Mother Elma Tataragiฤ‡

Pogledali smo film MAJKA rediteljice Teone Strugar Mitevske: Majka Tereza od krvi i mesa

Release Date
14/11/2025

Sinoฤ‡ je u okviru Internacionalnog filmskog festivala Mannheim-Heidelberg prikazana druga projekcija filma Majka, makedonske rediteljice Teone Strugar Mitevske. Nakon projekcije, publika je imala priliku razgovarati sa rediteljicom.

Inspiraciju za film Mitevska crpi i iz vlastitog dokumentarnog filma, koji kako istiฤe rediteljica film Majka nastavlja i produbljuje.ย Scenarij filma zajedniฤki su razvijali Mitevska, bosanskohercegovaฤka scenaristica Elma Tataragiฤ‡ i makedonski pisac Goce Smilevski. Ovo je ฤetvrta saradnja Mitevske i Tataragiฤ‡, koja je prethodno rezultirala filmovima Dan koji nije imao ime (2017), Bog postoji, njeno ime je Petrunija (2019) i Najsretniji ฤovjek na svijetu (2022).

Nakon ลกto su njeni raniji filmovi duboko istraลพivali politiฤke i druลกtvene posljedice postjugoslavenskog prostora, ฤesto kroz prizmu ลพenskih iskustava, Mitevska se sada okreฤ‡e globalnoj ikoni, Majci Terezi.

Glavnu ulogu tumaฤi ลกvedska glumica Noomi Rapace, poznata po snaลพnim i intenzivnim likovima. U filmu se pojavljuju i Sylvia Hoeks, Nikola Ristanovski te Labina Mitevska, koja je ujedno i glavna producentica projekta.

Film je rezultat meฤ‘unarodne koprodukcije izmeฤ‘u Belgije, Sjeverne Makedonije, ล vedske, Danske i Bosne i Hercegovine, s bosanskohercegovaฤkim producentima Amrom Bakลกiฤ‡ ฤŒamo i Adisom ฤapom iz SCCA/pro.ba. Film je svjetsku premijeru imao u programu Horizons na Venecijanskom filmskom festivalu.

Sedam dana odluke

Radnja je smjeลกtena u Kalkuti 1948. godine, kada Tereza nestrpljivo ฤeka odobrenje Pape Pija XII da napusti red sestara Loreto i osnuje vlastiti red. Film prikazuje njenih sedam dana prije nego ลกto dobije oprost i odobrenje. Struktura filma se oslanja na odbrojavanje tih sedam dana, dramaturลกki trik koji unosi napetost i ritam u priฤu, istiฤuฤ‡i svaki korak ka neizbjeลพnom preokretu. Svaki dan nosi oฤekivanje i stres, dok publika iลกฤekuje ลกta ฤ‡e se desiti. Baลก kao ลกto je i svijet u Bibliji stvoren za 7 dana.

Sveลกtenik u samostanu, otac Friedrich (Ristanovski), ne ลพeli da ona ode, uvjeren da niko ne moลพe nadomjestiti njenu posveฤ‡enost siromaลกnima. Tereza ima kandidatkinju na umu, svoju blisku povjerenicu, sestru Agnieszku (Hoeks). Meฤ‘utim, ลกokantna tajna Agnieszke, da je trudna, stavlja Terezu pred nemoguฤ‡u moralnu dilemu: kako osigurati buduฤ‡nost svog sna, a istovremeno saฤuvati povjerenicu?

Film balansira izmeฤ‘u liฤne i moralne drame, dok Rapace i Hoeks pruลพaju performanse koje film ฤine impresivnim. Majka je viลกeslojni, provokativni portret ลพene ฤija svetost nikada nije bila jednostavna, ni u njenom ลพivotu ni u pamฤ‡enju svijeta.

Moralni konflikti i unutraลกnja borba

Nazvati Majku biografskim filmom u tradicionalnom smislu bilo bi netaฤno, iako se ฤini da upravo tih sedam dana oblikuje njen ลพivot. Film ipak nudi dubok uvid u karakter Majke Tereze, iako priฤa nije formalno autorizovana. Film detaljno istraลพuje pedagoลกke i moralne dileme Majke Tereze, kao predstojnica ลกkole, Teresa balansira izmeฤ‘u strogosti i dobrote, ali njezin autoritet dolazi u pitanje kada se suoฤi s neoฤekivanom krizom. Kada Agnieszka posjeti lokalnog indijskog ljekara. Dr. Komara (Akshay Kapoor) kako bi se raspitala o abortusu, Tereza predvidljivo gubi kontrolu i zakljuฤava je u sobi, objaลกnjavajuฤ‡i ostalim sestrama da ima stomaฤne tegobe.

Mitevska prikazuje Majku Terezu kao duboko konfliktu ลพenu, posveฤ‡enu svom radu i sopstvenom poboลพnom skupu pravila, ali istovremeno spremnu da savije ta pravila kako bi ostvarila ono ลกto smatra nuลพnim. Film ostavlja utisak ambiciozne i, po potrebi, manipulativne osobe, ali i ลพene sposobne za veliku ljubav i poลกtovanje prema onima do kojih joj je stalo. Njezina prva reakcija na Agnieszkinu trudnoฤ‡u i pitanje Kako si mi ovo mogla uฤiniti? otkriva sloลพenost lika ลพene koja je oduvijek bila stavljena na pijedestal. U jednoj sceni, dok razgovara na telefon u kuฤ‡i Dr. Kumara, Tereza se zadrลพi pred ogledalom i odmjeri vlastito lice, pokazujuฤ‡i trenutak introspektivne taลกtine.

Dnevnik Marije Tereze kao izvor

Prikupljanje materijala za film zapoฤelo je joลก tokom Mitevskina dokumentarnog filma.

Imala sam sreฤ‡u upoznati posljednjih pet sestara koje su bile uz nju dok je pokretala svoj red. Dok smo radili intervjue, priฤale su nam sve onako kako se zaista dogaฤ‘alo, od pomicanja namjeลกtaja, preko koriลกtenja maลกine za raฤunanje, do telefonskih poziva kod madam Kumar koji su rezultirali visokim raฤunima. Provela sam i mnogo vremena u Kalkuti s sestrama, pokuลกavajuฤ‡i razumjeti taj svijet koji je istovremeno predivan i zastraลกujuฤ‡i.

Najvredniji izvor bila su istraลพivanja u liฤnom dnevniku Majke Tereze. Sve unutraลกnje dileme, koje vidimo u filmu, sumnje u vlastiti identitet, pitanja o Bogu, majฤinstvu, taลกtini i ambicijama, dolaze iz tih zapisa.

Proces je bio ‘naprijed-nazad’, odlazila bih u Kalkutu, skupljala informacije, stvarala ‘bazene’ materijala i polako razvijala strukturu lika, birajuฤ‡i trenutke koji najbolje prenose ideju i stavljam ih na ekran.

Lik sestre Agnieszke je izmiลกljen i sluลพi dramaturลกkoj svrsi.

Agnieszka gotovo djeluje kao jedna od njenih iluzija, mogla bi postojati ili ne, ali je integralni dio onoga ลกto jeste. Ona je nastavak Majke Tereze, jedan bira jedan put, drugi drugi, i oni su dio jedne cjeline. Film bi mogao postojati i bez tog lika, ali ja ne bih mogla ลพivjeti s takvom odlukom. Vaลพno je govoriti o ‘slonu u sobi’ i suoฤiti se s njim u skladu s priฤom, naglasila je Mitevska.

Lik Agnieszke personificira srลพ filma, majฤinstvo i unutraลกnji konflikt. Majka Tereza se propituje: da li biti majka jednom djetetu ili Majka cijelom svijetu? Mitevska kaลพe kako je upravo ta unutraลกnja borba, izmeฤ‘u liฤnih ลพelja i posveฤ‡enja misiji, bila kljuฤna za oblikovanje priฤe i sloลพenog lika Majke Tereze.

Kontroverzne scene

Film ne ลกtedi publiku kada prikazuje svakodnevni ลพivot Majke Tereze u Kalkuti, detaljno i gotovo ritualno. Vidimo je dok priprema kuglice od hljeba i hrani siromaลกne, napaja ih vodom, pomaลพe porodilji, ฤisti podove, njeguje ranjenog pacijenta dok on mastrubira i osmjehuje se, istovremeno, ona predaje geografiju djevojฤicama u ลกkoli i strogo upravlja samostanom, balansirajuฤ‡i autoritet i brigu. Ove scene istiฤu kontrast izmeฤ‘u svetosti i sirove, fiziฤke realnosti njezinog svakodnevnog rada, prikazujuฤ‡i Terezu kao ลพenu koja nije samo simbol, veฤ‡ aktivna, ponekad brutalno iskrena figura, sposobna za empatiju, ali i nepopustljivost.

Postoje glasine da je njen desetogodiลกnji radni odnos s ocem Friedrichom moลพda, u nekom trenutku, preลกao u neลกto romantiฤno, ลกto Mitevska i nagovjeลกtava u sceni kada Majka Tereza priฤa o svojoj majci. Kamera je na licu Majke Tereze koja leลพi i ona priฤa o svojoj majci, kako je njena majka mjesila hljeb i djelila ga siromaลกnima. Moja majka je uvijek bila dobra, kaลพe. Fokus je na licu Tereze, a zatim se kamera pomjera u ptiฤiju perspektivu i vidimo Majku Terezu kako leลพi na bijeloj ploฤi, bosonoga, dok pola metra od nje sjedi otac Friedrich. Na trenutak vam nije jasno o ฤemu se taฤno radi, kroz glavu vam prolazi misao: Zar su oni u romantiฤnoj vezi?! Meฤ‘utim, brzo nakon toga shvatamo da je to Majka to sanjala.

Muzika i rediteljski pristup

Muzika, ฤesto punk-rock, nagovjeลกtava Mitevskinu drsku i neposrednu kritiku poboลพnosti i crkvenog patrijarhata. O rediteljskom pristupu i muzici u filmu, Teona Strugar Mitevska istiฤe: Dok sam pisala njen lik i istraลพivala, ona je za mene bila ลพenski Robin Hood, odvaลพna, poput generala, slobodna na svoj naฤin. Punk-rock estetika zapravo preuzima tu ideju o tome ko je ona bila i ลกto je nudila kao moguฤ‡nost. Poฤeli smo od gitare, a onda smo iลกli dalje i dalje. Nikada mi to nije djelovalo kao odvaลพan ili lud izbor; osjeฤ‡alo se kao sastavni dio priฤe i poruke koju ลพelimo ispriฤati.

Muzika, prema Mitevskinoj, prati unutraลกnju energiju Majke Tereze. Rediteljica naglaลกava da scena sa ocem Friedrichom i Terezinom frustracijom zbog muลกke dominacije reflektira i njen bijes i energiju: Tu je postojala odreฤ‘ena frustracija i bijes koji smo morali prikazati. Upravo je to bio jedan od pokretaฤa za sve ลกto je uradila, ลพelja da se suprotstavi. Kroz sva istraลพivanja i svjedoฤanstva koja smo prikupili, vidjelo se da je ona zaista bila takva. Imala je ogromnu energiju, kretala se kroz ลพivot kao da je na baterije, bila nevjerovatno motivisana. Muzika to pojaฤava i naglaลกava na ekranu.

Kritike o filmu

Iako film nudi sloลพen i humanizovan portret Majke Tereze, kritiฤari su primijetili trenutke u kojima Mitevska promaลกuje cilj. Posebno se istiฤe halucinatorna noฤ‡na scena, gotovo iz horor filma, u kojoj Teresa paniฤno traลพi djeฤaka kojeg misli da je vidjela, uz usporene kadrove i pjesmu Lordija Hard Rock Hallelujah. Scena je, po miลกljenju nekih, pretjerana i van konteksta. Snovi koji su pretjerano izraลพajni, teatralni, upadljivi i povremeno bombastiฤne izvedbe naglaลกavaju operni ton filma, ali ne dodaju naroฤitu dubinu liku centralne figure. Film uporno pokuลกava subvertovati javnu sliku Majke Tereze, prikazujuฤ‡i je kao sloลพenu, ponekad neprijatnu osobu, ali kako kaลพu kritiฤari, strategija bi bila uspjeลกnija da je Mitevska ponudila oลกtrije, konkretne ideje pored provokativnog tona. Povremeno ubacivanje hard rock muzike na soundtrack ne zamjenjuje temeljito promiลกljanje svetice ฤija ljudskost rijetko dobiva zasluลพenu paลพnju.

Fotografija Virginie Saintโ€‘Martin u Majci koristi svjetlo i sjenu kako bi prikazala Terezu i mistiฤnom i ljudskom. Zlatni tonovi dana u Kalkuti naglaลกavaju toplinu i humanost, dok tamni kadrovi noฤ‡u reflektiraju izolaciju i unutraลกnju napetost. Meฤ‘utim, neki kritiฤari su i tu naลกli zamjerku, jer ponekad vizualni stil djeluje previลกe teatralno, posebno uz dramatiฤnu muziku, ali veฤ‡inom uspijeva balansirati intimni portret i dinamiฤan svijet Majke Tereze, dajuฤ‡i filmu vizualnu snagu i tematsku dubinu.

Umjetniฤka i filozofska vrijednost filma

Ipak, mi ลพelimo istaknuti kako film ima vaลพnu vrijednost. Njegova sposobnost da propituje temeljna pitanja i humanizuje Majku Terezu ฤini ga veoma znaฤajnim.

Film izaziva egzistencijalna pitanja i otvara mnoge dileme. Ima snaลพnu relevantnost jer obraฤ‘uje mnoge vaลพne teme za danaลกnji svijet. Nadam se da ฤ‡e, nakon ลกto ljudi pogledaju film, biti podignuti, ohrabreni i inspirisani, na naฤin kako samo to film moลพe uฤiniti. Film je ambiciozan, ali umjetnost to moลพe postiฤ‡i. ฤŒak i ako reakcije budu negativne, to nije bitno, jer su reakcije ฤesto prolazne. Ono ลกto je vaลพno jeste da film ostane u ljudima, ลกest mjeseci, deset godina kasnije, da ih nadahne. U danaลกnjem svijetu preplavljenom informacijama, niลกta ne ostaje s nama osim onoga ลกto kino moลพe saฤuvati i prenijeti, kaลพe Mitevska.

Majka Teone Strugar Mitevske nije klasiฤni biografski film ni hagiografija. Kroz ovih sedam dana film prikazuje Majku Terezu kao lik od krvi i mesa, sloลพenu, buntovnu, ponekad konfliktu, ali istovremeno sposobnu za ogromnu ljubav i posveฤ‡enost. Umjesto da ostane na povrลกini svetice ili javnog simbola, Mitevska istraลพuje unutraลกnju borbu, moralne dileme i ljudskost ลพene koja je postala globalni ikon.

Film je vaลพan jer ruลกi jednostavne dualitete i otvara prostor za razumijevanje Majke Tereze kao stvarne osobe, sa svim kontradikcijama, snagom i nesavrลกenostima koje je ฤinile onom ลกto jeste, inspirativnom, ali istinski ljudskom.

Zeen is a next generation WordPress theme. Itโ€™s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.