Proลกle godine u avgustu, javnost je ostala zapanjena ubistvom Nizame Heฤimoviฤ, koju je u live prenosu na Instagramu ubio njen partner. Teลกko mi je zamisliti ลกta je u glavama ljudi koji su mogli sjediti i gledati to bestijalno divljaลกtvo nabildanog monstruma, ali je ovaj sluฤaj femicida podigao cijelu drลพavu na noge. Jer, nije da femicid nije dio balkanske tradicije, ali nikada do tada javnost nije imala priliku da ovako brutalan ฤin prati javno.
Po prvi put smo imali femicid uลพivo na jednoj druลกtvenoj mreลพi, a naลพalost ono ลกto prate slika i ton donosi znaฤajno veฤu paลพnju. Osim vapaja poznatog i kao u ลกta smo se to pretvorili โ jer kao da kod nas nikada nije bilo zloฤina, osim ลกto se svakih pedeset godina ispolje najgore monstruoznosti u ratu i to od prvih komลกija โ i reakcija ลกokiranih Instragram i Twitter politiฤara, godinu dana poslije skoro se niลกta nije uradilo na prevenciji femicida.
Iako je snimak ubrzo uklonjen s Instragrama, ono ลกto jednom ode u javnost, ne moลพe se tako lako izbrisati, te je snimak nastavio da cirkuliลกe putem razliฤitih kanala i bespuฤima interneta. Ta ฤinjenica je dodatno zabrinjavajuฤaย โ ne moลพe ฤovjek da se ne strese od uลพasa spoznajom da neko taj snimak dijeli.
Ne bih se u ovom tekstu bavila licemjernoลกฤu vlasti koja je u avgustu 2023. godine organizovala ลกetnju za Nizamu u kojoj su pozvane vlasti. Moลพda su ljudi zaboravili da su oni ta vlast koja treba neลกto da uฤini. Paradoksalno, ali ovo je ipak Bosna i Hercegovina, zemlja svakodnevnih nelogiฤnosti. Kad proฤitam neki tekst obavezno pogledam da li je rijeฤ o stvarnom dogaฤaju ili je u pitanju neka vrsta satire. Ovo je bio stvaran dogaฤaj.
Naลพalost, ovo nije bio zadnji sluฤaj femicida u naลกoj zemlji. Nakon Nizame Heฤimoviฤย ubijeno je joลก 13 ลพena, od ฤega devet ลพena su ubili njihovi muลพevi. Ne smijem ni zamisliti koliki je broj ลพena koje svakodnevno prolaze razliฤite vrste zlostavljanja โ od fiziฤkog, ekonomskog i psihiฤkog, a da ih znaฤajan dio uopลกte nije ni svjestan da je to nasilje. Prije neลกto manje od dva mjeseca, u sarajevskom naselju Pofaliฤi ubijena je Nermina Krajina. Njen suprug i svekrva su optuลพeni da su je brutalno zlostavljali i na kraju ubili. I ovo ubistvo je zgrozilo javnost, jer je u ovom sluฤaju ลพena bila pomagaฤ zloฤina, pa su brojni mediji po svom starom uhodanom obiฤaju izvjeลกtavali senzacionalno, donoseฤi brojne detalje, a sam stil i oprema tekstova ne samo da su krลกili etiฤke postulate, nego su nam joลก jednom potvrdili da je novinarstvo u naลกoj zemlji beznadeลพan sluฤaj. Povodom ovog ubistva nije organizovana nikakva ลกetnja, Instagram politiฤari su naglo zanijemili, ฤime su joลก jednom potvrdili da su njihove reakcije populistiฤke i selektivne, a moลพda je i bolje da niko niลกta nije ni rekao. Jer, sve te populistiฤki isprazne frazetine, koje umjesto rjeลกenja nude zabrinutost i koje se svode na oลกtre osude zloฤina, nikome nisu donijele niลกta.
Nemamo rjeลกenja, ali imamo plakat
Mjesecima se u BiH govorilo o tome da bi se femicid trebao tretirati kao posebno kriviฤno djelo, ลกto se joลก nije dogodilo. I da se to desi, ostaje otvoreno pitanje mehanizama prevencije, spreฤavanja femicida, jer ฤak i da se uvede u kriviฤne zakone kao teลกko ubistvo ลพene iz mrลพnje i ลพelje za dominacijom, to neฤe zaustaviti poฤinitelje ovog teลกkog kriviฤnog djela.
Jasno je da institucionalne podrลกke skoro i da nema, da zakoni nisu ujednaฤeni sa Istanbulskom konvencijom. Da sve i daย funkcioniลกe u teoriji, praksa nas demantuje.
Policija, socijalne sluลพbe i pravosuฤe ฤesto ne nude adekvatnu zaลกtitu, ลกto je obeshrabrujuฤe za ลพrtve nasilnika.
ลฝene ฤesto strahuju ลกta ฤe se desiti ako prijave nasilnika, ฤesto se plaลกe osude okoline, brinu za svoju sigurnost jer im nasilnici nakon ลกto ih prijave prijete.
Istanbulska konvencija je u BiH ratifikovana 2013. na drลพavnom nivou, meฤutim potrebne su izmjene zakona koji su u nadleลพnosti entiteta. Taj proces je izrazito spor i slabo se radi na njemu, jer je BiH, iako mala drลพava, po svom ureฤenju izrazito kompleksna.
Od ฤetiri stuba Konvencije – prevencija, podrลกka ลพrtvama, procesuiranje poฤinilaca i koordinirane politike, Bosna i Hercegovina nije u potpunosti implemenirala nijednu.
Potrebno je dodati i ukorijenjene norme ponaลกanja prema kojima se nasilnici ฤesto opravdavaju, ลพene osuฤuju, okolinu koja ฤesto ignoriลกe nasilje, jer to se njih ne tiฤe.
Proลกlog ฤetvrtka Facebook je bio preplavljen plakatima roze boje u kojem nam jedna travniฤka ฤevabลพinica poruฤuje da su ฤevapi na sigurnom ali da je potrebno zaลกtiti ลพene. Povod toga je bila zaลกtita sarajevskih ฤevapa od ฤega je aktuelna gradonaฤelnica po obiฤaju napravila joลก jedan cirkus, pa smo na mreลพama gledali podjelu ฤevapa na Baลกฤarลกiji, iz ruku pomenute gospoฤe i visokog predstavnika Christiana Schmidta. Tuลพno je bilo gledati slike mase koja se gura da uzme ฤevap iz ruku istog onog ฤovjeka protiv kojeg su organizovali proteste ispred OHR-a prije nepune dvije godine, jer je u izbornoj noฤi nametnuo nove mjere koje se odnose na Izmjene izbornog zakona u Bosni i Hercegovini i Ustava Federacije Bosne i Hercegovine.
Gradska uprava je prije dvije godine pokrenula proceduru zaลกtite sarajevskog ฤevapa kao proizvoda s posebnim geografskim porijeklom, u skladu sa zakonskim odredbama koje su na snazi u BiH. Nakon zavrลกetka ove procedure, naredni korak jeย zaลกtitaย ovog brenda i na trลพiลกtu Evropske unije.
Sarajevski ฤevap je zaลกtiฤen kao brend, ลกto nekima nije bilo najjasnije, a to se moglo vidjeti po upitima od koga se to taฤno ลกtiti ฤevap. Oduลกevljenost fejzbuฤke javnosti plakatom travniฤke ฤevabdลพinice Hari kratko su remetili malobrojni glasovi kojima nije bilo jasno kako se ฤevap doveo u kontekst sa ลพenama i femicidom, proglaลกavajuฤi pomenuti plakat otrcanim i uvredljivim marketinลกkim trikom od kojeg ฤe profitirati ฤevabdลพinica, a stanje ostati nepromijenjeno.
Bilo je i onih koji su tvrdili da je ovim plakatom uraฤeno viลกe na prevenciji femicida nego svime do sada, ลกto je notorna glupost. Plakat je izazvao dvodnevnu paลพnju, ubrzo su doลกle druge bitne teme, kao recimo ona ko je kakvu frizuru nosio na ceremoniji otvaranja Sarajevo Film Festivala. Uostalom, ne moลพe jedan plakat zamijeniti neaktivnost vlasti koja ลกeta da skrene paลพnju vlasti, niti je to za oฤekivati.
Biser bh. kinematografije: Gledajmo femicid na filmskom platnu
Noฤ prije zvaniฤnog otvorenja Sarajevo Film Festivala u ฤast nedavno preminulog knjiลพevnika Abdulaha Sidrana emitovan je film Kuduz reลพisera Ademira Kenoviฤa za koji je Sidran pisao scenarij. Prikazivanje filma je odrลพano u saradnji s Filmskim centrom Sarajevo i Udruลพenjem filmskih radnika BiH. Iako ovo nije jedini Sidranov scenarij, daleko su uspjeลกniji bili oni koje je radio sa reลพiserom Emirom Kusturicom, Sjeฤaลก li se Dolly Bell i Otac na sluลพbenom putu. Ne treba biti posebno mudar pa zakljuฤiti da ti filmovi nisu ni uzeti u razmatranje. Odnos Kusturice i Sarajeva je viลกedecenijska priฤa koja uvijek izaziva mnogobrojne negativne reakcije, pa je na SFF poลพeljniji film o romantizaciji femicida nego Kusturicini filmovi iz vremena Jugoslavije. Skoro niko nije ni primijetio uprizorenje ovog bisera bh. kinematografije, dok bi da je puลกten neki Kusturicin film o tome sutradan gnjevno priฤalo pola grada kao da je sam Kusturica proลกetao crvenim ฤilimom. Mediji bi se utrkivali sa senzacionalnim naslovima โ Pogledajte ฤiji su film gledali. Ako izuzmemo i ovog reลพisera, Sidran je poznat i po joลก dva filma โ Praznik u Sarajevu koji je reลพirao rahmetli Benjamin Filipoviฤ i Savrลกeni krug koji je reลพirao Ademir Kenoviฤ. Ako je veฤ izbor pao na Kenoviฤa, Kuduz nije njegov jedini film koji je radio sa Sidranom.
U medijima smo saznali da je sala ljetnog kina u Metalcu, u dvoriลกtu Prve gimnazije, bila ispunjena do posljednjeg mjesta, ko se publici obratio,ย te da su reลพisera Kenoviฤa emocije gotovo savladaleย pa ga je publika ohrabrila velikim pljeskom.
Zaista dirljivo. Joลก pogotovo ako znamo da je u toj publici bilo onih koji su samo koji sat ranije oduลกevljeno pozdravili plakat ฤevabdลพinice Hari naglaลกavajuฤi kako su ลพene nesigurne i kako se treba uraditi sve na prevenciji femicida.
Film Kuduz je priฤa raฤena po stvanom ฤovjeku, Junuzu Keฤi koji je ubio svoju ลพenu, koji je bjeลพao od policije i o ฤijem smo ลพivotu i smrti imali priliku ฤitati i nakon rata.
U filmu Kuduz, imamo prikaz Beฤira Kuduza kao ฤovjeka koji nakon izdrลพavanja zatvorske kazne ลพeni lokalnu ljepoticu Bademu i ลพeli miran i stabilan ลพivot sa svojom suprugom i njenom kฤerkom koju prihvata kao svoje dijete, ali Badema je lakovjerna, uvijek joj je dosadno, pa ubrzo poฤinje romansu sa direktorom lokalne ลกkole. Femicid je ovdje prikazan skoro kao nuลพan, on je sve pokuลกavao da je vrati na pravi put, ali ona je i dalje tjerala po svom. Reฤenica Neka si me vala ubio, koju odbjeglom Beฤiru u snu izgovara Badema pokrivena maramom, oslobaฤa od odgovornosti ubicu.
Kada se na druลกtvenim mreลพama potegne priฤa o Kuduzu, ili kada neka televizija najavi da ฤe ga prikazivati, nevjerovatno veliki broj ljudi u komentarima navodi da je rijeฤ o fenomenalnom filmu, a nekoliko puta sam vidjela i da je neko napisao da je pouฤan.
I sam opisย Kuduza na Wikipediji je odbrana ubice: …Ali Badema, oฤito je pomalo naivna, i nije dobra domaฤica. Meฤutim, Kuduz je ฤovjek kojeg prati tragedija, razdiran od ljubavi, strasti i ljubomore. Njih dvoje se prepiru i zatim se mire, onda se opet sukobljavaju pa se ponovo vraฤaju jedno drugom i tako se priฤa razvija dok ne dostigne svoj neizbjeลพan tragiฤan kraj. I sve bi to bilo krajnje banalno i nevaลพno da nije ฤinjenice da iza ove tragedije leลพi ฤista, prava ljubav dvoje ljudi koji su pronaลกli jedni druge u ovom okrutnom svijetu: Kuduz i Bademina petogodiลกnja kฤerkica Amela.
Prisjetiฤu se na ovom mjestu i duhovite opaske koja godinama cirkuliลกe u naลกem druลกtvu svaki put kada imamo viลกednevne kiลกe i sivilo โ Po ovakvom vremenu je Beฤir ubio Bademu.
Prije poฤetka jubilarnog SFF publika je imala priliku pratiti femicid na filmskom platnu, koji ih nije zgrozio kao Instagram snimak ubijene Nizame Heฤimoviฤ, jer ovdje su eksplicitne slike nasilja vrlo redukovane, dok je odbrana Beฤira kojeg kฤerka ubijene i dalje jako voli, jedan od glavnih momenata filma.
Proลกle godine, kada je proglaลกen Dan ลพalosti povodom ubistva Nizame Heฤimoviฤ, na SFF je odrลพan panel Femicid u filmu, televiziji i novim medijima, na kojem se razgovaralo sa autorima koji su se bavili ovom temom na filmu. Naravno da se treba baviti ovim temama u filmovima i medijima, ali ne na naฤin da se romantizuje ubica. I u ostalim Sidranovim filmskim scenarijima imamo negativnan prikaz ลพene u naลกem druลกtvu – od prostitutki, prevarenih ลพena, ลพena koje smatraju da nije problem ako ih njihov partner ลกamara. Apsolutno nikada nisam imala problem sa prikazom takvih junakinja, jer je to naลกa realnost, a i jedna od uloga filma je da prikazuje stvarnost i potiฤe druลกtvenu diskusiju i kritiฤko suoฤavanje. Ali jedno je realan prikaz, a drugo odbrana nesretnog ubice kojem je zla ลพena uniลกtila ลพivot, a ne obratno.
Na pomenutom panelu, voditelj Nebojลกa Jovanoviฤ je naveo da je sluฤaj iz Gradaฤca zapravo Kuduz Instagram epohe.
Reลพiser Kenoviฤ je rekao da nije bio svjestan svih detalja kada je pravio taj film, smatrao je da je potrebno napraviti neลกto ลกto ฤe pomoฤi razumijevanju tog problema, o odnosu muลกkarca i ลพena. Da ta stvarnost naลกa nije dobra, da ona treba biti preokrenuta. Ovdje se ne radi samo o ลพenama nego o svaฤijoj djeci. Moraju se naฤi lideri ove zemlje koji ฤe ovo razumjeti, koji ฤe se posvetiti ovome, koji ฤe se baviti onim ลกto je za ljude korisno. Na neki maglovit naฤin ja sam mislio da treba snimiti takav film u kojem se djelimiฤno ovo moลพe vidjeti. Mi moramo komunicirati sa narodom, od neobrazovanih do najobrazovanijih da im se ukaลพe na ovo ลกto se deลกava.
Da budem iskrena nije mi baลก najjasnije ลกta je htio reฤi, ali ฤu napomenuti da je naveo i to da femicid ฤuje sve vrijeme kao homocid, to je za njega ubistvo osobe, nevaลพno kojeg spola.
Reลพiser ne shvata da je femicid posebna vrsta zloฤina u kojem je ลพena ubijena zato ลกto je ลพena i zato ลกto je neki muลกkarac smatrao da ima pravo na to, jer je ona njegova svojina, da je tu problem dominacija muลกkarca nad ลพenom, ali najjednostavnije je to relativizovati.
Dakle, jedan dan bi se mogao saลพeti ovakoย โ od oduลกevljenja Harijevim plakatom, do snaลพnog aplauza za film Kuduz. To zapravo govori dosta toga o naลกem druลกtvu, o stanju svijesti i onih koji sebe smatraju uspjeลกnim, obrazovanim i urbanim ljudima. Ujutro tapลกemo plakatu, naveฤer filmu.
A politiฤari ฤe se baviti femicidom nakon ลกto proลกetaju svoje frizure i kreacije po crvenom tepihu, a moลพda i pogledaju neki od filmova. Moลพda se nakon crvenog ฤilima pozabave i Nacionalnom i univerzitetskom bibliotekom.

