORNE, jer smo poฤinjali zajedno, odrastali i โ€œnosiliโ€ jedni druge da bi se razvili u crtaฤe i ljude koji smo danas. Odmah nakon njih, tu je prva generacija sarajevskih crtaฤa NEMONE, SCORE, BONE i RUDE5, koji su na neki naฤin donijeli svu tu graffiti kulturu ovdje i ฤiji su radovi, u prvim godinama sarajevske scene bili jedino ลกto smo mi lokalci mogli vidjeti. Nakon njih odmah idu Dream83 i Bugz36, zagrebaฤka PR ekipa, REA (YCP), DARE (TWS), pokoj mu duลกi, te cijela mlaฤ‘a ekipa sarajevskih crtaฤa, jer su oni pokazatelj da smo mi stariji ostavili dovoljno dubok i ลกaren trag koji ih je potakao da se bave ovim.

Kako je izgledala naลกa scena kad ste Vi poฤinjali crtati, a kako danas?

– Bila je spora, iskrena i intimna โ€“ razlog zaลกto to govorim je ลกto u vrijeme kada sam poฤinjao (Anno Domini 1999.), graffiti nisu bili dostupni na internetu, niti je internet imalo svako domaฤ‡instvo. Viลกe ljudi nije imalo mobitele nego ลกto jeste, digitalni foto-aparat je bio misaona imenica na razini Star Treka. Jedini izvor informacija je bila interakcija sa drugim crtaฤima i obilazak zidova na kojima se crtalo, sarajevska scena je u periodu od 1999./2002.godine bukvalno proลพivljavala ono ลกto su New York i Berlin imali u โ€™80-ih, dakle ฤitavih 20 godina kasnije. Pri tome, u to vrijeme, scenu je brojalo nekih desetak ljudi, koji su se poznavali i viฤ‘ali na dnevnoj bazi, pa ฤim neko neลกto nacrta, odmah se znalo i svi su hrlili na zid da vide ลกta je to novo. Danas je to sve drugaฤije, sve je generalno puno brลพe i sve je dostupno svima, pa tako i graffiti. Ljudi misle da je ovo neลกto ฤime se mogu poฤeti baviti preko noฤ‡i. Realnost je da imamo sezonske crtaฤe, pomodare, koji se pojave ljeto ili dva, a jako mali broj ostane aktivan u cijeloj priฤi.

ล ta mislite o komercijalizaciji graffita? Da li im se tako gubi svrha ili je to pozitivna popularizacija?

– Sve najbolje, sve dok je upravo ta komercijalizacija u svrhu popularizacije graffiti kulture. Ljudi bi trebali promjeniti percepciju o graffitima, jer su to davno prestala biti samo ลกaranja i ลกkrabotine na zidu – danas je to jedan vrlo ozbiljan medij, koji koristi svaka, a pogotovo marketing industrija, pri ฤemu ฤak ljudi i ne kontaju na prvu koliko te stvari imaju uticaja na njihovu svakodnevnicu: reklame, odjeฤ‡a, grafiฤki i industrijski design, sve je proลพeto upravo graffiti kulturom i/ili njenim elementima. Ono ลกto je bitno reฤ‡i je da crtaฤ koji hoฤ‡e da postigne odreฤ‘enu svrhu sa graffitima, naฤ‡i ฤ‡e naฤin da to uradi i uvijek ฤ‡e izazvati reakciju, bio njegov/njen rad komercijalan ili ne. Banksy je danas jedan od najkomercijalnih streetart/graffiti crtaฤa, moลพete se slagati ili ne slagati s onim ลกto radi, ali zasigurno ne moลพete ostati imuni na njegov rad. U svakom sluฤaju, nemam niลกta protiv situacije da crtaฤ unovฤiti svoj talenat i rad, s tim da je moj liฤni stav, da u trenutku kada novac uleti u igru, neminovno je da se tu pojavljuje obaveza, odnosno posao koji se treba odraditi, to ga onda konzumira, pri ฤemu se gubi ljubav ka igri, u stvari postanete rob stvari koju volite i kojom se bavite.

Proputovali ste regiju, crtali na raznim festivalima od Zagreba, Beograda, Splita, ล ibenika, Novog Sada do Ljubljane, a kasnije i ลกire, u Pragu, Atini, Den Haagu, Amsterdamu, imate li najdraลพi graffit koji ste nacrtali?

– Najdraลพi graffit mi je uvijek onaj kojeg sam posljednjeg nacrtao, to me nekako tjera da sljedeฤ‡i bude joลก bolji. Crtati van Sarajeva je super, ali to uvijek podrazumijeva neku trku-frku, naฤ‘i zid- doฤ‘i do zida, tako da je u tim varijantama naglasak uvijek na upoznavanju sa novim crtaฤima, druลพenje, zeza, kolaboracija na ziduโ€ฆ a kad sam za maksimalno uลพivanje, to je onda uvijek domaฤ‡e crtanje.

 

Kako izgleda BiH graffiti scena kad se uporedi sa graffiti scenom u svijetu? Zaostajemo li puno?

– Pojedinaฤno gledajuฤ‡i po crtaฤima, subjektivnog sam miลกljenja da ne zaostajemo previลกe, pogotovo u segmentu, โ€˜ajde da se sirovo izrazim, crtanja ulice, gdje TV i FE ekipa rade ozbiljno dobar posao, ลกto ovdje, ลกto po zemljama EU. Bez namjerne ลพelje da preskoฤim ikoga, znam da se u Tuzli takoฤ‘er crta momaฤki i da je scena na ozbiljnom nivou, ali za ostale gradove i nisam baลก siguran, ne znam ลกta se trenutno deลกava u Mostaru, Banjoj Luci, s obzirom na to da je prije bilo crtaฤa koji su radili odliฤne stvari. Crtaฤi kao crtaฤi nikad nisu bili sporni, uvijek ฤ‡e nas biti, ali mislim da je za razvoj scene i praฤ‡enje tokova svijetu, potrebna i publika koja je dovoljno osvjeลกtena i koja prati to sve, a mislim da mi to nemamo. Najbolji pokazatelj toga je npr. nikakav ili vrlo malobrojan broj graffiti festivala, koje trenutno u BiH, moลพemo nabrojati na prst jedne ruke.

Koje su omiljene lokacije za crtanje u Sarajevu?

– Na moju ลพalost, onih koje viลกe nema ili na kojima viลกe ne moลพemo legalno crtati, pri tome najprije mislim na vanjski zid od Marลกalke (kasarna Marลกal Tito) koji je bio fantastiฤan, dug nekih 200 metara, milina za crtanje, ali odavno veฤ‡ sruลกen. Dalje, podzid ispod mosta u naselju Ciglane – kod kosih liftova – kljuฤan za razvoj scene u Sarajevu, ali u posljednje vrijeme dobijamo prekrลกajne naloge kad smo tu, pa nam je onda skuplja pita nego tepsija. Na kraju, izdvojio bih Bob-stazu na Trebeviฤ‡u, kao meni trenutno najljepลกe mjesto za crtati – priroda, ฤist vazduh, roลกtilj i crtanje je uvijek dobitna kombinacija.

S obzirom na to da se mnogi grafiti crtaju na zabranjenim mestima, crtaฤi grafita se iz razumljivihย razloga trude da saฤuvaju anonimnost. Kakav je zakon u BiH kad je u pitanju crtanje graffita?

– Ako bi iskljuฤivo gledali sa aspekta zakona, zakon je vrlo labav, ลกto naravno pogoduje crtaฤima, a u stvari je pokazatelj, da za razliku od velikih gradova u EU i svijetu, koji imaju jako razvijenu i strogu kaznenu politiku ka crtaฤima, graffiti u BiH nisu goruฤ‡i problem s kojim se vlast treba obraฤunati. Svi smo svjesni da tu ima puno bitnijih pitanja i problema koji su na listi ฤekanja, zar ne? U BiH se za crtanje na mjestima na kojima to nije dozvoljeno odgovara u domenu prekrลกajnog prava, na osnovu Odluka o javnom redu i miru koju donose opฤ‡inska vijeฤ‡a, pri ฤemu crtaฤu moลพe biti izreฤena novฤana kazna koja se kreฤ‡e u rasponu od 50,00 KM do 500,00 KM. Dakle, ne radi se o kriviฤnom djelu = nema zatvora.

Da li ste Vi ikad imali ozbiljnijih problema zbog crtanja? Moลพete li nam ispriฤati jednu od anegdota koje ste sigurno imali prilikom crtanja?

– Nikad preozbiljnih! Obiฤno bi to bila koja ฤ‡uลกka iza uha, opomena, ponekad i neke zasluลพene mini-batine organa reda, ali mi je uvijek najteลพe padalo oduzimanje sprejeva. A ลกto se tiฤe anegdota, njih uvijek ima, svako crtanje ih nosi. Ako bih morao izdvojiti jednu, uvijek se s osmijehom sjetim crne kese, to je neลกto ลกto uvijek prepriฤavamo. Ljetna noฤ‡, neka je 2001. godina, tri u jutro, REK1, SMER i ja crtamo na zidovima ledene dvorane na Skenderiji, s nama je joลก 7-8 naลกih prijatelja koji su tu doลกli da nam prave druลกtvo, zezaju nas kako nam ne valjaju linije i ฤuvaju straลพu โ€“ u jednom trenutku upada policija sa svih strana, specijalci, vika โ€“ dreka, mi bjeลพimo jedan preko drugog, kupimo sprejeve, sudaramo se jedan s drugim, meteลพ, panika i naravno u tom haosu nas je bilo jako lako pohvatati. Svi smo poredani pored zida, legitimisani, ne smijemo pisnuti, dolaze strogi krim-inspektori sa pitanjem: Gdje je crna kesa momci, dajte kesu i bit ฤ‡e sve u redu!?, mi ne znamo o ฤemu se radi, isto pitanje ide u ponavljajuฤ‡i nedogled, policija nam, naravno, ne vjeruje, da bi se nakon nekoliko sati takvog stajanja i ispitivanje ispostavilo da je istu noฤ‡ obijen neki poslovni prostor na platou, da su sliฤne kraฤ‘e bile izvrลกene nekoliko noฤ‡i prije toga, te je policija pravila โ€œฤekuโ€ tim lopovima baลก na toj lokaciji, a mi smo im samo upali u akciju. Na kraju se sve zavrลกilo dobro po nas i strogim: Nemojte da vas ponovo vidimo da ovo radite, bjeลพโ€™te kuฤ‡ama!

 

Postoji li neki zid ili projekt koji biste posebno spomenuli?

– Dvije stvari bih posebno izdvojio, koje su mi vaลพne kako sa aspekta graffiti crtaฤa, tako i onog liฤnog, ljudskog. Prva je uฤestvovanje na Bienallu mladih umjetnika Evrope, koje je 2003. godine odrลพano u Atini, gdje sam zajedno sa sarajevskom hip-hop grupom Saga Nostra predstavljao Bosnu i Hercegovinu. U okviru muziฤkog djela programa Bienalla, imali smo zajedniฤki live performance pred 10.000 ljudi, gdje sam crtao scenografiju na bini dok je Saga Nostra nastupala. Straลกan je osjeฤ‡aj izaฤ‡i pred toliki broj ljudi, kojima si ti u apsolutnom fokusu. Druga, meni putno bitnija je, uฤestvovanje u projektu mostarskog crtaฤa REA-e (YCP), gdje smo nas dvojica, zajedno sa joลก ORNE-om i MC Popom (Capital City Crew), 2003. radili mural DONโ€™T FORGET SREBRENICA u sarajevskom naselju Marijin Dvor, povodom obiljeลพavanja osmogodiลกinjice stradanja. Mislim da slika ovdje sve govori.

Za kraj, planovi? Neki poseban projekt?ย 

– U ovom momentu, okupiran sam sa dva projekta, jedan na duลพe staze, koji mora biti kompletiran do 2018., pa vam neฤ‡u sada previลกe detalja otkrivati, a radi se o dvadesetoj godiลกnjici graffiti scene u Sarajevu. Kada bude vrijeme, siguran sam da ฤ‡e vaลก portal biti prvi koji ฤ‡e o tome znati sve! Drugi je stalni, a radi se o onestyle-onecanvas project gdje na neki naฤin pokuลกavam da oฤuvam graffite koji nacrtam na zidu, crtajuฤ‡i platna sa bojama iskoriลกtenim upravo za jedan stil na zidu. Grafiti na zidovima budu i proฤ‘u, ogule se ili budu prekriveni novim, a platno ostaje zauvijek.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.