Sinoฤ je u okviru Internacionalnog filmskog festivala Mannheim-Heidelberg prikazana druga projekcija filma Majka, makedonske rediteljice Teone Strugar Mitevske. Nakon projekcije, publika je imala priliku razgovarati sa rediteljicom.
Inspiraciju za film Mitevska crpi i iz vlastitog dokumentarnog filma, koji kako istiฤe rediteljica film Majka nastavlja i produbljuje.ย Scenarij filma zajedniฤki su razvijali Mitevska, bosanskohercegovaฤka scenaristica Elma Tataragiฤ i makedonski pisac Goce Smilevski. Ovo je ฤetvrta saradnja Mitevske i Tataragiฤ, koja je prethodno rezultirala filmovima Dan koji nije imao ime (2017), Bog postoji, njeno ime je Petrunija (2019) i Najsretniji ฤovjek na svijetu (2022).
Nakon ลกto su njeni raniji filmovi duboko istraลพivali politiฤke i druลกtvene posljedice postjugoslavenskog prostora, ฤesto kroz prizmu ลพenskih iskustava, Mitevska se sada okreฤe globalnoj ikoni, Majci Terezi.
Glavnu ulogu tumaฤi ลกvedska glumica Noomi Rapace, poznata po snaลพnim i intenzivnim likovima. U filmu se pojavljuju i Sylvia Hoeks, Nikola Ristanovski te Labina Mitevska, koja je ujedno i glavna producentica projekta.
Film je rezultat meฤunarodne koprodukcije izmeฤu Belgije, Sjeverne Makedonije, ล vedske, Danske i Bosne i Hercegovine, s bosanskohercegovaฤkim producentima Amrom Bakลกiฤ ฤamo i Adisom ฤapom iz SCCA/pro.ba. Film je svjetsku premijeru imao u programu Horizons na Venecijanskom filmskom festivalu.
Sedam dana odluke
Radnja je smjeลกtena u Kalkuti 1948. godine, kada Tereza nestrpljivo ฤeka odobrenje Pape Pija XII da napusti red sestara Loreto i osnuje vlastiti red. Film prikazuje njenih sedam dana prije nego ลกto dobije oprost i odobrenje. Struktura filma se oslanja na odbrojavanje tih sedam dana, dramaturลกki trik koji unosi napetost i ritam u priฤu, istiฤuฤi svaki korak ka neizbjeลพnom preokretu. Svaki dan nosi oฤekivanje i stres, dok publika iลกฤekuje ลกta ฤe se desiti. Baลก kao ลกto je i svijet u Bibliji stvoren za 7 dana.
Sveลกtenik u samostanu, otac Friedrich (Ristanovski), ne ลพeli da ona ode, uvjeren da niko ne moลพe nadomjestiti njenu posveฤenost siromaลกnima. Tereza ima kandidatkinju na umu, svoju blisku povjerenicu, sestru Agnieszku (Hoeks). Meฤutim, ลกokantna tajna Agnieszke, da je trudna, stavlja Terezu pred nemoguฤu moralnu dilemu: kako osigurati buduฤnost svog sna, a istovremeno saฤuvati povjerenicu?
Film balansira izmeฤu liฤne i moralne drame, dok Rapace i Hoeks pruลพaju performanse koje film ฤine impresivnim. Majka je viลกeslojni, provokativni portret ลพene ฤija svetost nikada nije bila jednostavna, ni u njenom ลพivotu ni u pamฤenju svijeta.
Moralni konflikti i unutraลกnja borba
Nazvati Majku biografskim filmom u tradicionalnom smislu bilo bi netaฤno, iako se ฤini da upravo tih sedam dana oblikuje njen ลพivot. Film ipak nudi dubok uvid u karakter Majke Tereze, iako priฤa nije formalno autorizovana. Film detaljno istraลพuje pedagoลกke i moralne dileme Majke Tereze, kao predstojnica ลกkole, Teresa balansira izmeฤu strogosti i dobrote, ali njezin autoritet dolazi u pitanje kada se suoฤi s neoฤekivanom krizom. Kada Agnieszka posjeti lokalnog indijskog ljekara. Dr. Komara (Akshay Kapoor) kako bi se raspitala o abortusu, Tereza predvidljivo gubi kontrolu i zakljuฤava je u sobi, objaลกnjavajuฤi ostalim sestrama da ima stomaฤne tegobe.
Mitevska prikazuje Majku Terezu kao duboko konfliktu ลพenu, posveฤenu svom radu i sopstvenom poboลพnom skupu pravila, ali istovremeno spremnu da savije ta pravila kako bi ostvarila ono ลกto smatra nuลพnim. Film ostavlja utisak ambiciozne i, po potrebi, manipulativne osobe, ali i ลพene sposobne za veliku ljubav i poลกtovanje prema onima do kojih joj je stalo. Njezina prva reakcija na Agnieszkinu trudnoฤu i pitanje Kako si mi ovo mogla uฤiniti? otkriva sloลพenost lika ลพene koja je oduvijek bila stavljena na pijedestal. U jednoj sceni, dok razgovara na telefon u kuฤi Dr. Kumara, Tereza se zadrลพi pred ogledalom i odmjeri vlastito lice, pokazujuฤi trenutak introspektivne taลกtine.
Dnevnik Marije Tereze kao izvor
Prikupljanje materijala za film zapoฤelo je joลก tokom Mitevskina dokumentarnog filma.
– Imala sam sreฤu upoznati posljednjih pet sestara koje su bile uz nju dok je pokretala svoj red. Dok smo radili intervjue, priฤale su nam sve onako kako se zaista dogaฤalo, od pomicanja namjeลกtaja, preko koriลกtenja maลกine za raฤunanje, do telefonskih poziva kod madam Kumar koji su rezultirali visokim raฤunima. Provela sam i mnogo vremena u Kalkuti s sestrama, pokuลกavajuฤi razumjeti taj svijet koji je istovremeno predivan i zastraลกujuฤi.
Najvredniji izvor bila su istraลพivanja u liฤnom dnevniku Majke Tereze. Sve unutraลกnje dileme, koje vidimo u filmu, sumnje u vlastiti identitet, pitanja o Bogu, majฤinstvu, taลกtini i ambicijama, dolaze iz tih zapisa.
– Proces je bio ‘naprijed-nazad’, odlazila bih u Kalkutu, skupljala informacije, stvarala ‘bazene’ materijala i polako razvijala strukturu lika, birajuฤi trenutke koji najbolje prenose ideju i stavljam ih na ekran.
Lik sestre Agnieszke je izmiลกljen i sluลพi dramaturลกkoj svrsi.
– Agnieszka gotovo djeluje kao jedna od njenih iluzija, mogla bi postojati ili ne, ali je integralni dio onoga ลกto jeste. Ona je nastavak Majke Tereze, jedan bira jedan put, drugi drugi, i oni su dio jedne cjeline. Film bi mogao postojati i bez tog lika, ali ja ne bih mogla ลพivjeti s takvom odlukom. Vaลพno je govoriti o ‘slonu u sobi’ i suoฤiti se s njim u skladu s priฤom, naglasila je Mitevska.
Lik Agnieszke personificira srลพ filma, majฤinstvo i unutraลกnji konflikt. Majka Tereza se propituje: da li biti majka jednom djetetu ili Majka cijelom svijetu? Mitevska kaลพe kako je upravo ta unutraลกnja borba, izmeฤu liฤnih ลพelja i posveฤenja misiji, bila kljuฤna za oblikovanje priฤe i sloลพenog lika Majke Tereze.
Kontroverzne scene
Film ne ลกtedi publiku kada prikazuje svakodnevni ลพivot Majke Tereze u Kalkuti, detaljno i gotovo ritualno. Vidimo je dok priprema kuglice od hljeba i hrani siromaลกne, napaja ih vodom, pomaลพe porodilji, ฤisti podove, njeguje ranjenog pacijenta dok on mastrubira i osmjehuje se, istovremeno, ona predaje geografiju djevojฤicama u ลกkoli i strogo upravlja samostanom, balansirajuฤi autoritet i brigu. Ove scene istiฤu kontrast izmeฤu svetosti i sirove, fiziฤke realnosti njezinog svakodnevnog rada, prikazujuฤi Terezu kao ลพenu koja nije samo simbol, veฤ aktivna, ponekad brutalno iskrena figura, sposobna za empatiju, ali i nepopustljivost.
Postoje glasine da je njen desetogodiลกnji radni odnos s ocem Friedrichom moลพda, u nekom trenutku, preลกao u neลกto romantiฤno, ลกto Mitevska i nagovjeลกtava u sceni kada Majka Tereza priฤa o svojoj majci. Kamera je na licu Majke Tereze koja leลพi i ona priฤa o svojoj majci, kako je njena majka mjesila hljeb i djelila ga siromaลกnima. Moja majka je uvijek bila dobra, kaลพe. Fokus je na licu Tereze, a zatim se kamera pomjera u ptiฤiju perspektivu i vidimo Majku Terezu kako leลพi na bijeloj ploฤi, bosonoga, dok pola metra od nje sjedi otac Friedrich. Na trenutak vam nije jasno o ฤemu se taฤno radi, kroz glavu vam prolazi misao: Zar su oni u romantiฤnoj vezi?! Meฤutim, brzo nakon toga shvatamo da je to Majka to sanjala.
Muzika i rediteljski pristup
Muzika, ฤesto punk-rock, nagovjeลกtava Mitevskinu drsku i neposrednu kritiku poboลพnosti i crkvenog patrijarhata. O rediteljskom pristupu i muzici u filmu, Teona Strugar Mitevska istiฤe: Dok sam pisala njen lik i istraลพivala, ona je za mene bila ลพenski Robin Hood, odvaลพna, poput generala, slobodna na svoj naฤin. Punk-rock estetika zapravo preuzima tu ideju o tome ko je ona bila i ลกto je nudila kao moguฤnost. Poฤeli smo od gitare, a onda smo iลกli dalje i dalje. Nikada mi to nije djelovalo kao odvaลพan ili lud izbor; osjeฤalo se kao sastavni dio priฤe i poruke koju ลพelimo ispriฤati.
Muzika, prema Mitevskinoj, prati unutraลกnju energiju Majke Tereze. Rediteljica naglaลกava da scena sa ocem Friedrichom i Terezinom frustracijom zbog muลกke dominacije reflektira i njen bijes i energiju: Tu je postojala odreฤena frustracija i bijes koji smo morali prikazati. Upravo je to bio jedan od pokretaฤa za sve ลกto je uradila, ลพelja da se suprotstavi. Kroz sva istraลพivanja i svjedoฤanstva koja smo prikupili, vidjelo se da je ona zaista bila takva. Imala je ogromnu energiju, kretala se kroz ลพivot kao da je na baterije, bila nevjerovatno motivisana. Muzika to pojaฤava i naglaลกava na ekranu.
Kritike o filmu
Iako film nudi sloลพen i humanizovan portret Majke Tereze, kritiฤari su primijetili trenutke u kojima Mitevska promaลกuje cilj. Posebno se istiฤe halucinatorna noฤna scena, gotovo iz horor filma, u kojoj Teresa paniฤno traลพi djeฤaka kojeg misli da je vidjela, uz usporene kadrove i pjesmu Lordija Hard Rock Hallelujah. Scena je, po miลกljenju nekih, pretjerana i van konteksta. Snovi koji su pretjerano izraลพajni, teatralni, upadljivi i povremeno bombastiฤne izvedbe naglaลกavaju operni ton filma, ali ne dodaju naroฤitu dubinu liku centralne figure. Film uporno pokuลกava subvertovati javnu sliku Majke Tereze, prikazujuฤi je kao sloลพenu, ponekad neprijatnu osobu, ali kako kaลพu kritiฤari, strategija bi bila uspjeลกnija da je Mitevska ponudila oลกtrije, konkretne ideje pored provokativnog tona. Povremeno ubacivanje hard rock muzike na soundtrack ne zamjenjuje temeljito promiลกljanje svetice ฤija ljudskost rijetko dobiva zasluลพenu paลพnju.
Fotografija Virginie SaintโMartin u Majci koristi svjetlo i sjenu kako bi prikazala Terezu i mistiฤnom i ljudskom. Zlatni tonovi dana u Kalkuti naglaลกavaju toplinu i humanost, dok tamni kadrovi noฤu reflektiraju izolaciju i unutraลกnju napetost. Meฤutim, neki kritiฤari su i tu naลกli zamjerku, jer ponekad vizualni stil djeluje previลกe teatralno, posebno uz dramatiฤnu muziku, ali veฤinom uspijeva balansirati intimni portret i dinamiฤan svijet Majke Tereze, dajuฤi filmu vizualnu snagu i tematsku dubinu.
Umjetniฤka i filozofska vrijednost filma
Ipak, mi ลพelimo istaknuti kako film ima vaลพnu vrijednost. Njegova sposobnost da propituje temeljna pitanja i humanizuje Majku Terezu ฤini ga veoma znaฤajnim.
– Film izaziva egzistencijalna pitanja i otvara mnoge dileme. Ima snaลพnu relevantnost jer obraฤuje mnoge vaลพne teme za danaลกnji svijet. Nadam se da ฤe, nakon ลกto ljudi pogledaju film, biti podignuti, ohrabreni i inspirisani, na naฤin kako samo to film moลพe uฤiniti. Film je ambiciozan, ali umjetnost to moลพe postiฤi. ฤak i ako reakcije budu negativne, to nije bitno, jer su reakcije ฤesto prolazne. Ono ลกto je vaลพno jeste da film ostane u ljudima, ลกest mjeseci, deset godina kasnije, da ih nadahne. U danaลกnjem svijetu preplavljenom informacijama, niลกta ne ostaje s nama osim onoga ลกto kino moลพe saฤuvati i prenijeti, kaลพe Mitevska.
Majka Teone Strugar Mitevske nije klasiฤni biografski film ni hagiografija. Kroz ovih sedam dana film prikazuje Majku Terezu kao lik od krvi i mesa, sloลพenu, buntovnu, ponekad konfliktu, ali istovremeno sposobnu za ogromnu ljubav i posveฤenost. Umjesto da ostane na povrลกini svetice ili javnog simbola, Mitevska istraลพuje unutraลกnju borbu, moralne dileme i ljudskost ลพene koja je postala globalni ikon.
Film je vaลพan jer ruลกi jednostavne dualitete i otvara prostor za razumijevanje Majke Tereze kao stvarne osobe, sa svim kontradikcijama, snagom i nesavrลกenostima koje je ฤinile onom ลกto jeste, inspirativnom, ali istinski ljudskom.
