Razgovori o Međunarodnom danu žena uvijek nas vraćaju na teme potencijala, pitanja o tome šta žene mogu biti i šta je potrebno uraditi na osiguranju ravnopravnosti u zajednicu. Danas biramo saznati više o tome šta žene već rade za ekonomiju naše zemlje i na koji način je ‘guraju’ naprijed. Važnu ulogu na tom putu igra bosanskohercegovačka dijaspora, koja donosi dobre trendove i prakse nazad u domovinu. Početak istraživanja nas vodi u Njemačku.
Mirela Kadić, ekspertica za trendove i kretanja na tržištu te promociju izvoza, sa stalnom adresom u Kölnu, kroz USAID-ov projekt Diaspora Invest radila je sa domaćim kompanijama u BiH treninge o pristupu i pripremama izlaska na međunarodna tržišta. Mireli se javljamo na kraju radne sedmice. Uprkos popunjenom rasporedu, naša sagovornica uvijek pronađe vrijeme za svaku priliku kojom može doprinijeti podršci pozitivnim inicijativama u Bosni i Hercegovini. Prepričava nam svoja iskustva sa radionica koje je prošle jeseni radila u Sarajevu i Bihaću.
– Kroz ove radionice sam imala priliku upoznati nevjerovatne ljude. U BiH imate sjajne kompanije poput AFB-a koji je razvio liniju sokova Frutisan, IFFCO Velvet koji je regionalni gigant u proizvodnji sirovina za pekarsku industriju, MESA Internacional koja stoji iza izuzetno uspješnih brendova Palitos i Quickie sa sjajnom direktoricom Teom Šeremet. Dovoljno je samo razgovarati s ovim ljudima, prepoznat ćete kakve su rezultate naši ljudi već napravili na tržištu hrane. Trebamo raditi s našim brendovima, iskoristiti snagu ljudi u dijaspori i to će otvoriti neka nova vrata na stranim tržištima koja mogu donijeti radna mjesta i nove investicije kući, dodaje Mirela.
Valerija Ereš, iz kompanije ZenDev, prepoznaje važnost uključivanja mladih žena iz dijaspore i stvaranje prilika za prenos znanja. ZenDev je tako prošle godine bio domaćin Ajli Mandal, članici naše dijaspore iz Sjedinjenih Američkih Država, na ljetnoj praksi WelcomeBack programa. Zajedničkim radom su razvili platformu za digitalne nomade u BiH.
– Nešto što je počelo kao inicijativa i rezultat razgovora na društvenim mrežama, preraslo je u platformu koju smo podržali i koja danas pomaže digitalnim nomadima da jednostavno iskoriste postojeće mehanizme koje nudi BiH i izaberu našu zemlju kao destinaciju za rad. Ajla je došla prošlog ljeta u okviru USAID-ov WelcomeBack program, te smo zahvaljujući njenom istraživanju došli do brojnih bitnih informacija koje su nam omogućile da danas imamo ovu platformu. Vrijedne mlade žene poput Ajle, koje su dijelom ovakvim programa, zaista mogu okrenuti stvari u drugom pravcu, poručuje Valerija.
Poziv za novu generaciju otvoren je do 30. marta, a ove godine se očekuje dolazak 14 novih praktikanata i praktikantica iz dijaspore u Sarajevo i Banju Luku.
– Žene iz bosanskohercegovačke dijaspore predvode angažman u zajednici i pokazuju efekte društvenog i ekonomskog utjecaja dijaspore na Bosnu i Hercegovinu. Neumorno rade na jačanju veza i osnaživanju svojih zajednica. One ne samo da predvode vitalne inicijative unutar dijaspore, već igraju ključnu ulogu u vođenju i mentorisanju sljedeće generacije. Nije slučajno što žene čine više od 60 posto sudionika ljetnih praksi dijaspore i preko 80 posto mentora za lokalne kompanije. Njihovo vodstvo i nepokolebljiva predanost ističu ulogu koju imaju u poticanju angažmana dijaspore i razvijanju globalnih veza, napominje direktorica Misije USAID-a u Bosni i Hercegovini Courtney Chubb.
Lilijan Sulejmanović, poduzetnica koja živi na relaciji London-Sarajevo, u javnosti je prepoznatljiva po doprinosu i podršci ženama-poduzetnicama. Lilijan vjeruje da je prenos znanja i povezivanje sa međunarodnim tržištem ključ uspjeha za brzorastuće kompanije koje vode žene.
– Kada samo pokrenuli svoj brend Bardo, te razvili niz zdravih grickalica sa brojnim koristima za zdravlje, trebalo je dosta vremena da napravimo temelje u BiH. Danas kada naše proizvode možete vidjeti u marketima u Ujedinjenom Kraljevstvu, znate da se upornost isplati i da je samo potrebno da u ključnom trenutku imate oslonac i podršku. Mentorski programi su idealne platforme preko kojih se ova iskustva mogu prenijeti na druge firme u BiH da saznaju više o prilikama na međunarodnom tržištu, osiguraju sigurnog kupca i stvore uslove za stabilan rast njihovih biznisa, dodaje Sulejmanović, koja je prošle godine kroz mentorske radionice sarađivala sa lokalnim kompanijama u BiH Organlookom, Greens, AfroditaPlus i Biona&Beyond.
je otvoren do 15. marta, te uz pokrivene troškove učešća, mnogi članovi i članice dijaspore žele biti dijelom mentorskog programa, te pratiti primjer naše sagovornice.
– To su sve domaće kompanije koje su napravile proizvod koji se može lako takmičiti na međunarodnom tržištu. Prirodna kozemtika Organlooka, higijenski ulošci AfroditaPlus, setovi za sadnju i mikropovrće Greensa, čuveni hambaš Bione, to su priče na koje možemo biti ponosni, dodaje Sulejmanović.
Jedna od učesnica programa, Merima Kurtić, mlada direktorica kompanije AfroditaPlus, vjeruje da je povezivanje uspješnih žena i podsticanje razvoja odgovornih biznisa koje vode žene temelj mijenjaja ekonomije naše zemlje. Zahvaljujući toj perspektivi, njena kompanija je provela nekoliko kampanja o zaštiti zdravlja žena, sa posebnim osvrtom na podizanje svijesti o mogućnostima ranog utvrđivanja raka grlića maternice. Paralelno sa odgovornim kampanjama, njenu viziju prati i poslovni rast.
– Prepoznali smo koliko je važno da kroz svoje proizvode ne radimo samo prodaju, već da napravimo neki iskorak. Unapređujemo prirodne higijenske uloške, stvaramo nešto što može promijeniti percepciju preventivne zaštite zdravlja kod žena. Neke prakse koje su standard u zapadnim zemljama, tek trebaju da budu prepoznate u Bosni i Hercegovini i na tržištu regije. Ali žena jeste odgovoran kupac, odgovoran potrošač i načinom kako razmišlja o higijeni, ishrani, mijenja tržište i tjera i biznise da naprave korak naprijed, ukazuje Kurtić.
Završava se radni dan u timu USAID-ovog projekta Diaspora Invest, koji također u većem dijelu čine žene. Nakon prezentacija u Trebinju i Sarajevu, naredne sedmice ih očekuju posjete Palama, Banjoj Luci, Foči, Milićima i Domaljevcu. U toku je predstavljanje novog grant programa, putem kojeg mlade kompanije mogu dobiti i do 70.000 KM bespovratnih sredstava grant.diasporainvest.ba.
– Svjedočanstva žena iz dijaspore i u BiH koje mijenjaju ekonomiju i pokreću stvari naprijed su inspiracija za naš rad, zaključuju.
Sretan Međunarodni dan žena. Žena koje mijenjaju ekonomiju naše zemlje.