Petar Janošević: Ne osvrćem se, volim da gledam u budućnost i da se radujem novim projektima

Release Date
07/12/2024
razgovarala
Besima Svraka
fotografije
privatna arhiva

Harper’s BAZAAR je prvi globalni modni magazin, simbol luksuza, prestiža i umjetnosti u modi, sa historijom dugom 157 godina. Danas se smatra jednim od velike trojke modnih magazina, uz Vogue i Elle. Kada je prije deset godina Harper’s BAZAAR došao u Srbiju postavio je temelje za novu eru modne publicistike u regionu. Na sceni na kojoj su luksuz i kvalitet često bili rezervisani za modne centre poput Pariza, Londona i New Yorka, dolazak ovog prestižnog magazina donio je globalni standard sofisticiranosti i relevantnosti na ex-jugoslovensko tržište.

Protekla decenija bila je svjedok ne samo evolucije jednog od najstarijih modnih brendova, već i izazova kojima se modno novinarstvo suočava u eri digitalizacije. Uprkos tome, zahvaljujući svom glavnom uredniku, Petru Janoševiću i njegovom pažljivo odabranom timu, Harper’s BAZAAR Srbija uspijeva očuvati svoju esenciju—spoj elegancije, inovacije i izuzetnog uredničkog integriteta. Danas, dok svijet printanih magazina prolazi kroz turbulentno razdoblje, Harper’s BAZAAR Srbija ostaje simbol dosljednosti.

O ovom putovanju kroz godine, izazovima balansiranja između tradicije i savremenih trendova, kao i budućim planovima za jedan od najprestižnijih naslova u regionu, razgovarala sam Petrom Janoševićem, osobom čije je ime postalo sinonim za profesionalizam i viziju u svijetu mode na Balkanu. Petra sam upoznala 2009. godine na prestižnom Givenchyjevom eventu u Parizu. U to vrijeme bio je urednik magazina L’Officiel Srbija, a 2014. godine postaje urednik Harper’s BAZAAR Srbija. 

Kao novinarka s više od dvije decenije iskustva i kao neko ko vodi FBL magazin već jedanaestu godinu, duboko razumijem izazove s kojima se suočavaju urednici i novinari danas, posebno oni u printanim medijima. Teško je balansirati između integriteta i nemilosrdne trke za klikovima, svaki dan voditi borbu za relevantnost u digitalnom dobu, i očuvanju dostojanstva printanog izdanja u vremenu kada se čini da ono polako blijedi pred digitalnom navalom. Petar uspijeva u tome.

Kad je Harper’s BAZAAR Srbija pokrenut prije deset godina, to je označilo prekretnicu za modnu scenu u Srbiji i regionu. Kako vidiš razvoj magazina u protekloj deceniji, i šta smatraš ključem dugotrajnog uspjeha ovog izdanja na našem tržištu u dobu kada se print magazini sve češće gase?

– Harper’s BAZAAR je najstariji modni magazin na svijetu, koji u kontinuitetu izlazi već 157 godina. Kada se ovaj brend pojavio prije 10 godina u regionu zaista je bila velika vijest, konačno se jedan veliki magazinski naslov pojavio i na našim prostorima. Smatram da je i danas Harper’s BAZAAR veliki naslov i da je evoluirao u skladu sa vremenom i tendencijama, a da je zadržao esenciju brenda, kao i kvalitet koji ovaj brend mora da nosi sa sobom. Ključ uspjeha su dosljednost, kvalitet i pristup koji ne odstupa od brenda.

Tvoj prelazak na poziciju glavnog urednika Harper’s BAZAAR Srbija 22. septembra 2014. bio je prekretnica za domaće modno novinarstvo. Koji su bili tvoji početni ciljevi kada si preuzeo uredništvo, i koliko su se oni promijenili kroz godine?

– Hvala na ovim lijepim riječima. U bilo kojem mediju ili magazinu da radim ili da se nalazim na njegovom čelu, uvijek imam isti cilj preyentovati na najbolji način brend, imati kvalitetan i relevantan sadržaj i učiniti ga aktuelnim i atraktivnim na tržištu na kome se nalazi.

Tvoja urednička filozofija je oblikovala jedan od najprestižnijih modnih magazina u regionu. Kako balansiraš između kreativnosti, uredničkog integriteta i komercijalnih pritisaka koji dolaze s vođenjem magazina kao što je Harper’s BAZAAR?

– To je decenijama vječna borba između kreativnosti, uređivačkih sloboda i implementacije komercijalnih sadržaja. Smatram da sve može da se implementira na jedan pametan način i da svi budu zadovoljni i čitaoci i klijenti. Ukoliko svi shvatimo da se nalazimo na istom zadatku, a to znači da poštujemo brend, čitaoce i klijente, ne postoji nemoguća misija.

Postoji li neko posebno izdanje iz istorije Harper’s BAZAAR koje ti je omiljeno? Šta ga čini posebnim u tvojim očima?

– Ja sam oduvijek volio eru DianeVreeland, legendarne modne urednice magazina Harper’s BAZAAR, koja je stvarala veličanstvene stranice našeg prestižnog magazina u period od 1936. do 1962. godine. Ona je urednica koja se velikim slovima upisala u istoriju novinarstva, mode, umjetnosti.

Kada pogledaš unazad, koja je najbolja naslovnica koju ste napravili za ovih 10 godina Harper’s BAZAARa Srbija, i zašto je ta naslovnica toliko posebna?

– Ovo je uvijek teško pitanje i zaista moram da kažem da ne mogu da izdvojim nijednu naslovnicu posebno. Koliko god zvučalo kao stereotip – ima ih mnogo. Možda bih izdvojio posljednju, decembarsku naslovnicu sa Roksandom Ilinčić, kojom predstavljamo naš projekt Women of the Year i prvi put organizujemo dodjelu prestižnih nagrada ženama koje su postigle velike uspjehe, svaka u svojoj oblasti, u 2024. Roksanda je upravo izabrana za Ženu godine 2024.

 

Kad se osvrneš na početne dane lansiranja, koje su specifične prepreke sa kojima si se suočio kao prvi glavni urednik Harper’s BAZAAR Srbija? Koji su ključni trenuci ili uspjesi koje bi izdvojio iz ove decenije? Koji su bili najveći izazovi i kako ste ih prevazišli?

– Ne volim da gledam unazad i da se vraćam na izazove sa kojima smo se susretali ili se susrećemo i danas. Volim da gledam u budućnost i da se radujem novim projektima.

Redakcija je srce svakog magazina. Možeš li nam otkriti kako izgleda svakodnevni rad u Harper’s BAZAARu Srbija? Koliko članova vašeg tima doprinosi svakom broju, i koji je tvoj lični pristup u motivaciji i upravljanju timom? Koliko se redakcija promijenila tokom godina?

– Danas mediji i mediji prije 10 godina nisu isto. Promijenio se način i pristup radu, kao i tendencije na samom tržištu. Magazini su se najviše od pandemije promijenili, postali su brži, dinamičniji, zahtjevniji. Samim tim i rad u njima. Stvaranje magazina zahtijeva veliku posvećenost i energiju cijelog tima – kako stalnih tako i eksternih saradnika. Nemamo prostora za greške, naravno, svima se dešava da pogriješe, ali se trudimo da ih nema, i moramo biti aktuelniji, više okrenuti onim sadržajima koji će se desiti nego događajima koji su se već desili! Uvijek Looking forward!

Harper’s BAZAAR Srbija je već deset godina bastion u modnom novinarstvu, i to u eri u kojoj digitalni mediji drastično mijenjaju standarde. Kao urednik, kako se nosiš s činjenicom da često moraš balansirati između stvaranja sadržaja koji zadovoljava vašu publiku, a da pritom ne podlegnete potpunom utjecaju masovnog tržišta? Svjedoci smo da su dolaskom na naše tržište neki drugi modni magazini brzo popustili tom pritisku. Na koji način Harper’s BAZAAR Srbija uspjeva održati kvalitet i eleganciju u eri u kojoj dominiraju klikovi, lajkovi i vrlo često površniji sadržaji? Kako održavate integritet Harper’s BAZAAR u ovakvom okruženju?

– Brend Harper’s BAZAAR nema prostora da podlegne bilo kakvim tendencijama koje nisu u skladu sa ecsencijom branda, guidelinesom i brand bookom. I zato traje već 157 godina i najstariji je modni i lifestyle magazine koji izlazi u kontinuitetu više od jednog i po vijeka. I to je formula koje se držimo. Harper’s BAZAAR nikada nije bio senzacionalistički magazin i nikada neće ni biti. Harper’s BAZAAR je sinonim kvaliteta i sofisticiranosti. On može da bude dojmljiv svima koji žele da uživaju u kvalitetnom sadržaju, koji nije samo modni.

Petre, prošlo je mnogo vremena od našeg prvog susreta u Parizu 2009. godine. Ti si tad bio urednik L’Officiela Srbija, a moda je bila u drugačijem trenutku — manje digitalna, više misteriozna. Danas su influenseri postali dominantna snaga u modnom svijetu, a društvene mreže diktiraju trendove i igraju veliku ulogu u oblikovanju modne scene i preferencijama publike. Kako ocjenjuješ utjecaj influensera na modnu industriju? Da li oni doprinose njenom razvoju ili je više pojednostavljuju, možda čak i banalizuju? Da li smatraš da su donijeli osvježenje ili su odmakli modni svijet od nekih ključnih vrijednosti?

– Rado se sjetim našeg prvog susreta u Parizu, sad već prije 15 godina i kako smo zajedno istraživali skrivene kutke svjetske prijestonice mode i umjetnosti. Da, influenseri su nova kategorija medija, sad već ne i nova, postoje skoro 10 godina. O influenserima i oblikovanju modne scene možemo da pričamo i pišemo puno. Za to nam treba jedan cijeli intervju. Ukoliko klijenti i pratioci influensera smatraju da su oni relevantni, onda je to tako.

Modna industrija postaje sve brža i površnija, dok publika postaje sve zahtjevnija. Da li misliš da je tradicionalni oblik modnog novinarstva, koji je više orijentisan na istraživanje i analizu, još uvijek relevantan? Da li smatraš da je danas lakše biti modni kritičar nego prije deset godina? U kojoj mjeri je šira javnost danas spremna da prihvati i razmišlja o dubljim kritikama i analizama modne industrije?

– Analitičko i istraživačko novinarstvo su najviše kategorije naše struke. Smatram da nove generacije ili barem većina njih je više orijentisana laganijim temama, manje zahtjevnim. A budući da društvene mreže i digitalizacija daju svima mogućnost da izraze svoje mišljenje, svako može biti modni kritičar ili kritičar bilo čega ili bilo koga.

Mrdja Lovers Studio x Harper’s BAZAAR

Moda se neprestano razvija i mijenja. Smatraš li da su današnji dizajneri inovativniji ili su pod prevelikim utjecajem komercijalnih faktora i društvenih mreža? Koji su najveći izazovi s kojima se mladi dizajneri danas suočavaju?

– I ova tema je dosta kompleksna. Šta može biti inovativno u modi danas, koliko je primjenjivo, nosivo, interesantno… Mnogo i malo u isto vrijeme. Mladi dizajneri uvijek imaju izazov na koji način da finasiraju svoj rad, a onda i da ga monetizuju.

Možeš li nam izdvojiti neka imena mladih modnih dizajnera/ica iz regije koji će napraviti značajne stvari u budućnosti?

– Ako moram da izdvojim jedno ime, izdvojio bih Marka Fehera.

Digitalni svijet je promijenio percepciju luksuza. Danas se luksuz definira algoritmima. Da li moda gubi dušu u jurnjavi za vidljivošću i popularnošću? Kako ti doživljavaš modu danas? Da li ona i dalje nosi snagu kulturne promjene, ili se pretvorila u biznis bez duše? Može li moda i dalje biti pokretač promjena ili je sada samo instrument tržišta?

– Moda je bila i biće pokretač tržišta. U zavisnosti od trenutka, i mnogih faktora, toliki će biti uticaj i mode.

Urednik magazina je često katalizator identiteta brenda, ali i pokretač inovacija. Koji su tvoji ciljevi i ambicije za Harper’s BAZAAR Srbija u narednoj deceniji?

– Želim da Harper’s BAZAAR  ostane dosljedan esenciji brenda, bude kreativan, inovativan, drugačiji, benchmark drugima, ne samo iz naše branše.

Koja bi tvoja ključna poruka bila budućim generacijama modnih urednika?

– Budite kreativni, a u isto vrijeme i komercijalni i prijemčivi tržištu.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.