Dizajn stolica oduvijek je bio jedan od fokus interesovanja poznatih arhitekata i dizajnera. U širokom spektru nauspješnijih inovatora teško je odabrati favorite, ali možda je njih 10 dizajniralo kultne komade koji danas čine dio enterijera poznatih hotela, kongresnih dvorana, muzeja i prestižnih stambenih objekata.
Antonio Gaudí (1852.-1926.) je, bez sumnje, međunarodno najpoznatiji španski arhitekt. No, nisu samo njegove zgrade i briljantna arhitektonska rješenja te koje su obišle svijet. Njegov integrirani koncept u projektovanju vodio je tome da Antonio nije pridavao pozornost samo statičkim proračunima, već i svim dekorativnim elementima, uključujući i namještaj, koji je bio neizostavan dio njegovih objekata. U dizajnu namještaja je koristio i kombinovao sve vrste građevinskih i dekorativnih materijala kao što su kamen, keramika, željezo, drvo, kristal, žbuka i drugo. Pod utjecajem islamske umjetnosti, gotike i baroka, njegova djela razvila su jednu sasvim personalizovanu kombinaciju stilova. Gaudi je bio uvjeren da je ključ savršenstva skriven u prirodi, te je uvijek pronalazio najjednostavnija dizajnerska rješenja. Među najpoznatijim proizvodima koji su dizajnirani od strane Antonia Gaudija je stolica Calvet.
Le Corbusier (1887. -1965.) pravog imena Charles-Édouard Jeanneret-Gris bio je Francuz švicarskog porijekla i smatra se jednim od najistaknutijih arhitekata modernog doba. Le Corbusier je počeo eksperimentirati s dizajnom namještaja 1928., nakon poziva arhitekte, Charlottea Perrianda, da se pridruži njegovom birou. Le Corbusier se oslonio na ready-made namještaj za opremanje svojih projekata, kao što su jednostavni komadi koje je proizvodila firma Thonet. Najpoznatiji komadi njegove zbirke su sada kultni LC-Set, te Chaise Lounge (Duga stolica). Iako, često predmet kritike i propitivanja, nakon njegove smrti 1965., nasljeđe i uspjeh Le Corbusiera su neosporni; njegov namještaj danas je jako bitan detalj u domovima, uredima i poslovnim prostorima diljem cijelog svijeta.
Ludwig Mies Van der Roche (1886.-1969.) bio je njemačko-američki arhitekt, a uz Le Corbusiera, Waltera Gropiusa i Franka Lloyd Wrighta, i danas je široko cijenjen kao jedan od pionira moderne arhitekture. Stvorio je utjecajan arhitektonski stil dvadesetog vijeka, baziran na principima ekstremne jasnoće i jednostavnosti. Težio je arhitekturi s minimalnim strukturalnim elementima kako bi korisni prostor slobodno tekao, a objekte koje je dizajnirao zvao je kost i koža. Poznat je po izjavi – manje je više, te je jedan od najpoznatijih predmeta prošlog vijeka, i ikona modernog pokreta, Barcelona stolica, priznanje Miesu za neizostavnu vezu koju je stvarao između dizajna i proizvodnje.
Frank Lloyd Wright (1867.-1959.) bio je američki arhitekt, dizajner interijera, pisac i pedagog, koji je dizajnirao više od 1.000 objekata, od kojih su 532 izgrađena. Wright je vjerovao u dizajn koji je u skladu s čovjekom i njegovom okolinom, te je svoju filozofiju nazvao organska arhitektura. On je, također, osmislio mnoge elemente interijera svojih objekata, kao što su komadi namještaja i vitraži. Wright je napisao 20 knjiga i brojne članke, a bio je izrazito popularan predavač u SAD-u i Evropi. Integrirani pristup ogleda se u Wrightovom dizajnu namještaja, kao dijelu univerzalnog koncepta u arhitekturi. Njegov dizajn davao je konačni izgled unutrašnjih prostora stvarajući ukupnu osmozu materijala i dimenzija, kao što je to bio slučaj sa njegovim najpoznatijim proizvodom stolicom 606 Barrel.
Charles Ormond Eames, Jr. (1907.-1978.) i Berenika Alexandra “Ray” Eames (1912.-1988.) bili su muž i žena američkog porijekla koji su ostvarili značajne historijske korake u razvoju moderne arhitekture i namještaja. Oni su također radili na poljima industrijskog i grafičkog dizajna, likovne umjetnosti i filma. Eamesovi su bili pioniri savremene tehnologije u proizvodnji, kao što je namještaj od pleksiglasa, stolice od plastičnih smola, i žičane mrežne stolice dizajnirane za Herman Miller fabriku. Godine 1979., Royal Institute of British Architects nagradio je Charlesa i Ray sa Kraljevskom Zlatnom Medaljom. Njihov dizajn i inovativna upotreba materijala došli su do izražaja prilikom izvedbe njihove kuće, koja se danas smatra jednim od najvažnijih poslijeratnih rezidencija u svijetu. Među njihovim najpoznatijim komadima je i Eames Lounge Chair.
Arne Jacobsen (1902.-1971.) bio je danski arhitekt i dizajner. Poznat je po svom doprinosu u funkcionalnim arhitektonskim rješenjima kao i za svjetskom uspjehu je uživao s jednostavnim, ali efektinim stolicama koje je dizajnirao. Kao dizajner, Jacobsen je pravio prototipe za namještaj, tekstil, tapete, srebrninu, i mnoge druge predmete. Arne Jacobsen bio je vrlo produktivan i kao arhitekt i kao dizajner. Krajem ‘50-ih godina, dizajnirao je Royal hotel u Kopenhagenu, koji je ujedno njegovo najpoznatije arhitektonsko djelo, dok se najuspješnijim produktom smatra stolica zvana Egg Chair. Kao kipar, Jacobsen je prvo oblikovao jaje od gline u svojoj garaži kako bi dobio savršen oblik, a rezultat koje je dobio je u potpunosti jedinstven oblik, koji pruža apsolutnu privatnost u javnim prostorima.
Marcel Lajos Breuer (1902.-1981.) bio je mađarski modernist, arhitekt i dizajner, te jedan je od najvećih majstora moderne. Marcel Breuer dobio je stipendiju Akademije likovnih umjetnosti u Beču 1920., nakon čega je prešao u Bauhaus u Weimaru i studirao na Odsjeku za stolariju na kojem je predavao i sam Walter Gropius. Marcel Breuer osmislio je više od sedamdeset privatnih kuća, kao i brojne univerzitetske i poslovne zgrade. Inspiriran fleksibilnošću i snagom njegovog voljenog metalnog bicikla, Breuer je želio primijeniti ista načela i konstrukcije na dizajn stolica, što je do savršenstva doveo prilikom dizajniranja njegovog najreprezentativnijeg komada, stolice Wassily.
Phillipe Starck (1949.- ) jedan je od najpoznatijih savremenih dizajnera u svijetu. On ne samo da je dobio javna priznanja za svoje nevjerojatne projekate interijera, ali se također pokazao kao vrstan arhitekt i produkt dizajner. Veliki dio njegovih djela nastalih u ‘80-ih i ‘90-ih godina bio je pod utjecajem mode. Proizvodi dizajnirani od strane Starcka se mogu vidjeti u zbirkama brojnih evropskih i američkih muzeja. Starckov je pristup dizajnu subverzivan, inteligentan i uvijek zanimljiv. Tokom ‘90-tih Starck je počeo promovirati dugovječnost proizvoda i težio tome da moral, poštenje i objektivnost postanu dio dizajn procesa. On je rekao da je uloga dizajnera stvoriti više sreće s manje materijala. Kroz njegov dizajn gotovo da se može čuti odjek Charlesa i Ray Eames, koji su željeli učiniti svijet boljim mjestom. Najpoznatiji dizajn Starcka je model stolice napravljen od ultra-jakog polipropilena izveden od krivulja, bez vidljivih sastava i vijaka, nazvan Masters stolica.
Zaha Hadid (1950.-2016.) ostavila je neizbrisiv trag u arhitektonskom svijetu, identifikujući savremenu arhitekturu kroz markantan apstraktan i modernistički dizajn. Fluidne forme i konstruktivistička estetika, u znaku jarkih boja i blagih rubova, osnovne su karakteristike njenih objekata i namještaja. Suština Zahinog rada su energija i drama, što ističe njen jak senzibilitet za umjetnost. Na fakultetu, prvo je bila inspirirana ruskom avangardom i umjetnicima poput Vasilyja Kandinskog. Zahin skulpuralni namještaj i organske forme, daju osjećaj pokreta i pokazuju određenu vrstu razigranosti, te stvaraju izvrstan odnos sa korisnikom. Stoga se njen namještaj smatra svojevrsnom umjetnošću.
Karim Rashid (1960.-), porjeklom Egipćanin jedan je od najuspješnijih i najboljih industrijskih dizajnera današnjice. Dobitnik je više od 300 nagrada, a njegove kreacije i dizajn su postali legendarni. Karim ima više od 3000 dizajniranih komada u proizvodnji, te se njegov izvanredan rad može vidjeti u više od 40 zemalja. Ali Karim Rashid je više od dizajnera namještaja, jer je on također involviran u područja kao što su dizajn interijera, moda, rasvjeta i umjetnost. Jedan od najupečatljivijih produkata koje je Karim dizajnirao je stolica Gemma. Na njoj je Karim istraživao nove načine interpretacije polietilena, a stolica podsjeća na oblik dragog kamena. Za ovu stolicu kritičari kažu da pruža savršenu udobnost, te da se je njena upotreba višetruka, kako u vanjskim tako i u unutrašnjim prostorima.
Pripremila_Mersiha Karić / Stilistica.info