Patwo, graffiti umjetnoลกฤu se poฤeo baviti joลก kao klinac u postratnom Sarajevu.ย Poฤetkom 1999. nekoliko graffiti crtaฤa iz Holandije i Belgije, kroz neke projekte EU-a, u to vrijeme putovali su kroz BiH i crtali na zidovima na kojima su joลก uvijek bile vidljive posljedice rata. Jedan takav zid je bio u blizini njegove kuฤe, gdje bi on provodio cijeli dan posmatrajuฤi te momke kako rade neลกto na zidu. To je bila neka inicijalna kapisla, koja je u suลกtini sve pokrenula i koja ga vodi i dan โ danas.
ฤitava priฤa postaje ozbiljnija prije petnaestak godina kad upoznaje SMER-a i REK1-a, nakon ฤega kao ekipa poฤinju da crtaju pod imenom STF crew/Save The Future.ย Od tada pa do danas, u neizmjenjenom sastavu funkcioniraju i uljepลกavaju zidove gdje je to dozvoljeno i moguฤe.
Kako je nastalo ime Patwo?ย
– Sasvim sluฤajno, skroz neplanski. Kao veฤina klinaca koju je hvatao taj poฤetni udar graffiti kulture, za prvi tag izabrao sam englesku rijeฤ sa znaฤenjem, koja pri tome, iz te djeฤije perspektive, nije mogla biti bilo kakva, nego je morala predstavljati neลกto jako ili hajmo reฤi i odvaลพno. Kad danas gledam to je popriliฤno smijeลกno – moj prvi tag je bio RAGE โ jer je zvuฤalo opasno. Vrlo brzo sam se poฤeo patiti oko spajanja i crtanja tih slova, pa sam jedan dan sjeo i ispisao cijelu abecedu na svoj naฤin, gdje su mi slova P., A., T., U. odgovarala, pojedinaฤno i u kombinaciji. Kasnije sam se zezao sa tim posljednim T. i U., s obzirom da je to bio i izgovor broja 2. na engleskom jeziku – 2 se pretvorilo u TWO, te nastade i ostade PATWO
Zaลกto graffiti kao kreativno izraลพavanje?ย
– Na poฤetku sam samo crtao, a kreativno izraลพavanje sam osvijestio tek kasnije, protekom vremena, odnosno sazrijevanjem. U suลกtini, straลกno me je veselila i intrigirala ฤinjenica da je moguฤe koristiti urbani/ruralni prostor oko sebe da bi se izrazio, a u isto vrijeme, da ฤe ta moja ili tuฤa kreacija i sutra biti tu na istom mjestu, gdje je moลพe vidjeti beskonaฤan broj ljudi. Moj prijatelj SCORE je to davno dobro sroฤio: Ulice su moje galerije! Mislim da je to zvijezda vodilja svih nas crtaฤa.
Graffiti, jesu li to samo lijepa slova ili ลกaljete s njima neku poruku, buntโฆ?
– Graffiti su jedna vrlo primjenjiva priฤa na okolinu, kao i sve ostale stvari u ลพivotu. Ima lijepih slova, ima savrลกenih slova, ima groznih slova, u suลกtini se radi o opciji beauty is in the eye of the beholder, jer ono ลกto je jednom crtaฤu savrลกeno, drugom nuลพno i ne mora biti tako. U prilog, a ponekad i na ลกtetu, graffitima ide ฤinjenica, ลกto je to jedan vrlo ลกirok pojam koji pod svoje saลพima: slova, karaktere (lica, karikature), stencile, ลกablone, poruke, sve do najjednostavnijih potpisa, tipa: Nebojลกa + Merima, zaokruลพeni u srce. U tome je i njihova ljepota, ลกto crtaฤu nudi moguฤnost i slobodu da se poruka poลกalje, bunt iskaลพe, slika nacrta, a da ฤe to neko vidjeti, sve u skladu ลกta crtaฤ hoฤe da postigne. Moguฤnosti su bezgraniฤne.
ย Kojeg graffiti umjetnika najviลกe cijenite? Zaลกto?
– Teลกko pitanje! Cijenim mnoge, generalno svakog od nas koji to radi iskreno! U prvom redu, to je moja STF ekipa (Save The Future crew) – REK1, SMER (Billain), ORNE, jer smo poฤinjali zajedno, odrastali i โnosiliโ jedni druge da bi se razvili u crtaฤe i ljude koji smo danas. Odmah nakon njih, tu je prva generacija sarajevskih crtaฤa NEMONE, SCORE, BONE i RUDE5, koji su na neki naฤin donijeli svu tu graffiti kulturu ovdje i ฤiji su radovi, u prvim godinama sarajevske scene bili jedino ลกto smo mi lokalci mogli vidjeti. Nakon njih odmah idu Dream83 i Bugz36, zagrebaฤka PR ekipa, REA (YCP), DARE (TWS), pokoj mu duลกi, te cijela mlaฤa ekipa sarajevskih crtaฤa, jer su oni pokazatelj da smo mi stariji ostavili dovoljno dubok i ลกaren trag koji ih je potakao da se bave ovim.
Kako je izgledala naลกa scena kad ste Vi poฤinjali crtati, a kako danas?
– Bila je spora, iskrena i intimna โ razlog zaลกto to govorim je ลกto u vrijeme kada sam poฤinjao (Anno Domini 1999.), graffiti nisu bili dostupni na internetu, niti je internet imalo svako domaฤinstvo. Viลกe ljudi nije imalo mobitele nego ลกto jeste, digitalni foto-aparat je bio misaona imenica na razini Star Treka. Jedini izvor informacija je bila interakcija sa drugim crtaฤima i obilazak zidova na kojima se crtalo, sarajevska scena je u periodu od 1999./2002.godine bukvalno proลพivljavala ono ลกto su New York i Berlin imali u โ80-ih, dakle ฤitavih 20 godina kasnije. Pri tome, u to vrijeme, scenu je brojalo nekih desetak ljudi, koji su se poznavali i viฤali na dnevnoj bazi, pa ฤim neko neลกto nacrta, odmah se znalo i svi su hrlili na zid da vide ลกta je to novo. Danas je to sve drugaฤije, sve je generalno puno brลพe i sve je dostupno svima, pa tako i graffiti. Ljudi misle da je ovo neลกto ฤime se mogu poฤeti baviti preko noฤi. Realnost je da imamo sezonske crtaฤe, pomodare, koji se pojave ljeto ili dva, a jako mali broj ostane aktivan u cijeloj priฤi.
ล ta mislite o komercijalizaciji graffita? Da li im se tako gubi svrha ili je to pozitivna popularizacija?
– Sve najbolje, sve dok je upravo ta komercijalizacija u svrhu popularizacije graffiti kulture. Ljudi bi trebali promjeniti percepciju o graffitima, jer su to davno prestala biti samo ลกaranja i ลกkrabotine na zidu – danas je to jedan vrlo ozbiljan medij, koji koristi svaka, a pogotovo marketing industrija, pri ฤemu ฤak ljudi i ne kontaju na prvu koliko te stvari imaju uticaja na njihovu svakodnevnicu: reklame, odjeฤa, grafiฤki i industrijski design, sve je proลพeto upravo graffiti kulturom i/ili njenim elementima. Ono ลกto je bitno reฤi je da crtaฤ koji hoฤe da postigne odreฤenu svrhu sa graffitima, naฤi ฤe naฤin da to uradi i uvijek ฤe izazvati reakciju, bio njegov/njen rad komercijalan ili ne. Banksy je danas jedan od najkomercijalnih streetart/graffiti crtaฤa, moลพete se slagati ili ne slagati s onim ลกto radi, ali zasigurno ne moลพete ostati imuni na njegov rad. U svakom sluฤaju, nemam niลกta protiv situacije da crtaฤ unovฤiti svoj talenat i rad, s tim da je moj liฤni stav, da u trenutku kada novac uleti u igru, neminovno je da se tu pojavljuje obaveza, odnosno posao koji se treba odraditi, to ga onda konzumira, pri ฤemu se gubi ljubav ka igri, u stvari postanete rob stvari koju volite i kojom se bavite.
Proputovali ste regiju, crtali na raznim festivalima od Zagreba, Beograda, Splita, ล ibenika, Novog Sada do Ljubljane, a kasnije i ลกire, u Pragu, Atini, Den Haagu, Amsterdamu, imate li najdraลพi graffit koji ste nacrtali?
– Najdraลพi graffit mi je uvijek onaj kojeg sam posljednjeg nacrtao, to me nekako tjera da sljedeฤi bude joลก bolji. Crtati van Sarajeva je super, ali to uvijek podrazumijeva neku trku-frku, naฤi zid- doฤi do zida, tako da je u tim varijantama naglasak uvijek na upoznavanju sa novim crtaฤima, druลพenje, zeza, kolaboracija na ziduโฆ a kad sam za maksimalno uลพivanje, to je onda uvijek domaฤe crtanje.
Kako izgleda BiH graffiti scena kad se uporedi sa graffiti scenom u svijetu? Zaostajemo li puno?
– Pojedinaฤno gledajuฤi po crtaฤima, subjektivnog sam miลกljenja da ne zaostajemo previลกe, pogotovo u segmentu, โajde da se sirovo izrazim, crtanja ulice, gdje TV i FE ekipa rade ozbiljno dobar posao, ลกto ovdje, ลกto po zemljama EU. Bez namjerne ลพelje da preskoฤim ikoga, znam da se u Tuzli takoฤer crta momaฤki i da je scena na ozbiljnom nivou, ali za ostale gradove i nisam baลก siguran, ne znam ลกta se trenutno deลกava u Mostaru, Banjoj Luci, s obzirom na to da je prije bilo crtaฤa koji su radili odliฤne stvari. Crtaฤi kao crtaฤi nikad nisu bili sporni, uvijek ฤe nas biti, ali mislim da je za razvoj scene i praฤenje tokova svijetu, potrebna i publika koja je dovoljno osvjeลกtena i koja prati to sve, a mislim da mi to nemamo. Najbolji pokazatelj toga je npr. nikakav ili vrlo malobrojan broj graffiti festivala, koje trenutno u BiH, moลพemo nabrojati na prst jedne ruke.
Koje su omiljene lokacije za crtanje u Sarajevu?
– Na moju ลพalost, onih koje viลกe nema ili na kojima viลกe ne moลพemo legalno crtati, pri tome najprije mislim na vanjski zid od Marลกalke (kasarna Marลกal Tito) koji je bio fantastiฤan, dug nekih 200 metara, milina za crtanje, ali odavno veฤ sruลกen. Dalje, podzid ispod mosta u naselju Ciglane – kod kosih liftova – kljuฤan za razvoj scene u Sarajevu, ali u posljednje vrijeme dobijamo prekrลกajne naloge kad smo tu, pa nam je onda skuplja pita nego tepsija. Na kraju, izdvojio bih Bob-stazu na Trebeviฤu, kao meni trenutno najljepลกe mjesto za crtati – priroda, ฤist vazduh, roลกtilj i crtanje je uvijek dobitna kombinacija.
S obzirom na to da se mnogi grafiti crtaju na zabranjenim mestima, crtaฤi grafita se iz razumljivihย razloga trude da saฤuvaju anonimnost. Kakav je zakon u BiH kad je u pitanju crtanje graffita?
– Ako bi iskljuฤivo gledali sa aspekta zakona, zakon je vrlo labav, ลกto naravno pogoduje crtaฤima, a u stvari je pokazatelj, da za razliku od velikih gradova u EU i svijetu, koji imaju jako razvijenu i strogu kaznenu politiku ka crtaฤima, graffiti u BiH nisu goruฤi problem s kojim se vlast treba obraฤunati. Svi smo svjesni da tu ima puno bitnijih pitanja i problema koji su na listi ฤekanja, zar ne? U BiH se za crtanje na mjestima na kojima to nije dozvoljeno odgovara u domenu prekrลกajnog prava, na osnovu Odluka o javnom redu i miru koju donose opฤinska vijeฤa, pri ฤemu crtaฤu moลพe biti izreฤena novฤana kazna koja se kreฤe u rasponu od 50,00 KM do 500,00 KM. Dakle, ne radi se o kriviฤnom djelu = nema zatvora.
Da li ste Vi ikad imali ozbiljnijih problema zbog crtanja? Moลพete li nam ispriฤati jednu od anegdota koje ste sigurno imali prilikom crtanja?
– Nikad preozbiljnih! Obiฤno bi to bila koja ฤuลกka iza uha, opomena, ponekad i neke zasluลพene mini-batine organa reda, ali mi je uvijek najteลพe padalo oduzimanje sprejeva. A ลกto se tiฤe anegdota, njih uvijek ima, svako crtanje ih nosi. Ako bih morao izdvojiti jednu, uvijek se s osmijehom sjetim crne kese, to je neลกto ลกto uvijek prepriฤavamo. Ljetna noฤ, neka je 2001. godina, tri u jutro, REK1, SMER i ja crtamo na zidovima ledene dvorane na Skenderiji, s nama je joลก 7-8 naลกih prijatelja koji su tu doลกli da nam prave druลกtvo, zezaju nas kako nam ne valjaju linije i ฤuvaju straลพu โ u jednom trenutku upada policija sa svih strana, specijalci, vika โ dreka, mi bjeลพimo jedan preko drugog, kupimo sprejeve, sudaramo se jedan s drugim, meteลพ, panika i naravno u tom haosu nas je bilo jako lako pohvatati. Svi smo poredani pored zida, legitimisani, ne smijemo pisnuti, dolaze strogi krim-inspektori sa pitanjem: Gdje je crna kesa momci, dajte kesu i bit ฤe sve u redu!?, mi ne znamo o ฤemu se radi, isto pitanje ide u ponavljajuฤi nedogled, policija nam, naravno, ne vjeruje, da bi se nakon nekoliko sati takvog stajanja i ispitivanje ispostavilo da je istu noฤ obijen neki poslovni prostor na platou, da su sliฤne kraฤe bile izvrลกene nekoliko noฤi prije toga, te je policija pravila โฤekuโ tim lopovima baลก na toj lokaciji, a mi smo im samo upali u akciju. Na kraju se sve zavrลกilo dobro po nas i strogim: Nemojte da vas ponovo vidimo da ovo radite, bjeลพโte kuฤama!
Postoji li neki zid ili projekt koji biste posebno spomenuli?
– Dvije stvari bih posebno izdvojio, koje su mi vaลพne kako sa aspekta graffiti crtaฤa, tako i onog liฤnog, ljudskog. Prva je uฤestvovanje na Bienallu mladih umjetnika Evrope, koje je 2003. godine odrลพano u Atini, gdje sam zajedno sa sarajevskom hip-hop grupom Saga Nostra predstavljao Bosnu i Hercegovinu. U okviru muziฤkog djela programa Bienalla, imali smo zajedniฤki live performance pred 10.000 ljudi, gdje sam crtao scenografiju na bini dok je Saga Nostra nastupala. Straลกan je osjeฤaj izaฤi pred toliki broj ljudi, kojima si ti u apsolutnom fokusu. Druga, meni putno bitnija je, uฤestvovanje u projektu mostarskog crtaฤa REA-e (YCP), gdje smo nas dvojica, zajedno sa joลก ORNE-om i MC Popom (Capital City Crew), 2003. radili mural DONโT FORGET SREBRENICA u sarajevskom naselju Marijin Dvor, povodom obiljeลพavanja osmogodiลกinjice stradanja. Mislim da slika ovdje sve govori.
Za kraj, planovi? Neki poseban projekt?ย
– U ovom momentu, okupiran sam sa dva projekta, jedan na duลพe staze, koji mora biti kompletiran do 2018., pa vam neฤu sada previลกe detalja otkrivati, a radi se o dvadesetoj godiลกnjici graffiti scene u Sarajevu. Kada bude vrijeme, siguran sam da ฤe vaลก portal biti prvi koji ฤe o tome znati sve! Drugi je stalni, a radi se o onestyle-onecanvas project gdje na neki naฤin pokuลกavam da oฤuvam graffite koji nacrtam na zidu, crtajuฤi platna sa bojama iskoriลกtenim upravo za jedan stil na zidu. Grafiti na zidovima budu i proฤu, ogule se ili budu prekriveni novim, a platno ostaje zauvijek.